לכבוד יום העצמאות ה-71 של ישראל: 7 דרכים להפוך את העתיד שלנו למצויין

5842
לכבוד יום העצמאות ה-71 של ישראל: 7 דרכים להפוך את העתיד שלנו למצויין

"ישראל אינה משופעת במחצבים המצויים באדמה. אוצרות הטבע המרכזיים של ישראל הם אלה הטמונים באנשיה" רוברט אשר


בימים אלו אנו חוגגים 71 למדינה. מבחינת התעשייה, ההייטק, הביטחון והכלכלה  – מדינת ישראל מתפתחת ומתקדמת. הטכנולוגיה שוברת שיאים בחיינו וקצב התפתחותה גורם לכך שקשה לנו לצפות את המתרחש בעתיד בשל החידושים וההמצאות הטכנולוגיות.

העתיד כבר כאן, אבל זו רק ההתחלה – המהפכה עוד לפנינו ותמשיך הרבה אחרינו. אם כן, איך נבטיח את מקומנו במפת העולם כמדינת המוחות? כמדינה עם היכולות הגבוהות ביותר? כמדינה פורצת דרך?

עלינו לקרוא את המפה מבעוד מועד ולהכין את תלמידינו להיות הכוח החזק ביותר שיצעיד את השינוי הטכנולוגי בכל העולם. רק מי שיוביל את השינוי הטכנולוגי יצליח להיות בראש מפת העולם בהיבטים השונים. 

כדי להמשיך לשמור על כוחה של מדינתנו ולהיות בעלי יכולת לעמוד איתנים בכל החזיתות, עלינו לעודד את תלמידינו למצויינות. אנחנו כמדינה חייבים לייצר לא רק פיתוחים טכנולוגים פורצי דרך, אלא דור שלם שימשיך להצעיד את המדינה קדימה, כי עתידה של המדינה תלוי בהון האנושי שלה.

לא מספיק שנחשוב איך יראה העולם בעתיד וכיצד הטכנולוגיה תשנה אותו, אלא חשוב לתת את הדעת לשאלה האם אנו, במתכונת החינוכית הנוכחית, מכינים את ילדינו להצליח באותו עולם עתידי.

בהקשר זה, של הכנת התלמידים שלנו לעתידם, מדאיגה אותי לא פעם תופעת הוויתור והבינוניות שהתלמידים שלנו מפגינים – חוסר החשק לעשות, להתאמץ ולהגיע למקסימום היכולת שלהם. מתוך כך, כך אני מאמינה שעלינו ליצור עבור התלמידים שלנו מסלול חיים של מצויינות, ואת זאת אנו חייבים להם, שהרי התלמידים שלנו הם הילדים שיעצבו את המחר.

לכן השאלה שעלינו לשאול את עצמנו היא איך יוצרים דור ששואף למצויינות? איך מכינים את ילדינו להיות המנהיגים וממשיכי הדרך בעתיד?

באיזה שלב בדרך אנו מחנכים להתמדה, נחישות ולשאיפה ליעדים גבוהים – למצויינות?

 

ליצור דור שלם ששואף למצויינות ולא לפנות רק ליחידי סגולה
בבתי הספר יש מגוון של תוכניות מצויינות, אך הן נוגעות רק  בחלק מן התלמידים, בדרך כלל יחידי סגולה שבאים מרקע תומך ו/או בעלי כישרון מיוחד ויכולת להשקיע בלמידה. כך אנו הופכים את החזקים לחזקים יותר. אך מימוש עצמי ושאיפה למצויינות אפשריים לכולם. להערכתי צריך לשנות גישה ולכוון לדור שלם של אנשים שואפים למצויינות בכל תחום בו הם בוחרים. להצמיח דור של ילדים חושבים, הנכונים לאתגר, יוזמים ויוצרים – דור עם היכולת המירבית להגיע למימוש עצמי. 

