איך תגרמו לתלמידים לרצות ללמוד מתמטיקה?

10913
איך תגרמו לתלמידים לרצות ללמוד מתמטיקה?

נכתבו כבר אינספור כתבות על הידרדרות לימודי המתמטיקה בבית הספר. אפשר להאשים בכך את תכנית הלימודים המיושנת, את הרפורמות המתחלפות לעיתים קרובות מדי, את העובדה שחסרים בישראל עוד מורים איכותיים (בנוסף על המורות והמורים המעולים שנמצאים כבר היום במערכת), את העצלות של התלמידים או את הדרך בה ההורים מחנכים את ילדיהם. אפשר להגיד שכל פתרון משמעותי לבעיה דורש הרבה כסף והרבה זמן. אבל אפשר גם אחרת.

 לפני שאני מציג את הפתרון שלי, בואו נתחיל מחידה קטנה. הסתכלו על התמונה הבאה ונסו לעבור דרך כל הנקודות בעזרת 4 קווים ישרים, בלי להרים את העיפרון מהדף:

 

 

 

נתקעתם? כנראה שאתם מחפשים את הפתרון בתוך המסגרת של הבעיה. נסו להיעזר במשהו שלא נמצא ממש בפנים...

-

-

-

-

-

הפתרון:

 

 

מה הקשר בין פתרון החידה הזו לבעיית המתמטיקה בבית הספר? בשני המקרים צריך להיעזר במשהו שאי אפשר לראות כשמסתכלים על הבעיה מקרוב מדי, כשסוגרים את המערכת בגבולות טבעיים. לפעמים צריך להשתמש גם בסביבה החיצונית, שיכולה לעזור.

נסו להיכנס לנעליהם של התלמידים שלכם. תחשבו על כל דבר שאי פעם עשיתם כי אמרו לכם לעשות. מתי הרגשתם שיותר נוח לכם לבצע משימה? כנראה שהתשובה לכך תהיה שנרתמתם למשימה הרבה יותר כשהבנתם את הסיבה שבגללה המשימה צריכה להתבצע - כשהבנתם שלא אומרים לכם לעשות משהו "סתם".

אז למה אנחנו לא מסבירים לתלמידים שלנו למה הם לומדים מתמטיקה? ולא, תשובות כמו "זה חשוב" או "זה מפתח את החשיבה" אינן באמת תשובות. למה מתמטיקה חשובה? איפה רואים אותה בחיים האמיתיים? הרי המתמטיקה הכרחית ליצירת כל מוצר מעשה ידי אדם - לא משנה אם מדובר בסמארטפון, במזגן או בגשר הירקון. אם נראה לתלמידים יישומים של מתמטיקה במוצרים קיימים, אז הם באמת יבינו שמתמטיקה זה חשוב.

אני רוצה לשתף בשתי דוגמאות מצוינות:

הרצאה ראשונה, שמסבירה את חשיבות המתמטיקה גם לתלמידים שטוענים "למה אני צריך מתמטיקה? אני רוצה להיות אנימטור ולעשות סרטים":

 

הרצאה שנייה, שמיועדת יותר לתלמידים שמראש מתעניינים יותר במדע ובהנדסה וצריכים עוד "פוש" כדי להבין בשביל מה הם בכלל צריכים לדעת איך גוזרים פונקציה ואיך זה יכול לעזור להם באמת בחיים:

 

 

לסיכום, לימוד מתמטיקה דורש השקעה רבה מהתלמידים. כדי שהם לא יתייחסו למתמטיקה כעונש וסבל, חייבים להסביר להם למה חשוב ללמוד, ומה מחכה להם בסוף הדרך. סוף הדרך של לימודי מתמטיקה אינה הבגרות, אלא יישומים בכל תחומי החיים.

הדפסת סיפור זה
הגיגים מזווית אחרת

הגיגיו של מהנדס מכונות המלמד מתמטיקה תיכונית