6 טיפים לפיתוח מקצועי מנצח

5225
6 טיפים לפיתוח מקצועי מנצח

שוב מתחילה שנת הלימודים ובקרוב גם עונת ההשתלמויות...
המורים נפגשים פעם בשבועיים לכמה שעות של למידה משותפת תוך ניסיון נואש להתרכז כי בתיק מחכים מבחנים לבדיקה, דוחות ומטלות נוספות ובכלל כמה פעמים אפשר ללמוד על הוראה ממוקדת פרט?

בשנים האחרונות מקדיש משרד החינוך משאבים, חשיבה ויצירתיות רבה בכל הקשור בפיתוח המקצועי של צוותי ההוראה.

אבל, למרות כל ההשקעה והחשיבה, חלק מתהליכי הפיתוח המקצועי לא ממש משיגים את המטרה שלהם: לפתח מקצועית את צוות המורים וממנו לשפר את הישגי התלמידים ולהעלות את שביעות רצונם.


מה זה תהליך פיתוח מקצועי מנצח?

כדי לוודא שתהליך הפיתוח המקצועי שאנחנו מתכננים לקיים, בבית הספר או במרכז הפס"גה, יצליח להשיג את יעדיו חשוב לעבוד באופן מסודר ולהתייחס למספר נקודות מרכזיות:

1. בחירת נושא הפיתוח המקצועי

כאשר אנו (מנהלי ביתי הספר או מנהלי מרכזי פסג"ה) שוקלים לבצע תהליך פיתוח מקצועי אנחנו צריכים לבחור נושא שעונה על צורך שעלה בבית הספר או באזור ההזנה, נושא שמקדם את בית הספר לעמידה ביעדיו ובהתייחס לתהליכי הפיתוח המקצועי שקיימנו עד כה.

ברור שקשה ליצור שינוי משמעותי לאחר 30 שעות של פיתוח מקצועי, גם אם הוא היה מוצלח ואיכותי. כדי לקדם תהליך מתמשך של שינוי שייגע ברבדים רבים מהווי העבודה הבית ספרית – אנחנו צריכים לקיים תהליכי פיתוח מקצועי ארוכים ומתמשכים על פני כמה שנים.

תהליך רב שנתי יבוא לידי ביטוי גם בהיבטים נוספים ומשלימים כדוגמת: שילוב ההדרכה בנושא הפיתוח המקצועי, ביצוע תהליכי ליווי והתנסויות מבוקרות לאורך כל השנה תוך למידה מהתובנות שיעלו, יצירת מסלול ספירלי של העמקה תוך ביצוע חזרתיות ועוד. ככל שנקפיד על תהליך רב שנתי משמעותי כך נראה את תוצאותיו בשטח וכשנחליט להחליפו בנושא הבא נדע שטיפלנו עד הסוף בנושא שסיימנו.

אם אנחנו מרגישים שסיימנו להעמיק בנושא מסוים ושהגיע הזמן להתחיל נושא חדש לגמרי – כדאי שנבצע תהליך מיפוי בית ספרי שבמהלכו נבחן את הקשיים והאתגרים העומדים בפני המורים, נבחן את מטרות בית הספר לעתיד הארוך ולזמן הקרוב, נבדוק את חזון בית הספר, נבצע התאמות תוך התייחסות ליעדי המחוז ומשרד החינוך ועוד.

לאור המיפוי נוכל לקבל החלטה מושכלת על נושא הפיתוח המקצועי שרלוונטי לבית הספר שלנו.

טיפ למורים: אם יש נושא שלדעתכם חשוב להעמיק בו, אם לדעתכם כדאי לעסוק בנושא מסויים, אם עומד לפניכם אתגר משמעותי - פנו למנהל בית הספר וודאו שהנושא עולה במסגרת המיפוי הבית ספרי.

 

2. הנעה והנאה

מורים רבים לא בוחרים את נושא הפיתוח המקצועי, את הזמנים בהם הוא מתקיים ואת מורה המורים שמעביר את ההשתלמות – ולכן לא פעם אנחנו פוגשים מורים שמגיעים לתהליכי הפיתוח המקצועי בתחושת שובע או חסרי מוטיבציה.

בכדי להגביר את המוטיבציה, לשפר את שיתוף הפעולה וליצור השפעה עד רמת התלמיד – אנחנו צריכים לשים לב שבתהליך הפיתוח המקצועי אנחנו שמים דגש מיוחד על מעורבות המורים ועל ההנאה שלהם מהתהליך.

כאמור, על הפיתוח המקצועי להיות מחובר לצרכי המשתלמים שישתתפו בו כפי שעלה במיפוי הבית ספרי, אבל כדאי מאוד לשתף את המורים עד כמה שניתן בכל הקשור לתהליך הפיתוח המקצועי שהם הולכים לעבור. אפשר לשתף את המורים בבחירת נושא הפיתוח המקצועי, לאפשר להם להשפיע על הסיליבוס של התהליך וכו'.

