לומדים יחד בקהילה: כך יוצרים פרלמנט בית ספרי

3043
לומדים יחד בקהילה: כך יוצרים פרלמנט בית ספרי

"בכל בוקר אני מכין עם אמא 'מטעמון בוקר'", סיפר אחד התלמידים. "אני פשוט מערבב שתי ביצים עם גרגרי תירס, גבינה צהובה וקצת מלח ומטגן – זה יוצא מדהים". תלמיד אחר ענה לו: "ואוו, איזו השקעה. אני בדרך כלל פשוט קם מאוחר וטס לבית הספר. אם יש לי דקה אני אוכל קורנפלקס או חוטף איזה חטיף אנרגיה ואוכל בדרך", "אצלנו כל המשפחה יושבת יחד כל בוקר מסביב לשולחן", מוסיפה תלמידה אחרת, "אנחנו מדברים ואוכלים יחד רגע לפני שכל אחד הולך ליום שלו. זה מאוד נעים".

רגע השיתוף הנפלא הזה של התלמידים קרה תוך כדי מעגלי השיח בפרלמנט בתי ספר אשר חיבר תלמידים מכל קצוות העיר – מבתי ספר שונים, תרבויות שונות, עדות שונות ומנהגים שונים – ואסף אותם לשיחה חשובה בנושא בריאות וארוחות בוקר.

 

מהו פרלמנט תלמידים קהילתי?

כידוע לנו, הפרלמנט הוא בהגדרתו המדינית – נציגים נבחרים של מדינה הממונים על חקיקה, אשר מתכנסים כדי לדון בנושאים חשובים. הפרלמנט הבית ספרי מאוד דומה ברעיון שלו, רק בלי החקיקה – נציגים ממגוון בתי ספר שונים, בני אותו גיל, אשר מתכנסים כדי לדון בנושאים חשובים, מפרים ומעשירים אלה את אלה ואחרי הדיון – חוזרים לבית ספרם, כדי לשמש שגרירים של אותו נושא וליצור בו שינוי.

מטרת הפרלמנט הוא לפתח נושא חינוכי מסוים לבחירתכם, ללמוד בשיתוף פעולה ואחר כך להעביר את הידע הלאה באמצעות השגרירים – לכל בתי הספר המשתתפים בפרויקט. בפרלמנט יושבים סביב שולחנות עגולים ודנים בנושא, סוג של למידת עמיתים, כאשר שזור בין כולם נושא אחד והילדים מפתחים אותו יחד.

היתרונות החשובים של פרלמנט כזה הם קודם כל העצמת השגרירים אשר מובילים אותו – בבית הספר המארח וגם בבתי הספר האחרים. בנוסף, יש כאן דרך מאוד יעילה להעביר נושא חשוב ולהפיץ אותו לבתי ספר רבים בקהילה וכמובן שמתוך השיח המשותף יכולים אפילו לעלות רעיונות נפלאים מהתלמידים שגם אנחנו המורים לא חשבנו עליהם.

בפרלמנט מתכנסים תלמידים ותלמידות מבתי ספר שונים כדי לדון בנושאים חשובים

כך תקימו פרלמנט בית ספרי ב-8 שלבים פשוטים

1. בחרו את הנושא

פרלמנט בית ספרי יכול לעסוק במגוון גדול של נושאים החשובים לחברה, כגון מועצת תלמידים ועשייה משותפת, אינטרנט בטוח, חינוך לבריאות, זהירות בדרכים, מחזור ואיכות הסביבה, עזרה ראשונה בסיסית, רובוטיקה או כל רעיון חינוכי אחר שעולה בבית הספר. הפרלמנט אותו אנחנו ערכנו בקהילה שלנו היה כאמור בנושא חינוך לבריאות. התמקדתי ספציפית בנושא ארוחות בוקר וחשיבותן.

2. ברכת צוות ההנהלה

נציע למנהלת בית הספר את הפרלמנט אותו נרצה לקדם ולאחר שנקבל את ברכת צוות ההנהלה נתקדם לעבר הצעד הבא.

3. "קול קורא" למנהלות בתי הספר

זה הרגע להזמין בתי ספר אחרים להשתתף בפרויקט. הכינו מסמך אשר מסביר את הנושא, את חשיבותו, את המטרה שלו בחינוך והודיעו שם על תאריך מיועד ולוחות זמנים למפגש בבית הספר. כמו כן, הסבירו את הקריטריונים לבחירת התלמידים שישתתפו בפרלמנט. לדוגמא, הנה הנוסח שאני כתבתי:

למנהלת שלום רב,

בקרוב יתקיים פרלמנט בריאות עירוני. נשמח אם בית ספרכם ייקח בו חלק. הפרלמנט בנושא חינוך לבריאות יעסוק בנושא חשיבות ארוחת הבוקר.

המטרה: יישום הפעילות בבית ספרכם באמצעות השגרירים הנבחרים.

בפרלמנט הבריאות יבחר בית ספרכם 2-4 נציגים בעלי אחריות ואלה יוכשרו להיות שגרירים בבית ספרכם ויעבירו הלאה את הידע שיצברו בפרלמנט הבריאות הייחודי.

