הוא נמצא גם בכיתה שלך: המשאב הסודי שיעזור לכל מורה

3128
הוא נמצא גם בכיתה שלך: המשאב הסודי שיעזור לכל מורה

בכיתה שלך יש משאב מדהים שכמעט בטוח שאינך משתמש/ת בו מספיק. המשאב הזה יכול לסייע לך בבניית השיעורים ואופן הלמידה, בהתאמת דרכי הלמידה לכל התלמידים וברתימת התלמידים והמוטיבציה שלהם ללמידה.

המשאב הסודי הזה הוא - התלמידים שלך.

בחודשים האחרונים גיליתי כי אנו התלמידים יכולים להוות משאב חיוני עבור צוותים חינוכיים שמבקשים לשפר את הלמידה ולהתאים אותה אלינו - התלמידים. לפני כמה חודשים קיבלתי פנייה מצוות של תוכנית חדשה - "תוכנית הצ'לנג'ים". צוות התוכנית תכנן ליצור תוכנית למידה חדשנית ושווה במיוחד לבני נוער בכיתות ט' ו-י' שמטרתה לקדם ולהנגיש אוריינות מתמטית דרך למידה מבוססת אתגרים (CBL), מתוך אמונה שדרך למידה זו תעניק לתלמיד את סל הכישורים הנדרש להתמודדות עם החיים במאה ה21. בצעד גאוני (לדעתי) צוות התוכנית פנה לבני נוער בגילאי 15 מכל הארץ, כל המגזרים והמגדרים כדי לדייק את התוכנית ולהבין מה בני הנוער רוצים, וכיצד ניתן להתאים את תוכנית הלמידה באופן מייטבי אלינו. 

החלטתי להיענות למשימה, ולהציע את עצמי כיועצת לתוכנית. כך הצטרפתי ל״פורום 15״ - פורום יועצים המורכב מבני נוער ומסייע ב"תוכנית הצ'לנג'ים". כל שלב בתוכנית עובר דרך בני הנוער בפורום - החל מההחלטה על נושאי ה"צ'לנג'ים" (אופנה, מוזיקה, עשייה חברתית וכדורגל), בחירת הפרסים (טיסה להופעה של ברונו מארס בלונדון, פיצה לכל השנה לכל הכיתה), ההחלטה על הצבעים בגרפיקות של האתר, בחירת מובילי דעת הקהל שישווקו את האתגר וכמובן - מעבר על השאלות המתמטיות שמוצגות בכל אתגר.

חוויית ההשתתפות ב"פורום 15" הבהירה לי שכתלמידים אנו יכולים לסייע בעיצוב הלמידה שלנו. כלומר, אני מאמינה שאפשר לחקות את צורת הבנייה של התוכנית אל תוך הכיתה וליצור תוכן בשיתוף עם תלמידים. צורת העבודה הזו היא נדירה בצורה מפתיעה - אנחנו הרי האנשים אליהם הלמידה מכוונת, אך איכשהו כמעט שלא שואלים אותנו איך מעניין אותנו ללמוד או מה חשוב לנו לדעת.

שיתוף התלמידים בבניית תוכניות הלמידה והתאמתן לכיתה מהווה לתחושתי אמירה חזקה - אנחנו באותה סירה. היא משנה את המצב הקיים בו למרות שרוב המורים במערכת החינוך מגיעים לאינטראקציה עם בני נוער מתוך רצון כנה לעזור וליצור שינוי שיעזור, משום מה אנחנו מוצאים את עצמנו שוב ושוב נלחמים בצדדים שונים של המתרס, למרות שבסופו של דבר כולנו מנסים ליצור את אותו שינוי חיובי. אנחנו כתלמידים רוצים ללמוד, להשתפר, לדעת יותר ולהתקדם. המורים שלנו רוצים את אותן המטרות. למה שלא נשתף פעולה בעצם?

