7 סיבות שבגללן אתם חייבים להתחיל להשתמש בפריטי מקור בהוראתכם

8873
7 סיבות שבגללן אתם חייבים להתחיל להשתמש בפריטי מקור בהוראתכם

תלמידים בבית הספר הדמוקרטי-פלורליסטי "קשת" בזיכרון יעקב נכנסים לכיתה ומולם מוצבת מפה של ארץ ישראל משנת 1899. המפה מעוררת מיד עניין – מחד היא מתארת את שטחה של ישראל, אבל מאידך – היא שונה לגמרי ממפת ארץ ישראל המוכרת לתלמידים.

לפתע מוצאת אחת התלמידות את המושג "ארץ עוץ" על המפה, מושג המוכר לתלמידים, כמובן, מהסיפור "הקוסם מארץ עוץ". השיעור מתקדם והתלמידים מתחילים לחקור בהתלהבות את המושג "עוץ", צוללים למקורות שונים בהם מופיעה המילה עוץ, כשהם מנסים להתחקות אחר המיקום ואף למצוא האם יש קשר בין ארץ עוץ המופיעה במפה, לבין "עוץ" בהקשרים השונים שמצאו.

היה זה "תהליך מרתק; הן של שאילת השאלות, הן של המשך חיפוש מקורות המידע והן של הניסיון לענות על השאלה המרכזית שעלתה בעקבות ההתבוננות במפה", מסכמת המורה רבקה ינאי-פישלזון. "היה פשוט תענוג!"

"מפת ארץ ישראל נחקרה ומדויקה היטב", מאת אפרים גראווער, התרנ"ט (1899)

"מפת ארץ ישראל נחקרה ומדויקה היטב", מאת אפרים גראווער, התרנ"ט (1899)

השיעור בבית הספר "קשת" הוא דוגמה לשימוש בפריט מקור; פריטי מקור, המכונים גם "מקורות ראשוניים", הם מקורות בני תקופתם, פיסות היסטוריה המעידות על הזמן והמרחב שבו נוצרו. פריטי מקור מגיעים במגוון צורות: מסמכים, תמונות, קטעי מוזיקה, סרטים, עדויות בעל-פה, מפות, עיתונים, יומנים, מכתבים – כל פריט מקורי שעדותו היא עדות מכלי ראשון.

פריטי מקור הם מקורות מידע חיוניים לא רק להוראת היסטוריה, אלא גם להוראת מקצועות נוספים במדעי הרוח והחברה, ובהם: גאוגרפיה, אזרחות, חינוך לשוני, אמנות, תרבות ישראל, מקרא, תורה שבעל פה, ועוד.

צפו במורה נעמה סדן מירושלים המספרת על שימוש במפות עתיקות בשיעור תנ"ך. 

 

המורה נעמה סדן מספרת על שימוש במפות עתיקות בשיעורי תנ"ך

מדוע להתאמץ וללמד באמצעות פריטי מקור?
להוראה באמצעות פריטי מקור יתרונות רבים, שאת חלקם ציינה נעמה בסרט:

