מדריך מהסרטים #4

13287
מדריך מהסרטים #4

בס"ד

הסרטונים המובאים במדריך לפניכם/ן קשורים לנושאים של השראה, סולידריות חברתית, אנושיות ומעשים מיוחדים שנותנים לנו כנפיים ומסבירים מדוע העולם שלנו צריך ויכול להיות טוב ומדהים יותר. כמובן שהסרטונים מצריכים צפייה מראש ועיבוד לפני הצגתם, והם מלווים בנקודות לדיון שיעזרו, יכוונו ויסייעו בבחירת העיתוי הנכון, בצירוף פתיח, הפסקה מתודית או אסיף.

הרבה מחשבה הושקעה במדריך, ובדיוק משום כך אתם יותר ממוזמנים ומוזמנות להפיץ אותו לשימוש קהיליית המחנכים, המורים ואנשי החינוך באשר הם.

כל הסרטונים נלקחו ונבררו במיוחד בשבילכם מאתר: מורים משתפים סרטונים - https://classtube.org.il/ בו מחכים לכם מאות סרטונים ונקודות לדיון לשימושכם כמובן ללא עלות.

להצטרפות לאתר ולקבלת משלוח שבועי של סרטוני ווטסאפ מוזמנים לדף הנחיתה שלנו:

https://tzvien.wixsite.com/classtube

תודה רבה ומיוחדת לשותפי למיזם צביקה אנגל וכן למורה יאיר ורהפטיג על העין החינוכיל החדה בבחירת הסרטונים.  

מקווה שתיהנו!

 

 1. פתאום קם אדם בבוקר

סיפור הזוי ומופרע, בו מתעורר אדם ניאו נאצי בבוקר ומגלה שהוא יהודי. סיפורו מציף תהיות רבות אודות הבחירות שלנו בחיים וקבלת החלטות. נהדר לשיעורי מחשבת ישראל. מתאים לתלמידים ותלמידות מכיתה ז׳ ומעלה. אנגלית עם תרגום. 5:42. 

חפשו בגוגל: ניאו נאצי גילה שהוא יהודי והפך לרב

נקודה לדיון בכיתה: האם יש לנו באמת בחירה על החיים שלנו או שאנחנו פשוט ממשיכים עם החינוך שקיבלנו מההורים שלנו? כלומר, מה הסיכוי כי תלמיד אשר נולד לבית חילוני יחליט פתאום שהוא רוצה להיות דתי או להפך? עד כמה לדעתכם אנחנו באמת יכולים לשלוט בחיים שלנו, נוכח הנסיבות והמקום אליו נולדנו?

 

2. ילדים פוגשים מבוגרים עם אלצהיימר

ילידם וילדות נפגשים עם אישה מבוגרת הסובלת מאלצהיימר, ומשוחחים על הפערים, המחלה ומה שביניהם. מתאים לכיתות יא'-יב'. לדיונים בנושא הגיל השלישי, דור ההורים, הסבים והסבתות, והזקנה. אנגלית. 5:15.

חפשו בגוגל:  kids meet a woman with Alzheimer

נקודה לדיון בכיתה: האם לדעתכם היחס של החברה כלפי מבוגרים וקשישים הוא יחס הוגן וראוי? עד כמה החברה צריכה להקריב מעצמה בכדי לדאוג לשכבות החלשות?

 

3. אמא, אם רק הייתי יכול להחזיר את הגלגל אחורה

תיאור מצויר ומרגש על מערכת יחסים בין ילדים והוריהם המתבגרים. זווית שונה להתבוננות על ילדים אשר אין להם זמן להורים שלהם כשהם מתבגרים, ובסוף הם נזכרים בהוריהם מאוחר מידי. מתאים לילדים והורים. ללא מילים. 5:33.

חפשו בגוגל: Changing Batteries - The Saddest Story 3D Animation

נקודה לדיון בכיתה: האם ניתן לעשות משהו נגד העובדה שאנחנו לוקחים את האנשים האהובים עלינו כמשהו מובן מאליו? מדוע לדעתכם אנחנו לא פוחדים מהעובדה שהם לא יחיו לצדנו לנצח?

 

4. 50 אנשים ושאלה אחת

סרטון מרגש, נוגע ללב ומלא במחשבות על החיים. הסרטון בוחן עד כמה אנחנו באמת מאושרים ושלמים עם הגילאים שלנו. מתאים לשיעורי חברה. מחטיבה ומעלה. אנגלית עם תרגום. 3:39. 

חפשו בגוגל: 50 אנשים, שאלה אחת - באיזה גיל היית רוצה להיות?

