הצטרפו לדיון: למידה מבוססת חקר ובעיות – האם זה עובד?

2297
הצטרפו לדיון: למידה מבוססת חקר ובעיות – האם זה עובד?

פרופ' ג'ון האטי הוא אחד מחוקרי החינוך המפורסמים בעולם. ספרו למידה נראית למורים: כיצד מורים יכולים להעצים את הוראתם נחשב לאחד הספרים החשובים בחינוך של ימינו, שכן האטי פרסם בספר מחקר ענק הבוחן אילו פרקטיקות של מורים משפרות את הוראת התלמידים. אחד הממצאים המפתיעים במחקר של האטי היה כי למידה מבוססת חקר ולמידה מבוססת בעיות ( Inquiry based learning & Problem based learning) – פרקטיקות שצוברות פופולאריות רבה בעולם החינוך ונחשבות לחדשניות ומתאימות ללמידה במאה ה-21 – היינן דווקא פרקטיקות בעלות יעילות נמוכה על הישגי התלמידים (אפקט של 0.31).

וכך מסביר את העניין האטי: "אנשים רבים חושבים שלמידה מבוססת חקר היא יעילה כי היא גורמת לתלמידים להיות מעורבים בלמידה. אך אנחנו צריכים להיזהר באמירה כי מעורבות של התלמידים משמעה למידה. אם ניתן לתלמידים לשחק במשחקי מחשב, הם יהיו מאוד מעורבים בלמידה, אך האם הם ילמדו?... אני סומך על ראיות מחקריות, והמחקר מראה שזה לא עובד היטב. למה זה קורה?

ישנם שני סוגי למידה:

1. למידה ברמה בסיסית – תוכן הלמידה

2. למידת עומק – ההקשרים השונים שבתוך תוכן הלמידה

בכל הנוגע ללמידה ברמה הבסיסית – דרכי הלמידה הללו הנן לא יעילות. אך אם לא מלמדים את הבסיס היטב – אי אפשר להגיע ללמידה מבוססת חקר או בעיות, שכן אין בסיס יציב דיו על מנת שהתלמידים ישאלו שאלות ויצרו ידע עמוק. לכן ברור היום שהבעיה היא שלמידה מבוססת חקר ולמידה מבוססת בעיות פשוט מגיעה בשלב מוקדם מדי של הלמידה, לפני שהתלמידים צברו את הידע והמיומנויות הבסיסיים, לפני שעולים להם רעיונות ושאלות. בפעמים אחרות היא מוצגת כאשר חלק מהתלמידים כן מבינים את הבסיס, אך אחרים לא, ואז חלק מהכיתה מתקדם אבל אחרים נשארים מאחור. לכן עלינו לדעת בדיוק מתי להשתמש בלמידה מבוססת חקר או בעיות, וצריך להבין שזו אומנות של ממש שעל המורה לרכוש, כי יש זמן שהינו נכון ללמידה מסוג זה ועל המורה לדעת למצוא אותו. כך למשל, כאשר לומדים נושא חדש והתלמידים עדין מנסים להבין ולהכיר את הרעיון הכללי ואת אוצר המילים הקשור אליו – זה ממש לא הזמן ללמוד בעזרת למידה מבוססת חקר או בעיות. רק כאשר הם יבינו ויכירו את הרעיון הכללי ואת המושגים הקשורים לנושא – אפשר להציג דרך למידה זו."

 

פרופ' האטי מסביר מדוע למידה מבוססת חקר ולמידה מבוססת בעיות אינן מראות יעילות על הישגי התלמידים

פוסט שלי על הנושא בפייסבוק הצית דיון מרתק בין אנשי מקצוע מכל הקשת החינוכית, ביניהם ממובילי מערכת החינוך הישראלית, וכעת אשמח שגם קהילת הגיע זמן חינוך תשתתף בדיון.

אני מציג בפניכם תמצית של הדיון שהתקיים בעמוד הפייסבוק ומזמין אתכם להיכנס ולקרוא את הדיון המלא כאן:

 

ומה דעתך? מהו הניסיון שלך? אשמח לשמוע את מה שיש לך להגיד בתגובות.

הדפסת סיפור זה
אלי הורביץ

מנכ"ל קרן טראמפ וחבר וועד החינוך הלאומי. היה בין מייסדיו ויוזמיו של "אבני ראשה" - המכון הישראלי למנהיגות בית-ספרית, ושל מיזם "נחשון" המסייע לתלמידי תיכון ע"י חונכות דרך האינטרנט. כיום הוא חבר בוועד המנהל של חמד"ע-  מרכז לחינוך מדעי בתל-אביב. 

בשנים 2011-2000 שירת הורביץ כמשנה למנכ"ל "יד הנדיב", קרן פילנתרופית של משפחת רוטשילד בישראל. בראשית דרכו שימש עוזרו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת. הוא בעל תואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב.