לו רק היית קצת יותר המורה שלי - הורים מעבירים שיעור אחר

7060
לו רק היית קצת יותר המורה שלי - הורים מעבירים שיעור אחר

"היה מאוד כיף, נהנתי מאוד מהשיעורים, למדתי הרבה דברים חדשים ומעניינים, במיוחד כאלה שלא חשבתי אפילו שאני ארצה ללמוד עליהם״, "בעבר היה לי קשה יותר להיפתח בשיעורים ולא אהבתי להגיד על עצמי דברים ובשיעורים האחרים שהיו במהלך השנה, היה לי יותר קל וכיף לדבר על זה", ״אני למדתי שכשיש דברים מעניינים, אז אני יושב ומקשיב וגם זוכר אחר כך", "למדתי את מה שאני הולך לעשות בעתיד". 

אלו מבחר ציטוטים של תלמידים שלמדו וחוו את "שיעור אחר הורים" בבית הספר בית חינוך מתן בדרום השרון. שיעור אחר הוא דרך בה הורים יכולים להיות מעורבים יותר בחיי הילדים שלהם, התלמידים שלנו. במאמר נספר איך ניתן לעשות זאת גם בבית הספר של הילדים שלך.

במסגרת שיעור אחר הורים מגיעים לבית הספר של ילדיהם ומלמדים  

7 כללים ליישום המודל בבית הספר

המודל פועל מזה ארבע שנים ובמסגרתו עמותת 'שיעור אחר' מציעה להורים לקחת חלק בעשייה הבית ספרית, ולהעביר בהתנדבות שיעורי העשרה בבתי הספר בו לומדים ילדיהם. השיעורים מתקיימים בנושאים מגוונים כמו: תזונה ואורח חיים בריא, לשון הרע ברשתות החברתיות, קניין רוחני ופטנטים, משפט פלילי, השתלת איברים ועוד. בשביל ליישם את המודל יש צורך רק ב-7 כללים פשוטים:

1. גרעין מתנדבים יציב - חשוב ליצור ולשמר גרעין יציב של מתנדבים אשר יוכל ליצור השפעה בבית הספר.

2. עידוד מתנדבים חדשים - מדי שנה מומלץ להזמין את כל הורי בית הספר לקחת חלק בעשייה המשמעותית והמהנה וכך להגדיל את מספר המתנדבים.

3. שיעורים קבועים בהתאם למספר המתנדבים - מומלץ לקבוע מספר קבוע של שיעורים בהתאם לכמות ההורים המתנדבים.

4. מפגשי הכשרה למתנדבים - בתחילת השנה יש לקיים מפגשי הכשרה למתנדבים, ליצור לוח זמנים ולשבץ בו את ההורים המתנדבים.

5. עקביות בנושאי השיעורים - בכדי ליצור אחידות בתכנים מומלץ כי כל הורה מתנדב יעביר את אותו השיעור בכל הכיתות בשכבה.

6. נושאים מומלצים - על מנת ליצור מחויבות בקרב ההורים מומלץ להציע להם להעביר שיעורים בנושאים שקרובים לתחום העיסוק שלהם. למשל, אמא שעובדת בתור רואת חשבון יכולה להעביר שיעור בנושא צריכה נבונה וחינוך פיננסי, אבא שעובד כעורך דין יכול לקחת את תלמידי הכיתה לסיור בבית משפט השלום בכפר סבא.

7. עירוב ושיתוף המורות - הקשר בין המורה למתנדב הוא חשוב ונבנה לאורך השנה. המתנדבים הם אורחים בכיתה והמורה היא הסמכות המקצועית והאחראית על ענייני המשמעת וההובלה של הכיתה. חשוב לתאם מראש את הנושאים, הזמן והרעיונות שהמתנדב רוצה ליישם בכיתה ביחד עם המורה.

המודל מאפשר לתלמידים ולתלמידות להיחשף לנושאים מגוונים ומעשירים

 

למודל יתרונות רבים - התלמידים מקבלים ידע חדש משיעורי ההעשרה במגוון תחומים שהם לא נחשפים אליהם בדרך כלל. כמו כן, ההורים מהווים עבורם מודל לסיפורי הצלחה, להגשמת חלומות ושאיפות לעתיד וכמו כן סייעים להם לצמצם פערים ולחוות הצלחות בלימודים.

המורה היא אמא שלי!