נקודה לדיון בכיתה: מהסרטון אנחנו רואים ולמדים כי הזמן טס ולא מחכה לאף אחד, ובכל זאת אנחנו מתנהלים כאילו הוא לעולם לא הולך להיגמר. האם לדעתכם יש לך תופעה הגיונית? נסו לחשוב על דרך שתגרום לנו לנצל את הזמן שלנו בצורה טובה יותר.

 

5. ככה אנחנו נראים

דקה וחצי של שיקוף מדויק וקר על חיינו תלויי הסמרטפון. עשרות סרטים נעשו על הנושא, הנה אחד היותר מוצלחים שבהם. מומלץ כפתיחה לשאלה: האם עוד נשארה לנו תקווה לצאת מהמערה הזו? מכיתה ו' ומעלה. ללא מילים. 1:33.

חפשו בגוגל: Mobile Addiction

נקודה לדיון בכיתה: כמה זמן לדעתכם הייתם מסוגלים להחזיק ללא סמרטפון מבלי להשתגע? האם ניתן לומר שלאט לאט החיים שלנו נהפכים מזויפים יותר בגלל הטכנולוגיה?

 

6. קוף אחרי בן אדם

 ניסוי מרתק וקצר במעלית המעמיד את רוח האדם בפני השאלה הטורדנית: האם בשורה התחתונה אנחנו לא יותר מקופים קונפורמיים שמחונכים ללכת רק כי כולם הולכים? מתאים לשיעורי חברה. אנגלית ללא תרגום. 2:31.

חפשו בגוגל: Prudential: Everybody's Doing It

נקודה לדיון בכיתה: לדעתכם, עד איזו רמה של חוסר שפיות אדם מסוגל ללכת רק בגלל שכולם הולכים? האם לדעתכם לכם זה לא היה קורה?

 

7. אם שותים לא מעירים?

ניסוי חברתי מעניין אשר נועד לבדוק עד כמה אכפת למבוגרים מהילדים הקטנים שנמצאים מולם ושותים להם בירה מול העיניים. התוצאות המפתיעות יגרמו גם לכם לכמה סימני שאלה נוקבים. על נורמות חברתיות והאדישות שביניהם. מתאים לשיעורי חברה ולדיונים על התנהגות התלמידים עם החזרה ללימודים מהחופש. מחטיבה ומעלה. עברית. 2:09. 

חפשו בגוגל: ניסוי חברתי בישראל: מה תעשו אם תראו ילדים שותים אלכוהול?

נקודה לדיון בכיתה: איך לדעתכם אנשים מגיעים למצב בו לא באמת אכפת להם מאנשים אחרים או מילדים? האם אתם רואים את עצמכם במצב בו חלק מהאנשים מסביבכם נראים לכם שקופים?

 

8. רעבים עם לב רחב   

אדם שבע ואדם עני מתבקשים לתת קצת אוכל לנזקק. מי לדעתכם יפתח את הלב? כלי נהדר לדיונים על השפעות הקפיטליזם והסתאבות הרגישות שמגיעה באופן מובנה כחלק מהפוסט מודרנה, ומהשתעבדות האדם למימוש העצמי ולהתנתקות מהזולת. מתאים לשיעורי חברה. אנגלית עם תרגום. 3:03.

חפשו בגוגל: ניסוי חברתי מרגש עד דמעות. בן אדם רעב.

נקודה לדיון בכיתה: האם אפשר להסיק מהסרטון על טבע האדם, וייתכן כי אנשים דלי אמצעים פיתחו מודעות ורגישות גדולה יותר לסבלו של הזולת? ומה איתנו? האם יצא לנו ללכת ופשוט להתעלם מכל מיני אנשים שקופים ונזקקים שהפריעו לנו בדרך?

 

9. הומלס בישראל 2018

קיימים אנשים ״שקופים״ אשר מצליחים להתחמק מהסטטיסטיקות ולחיות מתחת למודעות של כולנו. מתאים לדיון בנושא אטימות וסולידריות. מחטיבה ומעלה. עברית. 4:00.

 

חפשו בגוגל: כך נראים חייו של הומלס בחורף

נקודה לדיון בכיתה: כמה יוצא לכם לחשוב במציאות היומיומית שלכם על האנשים השקופים ואלו שאין להם כסף? האם נראה לכם נכון שהמדינה מוציאה כסף על האירוויזיון במקום לעזור לאוכלוסייה החלשה שלה?

 

10. העיוור ששכח את המיליון דולר שלו

ניסוי חברתי מרתק על עיוור אשר 'בטעות' שופך מזוודה עם מיליון דולר. איך אנשים יגיבו לעניין? מרתק ומלא בנקודות למחשבה. מכיתה ד' ומעלה. אנגלית עם תרגום. 5:01.