אנחנו כתלמידים רוצים ללמוד, להשתפר, לדעת יותר ולהתקדם. המורים שלנו רוצים את אותן המטרות. למה שלא נשתף פעולה בעצם?

אם עדין לא השתכנעתם שאתם חייבים לשתף את התלמידים שלכם בבניית תוכניות הלמידה שלכם, הנה עוד כמה סיבות שיעודדו אותכם לכך:

1. זה מעודד אחריות אישית: עשייה משותפת היא לא רק הגיונית - זו גם בחירה אידאולוגית וחינוכית. היא מחדדת את ההבנה שאנחנו יוצרים שינוי משותף, חותרים לעבר אותה מטרה. כך עשייה משותפת של מורים ותלמידים למען למידה מעודדת את התלמידים לקחת אחריות על הלמידה שלהם. כאשר אני עוזרת ליצור תוכן ב"תוכנית הצ'לנג'ים" אני עושה זאת כי אני רוצה לקחת אחריות על העתיד שלי ושל הדור שלי, וגם כי אני רוצה לוודא שסל הכישורים איתו נצא משנותינו בבית הספר יהיה מותאם לעולם "האמיתי" ככל האפשר. בצורה דומה, אני יכולה לקחת אחריות על תהליך הלמידה שלי - אני יכולה ליצור מערכי שיעור ופרויקטים יחד עם המורים שלי או לכל הפחות להתאים מערכים קיימים לכיתה שלי, כי יש לי אחריות על תהליך הלמידה שאני עוברת.

2. זה מוביל להתאמת התוכן לקהל היעד: היתרון הכי משמעותי בשיתוף התלמידים בבניית הלמידה הוא רמת ההתאמה של התוכן לקהל היעד. בכל תחום בעולם כאשר יוצרים תוכן עבור קהל יעד מסוים, בוחנים אותו בשילוב עם קהל היעד, כדי שהתוכן יהיה מותאם אליו בצורה הטובה ביותר. בבית הספר כמעט לא עושים זאת. אני משערת שאם תתחילו לשלב אותנו בבניית הלמידה, תגלו המון דברים עלינו. כך למשל, מנהלי "תוכנית הצ'לנג'ים" ובני הנוער מפורום 15 נדהמו מדי פעם לראות את הפער הבין דורי. לא פעם עלו מצידנו תגובות תדהמה, מבוכה, צחוק ואפילו תמיהה כלפי הצעות שונות מצד מובילי התוכנית שרצו להביא מובילי דעת קהל כמו אמנים "ידועים" שלא שמענו עליהם מעולם, או רצו לקדם שידורים ברדיו (?!) לשם עידוד בני נוער להשתתף בתוכנית. היה ברור מדיונים אלו כי הפער הבין דורי בינינו הינו משמעותי, כך ששילוב של בני נוער בבניית הלמידה מבטיח צמצום של הפער והתאמה טובה יותר של התוכן אלינו.

3. זה יעורר בתלמידים תחושת גאווה ושייכות: שילוב התלמידים בבניית הלמידה יוצר תחושות גאווה ושייכות כלפי תהליך הלמידה שמעודדות מעורבות והשקעה של התלמידים בתהליך. כך למשל, אני מרגישה חלק מ"תוכנית הצ'לנג'ים" ולכן אני מנסה לוודא שהתוכנית מצליחה - אני מפיצה אותה, משכנעת חברים להשתתף בה וכן הלאה. אני בטוחה שתלמידים שיהיו אחראים על חלק בבניית מערך שיעור ירגישו אחריות על הצלחת השיעור, יהיו פעילים בו וינסו לשכנע גם אחרים בסביבתם לקחת בו חלק.

