5 טיפים שיעזרו לכם להצמיח מהנדסות

4931
5 טיפים שיעזרו לכם להצמיח מהנדסות

 

מה גרם לאלפי נשים (וגם ללא מעט גברים), מכל העולם, להעלות תמונות שלהן עם הכיתוב "אני נראית כמו מהנדסת" (#ILookLikeAnEngineer)?

תלמידות כיתה ג' לומדות לתכנת - אחת התמונות שהועלו בשבועות האחרונים

הכל התחיל בחברת ההייטק OneLogin, שהחליטה לגייס עובדים באמצעות מודעות שבהן עובדי החברה מספרים על מקום עבודתם. תוך זמן קצר, להפתעתם של כל הנוגעים בדבר, מודעה אחת הפכה להיות ויראלית. הייתה זו המודעה בה הופיעה איזיס אנצ'לי – מהנדסת בחברה. אנצ'לי הינה אישה צעירה ויפהפייה, מה שגרם לרבים לטעון כי המודעה הינה שקרית, ונועדה לפתות גברים להגיע לעבוד בחברה באמצעות מכירת האשליה שכך נראות נשים בחברה, או שבכלל יש נשים בחברה. הטענה של רוב המגיבים הייתה כי "היא לא נראית כמו מהנדסת".

אבל אנצ'לי היא, כמובן, באמת מהנדסת בחברה. היא לא נשארה חייבת ופרסמה פוסט בו כתבה בין השאר: "רובם המכריע של המגיבים לא מכירים אותי אבל הם מאמינים עלי כל כך הרבה דברים. אני מהנדסת שאוהבת את המקצוע ולמדה אותו בעצמה, אני חנונית-מדעים, נשרתי מהקולג' בו למדתי, אני גם רוקדת היפ-הופ ועושה יוגה. אני אנושית...  המודעה הייתה אמורה להיות אותנטית – המילים שלי, הפנים שלי. והיא באמת כזאת". בסיום הפוסט אנצ'לי קראה לכל מי שלא מתאים לסטריאוטיפ של איך נראה\ית מהנדס\ת להצטלם ולתייג את עצמו (מיטיבי לכת מוזמנים מאוד לקרוא את הפוסט המלא והמרגש), מה שגרם לגל של צילומי נשים ומיעוטים אחרים בתעשיית ההיי-טק, ששוטף בימים אלה את הרשת ומוכיח שמהנדסים ומהנדסות (כמו כל קבוצה מקצועית אחרת) לא נראים כולם אותו הדבר (לסיפור המלא).

 

המודעה שהחלה את הכל

אחת הסיבות לכך שלאנשים קשה לקבל שבחורה צעירה ויפה היא מהנדסת תכנה, נובעת מתהליך חיברות ארוך שנים, שראשיתו ברגע הלידה. צעצועים לבנות שונים מצעצועים לבנים, בגדים של בנות הם בצבעים אחרים מאלו המיועדים לבנים, בנות מקבלות עידוד על התעניינות בנושאים מסוימים ואילו בנים על אחרים ועוד ועוד (גם מורים, באופן לא מודע, עלולים לתרום לתהליך החיברות הזה).

 

מדוע הפער בין בנים לבנות במקצועות המתמטיים צריך להטריד את כולנו?
כבר בתיכון קיים פער משמעותי בין כמות הבנים והבנות בכיתות הפיזיקה ומדעי המחשב – כך שבאופן משמעותי, יותר בנים מבנות לומדים מקצועות אלה. במתמטיקה הפער  פחות גדול, אך כמות המצטיינות ב- 4 יח"ל מלמדת שתלמידות רבות בחרו שלא ללמוד 5 יחידות, למרות שיכלו לעשות זאת בהצלחה. באקדמיה, ככל שמתקדמים בתארים, הפער בין גברים לנשים הולך וגדל ואף מתרחב לתחומים אחרים כמו ביולוגיה וכימיה (מקצועות מאוזנים ואף בעלי פער לטובת התלמידות בתיכון).