חפשו בגוגל:  BLIND MAN DROPPING $1,000,000 PRANK!

נקודה לדיון בכיתה: כולנו יודעים שאנשים מגיבים באופן שונה כאשר הם יודעים שמסתכלים עליהם, מה הייתם עושים אם הייתם בטוחים שאף אחד לא מסתכל עליכם? הייתם נוגעים בכסף? ומה לגבי 'עיגולי' פינות? כמה פעמים יצא לכם להיות בסופר או בקניון ורק 'לטעום' את הפיצוחים בכדי לראות אם הם טריים מספיק? האם לדעתכם יש בעיה עם התרבות הזו?

 

11אדם גונב כסף מהומלס

מה מצב הסולידריות החברתית שלכם הבוקר? עוד ניסוי מעניין אשר מטרתו לבדוק עד איזו גבהים מגיע האדישות האנושית? מתאים לשיעורי חברה ולשאלות נוקבות המצריכות כנות ויושר אישי. מכיתה ד' ומעלה. עברית. 6:42.

חפשו בגוגל: גונב כסף מהומלס - איך אנשים יגיבו?!

נקודה לדיון בכיתה: האם אתם רואים את עצמכם מתעלמים ולא עוזרים להומלס? האם יכול להיות שכולנו מעדיפים פשוט לחיות את החיים שלנו, באזור הנוחות שלנו, כי אין לנו כוח לשמוע תלונות מאנשים חלשים?

 

12. לעוף עם הרוח

נטע הפכה לנכה ומשותקת בגפיים בעמוד השדרה בגיל 15. מאז היא מתמודדת בצורה מעוררת השתהות מדהימה, היא מציירת, כותבת ואמא במשרה מלאה. מתאים לחטיבה ומעלה . עברית עם תרגום. 2:56.

חפשו בגוגל: התמודדות | נטע מציירת עם הפה

נקודה לדיון בכיתה: מה ניתן ללמוד מהסיפור של נטע לגבי תקרות זכוכית והטבע האנושי? עד כמה ניתנת לאדם הבחירה לשלוט על החיים שלו?

 

13. אסתי חוזרת ללכת על שניים

סרטון עוצמתי על ההתמודדות של אסתי סגל והמלחמה שלה לחזור לשגרה. מטלטל ומיוחד. תפור לשיעורי חברה בעניין התמודדויות בחיים. מחטיבה ומעלה. עברית. 8:46.

חפשו בגוגל: התמודדות | אסתי חוזרת ללכת על שתיים - פרק 5

נקודה לדיון בכיתה: האם לדעתכם נחישות וכוח רצון הם דברים שאפשר לעבוד עליהם או שמא מדובר בעצם ב'מתנות' שלא ניתן להחליף?

 

14. קפיצה מהחלל לכדור הארץ

סרטון יוצא דופן על אדם שקופץ מהחלל היישר לכדור הארץ. מעלה שאלות על הגבול האנושי ועל האנשים הקרובים אליו שבכלל אפשרו את זה. מתאים לדיון בנושא מסוגלות וכוח רצון. לכל הגילאים. ללא מילים. 5:12.

חפשו בגוגל: Man jumping from space to earth

נקודה לדיון בכיתה: לו הייתם האדם שקופץ מהחלל לירח, האם הייתם רוצים ומצפים מהאנשים הקרובים לכם שיגרמו לכם לוותר על הרעיון או דווקא לעודד אתכם?

 

15. הכול ומתחיל ונגמר בצבע

ישראלים יוצאי אתיופיה הפגינו נגד קיפוח, סטיגמות וחוסר השוויון שהם חווים בגלל צבע עורם. על ערבות הדדית, גבולות ההפגנה, ההבדל בין חופש הביטוי לאלימות וגרימת קושי בחופש התנועה. האם טענותיהם צודקות או שהם טוענים דברים שאינם רלוונטיים כבר בעייני אחרים? מצוין לשיעורי אזרחות. כיתות י' ומעלה לאחר תיווך. עברית. 4:03.

חפשו בגוגל: בשירותים אתה חוטף מכות של החיים כמו כל אתיופי

נקודה לדיון: האם אנחנו עושים מספיק כיחידים בכדי ליצור כאן חברה שוויונית ומכילה יותר? האם יכול להיות שגם אנחנו מסתכלים באופן אחר על אנשים עם צבע שונה משלנו או שלדעתכם אנחנו רואים אותם כשווים בין שווים לכל דבר ועניין?

 

16. מכורים או לא יודעים?

