קריירה מגיל צעיר – איך נזהה ונלמד ילדים עם קריירה?

2234
קריירה מגיל צעיר – איך נזהה ונלמד ילדים עם קריירה?

האם אתם מכירים מורה או מנהל בית ספר אשר מידי יום, לאחר סיום יום עבודתו הולך ללמוד? כמה מבוגרים אתן מכירות שמנהלים קריירה במקביל ללימודים מלאים? ומה לגבי תלמידים? נסו להיזכר בילדות שלכם, כמה תלמידים בשכבה שלכם עבדו בתום יום הלימודים כבר בבית הספר היסודי? עד כמה הצליחו אותם תלמידים להשקיע בשני התחומים, לימודים וקריירה מקצועית, מבלי לוותר לבסוף על אחד מהם?

בשנים האחרונות מתנהל שיח ער בשוק העבודה על כך שעולם העבודה משתנה ועתיד להמשיך ולהשתנות באופן דרמטי. בעולם בו ידע מתחדש באופן תכוף זה רק עניין של זמן עד שמקצועות ייעלמו וחדשים ייולדו. עובדים יידרשו ללמוד כל העת על מנת להישאר רלוונטיים במקצועיות שלהם. לצד מגמה זו של השתנות והתחדשות שוק העבודה לבוגרים, הולכת ומתפשטת תופעה שמכונה "ילדי קריירה". ילדים אלו, מפתחים כבר במהלך לימודיהם בבית הספר, קריירה אחרת ושונה מתכני בית הספר.

העולם משתנה בקצב מהיר ואיתו הכישורים הנדרשים להשתלבות בשוק העבודה

 ״מי הם ילדי קריירה״?

כיום, בפני תלמידים קיים מרחב קריירות גדול, משמעותי ובמגוון תחומים. חשוב להדגיש כי אין מדובר על "עבודות ילדים או סטודנטים" (מלצרות, שטיפת כלים, זבנות וכדומה). מדובר על ילדים המנהלים קריירה אשר מחייבת אותם לטוטאליות ולהשקעה פיסית ומנטלית יומיומית, במקביל ללימודיהם בבית הספר. במקרים רבים, הקריירה של התלמיד הופכת תובענית יותר ויותר, מתנגשת בלימודיו ומאלצת אותו לבחור בין השניים.

תופעת ילדי הקריירה הולכת ומתפשטת, והיא חלק מהשינוי שהחברה העולמית והישראלית עוברות. אם נביט לתוך הכיתות שאנו מלמדים בהן, נגלה, בניגוד לעבר, כי כולנו מכירים תלמידים רבים המנהלים קריירה. ליאור רוקד באופן מקצועי שלוש שעות מידי יום, אופק מתאמן בכדורסל שמונה פעמים בשבוע, שגית היא רשג"דית בצופים שמבלה את רוב זמנה בשבט, אמיר מבלה שעות בהקמת סניף של תנועת כנפיים של קרמבו בישוב, תומר הוא יוטיובר במשרה מלאה ודליה מנהלת בלוג מצליח עם אלפי קוראים. הדוגמאות הן רבות ומגוונות, אך קצרה היריעה מלמנות את כל התחומים בהם מפתחים תלמידינו קריירות, באופן רציני ומעמיק, כבר מגילאי בית הספר היסודי.   

יצוין כי אצל רבים מהילדים מדובר בבחירה אישית ולא בדחיפה הורית למימוש חלום ישן של ההורה. ניתן לומר כי ילדי הקריירה עשו את הצעד הנכון עבורם. ילדים אלו חיים בתחושה עמוקה שהקריירה בה בחרו היא "המקום הנכון" (ראה ספרו של קן רובינסון) עבורם בעת הנוכחית ואולי גם לעתיד. הדבר מחזק את הצורך שלנו המחנכים להעמקה ולימוד תופעה זו על מנת ללמוד ממנה ולפתח דרכים כיצד להתמודד עמה. חישבו לדוגמא על השפעתם של יוטיוברים או בלוגיסטים  בקרב החברה ועל המיומנות הנדרשות מהם למימוש עבודתם.