ככל שהפיתוח המקצועי יתוכנן, יבוצע ויוערך בשיתוף המורים המשתלמים, כך תהיה להם מוטיבציה גדולה יותר להשתתף ולהטמיע את התכנים בעבודתם.

להשפיע ולהיות מעורב זה לא מספיק, חשוב גם שהמורה ייהנה מההשתלמות.

בכדי שהמורה יגיע אל המפגש השני מתוך רצון, עלינו להבטיח שהוא יחייך וייהנה במפגש ולא רק יקבל כלים טובים.

כאשר המורה נהנה במהלך הפיתוח המקצועי הוא קשוב יותר, מוכן להתנסות יותר ומטמיע בצורה טובה יותר את החומר הנלמד במהלך העבודה היום יומית שלו בכיתה.

ככל שהפיתוח המקצועי ייתן מענה להיבטים הקשורים להעצמתו האישית, להנעה ולהנאה של המורה, כך יש לו פוטנציאל להיות משמעותי יותר, לתרום להרחבת זוויות הראיה ולמודעות של המורים ויאפשר השפעה רחבה יותר על תלמידים.


טיפ למורים: אחרי שהתחילה ההשתלמות נסו להפיק ממנה את המיטב... שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה ומורה המורים וניסיון אמיתי ללמידה ויישום - ימנעו מתיחות, ישפרו את האווירה ויגדילו את הסיכוי שהחומר הנלמד בהשתלמות יהיה אפקטיבי ואולי גם תהנו על הדרך.

 

 3. גיוון בדרכי העברה - ההוראה כמודלינג

במרבית קבוצות הפיתוח המקצועי ניתן למצוא ניסיון מצטבר של 200 שנות הוראה ויותר. מורים רבים כבר "ראו הכל" ו"שמעו הכל". בכדי לזמן תהליך משמעותי של פיתוח מקצועי חשוב לא להתעלם מהניסיון הרב של המורים בחדר. להפך.

אחת הדרכים להתמודדות עם ההתנגדות הבסיסית של מורה בעל ניסיון היא להשתמש במגוון דרכי הורה והנחייה. כדאי לבחור בדרכי העברה המתכתבות עם הניסיון המצטבר הרב של המורים הלוקחים חלק בתהליך,  כדוגמת: למידה באמצעות סימולציות, למידה משיעורים מצולמים, למידת עמיתים, קריאת ספרות מקצועית, למידה מקוונת, למידה מהצלחות וממחקרי פעולה, למידה במרחבים פתוחים, למידה מסיפורי מקרה ועוד – והכל בהתבסס על הידע והניסיון הרב שנצברו אצל המורים הוותיקים ובהנחיה והובלה של מורה המורים שמוסיף שכבה עבה של מידע המבוססת על מחקרים ותיאוריות עדכניות שמובילות את התהליך לכל אורכו.

ככל שנגוון ונתחבר לאוכלוסיית היעד, כך יתקרבו המורים להתנסות מעשית בכיתה ולהטמעת למידתם בכיתותיהם, וכך יהווה הפיתוח המקצועי מודלינג עבור המורים.

 

טיפ למורים: אל תוותרו על כל הידע והניסיון שלכם במהלך ההשתלמות. שתפו את חבריכם ללמידה ואת מורה המורים בניסיון שצברתם אך פתחו את החשיבה ללמידה של דרכי הוראה חדשות, תיאוריות ומחקרים עדכניים ולשיתוף פעולה מפרה בין כולם.

4. הערכה מעצבת ומסכמת

חלק בלתי נפרד מכל תהליך פיתוח מקצועי הוא הערכה.

בתחילת כל תהליך פיתוח מקצועי אנחנו צריכים להגדיר את הקריטריונים על פיהם הוא יוערך - הן הערכה מעצבת במהלך התהליך והן הערכה מסכמת בסיומו.

ההערכה המעצבת תסייע לתקן ולכוון את הפיתוח המקצועי תוך כדי התהליך וההערכה המסכמת תסייע להסיק מסקנות שיסייעו לביצוע מיטבי של המשך התהליך הליווי וההטמעה בבית הספר וכמובן בביצוע תכנית הפיתוח המקצועי הבאה.

ההערכה צריכה להיות הן של התהליך עצמו והן של השפעתו על המשתתפים, כל אחד בנפרד. בנוסף צריכה ההערכה לבחון ככל הניתן את היישום בשטח של הכלים והמיומנויות שהוקנו.

חשוב מאוד שמנהל בית הספר, או מנהל מרכז הפסג"ה, יהיו שותפים לתוצאות ההערכה, גם אם היא מבוצעת על ידי מורה המורים.

 

טיפ למורים: קחו חלק בדיון על תהליך ההערכה של התהליך ושתפו בכנות בתחושות שלכם במהלך התהליך - חבל לחכות לסוף ההשתלמות כדי להעיר, לבקש ולשתף במסקנות ובלקחים שלכם.