הפער בין גברים לנשים במקצועות טכנולוגיים ומדעיים מטריד מהיבטים רבים, אחד מהם הוא עקרון השיוויון. היות ונשים מהוות כ-50% מכלל האוכלוסיה, אין סיבה שייצוגן במקצועות אלו יהיה נמוך מכך. אחוז הנשים הנמוך במקצועות אלו מטריד גם מבחינת חופש העיסוק ויכולת הנשים להשתכר ולהתקדם; מתוך מחקרים שנערכו במדינות שונות, עולה כי במקצועות ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), פערי השכר בין גברים לנשים נמוכים יותר ועומדים על כ- 15% (במקום כ- 27%).

היבט מטריד אחר של המחסור בנשים בתחומים אלה, הוא "אחידות" האנשים העוסקים בתחום. היום ברור כי צוותי פיתוח וחשיבה המכילים בתוכם שונות גדולה, יכולים לאפיין, לפתח ולפתור בעיות בצורה טובה ויצירתית יותר. כאשר רוב מכריע של העוסקים בתחום הם גברים, החברה מפסידה תפיסת עולם, ערכים ודרכי חשיבה של 50% מהאוכלוסיה.

הסיבה השלישית שבגללה תופעה זו מטרידה, הינה ברמת המדינה, שכן  אי ניצול התרומה הפוטנציאלית של הנשים פוגעת ביכולת המדינה להשאר בחזית הטכנולוגיה ולהתקדם עם השנים. יתרה מזאת, היות והגידול במקצועות אלו צפוי להמשיך לעלות - בעיה זו תלך ותחריף.

 

אם אתם מורים – אתם יכולים לצמצם את הפערים המגדריים כבר היום! 
במסגרת מחקר שנערך ב-MindCET על ידי ד"ר אורנה לביא, נערכו תצפיות על מורים לפיזיקה אשר למרות הכל מצליחים ליצור ולשמר כיתות מאוזנות מבחינה מגדרית - כלומר מורים אשר בכיתותיהם בנות מהוות כ- 50%, לאורך זמן. בחרנו לצפות במורים אלו מתוך ההבנה שלהם יש את הידע והיכולת להשפיע בכיוון השינוי הנדרש. ההבנה המשמחת שהגענו אליה בעקבות המחקר, היא שבנות אינן צריכות יחס מיוחד, תכנית לימודים מיוחדת ואפילו לא תמיד נדרשת מודעות מיוחדת מצד המורים. כל מאפייני התנהלות המורים אשר עלו במחקר, יכולים להגדיר "מורה איכותי\ת".

המורים בהם צפינו (2 מורות ו- 3 מורים), מלמדים בבתי ספר שונים מאוד זה מזה - הן מבחינת מיקומם הגיאוגרפי והן באופי התלמידים הלומדים בהם. מצאנו שישנם דפוסים המשותפים לכולם ויכולים להסביר את אחוז התלמידות הגבוה בכיתותיהם. רוב המורים לא עשו מאמצים מיוחדים לקדם בנות, אלא פעלו מתוך תפיסת עולמם החינוכית-ערכית ומתוך רצון לקדם את התלמידים שלהם. ברוב המקרים, כשנתיים לאחר שהמורה החל את עבודתו בבית הספר, לא רק היחס המגדרי השתנה, אלא מספר תלמידי המגמה עלה; נקודה זו חשובה במיוחד, היות והיא מבהירה שההתנהגויות אשר מעודדות בנות לבחור ולהשאר במגמת הפיזיקה, מעודדות גם בנים לעשות זאת. אז מה הם עשו?  