הכרה בקיום תופעת ילדי הקריירה, והבנה של היקפה, מעלה שאלה - איפה ניצב בית הספר בסיטואציה זו? מה תפקידו של המורה המלמד ״ילדי קריירה״? והאם ניתן לשלב בין  הקריירה המקצועית לבין לימודים בבית הספר ?

רבים מתלמידינו מנהלים קרייריה שנייה בנוסף ללימודים

 איך נלמד ״ילדי קריירה״? – 4 קווים מנחים

מורים אשר בכיתתם לומדים קרייריסטים צעירים נאלצים להתמודד עם מציאות זו. אבקש להציע 4 קווים מנחים שיעזרו למורה המלמד ״ילדי קריירה״:

  1. הכרה במצב - חינוך מיטבי בבית הספר הוא חינוך הרואה את התלמיד. למרות גודל הכיתות והעומס חשוב והכרחי כי המורה יראה ויכיר לעומק כל תלמיד ותלמידה בכיתתו. מתוך היכרות זו יוכל המורה לשרטט לעצמו את תמונת הכיתה ובתוכה את "ילדי הקריירה". כעת עליו ולהבין מול כל אחד מתלמידים אלה מה כוללת הקריירה שלו או שלה? מה נדרש מהם? ומה מושך את התלמיד או התלמידה להשקיע בה? בסופו של התהליך תהיה בידי המורה תמונה שלמה יותר של האתגרים הניצבים בפני "ילד הקריירה". מתוך תמונה זו חשוב לנתח את האיומים וההזדמנויות על מנת לסייע לתלמיד בהתמודדות מורכבת זו. 
  2. חינוך בשיתוף פעולה – במרבית הפעמים, ״ילדי הקריירה״ עובדים עם מבוגרים משפיעים במסגרת הקריירה. מבוגרים אלה הינם דמויות השראה עבור התלמידים. ניקח כדוגמה את שגית, ראש גדוד בצופים: ראש השבט שלה רואה אותה לעיתים יותר מהמורה שלה. בין אם נרצה בכך או לא, דמויות אלה משפיעות על חינוך התלמידים ואף מעצבות את אישיותם. מתוך כך עולה הצורך בשיתוף פעולה הדוק בין המורה לדמויות הבוגרות המרכזיות בקריירה של "ילד הקריירה". שיתוף פעולה שכזה יכול להתבטא בעדכון הדדי על קשיים, אתגרים בלימודים, כישלונות או הצלחות של התלמיד. עדכון הדדי בין שתי הדמויות הבוגרות יועיל בהבנה טובה יותר של סיטואציות בחיי התלמיד, יאפשר העברת מסרים חינוכיים והשפעה חינוכית רבה ומדויקת יותר.
  3. מרחב גמישות ותכנון - אולי העיקרון החשוב ביותר הוא גמישות כלפי "ילד הקריירה" הן מצד בית הספר והן מצד הקריירה שלו. כיצד עושים זאת? ראשית, מתכננים עד כמה שניתן, בודקים היכן יש התנגשויות בין מועדים ואירועים בבית הספר לבין הקריירה. משתדלים לגלות הבנה כלפי הסיטואציה המורכבת ולהפגין גמישות כלפי התלמיד. בנוסף, חשוב כי בתהליך התכנון התלמיד יהיה שותף ויפתח מיומנות, אחריות והכרה בחשיבות התכנון לשם מימוש שתי הקריירות.
  4. רתימת הקריירה לקידום למידה בבית הספר - מגוון הקריירות ואופיין נושא תכנים ודילמות אשר ניתן לעשות בהן שימוש במהלך הלמידה של הכיתה. חשיפה של כלל הלומדים בכיתה ובבית הספר, לקריירות של תלמידי הקריירה יכול לעודד מצוינות, השקעה, אחריות ומקצוענות בקרב שאר הלומדים בבית הספר. ניתן להיעזר ב״ילדי הקריירה״ בכדי להעביר תכנים ערכיים ולימודיים על מנת להעשיר ולקדם את החינוך בבית הספר כולו. זאת ועוד, ל״ילד קריירה״ חשוב כי המחנך ידע לעשות חיבורים בין הקריירה ללימודים ולעשות בהם שימוש.

 

מה השלב הבא?

