חזקים ביחד: מה קורה כשקהילת מורי המתמטיקה מעיר אחת מתאחדים לפעולה משותפת?

5567
חזקים ביחד: מה קורה כשקהילת מורי המתמטיקה מעיר אחת מתאחדים לפעולה משותפת?

האם אתם יודעים כמה תלמידים מצליחים לשפר את ציוניהם בין מועד א' למועד ב' בבגרות במתמטיקה?

כשנשאלנו את השאלה הזו על ידי מפמ"רית מתמטיקה הגב' נרית כץ, ישבנו ותהינו מה השאלה. מהי לדעתך?

האמת היא, שמתוך העשייה היום-יומית וההגשה לבגרויות לאורך שנים, לרובנו היה ברור שמעט תלמידים מצליחים לעשות את השיפור. אבל בכל זאת, תשובתה של המפמ"רית השאירה אותנו פעורי פה.

פחות מ-5% מהתלמידים שניגשים למועד ב' במתמטיקה מצליחים לשפר את הציון שלהם בבחינה.

הנתון הזה זעזע אותנו.

כולנו יכולים לתאר לעצמנו בכמה כסף כרוכה ההחלטה לאפשר מועד ב' במתמטיקה לתלמידי ישראל (שעות עבודה של צוות שמחבר את הבחינה, שעות העבודה של המורים המכינים, כל המערך הלוגיסטי שכרוך בהדפסת הבגרויות ושליחתם לבתי הספר, שעות עבודה של משגיחי בחינות, שעות עבודה של מעריכי בחינות וכו' וכו') והמחשבה שכל המערך הזה לא מנוצל לשיפור אמיתי של ציוני הבגרות הטרידה את כולנו מאוד.

מי זה כולנו? בחדר ישבנו יחד מורים מובילים במתמטיקה בבת ים שמשתתפים בתוכנית עירונית, בשיתוף קרן טראמפ, שמטרתה העלאת אחוז התלמידים שיסיימו את לימודי המתמטיקה שלהם ברמת 5 יחידות, במשך שלוש שנים ל-25%. במסגרת התוכנית השתתפנו בהכשרה מיוחדת שהכשירה אותנו כמובילי העשייה, ונתנה לנו את האפשרות להנהיג ולקדם יוזמות שיתנו מענה לצרכים וקשיים שאנו נתקלים בהם בעבודתנו היום-יומית עם תלמידי 5 יחידות מתמטיקה, על מנת להתקדם לעבר המטרה.

כמורים ורכזים למתמטיקה, כששמענו את העובדה שכל כך מעט תלמידים מצליחים לשפר את ציוניהם במועדי ב' הבנו שחייבים לעשות מעשה. החלטנו שאנחנו, קהילת מורים למתמטיקה של העיר בת-ים, נכין את כל תלמידי העיר שיצטרכו לגשת למועד ב' לבגרות, ובעיר שלנו הם ייגשו לבחינה מוכנים ואף יצליחו לשפר את ציוניהם.

איתור בעיה משותפת עוזרת ל

עבודה משותפת והתייעצות עוזרת לגלות קשיים משותפים בין בתי ספר 

מרגע זה, התחיל תהליך ארוך של עבודה משותפת על פיתוח היוזמה, שלווה בהנחיה של תהליך יזמי: הגדרת יעדים, העלאת רעיונות, מציאת פתרונות לקשיים, הצגת היוזמה בפני קהיליית המורים בהכשרה וקבלת הערות והארות מהם, שיפור היוזמה וירידה לפרטים קטנים יותר, כתיבת מכתב למר אהרון קצב (ראש אגף החינוך בעיר) שבו הוצגה התוכנית ולבסוף הצגת התכנית בפניו ובפניי כל המשתתפים בהכשרה, כולל עלויות משוערות (השכרת מקום לימוד מפנק, שכר למורים וכן הלאה).

מתוך הערכה רבה לתכנון היוזמה שלנו ומהתרשמות שאכן היוזמה היא מענה לצורך עירוני, הרשות הקצתה תקציב מיוחד, קיבלנו אישור ויצאנו לדרך למימוש היוזמה שלנו מהלכה למעשה.

החלטנו שהתלמידים שיוזמנו לקורס ההכנה לקראת מועד ב' יהיו תלמידים שמוריהם חשבו שלא נכון להגיש אותם לבחינה במועד א', משום שהם עדיין לא הגיעו לרמה הנדרשת או כאלה שניגשו לבחינה במועד א' אבל לפי הרגשתם לא הצליחו לעבור אותה.