יש הורים שמרגישים בנוח לקיים שיעור ראשון בכיתה של הילד או הילדה שלהם ומרגישים תחושת ביטחון גם בזכות ההכרות עם המחנכת. יש כאלו שמעדיפים להתחיל בכיתות מקבילות, וכשיגיעו לכיתה של הילד הפרטי השיעור יהיה מוצלח יותר. בנוסף, הורים מעידים כי גם אם בשנה הראשונה ילדיהם הרגישו קצת מבוכה, תחושה זו התפוגגה כבר במהלך השיעור הראשון.

אפרת בירן, מובילה את הפעילות וגם אמא לשלוש בנות בבית הספר , מספרת איך זה נראה מהצד השני: "לפני שלוש שנים נכנסתי לכיתה בסוף השיעור וזכיתי לשמוע את המשוב של התלמידים למתנדבת, עובדת בחברת הייטק, שהעבירה שיעור בנושא אפליקציות בענן. אחת התלמידות אמרה שאבא שלה עובד בהייטק, ואין לה מושג מה הוא עושה ואף פעם לא חשבה לשאול אותו. היא חשבה שזה מקצוע משעמם ושזה לא מקצוע שמתאים לבנות. בעקבות השיעור היא אמרה שהיא תברר מה הוא עושה בעבודה ואולי אפילו תתעניין לעבוד במקצוע הזה בעתיד.״

חשוב מאוד לדעתי לכל מורה לאמץ מודל כזה בכיתתה, כך התלמידים והתלמידות נחשפים להתנדבות של ההורים שלהם ובנוסף, רוכשים ידע חדש שככל הנראה לא יזדמן להם לרכוש בבית הספר. בנוסף, אלה בהחלט שיעורים אחרים, שמגוונים את ההוראה והלמידה.

המודל מאפשר להתנדב ולתרום בדרך אחרת בבית הספר ולהיות מעורבים בפרויקט ערכי וחינוכי. אפרת מוסיפה כי ״התוכנית שיפרה וחיזקה בצורה משמעותית בעיני את הקשר שלי עם המורות, גרמה לי להעריך את עבודתן ואת רמת המחויבות הגבוהה שלהן לתלמידים, וזה מרחיב את הלב. אני נהנית גם מכך שהמורות יכולות לחוות את השיעור ביחד עם הכיתה ולראות את הילדים מזווית אחרת, שונה מהיומיום שלה.״

לסיכום, שיעור אחר הורים מהווה הזדמנות לקרב בין הורי התלמידים לבין מערכת החינוך. המפגש עם מתנדבים, עובדי המגזר העסקי, הציבורי והפרטי,  ממגון תחומי עיסוק המעורים בעשייה האזרחית, מאפשר לתלמידים להיחשף למגוון דמויות וסיפורי חיים, להעשיר את עולמם ולפתח סקרנות ומוטיבציה בכיוונים שאולי לא הכירו לפני כן. הערך המוסף לכל הצדדים הוא גדול, משמעותי וייחודי.

הדפסת סיפור זה
שיעור אחר (ע

עמותת שיעור אחר (ע"ר) נוסדה בשנת 2002 ופועלת לקידום שוויון הזדמנויות ולעידוד מעורבות משמעותית של הציבור במערכת החינוך, תוך יצירת גשר בין אזרחים ממגוון תחומי עיסוק לתלמידים בבתי ספר. המפגש עם מתנדבים בעלי מקצועות ורקע שונים המעורים בעשייה האזרחית, מאפשר לתלמידים להכיר דמויות לחיקוי ולהיחשף למגוון פניה של החברה הישראלית, כמו גם לתחומי עניין שעשויים לפתוח בפניהם נתיבי חיים אפשריים ואופקים חדשים.

שיעור אחר מקדמת שיתוף פעולה בין מגזרי (עסקי, חינוכי וחברתי) המיטיב עם כל שותפיו ומהווה לכשעצמו מערך אחריות הדדית לקידום החברה בישראל, המחזק משמעותית את מערכת החינוך, ומרחיב בה את ערוצי המעורבות המוצעים לתעשייה, לאקדמיה, לשירות הציבורי ולעובדים בהם.

מטרות העמותה

  • לקדם, להעצים ולהרחיב את אופקיהם של תלמידים, להעשיר את חוויותיהם הלימודיות, לפתח את חשיבתם הביקורתית ולאפשר להם להכיר דמויות לחיקוי ומקצועות חדשים.
  • לרענן את מערכת החינוך עם כוחות חדשים ויצירתיים, תכנים דינאמיים ושיטו