הילדים יצאו מפוקוס בשיעור? כך תעזרו להם להתרכז וללמוד

5400
הילדים יצאו מפוקוס בשיעור? כך תעזרו להם להתרכז וללמוד

השעה מוקדמת בבוקר, קומה שלישית של בית ספר תיכון בו אני מלמדת היסטוריה ואזרחות כבר שנים רבות, בוקר של בחינת בגרות בספרות. ליאור, תלמיד כיתה יב', יושב ליד דלת הכיתה בה תיערך הבחינה ובוחן ומביט על כמה עיגולים ששירטט על דף לבן. לשאלתי מה שלומו ומה הוא עושה, ליאור מזכיר לי את התרגילים שלמדנו באחד השיעורים לשיפור הריכוז והמיקוד. הוא מוסיף שכדי להימנע מ'בלאק אאוט' במבחן שכולל המון יצירות וכדי לענות כמו שצריך, הוא מתרגל ריכוז.

נשמתי רגע. זה היה רגע מכונן מבחינתי. תלמיד שאימץ לעצמו תרגילים מאוד פשוטים כדי לשפר את יכולות הלמידה שלו ויישם את השיטה בחיי היומיום, מעבר לשיעור.

לפני כעשרים שנה, אחרי שנים רבות של הוראה, גיליתי את השילוב הנפלא של עקרונות, כלים ותרגילים מתחום היוגה – לסיוע בלמידה בכיתה. כך התוודעתי לשיטת R.Y.E (Research Yoga in Education) שהתעצבה והתגבשה בצרפת וכיום היא פרוסה על פני יותר מעשר מדינות בעולם. בחלקן מאפשר משרד החינוך למורים שהוכשרו בשיטה, ללמד בעזרתה מקצועות שונים מתוכנית הלימודים המוכרת.

מקובל להניח שיוגה היא תרגול פיזי, אימון של הגוף לשיפור הגמישות, שיווי משקל, חיזוק שרירים ויכולות אתלטיות, כמו עמידת כתפיים או תנוחת העץ, אך יש בה הרבה מעבר לכך. כשמחליטים לשלב את היוגה בחינוך, הרבה רואים בה משחק ילדים, המתאים בעיקר לקטנטנים בגן ובבית ספר יסודי, אך דווקא בכיתות הגבוהות, כשלחץ הלימודים גובר – היא יכולה לעשות פלאים.

יוגה כוללת שלושה היבטים עיקריים: היבט פיזי, מנטלי ונפשי של כל אדם, בכל גיל ומצב בריאותי, כאשר המודעות נמצאת במרכז. כמורה בתיכון וכמורה ליוגה יותר משני עשורים, המלמדת מורים בהשתלמויות כיצד לשלב עקרונות מהיוגה בכיתה, אני שמה לב שכיום ישנה קצת יותר פתיחות לשילוב היתרונות של תרגול יוגה ולהיכרות עם עקרונותיה בכל גיל. אני ממליצה לשלב עקרונות מהיוגה בשיעורים רגילים, וכן בשיעורי יוגה ייעודיים לתלמידים המעוניינים בכך. כך תלמידות ותלמידים יכירו, יתרגלו ויוכלו ליישם את השיטות והתרגילים שהועילו להם בחיי היומיום.

 

 

כך תשלבו את היוגה בכיתה שלכם:

נרגעים מההפסקה

בסיום הפסקה ארוכה, אחרי משחקי כדור או ריצה, נכנסים תלמידים רבים לכיתה קטנה, מלאי אנרגיה ורועשים, חלקם גם מזיעים. רובם מתקשים להתיישב מיידית על כיסא ולחכות לתחילת השיעור. תנועה ממוקדת מונחית על ידי המורה, במשך כ-5 דק' עם תחילת השיעור, תועיל לדעתי, כדי להתחיל שיעור באופן הדרגתי וממוקד. תלמידים מעריכים את ההבנה וההתחשבות בצורך שלהם לעשות בהדרגה את המעבר מפעילות אינטנסיבית לריכוז.

  • סובבו את מפרקי כפות הידיים לשני הכיוונים, לכל כיוון 10 פעמים בכל מפרק (אפשר פחות) ואז הניחו את הידיים בבת אחת לצדי הגוף. אחר כך סובבו באותה צורה את המרפק ואחר כך את מפרקי הכתפיים (מניחים את כפות הידיים על הכתפיים ומסובבים).
  • הרימו ידיים למעלה, נערו אותן וקפצו קלות במקום – 5 קפיצות. שימו לב לא לפגוע בשכנים. אחרי חמש קפיצות, הפסיקו לרגע והסדירו את הנשימה. חזרו על התרגיל 5 פעמים.