את זאת ניתן לעשות בעזרת יצירת חוויות של התמדה, התמודדות עם אתגר ושאיפה גבוה בקרב כל תלמידינו. עלינו לפתח עבור התלמידים שלנו תהליכים שיובילו כל אחד מהם להצלחה האישית הכי גדולה אליה הוא או היא יכולים להגיע. כך ניתן יהיה ליצור מסלול למצויינות אישי, שבו יושג המקסימום האישי של כל תלמיד ותלמידה.
 

איפה מתחילים?
איפה הדרך מתחילה? האם שאיפה למצויינות מתחילה בחטיבה? בתיכון? האם זה לא מאוחר מידי? לדעתי צריך ליצור הרגלים, לפתח חשיבה ולהגביר את ייצר הסקרנות והרצון לדעת, המלווים גם במוכנות להשקיע ולהתאמץ כבר מגיל מאוד צעיר.

לדעתי צריך ליצור הרגלים, לפתח חשיבה ולהגביר את ייצר הסקרנות והרצון לדעת כבר מגיל מאוד צעיר

איך עושים זאת7 דרכים לבניית דור שלם ששואף למצויינות

  1. עידוד הרצון לדעת. כבר בגיל צעיר עלינו לעורר בקרב ילדים אהבה עמוקה לחשיבה, יצירתיות, יכולת לפתרון בעיות ומוכנות להשקעה והתמודדות עם קשיים, שאותם המחנכת תטמיע בכל למידה, לכל אורך תקופת הלימודים.
    על כל מחנך ומחנכת, מהגננת בגן הילדים ועד למורה המקצועית בתיכון, להתחיל בעשייה חינוכית חשובה זו. לדוגמא: יש ליצור פעילויות מובנות בתוכנית הגנים אשר מטרתן לעורר חשיבה ברמה גבוהה, לסקרן ולתת לילדים ללמוד ולפתח ידע בעצמם. דרכים לעשות זאת הן בניית ניסויים ארוכי טווח ופתיחת ההזדמנות לילדים לשאול שאלות פתוחות ופוריות על מה שהם רואים וחווים, לא לתת להם תשובות אלא לעודד אותם ולהכווין את החשיבה. יש ללמדם כיצד חושבים במקום לתת להם תשובות. ניתן גם ליצור הזדמנויות לתכנון מכונות כבר בגילאי הגן וכמובן בגילאים מאוחרים יותר.

  2. שינוי מטרת ההוראה. בעבר, מטרת החינוך הייתה להעביר לתלמידים ידע. המורה היה מי שיודע ועליו להעביר את הידע לתלמידים. אבל היום, כשהידע זמין בכל מקום לתלמידים שלנו, על החינוך לשנות את מטרתו ולשים דגש על תהליכים ומיומנויות ולא על ידע והעברת תכנים. מערכת החינוך צריכה ליצור קורסים, הכשרות והשתלמויות המיועדות למורים שישימו דגש על פיתוח מצויינות ותהליכי מחשבה מתקדמים שכן על מנת שהמורים יבצעו את השינוי במטרות ואופן ההוראה, יש להכשיר אותם לכך. לאחר מכן, המערכת תצטרך להבהיר למורות ולמורים שמצופה מהם לעשות זאת ולעודד אותם לעשייה חינוכית חשובה זו. לבסוף על המערכת לבחון את התלמידים במיומנויות ותהליכי מחשבה ולא בשינון ידע.
    מעבר לזאת, עלינו אנשי החינוך מוטלת האחריות להעלות מידי פעם את השאלה - מה אני רוצה להשיג? מה הן המטרות של העשייה החינוכית שלי ואיך אני אגיע אליהן, איפה אני מרגיש/ה קושי וכיצד ניתן להתגבר עליו?

  3. הקניית הרגלים. עלינו להפגיש את התלמידים שלנו עם חוויות ומשימות שיאפשרו להם להתמודד עם קשיים ומכשולים, לשאוף גבוה, לקחת על עצמם אתגרים ולהתמיד בהם (כמו שמציע יובל נבו בכתבה הזו), וכל זאת בסביבה המבוקרת והתומכת של מערכת החינוך. עלינו להיות שם ולתווך עבורם את המשימות הללו ולהבהיר להם שקושי וכישלון הם חלק חשוב מהדרך להצלחה ושמה שיקבע אם יצליחו הם היכולות שלהם להתמיד, להתאמץ ולהיות מוכנים ללמוד ולהתפתח. אלו הן חוויות המפתחות מצויינות ומובילות להצלחה. ככל שהתלמידים שלנו יחוו יותר חוויות כאלו, יווצרו אצלם הרגלי חיים הקשורים במצויינות, והרי הרגלים יוצרים מציאות.

