השעה שאתם חייבים לעצמכם

4956
השעה שאתם חייבים לעצמכם

לקראת סוף שנת הלימודים, אתם עמוסים עד מעל הראש בהערכת תלמידים וסיכום התהליך שהם עברו במהלך השנה: מתכונות, ציוני מגן, בגרויות, תעודות, תעודות אלטרנטיביות, ימי הורים, מכתבים אישיים, טקסי סיום ועוד... נדמה שסוף השנה דורש כמעט מכל מורה להפנות את המשאבים האחרונים של השנה החוצה, אל התלמידים והצידה לדרך שעמה הם יצאו אל החופשה ועמה יגיעו אל השנה הבאה.

לעתים קרובות מורים עסוקים כל כך בתלמידיהם, בהערכות, בסיכומי השנה ובסיום שנת הלימודים, שהם אינם מתפנים לחשוב על כך שגם עבורם זהו סופה של שנת עבודה מאומצת, סופו של תהליך וסיום תקופה שהייתה משמעותית עבורם.

אם נעצור לרגע, נגלה שסיום שנת הלימודים יכול להפוך להזדמנות חשובה להפנות את הקשב פנימה אליך – המורה, ולהכיר בתהליך שעברת במהלך השנה, בעשייה שלך, בצמיחה האישית והמקצועית, ברגעים הקשים, ברגעים המרגשים, בהצלחות, במאבקים, בכישלונות ובסיבות להם, בהישגים ובאופן בו התפתחת וסייעת לתלמידים שלך להתפתח. תהליך של רפלקציה על השנה שעברת יכול לסייע לך להחליט מה היית/ה רוצה לשמר ולשפר וכן לבצע החלטות על אתגרים חדשים ולמידה משמעותית חדשה שבכוונתך לעשות לקראת שנת הלימודים הקרובה.

אנחנו נמצאים במהלכו של חלון זמנים נדיר – שנת הלימודים מסתיימת, אבל החוויה של השנה עוד טרייה, הזיכרון והרגשות חזקים ומשמעותיים. בעוד חודש כל זה כבר יהיה מאחור והשנה תהיה הרבה פחות חיה בך. לכן, הרגע בו השנה מסתיימת הינו מועד מצוין למצוא מעט זמן לרפלקציה.

כן, קראתם נכון. רפלקציה לא דורשת מאיתנו משאבים אינסופיים. אפילו שעה אחת של שקט, בה תשקיע/י בעצמך ובפיתוח העצמי והמקצועי שלך, שעה בה תקדיש/י את עצמך לעצמך ולתהליך האישי שעברת בשנה האחרונה, יכולה לעשות פלאים. מומלץ לכתוב את הרפלקציה, לשמור אותה ומדי פעם לקרוא ולחשוב עליה במהלך השנים הבאות.

 

 

אז איך עברה השנה שלכם? 4 רעיונות לשעה של רפלקציה על השנה שעברה

1. כתיבת מכתב הערכה אישי לעצמך
קחו שעה בה תכתבו לעצמכם מכתב הערכה אישי. התייחסו במכתב לתהליך שעברתם, לקשיים בדרך, להצלחות, לקשרים שלכם עם עמיתיכם ולתלמידיכם, להבנה שלכם בתחום התוכן, ליצירת השיעורים שלכם ולאופן בו העברתם אותו, לטעויות שאתם מרגישים שעשיתם במהלך השנה ולדרך בה תיקנתם אותן, לשיפור והצמיחה שעשיתם השנה ולמה עוד יש לכם לשפר. התייחסו למכתב ברצינות רבה, כאילו אתם כותבים אותו לעמית או לתלמיד שביקש מכם משוב.

 

2. יצירת הערכה אישית מבוססת משוב תלמידים
במחקר ענקי שביצעה קרן גייטס על הערכת מורים, נמצא כי אחת הדרכים המדויקות ביותר להעריך את ההתקדמות וההצלחה של מורה היא פשוט לשאול את התלמידים. כפי שאתם מכירים את התלמידים שלכם, כך גם התלמידים שלכם למדו במהלך השנה להכיר אתכם. אתם תופתעו כמה הם יכולים להבחין בתהליכים שעברתם, בחוזקות שלכם, בדברים שכדאי לכם לשפר ובדברים שאתם חייבים לעשות גם בשנה הבאה. כדאי לאפשר לתלמידים להתנסח בחופשיות ולכתוב מה שעולה על דעתם ובנוסף להוסיף כמה שאלות שיכוונו אותם, יבהירו מה הוא משוב וגם יגלו לכם מידע שחשוב לכם לשמוע. אם אתם רוצים לשמוע את האמת, אנחנו מציעים להבהיר לתלמידים שאין צורך לרשום את השם שלהם על המשוב או לאפשר אנונימיות בצורה אחרת (למשל דרך הגשת טופס משוב אנונימי דרך Google forms).

כמה שאלות שיכולות לספק לכם משוב משמעותי מהתלמידים שלכם:

  • מה דעתך על הלמידה בכיתה השנה?
  • מה הוא הדבר המרכזי שאת/ה מרגיש/ה שלמדת השנה?
  • ספר/י על שיעור שהיה לך משמעותי.
  • האם לתחושתך הציון שקיבלת השנה ממני משקף את הלמידה והיכולות שלך לאורך השנה?
  • האם יש משהו שלדעתך כדאי לי לשפר בשנה הבאה?
  • האם יש משהו שלדעתך חשוב שאעשה גם בשנה הבאה?
  • האם במהלך השנה הרגשת שאני רואה אותך ונותן/ת לך יחס אישי? (במידה וכן וגם במידה ולא, אשמח לדוגמא)

לאחר שאספתם את המשובים מהתלמידים, כדאי לרכז את הדברים ולנסות לחדד כמה נקודות עיקריות שחזרו על עצמן, כמו גם דברים שמאוד נגעו בכם, ולכתוב אותם לעצמכם.