  1. הגברת עניין ומוטיבציה
    המפגש עם מקורות היסטוריים ראשוניים יוצר עבור תלמידים רבים חוויה מעניינת ומרגשת, חוויה יוצאת דופן של מפגש בלתי אמצעי עם אנשים ואירועים מהעבר.
  2. למידה פעילה 
    המפגש עם פריטי מקור תובע מן התלמידים למידה פעילה; התלמידים נדרשים לחקור את הפריט ולהסיק ממנו מסקנות, ולמעשה מייצרים בעצמם את הידע, במקום לקבל אותו כנתון.
  3. פיתוח חשיבה ביקורתית
    כחלק מתהליך הלמידה, נדרשים התלמידים להעריך את מידת האותנטיות, המהימנות והרלוונטיות של מקורות היסטוריים. כך נחשפים התלמידים לאופן ייצור הידע. הם לומדים לשאול שאלות, להפעיל את חושיהם הביקורתיים (כן, גם כלפי המחברים המקוריים של המסמכים ההיסטוריים!), להטיל ספק ולעמוד על מוטיבציות סמויות.
  4. חשיפה לנקודות מבט שונות 
    המציאות היא תמיד עשירה ומורכבת לאין ערוך ממה שיכול להכיל ספר הלימוד. חשיפה לפריטי מקור שונים, העוסקים באותו נושא או באותו אירוע, מאפשרת לתלמידים להכיר מגוון קולות ונקודות מבט, ולעמוד על המורכבות האמיתית של ההתרחשויות.
  5. אמפתיה
    מפגש עם מכתב, תמונה או קטע קולי, מאפשר לתלמידים להכיר מקרוב דמויות היסטוריות ולפתח כלפיהן עניין ואמפתיה. גם דמויות שנויות במחלוקת מקבלות סיכוי לחוות דעת רעננה מהתלמידים.
  6. הפעלת אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה 
    חקר פריטי מקור מחייב את התלמידים להפעיל אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, ביניהן: השוואה, הסקה, זיהוי רכיבים וקשרים, שאילת שאלות, השערה, מיזוג, הצדקת הידע והערכתו. אסטרטגיות חשיבה אלו הן חשובות ביותר לעתידם של התלמידים.
  7. הטמעה אפקטיבית של החומר הנלמד
    תלמידים רבים מעידים כי מפגש עם פריטי מקור אודיו-ויזואליים הוא משמעותי ביותר בזכירה לטווח ארוך של החומר הנלמד. קל יותר לזכור את הפריטים החזותיים או הקוליים מאשר לזכור פיסקה בספר הלימוד.
המורה לאה וינברגר מספרת על פריט אהוב מהספרייה הלאומית: מכתב של שרה אהרונסון לאחיה רבקה ואלכס, משנת 1917

כיצד ללמד באמצעות פריטי מקור?
בשביל זה אנחנו כאן!
אין סוף לאפשרויות ההוראה באמצעות פריטי מקור. אופן ההוראה ייבחר על פי מגוון שיקולים, בין השאר - אופיו של הפריט, צרכי התלמידים ותכנית הלימודים. באתר חינוך בספרייה הלאומית תמצאו מאגר פריטי מקור מאוספי הספרייה הלאומית, ולצד כל פריט - הצעה כיצד ניתן להשתמש בו בכיתה. חפשו פריטי מקור לפי תכנית לימודים, כיתה, לוח השנה ועוד - באמצעות תיבת החיפוש שבצד שמאל.

בנוסף תמצאו באתר דפי עבודה לניתוח פריטי מקור מסוגים שונים, מערכי שיעור מתוקשבים המתבססים על פריטי מקור מאוסף הספרייה וסרטונים המציגים פריטי מקור מסוגים שונים.

כל המידע הזה נמצא לרשותכם ולשימושכם – המורות והמורים – הוא למענכם ולמען תלמידיכם והוא חופשי לגמרי וחינמי.

אתם מוזמנים להתעדכן על תוכן חדש ורלוונטי באמצעות הרשמה לניוזלטר וגם בדף הפייסבוק שלנו, בו אנחנו ממליצים על תכנים שלנו וכן מביאים תכנים של אחרים בנושא הוראה באמצעות פריטי מקור.

 

הדפסת סיפור זה
לומדים עם הספרייה הלאומית

ברוכים הבאים לערוץ של צוות החינוך בספרייה הלאומית! המטרה שלנו היא לאפשר ולקדם חוויות למידה משמעותיות, מאתגרות ומהנות, המקנות ידע ומיומנויות, ואשר מבוססות על חקר אוספי הספרייה. 

תפיסתנו הפדגוגית היא ששימוש מושכל בפריטי מקור מאפשר חיזוק והעמקה של הקשר בין הלומדים ובין ההיסטוריה, התרבות והמורשת, ומעצים את המיומנויות והכישורים הדרושים ללומדים בני המאה ה-21. 
 
הספרייה פועלת לממש את משימתה החינוכית באמצעות מספר פעולות מרכזיות – הקמת מאגר פריטי מקור להוראה ולמידה, הנגשה של משאבי הוראה ופעילויות למשתמשים, הכשרה של סגלי הוראה ואנשי חינוך וקיום של תכניות חינוך בלתי פורמליות לתלמידים ותלמידות. 

בספרייה פועל גם מרכז להעצמת מדעי הרוח, השואף לחזק את מקצועות הרוח במערכת החינוך בישראל ולהוות מקום להשראה והעשרה עבור המורים בתחומי הרוח. המרכז הוקם בינואר 2018 והינו יוזמה משותפת של הספרייה הלאומית ומשרד החינוך.