  4. ללמד אותם לא לוותר ולהתייאש. במסלול המצויינות יש רגעי קושי לא מעטים ועלינו להכין את התלמידים שלנו אליהם, על ידי הפנמה של אמונה עצמית ויכולת להנעה אישית. לכן עלינו לאתגר את התלמידים ולהפגיש אותם עם פעילויות המראות להם שלא הכל בא בקלות, אבל כאשר הם מתאמצים ולא מוותרים – הם יכולים להצליח.

  5. מבוגר מאמין. כדי להיות מצויינים, התלמידים שלנו צריכים להאמין ביכולת שלהם להצליח. אך כדי שילד יאמין ביכולת שלו, הוא זקוק למבוגרים שיאמינו בו. לכן עלינו אנשי החינוך להיות המבוגרים הללו, המאמינים באמת שכל אחד ואחת מהתלמידים שלנו יכולים להצליח, למצוא את נקודות החוזק שלהם ולקדם אותם מהן, אך גם להאמין שהם יכולים להשתפר במקומות הקשים אם רק יתאמצו. חשוב ביותר לא רק להגיד שאנו מאמינים בהם אלא למצוא את האמונה הזו בעצמנו – אם אנו לא נאמין בהם באמת, גם הילדים לא יאמינו בעצמם.

  6. מינוי בעלי תפקידים בתחום המצויינות. על מנת ליצור שינוי במערכת החינוכית ולעבור משאיפה לאחידות לעבר שאיפה למצויינות, יש צורך באנשים שיניפו את הדגל ויצעידו את בית הספר קדימה לעבר המצויינות בכל יום. אנשים שהמצויינות נמצאת כל הזמן בראש מעיינייהם. לכן יש צורך למנות רכז מצויינות יישובי או בית ספרי, כמו גם וועדת היגוי רבת משתתפים, שיבנו תוכניות ומהלכים לעידוד מצויינות לרצף רב גילאי, לטווח הקרוב ורחוק.

  7. יצירת סדנאות הורים לעידוד המצויינותעל מנת לסייע לתלמידים להפנים ערכים של מצויינות, התהליך לא יכול לקרות רק בבית הספר אלא גם בביתם של הילדים, מול ההורים. כדאי להעביר סדנאות להורים לגבי grit ודפוס חשיבה מתפתח ולהבהיר להם את חשיבותם של מאמץ והתמודדות עם קשיים וכישלונות לשם ההצלחה העתידית של ילדיהם. כמו כן, חשוב לספר להם על העשייה בבית הספר המחוברת למצויינות ולעדכן אותם בשינוי מטרות הלמידה. כך תוכלו לערב את ההורים בעשייה החינוכית ולהפוך אותם לשותפים נחוצים בתהליך.

לסיכום, חינוך הוא ערך, זו תרבות שבאה לידי ביטוי בעשייה יומיומית. עלינו לזכור מידי בוקר, ביוצאנו לבית הספר, שאנו, המורים והמנהיגים החינוכיים, יוצרים את המובילים הבאים של מדינתינו. כל תלמיד באשר הוא, יכול לתרום למדינה באופן הייחודי שמתאים לו. עלינו מוטלת המשימה החשובה לסלול יחד עמו את הדרך לשם. בדרך אני בטוחה שנגלה כי כמידת ההשקעה שלנו, כך תהיה מידת ההצלחה של מדינת ישראל בעתיד.

הדפסת סיפור זה
מעיין כהן סבן

M.A. בהוראת מדעים, מדריכה אזורית בתוכנית העתודה מדעית טכנולוגית ומורה למדעים וביולוגיה בתיכון מרחבים. אם ל-3, מתגוררת בקיבוץ משמר הנגב.