לגבש בלי להתייאש: כלים לגיבוש כיתתי שישפרו את הלמידה בכיתה

14288
לגבש בלי להתייאש: כלים לגיבוש כיתתי שישפרו את הלמידה בכיתה

היום זה שוב קרה. במהלך השיעור התפתח ריב קולני בין קבוצת תלמידים אחת לקבוצה שניה, כאשר כל צד מתבצר בעמדתו ומשוכנע שהצד השני בכלל לא שווה התייחסות. כמה פעמים התאכזבנו מחוסר הפירגון והגיבוש בכיתה? נראה שלפעמים תלמידים נאבקים זה בזה במקום לעבוד ביחד, לסייע אחד לשני ולהתבסס על החוזקות של האחד כדי לכפר על החולשות של האחר ולהיפך.  

לפעמים חוסר הגיבוש הכיתתי ממש פוגע בלימודים ובסיכויי ההצלחה של התלמידים. במחקר שערכו חנה שחר וישראל ריץ אודות למידה שיתופית בכיתה הטרוגנית הם מצאו כי ההשקעה בהיבטים חברתיים של הכיתה היא זו שקובעת אם התלמיד ייכשל או יצליח.

אם נצליח ליצור גיבוש טוב יותר בכיתה, התלמידים יהיו שמחים יותר, ישתפו פעולה בצורה טובה יותר, ידעו להתמודד טוב יותר עם משברים ויהיו מוכנים טוב יותר לחיים שלאחר בית הספר.

החוקרים  אבנר זיו ושושנה שילה כתבו בספרם "הכיתה כקבוצה חברתית"  שיצירת אקלים חיובי צריך להיות יעד בפני עצמו בכל הקשור לפעילות בבית הספר. יצירת האקלים החיובי צריכה להיות מבוססת על הבנה של תהליכים קבוצתיים בכיתה במקביל לצרכי הפרט. עוד עולה מהמחקר הנ"ל שכיתה הפועלת מתוך שיתוף פעולה של כל חבריה, היא כיתה שהאווירה בה נעימה יותר מאשר כיתה שקיימת בה תחרות קבועה על הישגים אישיים.

יצירת גיבוש כיתתי לא באה על חשבון הישגיות והצלחה אישית, להפך. החוקר יוסף מניס מצא כי קיים קשר בין האקלים הכיתתי להישגי התלמידים במקצוע המתמטיקה. שמרית אביעד (אהרון) ואודיה אלקסלסי בדקו את הקשר בין האקלים הכיתתי להישגים הלימודיים בין בנים ובנות ומצאו כי קיים קשר חיובי בין הישגי התלמידים באנגלית למידת הלכידות של התלמידים בכיתה.

לאור מחקרים אלה ואחרים, ניכר כי גיבוש כיתה ויצירת אקלים כיתתי חיובי ומיטבי היא משימה ארוכת טווח שעלינו להמשיך ולטפח לאורך כל השנה. 

להלן מגוון כלים לגיבוש כיתה, בדגש על כלים ארוכי טווח: 

יצירת גיבוש כיתתי לא באה על חשבון הישגיות והצלחה אישית, להפך. למשל, קיים קשר בין האקלים הכיתתי להישגי התלמידים במקצוע המתמטיקה

4 כלים לגיבוש כיתה 

גביע החברות
גביע החברות הינו גביע נודד המועבר בתוך הכיתה בכל שבוע, כך שבסיום כל שבוע, התלמיד/ה שעשה או עשתה הכי הרבה כדי לעודד ולחזק את החברות והגיבוש בכיתה מקבל/ת את הגביע. כך, לאורך זמן, נוכל להדגיש בכיתה את חשיבות העשייה למען האחר ולמען הכיתה.  

בתחילת השבוע נכריז על תחרות שהמנצח/ת בה יקבל את גביע החברות. המנצח/ת הוא התלמיד/ה שעשה או עשתה הכי הרבה באותו שבוע בכדי לעודד ולחזק את החברות בכיתה. אנחנו יכולים להחליט בעצמנו מי הזוכה או לקיים הצבעה (עדיף אנונימית) מידי שבוע של כלל תלמידי הכיתה. 

מומלץ להגדיר מראש ביחד עם התלמידים מהו מעשה חברי ומהו מעשה או התנהגות המעודדת חברות. מומלץ להכין גביע אמיתי שבכל שבוע יעבור לתלמיד/ה אחר/ת. אפשר לקיים טקס הענקת גביע בו התלמיד/ה שהחזיק/ה בו ת/יעביר אותו למי שזכה או זכתה בו.

במקביל, כדאי לציין את הפעולות שביצע/ה התלמיד/ה שזכה או זכתה בו ולשבח אותן, בכדי להטמיע ולהדגים עשייה חברתית בכיתה ולעודד גם את שאר התלמידים לרצות לזכות בגביע. 