 

מתחממים בבוקר

בבוקר יום חורף קר, בקבלת הפנים בשעת בוקר מוקדמת, ננסה לחזק את ההקשבה למצב הנוכחי, תוך תשומת הלב לפרטים קטנים ובדרך זו, התייחסות לגוף ולנפש. אפשר לבקש מתלמידים המתקשים במיוחד להתעורר ולהיות קשובים בבוקר, להפנות תשומת לב לאופן שבו כפות הרגליים מונחות על הרצפה. בדרך זו, החיבור לגוף ולסביבה בה אנו פועלים, יחד עם המודעות העצמית, משפרים את הריכוז. ואלו שלבי התרגיל, כאשר אנחנו מתיישבים וקמים לסירוגין:

  1. בישיבה: נסובב את פרקי כף היד בסיבובים קטנים ולאט לאט יותר גדולים, 10 לכל כיוון. אחר כך נסובב את הכתפיים – 10 לכל כיוון.
  2. בעמידה: נעלה על קצות האצבעות ואז נרד, כ-5 פעמים ברצף.
  3. בישיבה: נתרחק מהשולחן,נתכופף לפנים ונניח את הראש על הברכיים.     
  4. בעמידה: נסובב את מפרק הקרסול של כל רגל 5 פעמים לכל צד. אחר כך, עומדים עם רגליים צמודות, מניחים את הידיים על הברכיים ואז מסובבים את שתי הברכיים יחד, כשכפות הרגליים לא זזות - 5 פעמים לכל צד.
  5. בישיבה: נשים לב ונתבונן כיצד מונחות אצבעות הרגליים בנעליים וננסה להפריד ביניהן.
 היוגה בשירות ההוראה: יכולה לעשות פלאים לאיכות השיעור

תרגילי קשב לתחילת השיעור

בכל שיעור ניתן להקדיש כמה דקות לקשב (קשב לגשם, קשב לתקתוק השעון, קשב לצעדים, צלילים, קולות בחוץ, קשב פנימי לעצמנו, נשימות, מחשבות, רגשות, "מה שלומי עכשיו?"). אפשר גם קשיבות לנעימה שקטה לבחירתכם.

 

חוזרים מהפסקת הצהרים

לאחר שעת צהרים, הכוללת לעתים גם ארוחה, תלמידים רבים חשים עייפות, קושי להתרכז, להקשיב, ללמוד ולהיות פנויים למשימות. הנה דרך מיוחדת להתחיל שיעור בנחת, תוך ניצול יעיל של הזמן ללמידה יעילה, ממוקדת והרבה יותר חדה:

עם תחילת השיעור, המורה מבקשת להניח את הראש על השולחן, למשך כ-3 דק', כאשר היא מתארת סיור בטבע, קרוב למקורות מים המשרים רגיעה. התיאור מתחיל בסביבה הכיתתית, יוצא לסיור בטבע וחוזר לכיתה. תוך כדי, המורה מבקשת מהתלמידים לנשום ולהירגע וגם אם חלק מהתלמידים, במיוחד מתבגרים, יירדמו לזמן קצר, זו דרך נהדרת להתחיל ללמוד ברגיעה.

 

עבודת ריכוז אישית

הציעו לתלמידים המגלים קושי ממשי להיות קשובים ומרוכזים בשיעור ומחפשים דרך להיות יותר נוכחים, להשתמש בציור סימטרי לצביעה (מנדלה או משהו דומה). הציור יכול לעזור לתלמיד לשמור על מוקד אחד, תוך כדי שמירת הקשר והקשבה לדברי המורה. הדבר לא מתאים לכל אחד. חשוב לסכם מראש עם אותו תלמיד כי כאשר נדרשת עבודת כתיבה, הוא יבצע אותה.

עוד על שילוב עקרונות מהיוגה בכיתה.

 

  • שימו לב, תרגול פיזי, אמור להיות זהיר מאוד ויש להתאימו לתלמידים ולתלמידות, לגילם, למרחב ולגודל הכיתה. שימו לב להימצאות מיכשור או ריהוט בקרבת התלמידים. המורה לוקח על אחריותו הבלעדית כל הפעלה.

ד"ר PhD יעל אוהד-קרני (מכללת דוד ילין). יו"ר וממייסדות סניף RYE ישראל-יוגה למורה בארגון מורי היוגה בישראל. מלמדת את שיטתRYE  לפרחי הוראה, מורות/ים וגננות/ים. סייעו בכתיבת הכתבה: תמר מרנין, רויטל ברילנשטיין.

הדפסת סיפור זה
ד

מורה לשעבר בתיכון ע"ש זיו ומרקס בירושלים במשך 33 שנה, במקצועות הוראה - היסטוריה, אזרחות.

מורה בכירה ליוגה 22 שנה. חברה בועד המנהל של ארגון מורי היוגה בישראל

מדריכה מוסמכת לשיטת R.Y.E, ממייסדות סניף R.Y.E-ישראל,  

מלמדת את שיטת R.Y.E. לפרחי הוראה ובהשתלמויות למורות/ים וגננות/ים.