הקריטריונים לתלמידים הנבחרים הם:

  • משכבה ה' בלבד.
  • בעלי מוטיבציה ללמידה ולהרחבת אופקים.
  • בעלי יכולת ביטוי ועמידה מול קהל תלמידים.

4. הכנות למפגש

המורה שיצר את הפרויקט הוא האחראי על בניית התוכנית והכנת השגרירים. ביום בו מתכנס הפרלמנט, בית הספר המארח יהיה אחראי על התכנים ויציג באמצעות שגריריו הנבחרים את הנושא. לכן, בשלב זה חשוב להכין מצגת עם הרקע לנושא, אשר כוללת את הגדרת הנושא, חשיבותו והמטרה שעבורה התכנסנו. בנוסף, הכינו מראש תכנית ספציפית ליום האירוח ושאלון למדידה והערכה בסיומו. 

5. הרצת הפרויקט בבית הספר שלכם

זה הזמן לבצע פיילוט פנימי בבית הספר, שבו יתנסו השגרירים בתוכנית עוד לפני המפגש עם בתי ספר אחרים. עזרו להם להציג בשכבה את המצגת שהכנתם והרעיון הכללי של הנושא וחשיבותו.

הפרלמנט הוא דרך יעילה להפיץ נושא שחשוב לתלמידים לבתי ספר רבים בקהילה 

6. התכנסות פרלמנט בתי הספר - לו"ז המפגש

פתיחה מזמינה: בנו את הלו"ז של המפגש, עם פתיחה כיפית ומזמינה. אנחנו למשל פתחנו עם ארוחת בוקר מזינה, טעימה ובריאה וכך היום התחיל באווירה טובה.

רגע יצירתי: המשיכו עם רעיון יצירתי, שימשוך את התלמידים לתוך הנושא. אנחנו למשל, הכנו הצגה קצרה, שבה השחקנים-התלמידים גילמו שתי דמויות מנוגדות: האחד תלמיד עירני, מרוכז ופעיל בשיעור ומולו תלמיד פסיבי ועייף, אשר מביע חוסר עניין. המורה שאלה כל אחד מהם איך התחיל הבוקר שלו. התלמיד העירני סיפר שאכל ארוחת בוקר עם משפחתו. התלמיד השני סיפר שהתעורר מאוחר ורץ מהר לבית הספר.

הרצאה: זה הזמן להעביר לתלמידים את הידע החשוב בנושא הפרלמנט. אנחנו הצגנו אותו בצורה של מצגת, עם נתונים מתוך מחקרים, אשר מעידים כי מי שאוכל ארוחת בוקר הוא עירני, בעל הישגים גבוהים בלימודים ומצליח יותר.

שולחנות עגולים: זה הזמן לחבר בין התלמידים מבתי הספר השונים. הושיבו אותם במעגלים משותפים – המשלבים תלמידים מכל מיני בתי ספר. תנו להם נושא לדיון, אשר קשור לנושא של הפרלמנט ובקשו מהם לשתף אלה את אלה בתובנות שלהם בנושא או בנעשה בבית ספרם באותו תחום.

משוב סיום: בדקו בעזרת שאלון מה למדו השגרירים שלכם ומה הם חושבים על הנושא עכשיו, אחרי היום הזה. כאן המקום גם לחלק להם ערכה איתה יחזרו לבית ספרם, כדי להעביר שם את הנושא.

7. מעקב והמשך עשייה

אספו את טפסי המשוב מהמשתתפים ומהמנהלות והתחילו לתכנן את נושא הפרלמנט הבא, שימשיך את הרעיון של הפרלמנט הקודם, לפי הצרכים העולים מהטפסים. אנחנו המשכנו למשל לנושאים של היגיינה, מזון בריא, צריכה נבונה, כושר גופני, פירמידת המזון וחשיבותה ועוד.

8. ממשיכים ויוזמים

אתגרו את תלמידיכם לבנות פרלמנט בנושא שמעניין אותם ולהמשיך לקיים פרלמנטים נוספים.

 

בהצלחה לכל המורים היוזמים! אשמח לשמוע כאן בתגובות את הרשמים שלכם לאחר מעשה או לענות על כל שאלה שתתעורר.

הדפסת סיפור זה
גליה פינטר

עוסקת בחינוך וסופרת. בעלת תואר שני בהוראה, התמחות באוריינות וספרות - מכללת לוינסקי לחינוך. עבודת המחקר זכתה להצטיינות לשבחים וגליה הוזמנה להרצות בכנס ה16 למחקר וחינוך.  נשואה לשלומי פינטר ואם לארבעה ילדים.

 

מחברת הספרים:

"אפשר להרגיש גם אחרת" פרי שנים של הקשבה וסיוע לילדים בבתי ספר יסודיים.

"שביל השמות" הענקת משמעות ופירוש לשם הפרטי, הרחבת אופקים ואוצר מילים.

תעודות נוספות:

מנחה של רכזים בחינוך חברתי.

רכזת מדידה והערכה - אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

מורה מלווה - חונכת.