האם אנחנו באמת מודעים לשעבוד שלנו לסמרטפון? האם עוד ניתן בכלל לשלוט בזה? וכמה זמן לדעתכם תוכלו להחזיק בלי טלוויזיה, אינטרנט, סמרפונים וכל אמצעי מדיה אחר? מתאים לשיעורי חברה. עברית. 6:38.   

חפשו בגוגל: מבט עם יעקב אילון - מכורים לסלולר: אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל | כאן 11 לשעבר רשות השידור

נקודה לדיון בכיתה: איך לדעתכם יראו החיים שלנו בעוד 20 שנה? האם אנחנו הולכים לקראת מהלך אל-חזור של אובדן היכולת העצמאית של בני האדם לחשוב ללא המכשיר שלהם?

 

17. מלאכים כבני אדם

יוסי וריבקי לא יכלו להביא ילדים, והחליטו לאמץ את תמר - תינוקת עם תסמונת דאון. מאז הם הפכו את המלחמה בנטישת תינוקות למפעל חייהם. מתאים לשיעורי חברה. מכיתות ג׳ ומעלה.  עברית. 10:19.

חפשו בגוגל: מלאכים: ההורים של תמר נאבקים בנטישת תינוקות עם תסמונת דאון

נקודה לדיון בכיתה: מדוע לדעתכם ההתנהלות המופלאה הזו של בני הזוג נראית לנו כדבר חריג אם מצד האמת והמוסר, האכפתיות והסולידריות החברתית, אנחנו כן מצפים מבני האדם לקחת אחריות על החלשים ולא להזניח אותם?

 

18. משחקי הרעב – גרסת החיים

״אין לי מה לעשות" כך אומרת ענת אם חד הורית לשבעה ילדים, אשר מתגוררת בשכונה חרדית בתנאים מחפירים, על ילדיה שלעיתים נשלחים לגנוב כדי שיהיה אוכל בבית. על החיים מתחת לרדאר הישראלי. ישראל השנייה. איך אפשר לחנך ילדים לעצמאות לעבודה ולא לתלות כלכלית באחרים ?מתאים מתיכון ומעלה. עברית עם תרגום בעברית. 5:12.

חפשו בגוגל: האם ששלחה את ילדיה לגנוב מדברת: "אין לנו מה לעשות"

נקודה לדיון בכיתה: האם יכול להיות שגם בסביבה שלנו יש אנשים רעבים ואנחנו מעדיפים להקטין ראש ולא לחקור את הנושא לעומק? מתי לאחרונה שאלנו או נפגשנו באנשים רעבים באמת? ואם התשובה היא מעולם לא או מזמן, מה זה בעצם אומר עלינו?

 

19. להפוך את העולם

ארון, נער יהודי בריטי בן 17 החליט לתרום צדקה ולעזור לאנשים יהודים ואינם יהודים. תקראו לו חריג, תמים או כל דבר אחר, אבל אי אפשר להתעלם ממנו. מקסים ויפה. בטח בעולם הציני בו אנו חיים. מתאים מיסודי ומעלה. אנגלית ועברית עם תרגום. 5:06.

חפשו בגוגל: "פתיחות וטוב לב": הנער שמקדיש את חייו לנזקקים

נקודה לדיון בכיתה: מדוע לדעתכם ארון חשב איך להפוך את העולם וגם לקח את המהלך שלו צעד אחד קדימה, ואילו רוב בני הנוער בגילו לא באמת נמצאים שם? מה הם התכונות שלדעתכם נדרשות מנער בכדי לצאת מאזור הנוחות שלו ולהפוך את העולם לטוב יותר?

 

20. העומדים מהצד

איך הייתם מגיבים אם היו מצרפים אתכם לחרם על חבר מהכיתה, או לחלופין היו עושים חרם עליכם? סרטון על התמודדות עם חרם על ילדה בכיתה. מתאים לשיעורי חברה. חטיבה ותיכון (לאחר תיווך). עברית עם תרגום. 9:26.

חפשו בגוגל: ההפסקה הגדולה: חרם

נקודה לדיון בכיתה: האם לדעתכם הסיבה שתלמידים לא מתערבים כאשר עושים על חבריהם חרם נעוצה באדישות הכללית של הדור שלנו, שנהיה הרבה יותר מרוכז בעצמו?

 

21. לכוון גבוה

פדות, בחורה חרדית 'נמוכת קומה' עם נפש גבוהה, משמשת כמורה ומשקיעה בכל תלמידה את הנשמה. מקסים ומרגש. מתאים לדיון בנושא שוויון הזדמנויות. חטיבה ומעלה. עברית עם תרגום. 2:19.