״ילדי קריירה״ אינה תופעה חולפת אלא מגמה הולכת וגוברת, זוהי עוד השפעה על מערכת החינוך כתוצאה מההתפחות והשינוי העובר על העולם. לאור התפתחות וצמיחת התופעה בראייתי, הדרך הנכונה להתמודדות מול תופעה זו היא להכיר בה ולפתח שותפות בונה ומפתחת בין הקריירה של התלמיד לבין בית הספר. יש לבחון פתרונות נוספים כגון: הקמת מוסדות חינוך או כיתות ייעודיות עבור "ילדי קריירה", חיבור בין מגמות בית ספריות לבין תחומי הקריירות, יצירת מסלולים ייעודיים לבגרות, לימוד התופעה כחלק מהכשרת מורים ומנהלים ועוד. שותפות אמיתית יכולה וצריכה לשבור מבנים של שעות ותכנים וליצור שילובים אשר כל מטרתם הוא הפריית הילד וקידומו המקצועי. כך לדוגמה, לפני תחרות או משחק חשוב יש לאפשר לתלמיד להקדיש שעות אימון בזמן בית ספר. כך נוכל לקיים גמישות, להעמיד את הילד במרכז ולהקל על הילד לממש את שני העולמות. ניסיוני האישי מלמד כי ״ילדי קריירה״ רבים מצליחים בשלב מאוחר יותר בחייהם בצבא ובאזרחות, לאו דווקא בתחומי הקריירה של ילדותם, בעיקר בזכות הניסיון שצברו בתכנון, השקעה, פיתוח אחריות אישית והתמודדות מול אתגרים – הלכה למעשה הם למדו לנהל – לנהל את הקריירה שלהם.

 

 10 טיפים למורה שרוצה להגיע ולקדם את "ילדי הקריירה"

  1. שב עם התלמיד בתחילת השנה ולמד ממנו את החשיבות ואת התשוקה שלו לקריירה שלו.
  2. אתרי והכירי את המבוגר המשמעותי המקביל לך בעולם הקריירה של התלמיד וצרי מולו שותפות בונה.
  3. תכנני יחד עם התלמידה עקרונות שנתיים ללמידה תוך גילוי גמישות ומתן בחירה הנובעת מאחריות התלמידה לשני העולמות – בית הספר והקריירה המקצועית. 
  4. קשר בין החומר הנלמד בכיתה לבין הקריירה של התלמידה ולהיפך (למשל לימוד סטטיסטיקה לספורטאי דרך ניתוח הישגיו).
  5. בדקי מול התלמיד כיצד הוא יכול לתרום מהניסיון בקריירה שלו ללמידה של תכנים רכים בכיתה.  
  6. הכר בהתקדמות ובהשקעה של התלמידה בקריירה שלה כחלק מההתפתחות החינוכית שלה ותן לכך ביטוי במלל ובעל פה מול ההורים ומול הכיתה.
  7. וודאי כי כלל המורים המקצועיים המלמדים את התלמיד מכירים בקריירה שלו ובמורכבות הנובעת ממנה. 
  8. מנע ככל הניתן התנגשויות בין לוחות זמנים בלימודים ובקריירה תוך מתן פתרונות משותפים לך ולתלמיד הנובעים מפיתוח אחריות התלמיד לחייו.
  9. צרי בתוך הכיתה, השכבה או בית הספר קבוצות תמיכה ושיתוף של ״ילדי קריירה״ ללמידת עמיתים ועזרה הדדית.
  10. עודד את התלמידה להצלחה בקריירה לא פחות מאשר בלימודים והצב לעזרתה פתרונות תומכי למידה מגוונים כגון: חיבור לקבוצת למידה או תלמיד מלווה למידה, שעות פרטניות, גמישות בשעות הלמידה והשלמתן בדרכים יצירתיות או דילול מטלות בית ספריות והסבתן למטלות בתחום הקריירה של התלמיד.

אלו הטיפים שלי לקידום והוראה של ילדי קריירה. מה את/ה עושה בכיתה שלך עם ילדי הקריירה? אשמח לשמוע!

 

הדפסת סיפור זה
שרון מאיו

ניהול,אבחון עיצוב ופיתוח תפיסות ושיטות למידה חדשניות משולבות טכנולוגיה-מרצה ומייעץ למנהלי ולצוותי חינוך