 

כוחו המופלא של שיתוף הפעולה: כל העיר לומדת ביחד

בדרך כלל אם מורה היה מבקש לבצע יוזמה שכזו בבית הספר שלו, היה עליו להקדיש שעות רבות מזמנו וללמד מספר תלמידים אך ורק מתוך בית הספר. אנו החלטנו לאחד כוחות בין כל המורים ובתי הספר בעיר וללמד את התלמידים מבתי הספר השונים יחד. מתוך כך, איתרנו 34 תלמידים שענו על קריטריונים וחילקנו אותם לשתי קבוצות מעורבות, שבהן יש תלמידים מכל התיכונים בעיר.

מעבר לזה, על מנת שעל המורים שילמדו את הקורס לא יווצרו לחץ ועומס מוגזמים ובשל שיתוף הפעולה העירוני החלטנו להתמקד בחזרה ובתרגול של נושאי השאלון באופן כזה שעל כל נושא הופקד מורה אחר מהעיר (שבעה מורים שונים). כל מורה יהיה אחראי על הכנת כל חומרי הלימוד בנושא שעליו הופקד וילמד אותו בשתי הקבוצות. חילקנו ביננו את העבודה ויצרנו מערך לימודי בהיקף של כ- 75 שעות בכל קבוצה. בנוסף בחרנו מורה מהעיר שירכז את קורס ההכנה למועד ב' וקבענו שהקורס יתחיל כשבועיים לפני הבחינה.

שיתוף פעולה בין מורים ומורות מבתי ספר שונים מוביל להצלחה בכל בתי הספר

דרך הלימוד

קבענו שכל נושא ייפתח בהוראה פרונטלית בה יינתנו דגשים לצד דוגמאות מייצגות והתייחסות לשגיאות אופייניות בנושא. לאחר מכן יתקיים תרגול מונחה בכיתה. חומרי הלימוד יכללו תרגול מבחינות הבגרות של השנים האחרונות.

הקורס התחיל כשבועיים לפני הבחינה. לקראת סופו נערכה בחינת מתכונת לתלמידים שלא הוגשו במועד הראשון. את בחינת המתכונת חיברנו יחד, באופן כזה שכל מורה שלח לרכז הקורס שאלה שעסקה בנושא אותו לימד, והרכז ערך את הבחינה. את בחינות המתכונת בדק כל מורה (המקור, מהתיכון בו התלמיד למד) לתלמידיו והוא גם היה זה שנתן את ציון המגן – כך גם העומס הזה התחלק בצורה שפויה יותר.

 

אז איך היה?

הימים ימי חופשת הקיץ והמשימה לא הייתה קלה, לא לתלמידים ולא למורים. אבל קורס ההכנה למועד ב' אפשר לנו להשאיר ב-5 יחידות תלמידים שבעבר נאלצו לרדת ל-4 יחידות, כך שברור היה שהצלחנו לקדם את תלמידינו כפי שרצינו.

שילוב הכוחות שיצרנו בעיר אפשר חלוקת משאבים נכונה יותר, כך שכל תלמיד קיבל יותר שעות חזרה ותרגול, וכל מורה לימד/ה פחות ממה שהיה צריך ללמד אילו היה רוצה להכין את תלמידיו למועד השני.

שיתוף הפעולה, מסירותם ומקצועיותם של המורים והמורות, מנהל אגף החינוך מר קצב ורכזת התוכנית יעל בוץ עשו את כל ההבדל לדעתי. הדבקות במטרה רתמה את כולנו והצלחנו לממש את היוזמה.

התלמידים הקפידו להגיע וקבוצת הוואטסאפ עם המורים/ות המלמדים/ות הייתה פעילה ואפקטיבית. המשוב הן מהמורים שלימדו והן מהתלמידים שהשתתפו מרגש.

אנחנו מזמינים כל עיר ורשות שירצו לבצע שיתוף פעולה דומה להיפגש איתנו ולהתחיל תהליך דומה ברשות שלכם. ביחד, רשות אחר רשות אנחנו מאמינים שנצליח לשנות את המצב במועדי הב' בכל הארץ.

הדפסת סיפור זה
אורנה אלרואי
שמי אלרואי אורנה בת 50. מורה למתמטיקה כ- 24 שנים. מכינה לבגרות ברמה של 5 יח"ל בשש השנים האחרונות ומשמשת כרכזת פדגוגית של כיתות מב"ר -אתגר בבית הספר המקיף השש-שנתי "רמות" בבת -ים. כרגע משתתפת בתכנית להרחבת ההסמכה באוניברסיטת בר-אילן.