חפשו בגוגל: תכירו: פדות - מורה נמוכה עם נפש גבוהה | כיכר השבת

נקודה לדיון בכיתה: אילו הייתם יכולים לשאול את פדות שאלה אחת, מה הייתה השאלה שהייתם בוחרים לשאול אותה? מה לדעתכם הנקודה המרכזית שאנחנו צריכים לקחת מהסיפור של פדות?

 

22. לעילוי נשמת הכסף

מערכון אירוני ומדויק על האופן שבו אנשים תופסים את המוות, ובעיקר את המקום שלהם בכך. מתאים לשיעורי חברה אודות הפער המובנה בין מה שאנחנו חושבים למה שאנחנו אומרים. מחטיבה ומעלה. עברית. 2:39.

חפשו בגוגל: קצרים- הכסף שלאחר המוות

נקודה לדיון בכיתה: האם נהפכנו לחברה צבועה שרק מעמידה פנים שעקרונות ורגשות חשובים, בעוד שלמעשה כולנו נוהרים ורודפים אחר הכסף? האם הסרטון מוגזם ולא באמת משקף את המצב הקיים?

 

23. לחיות מבעד לפיקסלים

סרטון מעורר מחשבה הנוגע בנקודות רגישות שאנחנו אוהבים להדחיק - על החיים שעוברים, והחוויות שנוזלות לנו מהידיים, תוך כדי שבילינו עם הסלולרי. יש מי שחושבים כי ככל שהתלות שלנו במכשירים גדלה, כך היצירתיות והחכמה שלנו נעלמים. מתאים לשיעורי חברה. חטיבה ומעלה. אנגלית עם תרגום. 4:58.

חפשו בגוגל: Look up מתורגם לעברית

נקודה לדיון: מהי דעתכם בנוגע להכנסת מכשירי סמרטפון לכיתות? האם יש חוויות שפספסתם בשנה האחרונה רק בגלל שראיתם את העולם מבעד לפיקסלים?

נקודה למחשבה עבורנו המורים: האם לדעתכם כדאי לבקש מהתלמידים להימנע מהכנסת המכשירים הללו לכיתות או שאין שום בעיה וכדאי לנו ליישר קן עם הטכנולוגיה?

 

24. אין חגיגה בלי עוגה

אביו של שליו הופתע לגלות שאף אחד לא הגיע ליום הולדת של בנו והחליט לשתף פוסט ויראלי. התוצאות לא איחרו לבוא. אורחים רבים הגיעו, וביניהם הרבה מפורסמים. ב'עולם הווירטואלי' עולות שאלות רבות בדבר האנושיות ואיבודה. מה הגבול או המחיר שאני משלם כדי שהבן או התלמיד שלי לא יתאכזב? האם הוא  'אב השנה'?  מתאים לדיון בחדרי מורים ובכיתות הגבוהות. עברית. 2:32.

חפשו בגוגל: רק ילד אחד הגיע ליום ההולדת של שליו, עד שאביו העלה פוסט

נקודה לדיון: האם לדעתכם מדובר במקרה חריג שקשור לאדישות ולחוסר אכפתיות בלתי רגיל שכבר התרגלנו לשמוע ולראות מקרים כאלו?

 

25. צא מעצמך

ללא ספק סרטון האנימציה המרהיב והטוב ביותר שנעשה עד עכשיו על סולידריות חברתית. פשוט תענוג. מכיתות ג׳ ועד יב׳ כולל חדרי מורים והורים. ללא מילים. 2:45.

חפשו בגוגל: CGI Animated Short Film: "Mr Indifferent" by Aryasb Feiz | CGMeetup

נקודה לדיון: האם הייתם מגדירים את עצמכם כאנשים אדישים או ככאלו שיש להם להט בעיניים להפוך את העולם?איפה מבחינתכם מתחיל ונגמר גבול האדישות?

 

26. הניגון של הרוח - אין דבר העומד בפני הרצון

כולם יודעים כי נגינה על כינור היא אחת מהמיומנויות היותר קשות שיש. אז מה לגבי על נגינה עם יד אחת? מדהים ומעורר השראה. מתאים לסדנאות העצמה וכפתיחה לשיעורי חברה אודות הכוח והרצון שלנו. אידאלי גם לחנוכה. מכיתה ה' ומעלה. ללא מילים. 3:42. 

חפשו בגוגל: Kazushige Masuda นางพยาบาลติดอาวุธ

נקודה לדיון: מהי הרגשתם לראשונה כשראיתם את הסרטון? האם נתקלתם אי פעם בחיים בקושי ובהתמודדות גדולים יותר מאשר הבחורה שבתמונה?