קיילה שוורץ מלמדת את התלמידות שלה לתכנת

 

5 דרכים לצמצום הפערים המגדריים בעולם המדעי טכנולוגי באמצעות הגדלת מספר הבנות (והתלמידים בכלל) במגמה:

  1. צרו יחסים אישיים עם התלמידים – קשר אישי ומשמעותי עם מורה מסייע לכל התלמידים. ישנן כמובן דרכים רבות ומגוונות להגיע לקשר כזה, חלקן קשורות להוראה באופן ישיר, כגון: להיות קשובים ולוודא שכל תלמיד הבין את הנעשה בשיעור, להתייחס / לשאול / ואפילו להעיר באופן אישי לתלמיד. חלק אחר קשור להתעניינות והתייחסות לתלמידים כאנשים ולא רק תלמידים, למשל: להתייחס לימי ההולדת של התלמידים, להתחשב בפעילויות חוץ בית-ספריות שהתלמידים מעורבים בהם וכדומה.
  2. עודדו יחסים קבוצתיים במגמה – יצירת לכידות קבוצתית תורמת לאווירה הטובה ולכן להורדת התחרותיות בכיתה. הנ"ל מגביר את היכולת של כל אחד מהתלמידים להביא את עצמו בצורה מיטבית במהלך השיעור. ישנה אפשרות ליצור קבוצות וירטואליות יעודיות לתלמידים ולמורה (למשל באפליקצית הווטסאפ או בפייסבוק) המאפשרות שמירה על קשר גם לאחר שעות הלימודים.
  3. חברו את התלמידים לנושא הלימוד – חיבור תחום התוכן לעולם התלמידים, כמו למשל חיבור לחוויות פיזיות, ניסויים וסיפורים על הפיזיקאים והרקע לתגליותיהם, יוצרים חווית למידה משמעותית יותר הן לתלמידים והן לתלמידות. הנושאים החדשים נקשרים עם התנסויות וידע קודם וכך נקלטים ונשמרים טוב יותר.
  4. הגדירו דרישות ברורות – הגדרה של כללי התנהגות ודרישות לימודיות ברורות, הצגתן בצורה מפורשת לתלמידים והקפדה על קיומן, מסייעים לתלמידים מאוד. חשוב לציין כי יש אפשרות ומקום להציב דרישות גבוהות ולהקפיד שהתלמידים יעמודו בהן.
  5. הקפידו על סדר וארגון – תלמידים (בנים ובנות) לומדים טוב יותר כאשר רצף ההוראה ברור, הקשר בין השיעורים השונים והנושאים מנוסח בצורה מפורשת והכתוב על הלוח מסודר ומסביר את עצמו. מבנה שיעור אחיד וקבוע יוריד את רמת אי הוודאות ויאפשר לתלמידים להתמקד בדברי המורה.

כאמור עקרונות אלו משפרים את הלמידה של תלמידים ותלמידות כאחד, אך תלמידות נפגעות יותר כאשר מרכיבים אלו חסרים. חלק מהסיבות לכך, הן הפקפוק שלהן ביכולותיהן (בעיקר בגיל ההתבגרות), התדמית הגברית של המקצוע והעובדה שכל סימן לקושי מפעיל את צורת החשיבה שנגרמה כתוצאה מתהליכי חיברות מוקדמים ונותנת את התחושה (השגויה!) שהנערה אינה מתאימה. אנחנו כמורים צריכים להיות ערים לכך שמגדר, כמו מרכיבי אישיות אחרים, מהווה חלק מגורמי השונות בין תלמידים ודורש מאיתנו ערנות והתייחסות.

אם אנחנו כמורים נאמין שלמהנדסים יש צורות רבות - בין היתר מהנדסות, נוכל להעביר מסר זה גם לתלמידים ולתלמידות שלנו ולהתחיל את השינוי.

מורים לפיזיקה, אם האתגר להרחבת מגוון דור העתיד של המהנדסים והמהנדסות קרוב ללבכם, הצטרפו אלינו לתכנית מרתקת. לפרטים נא לפנות לאורנה לביא: Orna@MindCET.org

 

הדפסת סיפור זה
MindCET

MindCET מאגד יחד יזמים, אנשי חינוך וחוקרים על מנת לפתח טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך בתחום החינוך, בישראל ומחוץ לה.