שילוב התלמידים בבניית הלמידה יוצר תחושות גאווה, שייכות ומוטיבציה לתהליך הלמידה

שילוב תלמידים בבניית למידה - כמה עצות למורה מנקודת המבט של התלמידים

  • מגוון של כולם - כדי להגיע באמת לתשובות כנות ומגוונות המתאימות לכל התלמידים (או לפחות לרובם), יש להרכיב את פורום בני הנוער המייעצים והמסייעים מתמהיל של בני הנוער המייצג את כל החלקים בקהל היעד אליו מיועדת הלמידה. כך למשל, אם מדובר בתוכנית למידה ארצית כמו ב"תוכנית הצ'לנג'ים", היה חשוב לקחת תלמידים מכל המגדרים, המגזרים, וממגוון ישובים בארץ. בנוסף, למרות שבאופן טבעי נשמע ״הגיוני״ לקחת בני נוער שהם יותר ורבלים ודעתניים, יש ערך אדיר בשמיעת דעתם של השקטים שבחבורה - אלו שייתכן שלרוב קולם לא נשמע. דווקא במצבים כאלה, ייתכן והדעות שלהם יפתיעו אתכם. כמובן שכאשר מדובר על פעילות לכיתה, לא צריך לבחור תלמידים מעיר אחרת - אבל עדיין כדאי לנסות ולהגיע לכמה שיותר 'קליקות' ו'חבורות' בכיתה. אני יכולה גם להעיד שפעילויות כיתתיות עוברות טוב יותר (ועם פחות ציניות) כאשר יש לפחות מפעיל אחד מכל קבוצה חברתית מרכזית.

  • דיוק בבחירת בני הנוער - למרות מה שעלול להשתמע מהסעיף הקודם, הרעיון הוא לא להכניס כמה שיותר בני נוער, אלא את אלו שיקרבו אותכם כמה שיותר לעולמם של התלמידים. לכן חשוב לבחור את בני הנוער שיתנו לכם את המיקוד הכי נכון על מנת להגיע לתוצאות הכי רלוונטיות לכל הכיתה.

  • צניעות - אתם המומחים כשזה נוגע לתוכן. זה נכון. אבל כאשר מגיעים להתייעץ עם התלמידים, חשוב להבין שלנו יש ידע ייחודי על החיים והעולם שלנו כתלמידים. הגיעו מוכנים להקשיב וכך אנחנו נלמד על הקשבה לאחר. בדומה לכך, כאשר התייעצו איתי ב"פורום 15" הבנתי גם אני כמה אני לא יודעת על המתרחש מאחורי הקלעים בניהול תוכניות ופרויקטי למידה. התייחסתי לתהליכים רבים שקורים בקמפיינים שונים בקלות ראש, בלי לראות (או לנסות לראות) את כמות ההשקעה שמושקעת בכל תהליך. לא ידעתי איך מנהלי קמפיינים מתנהלים או חושבים - וזה הגיוני, הרי אני לא מנהלת קמפיין. מתוך העבודה המשותפת נפתח לי חלון לא רק לאנשים מעורבים חברתית אלא גם לעולם התקשורת, ומתוך העבודה איתם למדתי הרבה על ניהול קמפיינים. בצורה דומה, מתוך הבנה של הידע המוגבל שיש לכל אחד מאיתנו - נוכל להפיק הרבה יותר בעבודה משותפת.

  • אל תפחדו לשאול אותנו - אנחנו רק נכבד אתכם יותר ונרצה לקדם את הלמידה יחד איתכם. לכן אל תהססו לשאול הכל, להציף הכל, ולקחת צעד אחד מחוץ לאזור הנוחות של המבוגרים ולהיכנס לעולם הצעירים.

כדי לראות איך נראה תוכן שנבנה בשיתוף עם בני נוער, אתם מוזמנים להיכנס לאתגר הסטייל ולהפיץ את הקישור (bit.ly/stylechall) בקרב התלמידות והתלמידים שלכם - אני בטוחה שהם יהנו מזה. 

אז קדימה - אתם מוזמנים להתחיל לערב את התלמידים שלכם בתהליכי בניית הלמידה. ואם אתם כבר עושים זאת - אשמח לשמוע איך אתם עושים זאת בתגובות.

הדפסת סיפור זה