 

27. הישרדות הדור הבא: החיים ללא הסמרטפון

איך מגיבים בני נוער שמחליטים על דעת עצמם להתנתק מהאינפוזיה המשמעותית ביותר של המאה ה21, הסמרטפון שלהם למשך 4 ימים? לא כמו שחשבתם. מתאים לשיעורי חברה. מכיתות ה' ומעלה. עברית . 11:26.

חפשו בגוגל: ניסוי חברתי - מה קורה שמנתקים בני נוער שמכורים לסמארטפון למשך 4 ימים?

נקודה לדיון: האם יש מצב שהגענו לדעתכם לנקודת האל חזור ואנחנו כבר לא מסוגלים לראות את החיים שלנו ללא הסמרטפונים? האם איבוד הסמרטפון הוא מהפחדים הגדולים שלכם או שלדעתכם תוכלו לשרוד בלעדיו יותר בקלות מאשר מה שאתם חושבים?

 

28. להסתכל על העולם אחרת

סרטון אנימציה קצר שזכה באוסקר ודן בנקודות מבט שונות. האם ההסתכלות שלנו היא ההסתכלות האמיתית? מתי הרגשתם שאתם כמו הצבי או כמו הילדה? האם הצבי מעדיף להסתכל בתוך הקופסא שלו או שלא? מעולה לשיעורי חברה, תנ"ך (בריאת העולם), או שיעורי אמונה (לדתיים). יסודי ומעלה. 06:15.

חפשו בגוגל: **Award Winning** CGI 3D Animated Short Film "Hey Deer!" by Ors Barczy | CGMeetup

נקודה לדיון: מתי יצא לכם לחשוב האם העולם שלנו הוא דבר זמני וייתכן כי יש ישות אחרת גדולה ומשמעותית שמנהלת אותנו? או שאולי מדובר בעצם ביקום שמתנהל מעצמו?

 

29. ארבעה סוגים של עבודת צוות

סרטון משעשע אך רציני להחריד שמפרט לנו את הטיפוסים השונים בעבודת צוות. האם לדעתכם אנחנו בכלל מודעים לטיפוסים השונים שאנחנו משתייכים אליהם כפי שמשתקף בסרטון או שבכלל אין לנו מושג מי אנחנו באמת? מתאים לחדרי מורים ולמנהלים כמו גם למחנכים מורים ומדריכים. לשיעורי חברה ופעילויות אודות עבודת צוות.  ללא מילים. 3:14.

חפשו בגוגל: The Cart - The 4 Types of Team Members You Can Hire

נקודה לדיון: לדעתכם, לאיזה סוג של עבודת צוות אתם שייכים? האם יצא לכם פעם לעשות משהו אנטי חברתי רק עבור תועלת אישית? האם אתם מגדירים את עצמכם כאנשים חברתיים או אולי אנטי חברתיים?

 

30. בעד ונגד וואטס אפ

מדיון מקסים מכבד של שני בני נוער על יתרונותיו וחסרונותיו של הפלאפון והוואטס אפ בפרט? מתאים לפתיחת דיון בכיתה או בבית. חטיבה ומעלה. עברית. 3:00.

חפשו בגוגל: חברות אמיתית או חברות נוסח ווטס אפ

נקודה לדיון: עד כמה עולם הווטסאפ נכנס ומשפיע על חייכם? האם אתם מרגישים שהיכולת שלכם לתקשר עם אנשים נפגעה כתוצאה מההתעסקות המרובה בהודעות הווטסאפ?

 

31. 6 שנים בגיהינום והעולם שתק

מה עוד יש להוסיף על נערה בת 13 שבוכה מול המצלמות ומספרת שחוותה חרם בכיתה במשך 6 שנים? ואיפה היו כולם?. מתאיםלחדרי מורים ולתלמידים. מכיתה ה' ומעלה. בעברית. 2:15.

חפשו בגוגל: ילדה בת 13 שעברה חרם מעל 6 שנים

נקודה לדיון: האם יצא לכם אי פעם לעבור חרם? או לעשות חרם על מישהו אחר? האם אתם רואים את עצמכם שותקים נוכח תלמיד/ה שעוברים בעצמם חרם?

 

32. המחאה של מאיה

מאיה לי, נערה צעירה ואמיצה, הוטרדה מינית בילדותה והחליטה באומץ רב לא לשתוק. דרך האינסטגרם שפתחה משתפים אלפי בני נוער את הפגיעה, ההטרדה והבושה. אך, בעיקר את המקום של הדיבור. על יוזמה מבורכת ועצירת הפגיעות המיניות, בעיקר על ידי אנשים בעלי שליטה. מתאים לכיתות יא' יב' לאחר תיווך (מכיל מעט תכנים בעלי אופי מיני בטקסט). עברית. 4:17.