 

5. תוצר הפיתוח המקצועי

כל תהליך פיתוח מקצועי מחייב הפקת תוצרים יישומים לשדה ההוראה.

ככל שתהיה הלימה גדולה יותר בין התוצרים שיתבקשו המורים להכין לתכנים הנלמדים בתהליך הפיתוח המקצועי ולעבודה בפועל בכיתה - כך תהיה ההשפעה של הפיתוח המקצועי גדולה יותר.

ניתן להגדיר מגוון רחב של תוצרים לתהליך כדוגמת: שיפור איכות ההוראה, הגברת הידע המקצועי, שימוש בכלים ומיומנויות ישימים, שיפור העבודה מול עמיתים, קידום תלמידים מבחינת הישגים ורווחה אישית ועוד. אוסף התוצרים הללו, כולל הליך רפלקטיבי של התבוננות פנימית על הלמידה העצמית והיישום, יהווה את הפורטפוליו שאותו המורים יגישו בסוף התהליך.

חשוב מאוד לזכור את התוצר המרכזי שאליו אנו רוצים להגיע כתוצאה מהתהליך – להגיע ולהשפיע על התלמידים עצמם. על מנהל בית הספר, או מרכז הפסג"ה, לבחון דרכים להערכת מידת הישימות בקרב התלמידים, בין אם באמצעות שאלון לתלמידים, תצפיות, ראיונות פתוחים או מובנים או בכל דרך אחרת.



טיפ למורים: בדקו מראש מה התוצר הצפוי מהתהליך ונסו לאורך כל המפגשים להכוון את עצמכם לעמידה בתוצר הזה. לא פעם בסיום התהליך אתם נדרשים להגיש עבודה או פרוטפוליו ורפלקציה על החומר הנלמד, עבודה מסודרת במהלך ההשתלמות תאפשר לכם להכין את המטלות הללו "תוך כדי תנועה" במהלך הלמידה.

 

6. טיפים לבחירת מורה מורים

בחרנו את נושא ההשתלמות, השקענו חשיבה בהגברת השיתוף של המורים בתהליך ועוד ועוד – אבל אי אפשר לתכנן ולבצע תהליך פיתוח מקצועי בלי מורה מורים שמעביר את הפעילות.

בין אם מדובר במורה מורים שבא מתוך מערכת החינוך ובין אם מחוצה לה, הרי שמורה המורים שיעביר את הפיתוח המקצועי הוא כנראה החוליה המשפיעה ביותר על הצלחת התהליך, במקרים רבים יותר מאשר התכנים עצמם, המרחב הלימודי וכדומה.

חשוב לוודא כי מורה המורים תופס את תפקידו מעבר לנוכחות הפיזית שלו במפגשים עצמם, שהוא זמין בפורום הסביבה הלימודית, במייל ו/או בטלפון, יודע לתפעל היטב את הסביבה הלימודית המלווה את הפיתוח המקצועי, שהוא מוכן לתת מענה מהיר במידה ותידרש התאמתם של תכנים ושהוא מבין לעומק שהוא חלק מתהליך רחב, מהובלת התפתחות והעצמה של מורים שלא מתחילה ולא מסתיימת רק במפגשי הפיתוח המקצועי.

מורה מורים שתופס עצמו כמוביל, ככזה שבא להשפיע לטובה על מערכת החינוך ואשר רואה במקצועו שליחות הוא מורה מורים שאיתו נרצה לעבוד.


טיפ למורים:
אל תהססו לפנות למורה המורים בכל שאלה או עניין הקשורים לבית הספר, לא פעם הם יכולים לסייע לכם להתמודד עם אתגרים - אפילו אם זה לא הנושא שנבחר לתהליך הפיתוח המקצועי לשנה זו. 

לסיכום

תהליך פיתוח מקצועי המבוסס על בחירה מושכלת של נושא, שיתוף ועידוד המורים, גיוון בדרכי ההוראה, ביצוע הערכה מעצבת ומסכמת לתהליך, הבנת התוצרים הצפויים ובחירה של מורה מורים איכותי - יגביר את המוטיבציה של המורים, יפתח להם את הידע, יקנה להם מיומנויות וכישורים בתחומים הקשורים להוראה ודרך ביצועה, יפתח אצלם מחויבות כלפי בית-הספר (המתבטאת בתחושת שייכות, משמעות, אקטיביות וקבלת אחריות) ויפתח את גאוות היחידה לפרופסיה ולבית הספר ומכאן קצרה הדרך להגיע לתלמידים ולשפר את הישגיהם ואת שביעות רצונם.

 

יש לכם טיפים נוספים לפיתוח מקצועי מנצח? נשמח לשמוע :-)

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ומנהלים. בעל ניסיון רב שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. מחברי הספר "סודות הלמידה" נושא תו התוכן של מכון אדלר.
הדפסת סיפור זה
רן שמשוני

איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה.

ממקימי חברת "פסיפס" וכיום משמש כסמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. 
ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.