 

צייר לי ואצייר לך
צייר לי ואצייר לך הוא כלי של ציור בהמשכים, המהווה יצירה משותפת של קבוצת התלמידים המשתתפת. כלי זה מעודד ערכים כדוגמת התחשבות בזולת וברגשותיו, קבלת האחר והסגנון הייחודי שלו וכל זאת תוך חווית יצירה מהנאה ומסקרנת. 

נחלק לכל התלמידים דף לבן, כאשר מאחורי כל דף רשום מספר. כל תלמיד/ה מתחיל/ה לצייר בחופשיות כאוות נפשו/ה במשך כמה דקות. בשלב מסוים נבקש מהתלמידים להפסיק ולהעביר את הדף לתלמיד/ה היושב/ת לידם. וכך ממשכים בסבב, עד שכל הדפים עברו אצל כל המשתתפים והדף חוזר לבעליו (ניתן לבדוק זאת על פי המספר). 

את התוצרים ניתן לחבר יחדיו ליצירה אחת משותפת או להציג ללא תלות בין יצירה אחת לשנייה. אפשר כמובן גם להשאיר לכל תלמיד/ה את היצירה שהם התחילו ושכל התלמידים ציירו עליה, בכדי לעודד הסתכלות מזוויות שונות.

 

התערוכה של כולנו
תערוכה כיתתית יכולה לשמש למגוון מטרות שונות: לגיבוש התלמידים והכיתה, ללמידת חקר, להיכרות עם תחומי עניין של התלמידים, לסיכום נושא לימודי, להרחבת אופקים ודעת ועוד. 

בכדי להשתמש בתערוכה כגורם מאחד ומגבש, חשוב שנבחר נושא שיפנה אל כמה שיותר תלמידים בכיתה, שיעודד יצירתיות ופתיחות ושיהיה מקורי, חוויתי ומחבר. 

הנה כמה רעיונות לנושאים שיכולים להפוך את התערוכה לחוויה מגבשת:

  • תערוכת תחביבים
  • תערוכת דמויות שהתלמידים מעריצים
  • ת-ארוחה: תערוכת מאכלים שהתלמידים הכי אוהבים
  • תערוכת משחקים מקוריים
  • תערוכה חיה בה התלמידים עצמם הם המוצגים והם מציגים על פי נושא שהוגדר מראש 

ניתן להכין את התערוכה ביחד בכיתה או לבקש מהתלמידים להיפגש אחר הצהריים; ניתן  להציג עבודות אישיות או קבוצתיות; ניתן לתת לתלמידים למשב את היצירות בתערוכה; להזמין הורים לראות את היצירות; לצלם אותן ולהעלות אותן לאתר שיתופי ועוד.

 

גביע החברות - כלי לקידום גיבוש כיתתי לאורך כל השנה

מסע חולצה
שיתוף פעולה הוא אחד המרכיבים החשובים בכיתה מגובשת בעלת אווירה מעולה, ואין כמו מסע חולצה בכדי לעזור לתלמידים ללמוד שיתוף פעולה זה עם זו. הפעילות המאומצת והיציאה מהשגרה שבמסע יסייעו לתלמידים להתחבר זו עם זה ולהתגבש והמטרה המשותפת תסייע ליצירת שיתוף פעולה.  

ראשית נקבע עם הכיתה שאנחנו מכינים חולצת מסע שתחולק בסוף הטיול הבא.  

כחלק משלב ההכנות למסע, נבקש מהתלמידים לעצב את החולצה (אפשר לעשות תחרות בין תלמידים המבקשים להציע עיצובים שונים), אפשר לבחור ביחד את מיקום המסע, את אורכו ומאפיינים אחרים הקשורים למסע שתלמידים יכולים להשפיע עליהם. 

אפשר גם להגדיר יעדים ספציפיים למסע, כגון עמידה בזמן מסוים, כך שהקבוצה צריכה לעזור למי שמתקשה, פתרון שאלות ידע או הכרות תוך כדי ההליכה ועוד משימות קבוצתיות שאפשר לשלב בהליכה עצמה.  

בסיום המסע נחלק את חולצות המסע בטקס כיתתי, במהלכו נציג לתלמידים את ההישגים הקבוצתיים שהם עמדו בהם כדי לעמוד באתגר.

 

לסיכום:
ככל שנפעל יותר לגיבוש הכיתה וליצירת קשרים חבריים טובים בין התלמידים, כך נרוויח כיתה משתפת פעולה שבה תלמידים שמרגישים בנוח ללמוד ולכן ישיגו גם הישגים לימודיים גבוהים יותר, ואף אולי יותר חשוב מכך, כיתה עם חברויות שימשכו גם מעבר ללימודים ובית הספר.

  

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ומנהלים. בעל ניסיון רב שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. מחברי הספר  "סודות הלמידה" נושא תו התוכן של מכון אדלר.

הדפסת סיפור זה
רן שמשוני

איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה.

ממקימי חברת "פסיפס" וכיום משמש כסמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. 
ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.