 

חפשו בגוגל: הנערה שהפכה לכוכבת אינסטגרם בזכות המאבק בהטרדות המיניות

נקודה לדיון: מה לדעתכם הסיכוי כי המיזם של מאיה לי יהפוך ויזיז משהו בנושא החשוב והבוער הזה? אם מאיה הייתה מתייעצת אתכם קודם, מה הייתם ממליצים לה לעשות?

 

33. סליחה איך מגיעים?

מה הם גבולות הנתינה והאם צריך שיהיו כאלו? האם אנחנו נותנים במידה שביקשו מאיתנו? אפשר לדבר על מתנות בחיים שלנו, ממי קיבלנו, מתי מתנה הייתה טובה לנו, מה אנחנו זוכרים ממנה. ואפשר לדבר על חסד ונתינה - האם תמיד צריך להיות בנתינה אינסופיות? מתאים לשיעור חברה. יסודי ומעלה. עברית. 02:17.

חפשו בגוגל: קצרים-איך מגיעים לברזני?

נקודה לדיון: האם לדעתכם יש היום בכלל בעולם נתינה טהורה ואמיתית שלא מונעת מאינטרסים, כמו נתינה של הורים לילידים שלהם, או שהנתינה הזו לא רלוונטית במציאות העכשווית שלנו?

 

34. אתם חלק מהסיפור

אנגלית, ספרדית, צרפתית, לדינו, אמהרית - לא משנה באיזו שפה אנחנו מדברים, כולנו דמויות בסיפור היהודי. סרטון נהדר, מדהים ומרגש של בית התפוצות - מוזיאון העם היהודי. מיוחד לשיעורי חברה ולימים מיוחדים בלוח השנה היהודי. מכיתות ה' ומעלה. מגוון שפות עם תרגום. 5:01.

חפשו בגוגל: אתם חלק מהסיפור (כתוביות בעברית) - בית התפוצות

נקודה לדיון: האם לדעתכם אפשר להכתיר את קיבוץ הגלויות של כלל האומות לישראל כהצלחה? או שעדיין יש הרבה קיטובים והבדלי מעמדות מפריעים ולכן יש לנו כמדינה עוד דרך ארוכה לפנינו?

 

35. יהודי אחד ושלושה קיבוצים

קטע אירוני מושחז ומדויק על היכולת היהודית-ישראלית המופלאה משהו לעשות מחלוקת מכולם. על התנועה הקיבוצית והאידאולוגיה אשר נשארה זהה אבל משווקת בעטיפות שונות. לשיעורי חברה ואזרחות ומתאים במיוחד לקראת הבחירות על מה אנשים יעשו בכדי להצדיק את הייחודיות שלהם. מחטיבה. עברית. 3:08.

חפשו בגוגל: היהודים באים | עונה 3 - עין חרוד איחוד ומאוחד

נקודה לדיון: מערכת הבחירות האחרונה הוכיחה באופן מובהק את עניין ההתפצלות והמחלוקת בחברה כאשר מפלגות בעלות זהות משותפת הפצלו למרות שאין ביניהם באמת מחלוקת. לדוגמה, הימין החדש לעומת הליכוד והבית היהודי.האם לדעתכם בשורה התחתונה הפיצולים הללו מולידים תופעות טובות או שמדובר בעצם במניעים אינטרסנטיים?

 

36. אשליית הגורילה

ניסוי נהדר שמראה עד כמה העין האנושית יכולה לפעמים לפספס את העיקר בעוד היא מרוכזת בטפל. אתם תחליטו מי זו הגורילה ומי הם הילדים השקופים והדברים החשובים שאנחנו כבר לא רואים. מתאים לחדרי מורים כהקדמה לחשיבות לשים לב לכל תלמיד. אנגלית עם תרגום. 1:41.

חפשו בגוגל: The Monkey Business Illusion

נקודה לדיון: עד כמה לדעתכם אתם רואים את האנשים השקופים וקשובים להם? נסו לחשוב ולענות איך אתם מגיבים כשאתם מקבלים שיחה ״חופרת״ שבה מבקשים מכם לתרום מסוים או אם נתקלים בהומלס?

 

37. תמשיכו לחלום

תתארו לעצמכם תחבורה ציבורית שיודעת לעקוף פקקים ולא נותנת לשום דבר לעכב אותה? סרטון  הדגמה שיגרום גם לכם לחשוב למה לא עשו את זה קודם. אבל, החלק הגדול טמון במסר - האוטובוס חולף על פני תאונת דרכים.  ומתאים לשיעורי חברה ודיונים בנושא סולידריות אנושית וחברתית. מכיתה ה׳ ומעלה. ללא מילים. 3:32.

חפשו בגוגל: Buses That Can Step Over Traffic - Amazing Gyroscopic Transport Concept

נקודה לדיון: האם לדעתכם התפתחות הטכנולוגיה מובילה בהכרח את האדם להתכנסות בתוך עצמו? להתבוססות המרובה שלו בתוך אזור הנוחות שלו? לחוסר יכולת לראות את האחר ולפגיעה בסולידריות החברתית שלו?

 

38. פחדנים אבל אופטימיים

סרטון תמציתי עם מסר חד ומדויק אשר  יגרום גם לכם לראות את הפחדים שלכם באור אחר. מתאיםכהתחלה לדיון אודות הפחדים והאתגרים שלנו. מחטיבה. אנגלית עם תרגום. 3:55.

חפשו ביוטיוב: This is How to Live a Legendary Life | Rock Thomas | Goalcast

נקודה לדיון: האם תוכלו לשתף בשני פחדים הכי גדולים שלכם בחיים שאתם מסופקים אם אי פעם תצליחו להתבגר עליהם?  האם אתם מכירים דוגמאות מכם או מאנשים אחרים שבהם דווקא כן הצלחתם להתגבר על הפחדים הללו?

 

39. נשיקה במצח

סיפור מיוחד ויוצא דופן שמספר הרב גרוסמן על דברים שמתגלגלים באופן מפתיע, ומדוע לפעמים אנחנו צריכים פשוט להעז ולעשות ולא לתת לבושה לנצח. מתאים כפתיחה לדיון על האתגרים של החיים שלנו ועל הדברים המשוגעים אשר לפעמים עושים את ההבדל. מחטיבה ומעלה. עברית. 6:01.

חפשו בגוגל: הרב גרוסמן סיפור חזק ומחזק!!!

נקודה לדיון: האם אתם רואים את  עצמכם כאנשים ספונטניים וזורמים או שאתם מחושבים ושקולים? אחרי הסיפור שראיתם, אם אתם מסתכלים אחורה על החיים שלכם, האם אתם יכולים לראות את עצמכם נוהגים באופן דומה ועושים מעשה משוגע בכדי לקבל משהו?

 

40. האיש שהציל את העולם

סיפורו ההזוי והבלתי מתקבל על הדעת של סטניסלב פטרוב, אשר מנע מתקפה סובייטית על ארה"ב ויש שיגידו אף מלחמת עולם שלישית. על כוחו של היחיד וההזדמנויות הנסתרות והגלויות שהיקום מזמן לנו, מבלי שנבין את גודל המשמעות שלהם. מתאים לשיעורי חברה. מחטיבה ומעלה. אנגלית עם תרגום. 6:19.

חפשו בגוגל: THE MAN WHO SAVED THE WORLD

נקודה לדיון: חשבו איך לדעתכם אתם הייתם מגיבים בסיטואציה דומה? לו הייתם יכולים לבחור בין להיות גיבורים מפורסמים או גיבורים בסתר, במה הייתם בוחרים?

 --

הסרטונים הנהדרים הללו נבחרו במיוחד לכם המחנכים והמורים כחלק ממיזם ״מורים משתפים סרטונים״, והוא מהווה את הסרטונים המובחרים ביותר מבין מאות סרטונים שנמצאים באתר ונשלחים פעמיים בשבוע לכלל קבוצות הווטסאפ שלנו. המיזם הוא כמובן חינמי לגמרי ונועד להנאתכם ולשימושכם. מוזמנים ומוזמנות להצטרף אלינו!

תודה רבה לשותפי למיזם צביקה אנגל, ותודה מיוחדת למנהל הקהילה שלנו יאיר ורהפטיג על העין החדה והעזרה בבחירת הסרטונים.

*

ראיתם סרטונים מעניינים עם מסרים חינוכיים ובא לכם שעוד מורים ייהנו מהם? מוזמנים לשלוח למייל:  avinoam811@gmail.com

הדפסת סיפור זה
אבינועם הרש

חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך'. עורך אתר החמ"ד לנוער - מנהל החינוך הדתי. משרד החינוך. מחנך, רכז תקשוב ומדריך 'אמירים' - כתיבה יוצרת. כותב במדור 'יזמות חינוכית' ב'הד החינוך'. כותב מזה שנים פובליציסטיקה חינוכית במגוון במות כגון: 'עולם קטן'. 'NRG יהדות', 'ערוץ 7' וכו. מנחה סמינריונים וסדנאות לנוער אודות ההתמודדות בגיל ההתבגרות נוכח אתגרי המאה ה-21 ומעביר שיחות בנושא. מפתח מיזם 'קטנה ברשת' - שימוש בסרטונים לאנשי חינוך.