 

3. חשיבה על התהליכים שעברתם השנה
חישבו על שני תהליכים מרכזיים שעברתם השנה כמורים. תהליך מול תלמיד מסוים, מול כיתה, מול תחום התוכן אותו אתם מלמדים, מול מורה אחר/ת או תהליך אחר שלכם שמייצג חלק משמעותי מהשנה שעברה עליכם.

עבור כל תהליך בנפרד נסו לחשוב על השאלות הבאות:

  • מה גרם להתחלת התהליך? האם התהליך היה בחירה שלכם או שמא היה משהו חיצוני שגרם לו?
  • אילו אנשים היו מעורבים בתהליך?
  • כיצד הרגשתם בתחילה לגבי התהליך?
  • מה חשבתם על היכולת שלכם לבצע את התהליך בתחילתו?
  • מה נתן לכם אנרגיה במהלך התהליך להמשיך, להתקדם ולהתפתח?
  • מה היו הרגעים המשמעותיים במהלך התהליך?
  • האם היו רגעים קשים? אם כן – מה הם היו?
  • מה היו המכשולים או הכישלונות בתהליך?
  • מה למדתם על עצמכם במהלך התהליך?
  • מה אפשר לכם להצליח בתהליך?
  • האם יש דמיון בין התהליך הזה לתהליכים אחרים בחייכם?
  • מה אתם יכולים לקחת או מה למדתם מהתהליך לשנים הבאות?
  • מה הייתם רוצים ללמוד או לשנות בעתיד בשל התהליך?

אחרי שסיימתם לחשוב על השאלות הללו לגבי כל תהליך, נסו לחשוב מה משותף לשני התהליכים שעברתם השנה? מה החלקים המשותפים לתהליך מלמדים אתכם על השנה שעברה עליכם ועל עצמכם?

 

 

4.רפלקציה עם עמיתים
במידה ובמהלך השנה עבדת באופן צמוד עם מורים אחרים או חלקת הרבה מהחוויות המשמעותיות שלך עם עמיתים לצוות ההוראה ובמיוחד אם אתה לוקח חלק בקהילת מורים מקצועית לומדת, בהחלט ניתן להיעזר בעמיתיך המורים על מנת לקבל משוב ולבצע רפלקציה. את המשוב והרפלקציה ניתן לעשות בזוגות או בקבוצה. קבעו יחד יום, שעה ומיקום שקט, שבו תרגישו בנוח ותוכלו לדבר בחופשיות, והחליטו על הדרך שנוחה לכם לבצע את המשוב והרפלקציה. אתם יכולים לכתוב שאלות לעמיתים שלכם שהייתם רוצים לדעת על עצמכם ועל הדרך שעשיתם השנה, ולענות עליהן. לחילופין, אפשר לכתוב זה לזה מכתב הערכה. אם אתם יותר משני אנשים, ניתן לנסח יחד שאלות ולאפשר מענה של כל חברי הקבוצה על כמה שאלות ממוקדות עבור כל הנוכחים. דרך אחרת לגמרי לרפלקציה עם עמיתים היא פגישה בה כל מורה מספר/ת על התהליך השנתי שעבר/ה, כאשר לאחר שהמורה משתף/ת, המורים האחרים משקפים ומספרים מה הם ראו ושמעו ומרחיבים את התפיסה שלו/ה. לבסוף, גם שיחת עמיתים כנה ללא קווים מנחים, שתתמקד למשך שעה בתהליכים השנתיים של המשתתפים בה, היא רפלקציה משמעותית. הדבר החשוב ביותר במידה ואתם בוחרים לבצע רפלקציה עם עמיתים, הוא לא הדרך, אלא הבחירה בעמיתים שאתם סומכים עליהם ומרגישים עמם בנוח. קבעו ביחד שיטה למשוב או רפלקציה שתתאים לכולכם ושתרגישו עמה בנוח. כמו כן - חשוב להקפיד להעניק משוב רגיש המותאים למקבל המשוב.

 

 

אז אם עוד לא התיישבתם לשעה וחשבתם על השנה שהייתה ועל הדרך שאתם עשיתם בתוכה, זה בהחלט הזמן לפנות שעה לרפלקציה על שנת הלימודים האחרונה. אתם יכולים גם להציע למורים אחרים, שעסוקים כמוכם בתלמידים שלהם, וייתכן ששוכחים קצת את עצמם, לחשוב על הדרך שעשו השנה.

במידת האפשר, כדאי ליצור הרגל, בו בכל תחילת שנת לימודים ובכל סיום שנה, תמצאו זמן לרפלקציה ולקריאת הרפלקציות הקודמות שלהם. כך תוכלו לגלות תהליכים ארוכי טווח ולראות איך צמחתם במהלך השנים. יש משהו מצמיח ומרגש מאוד בקריאת מסמכים כאלו, שכתבתם לעצמכם, בפרספקטיבה של זמן.

 

איך אתם מבצעים רפלקציה על שנת הלימודים שעברה ועל התהליכים שעברתם כמורים? 

הדפסת סיפור זה
אור ב. שמש

עורכת מגזין "הגיע זמן חינוך".

פסיכולוגית קלינית מתמחה, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ותואר ראשון בספרות עברית ופסיכולוגיה.