כיצד מניעים את הלמידה? בעזרת הקיטור של STEAM

6507
כיצד מניעים את הלמידה? בעזרת הקיטור של STEAM
מאת: נאווה אגהוב ודורית פנו עיני

מה הקשר בין גרגרי אורז לקרטון אריזה? סבון וגומייה? מתלה וקפה? מחצלת סושי וכביסה? ביולוגיה ואומנות?

אז זהו – שלכאורה אין קשר.  

אבל אצלנו בבית הספר, מהרגע שהתחלנו לפעול לפי מודל ה-STEAM, הרעיון ש"אין קשר" בין שני דברים נעלם, והתחלנו לחשוב כיצד ניתן ליצור חיבורים בין דברים. החיבורים האלו שיצרנו שינו את האופן בו אנו לומדים את מקצועות המדעים והאומנות בבית הספר, וגורמים לתלמידים להגיע לשיעורים כשהם נלהבים ללמוד, ועל הדרך גם קידמו משמעותית את הלמידה.

 

אז מהו מודל ה-STEAM ואיך  התחלנו להשתמש בו?
את מודל ה-STEAM התחלנו לפתח לאחר שגילינו שהתלמידים שלנו לא תמיד יודעים להעביר ידע ממקצוע אחד לאחר. גם תלמידים שהצטיינו בנושא מסוים לא תמיד הצליחו להביא את הידע שלהם באותו המקצוע לשימוש כאשר הם נדרשו לעשות זאת בשיעורים אחרים. כך למשל, לא פעם אנו כמורות פגשנו בתלמידים המתקשים להבין גרף פשוט או חישוב נוסחה של נעלם אחד בפיסיקה (למשל בחוק המנוף) למרות היותם תלמידים מצטיינים במתמטיקה. באופן דומה באופן תדיר אנו פוגשים בבעיה בקריאת גרף בשיעור מתמטיקה לאחר שלמדו גרף דומה לו בשיעורי מדעים...

מתוך כך החלה אצלנו המורות חשיבה לשלב בלמידה מספר מקצועות, על מנת להרחיב את עולם ההקשרים והידיעות של התלמידים, להגמיש את אופן המחשבה שלהם על ידי יצירת קשרים בין תחומי דעת. ביקשנו לטשטש את הגבולות בין המקצועות השונים, להרחיב את הפריזמה ולגרום לכך שהתלמידים שלנו יגיעו לכל אתגר בחיים עם ארגז כלים מגוון לפיתרון בעיות.

כשחשבנו על דרך ההוראה הזו נזכרנו בליאונרדו דה וינצ'י, איש האשכולות הרנסנסי שהיה אומן, מדען, מתמטיקאי, מהנדס וממציא. החלטנו שגם אנחנו יכולים לאמץ את החשיבה הרנסנסית הזו ללמידה, ולפתח את השילובים בין המקצועות הללו בבית הספר. כך יצאנו למסע מרתק. 

 

כשחשבנו על למידה המשלבת מספר מקצועות נזכרנו בליאונרדו דה וינצ'י שהיה אומן, מדען, מתמטיקאי, מהנדס וממציא

כיצד התוכנית מתנהלת?
במסגרת התוכנית ובתמיכת המנהלת, יפי הימלבלאו, פיתחנו תהליך למידה רב-תחומי בין מקצועות הליבה במדעים: "STEM" (ראשי תיבות של: מדע - science, טכנולוגיה - Technology, הנדסה - Engineering ומתמטיקה – Mathematics) לבין אמנות -Art, כך שנוצר תחום מקצועי חדש – STEAM!

כדי לשלב בין מקצועות צריך להכיר – הן היכרות בין המורים והן היכרות עם חומר הלימוד. מתוך כך, כאשר החלטנו להתחיל לשלב את שיעורי האמנות בשכבה ז' עם שיעורי המדעים, עשינו קודם כל הכנה: בתחילה בכל שבוע התקיים שיעור מדעים משותף של שתי מורות: דורית, מורה למדעים, שהובילה את השיעור כמורה דיסציפלינארית למדעים, ונאווה, המורה לאמנות, שתפקדה כ"מורה לומדת". נאווה תפקדה כתלמידה לכל דבר: היא הגיעה לשיעורים עם ספר ומחברת, נבחנה, הוערכה, הצביעה, שאלה, הצתוותה לצוותים וכן, גם לפעמים טעתה... למעשה היא חוותה את התלמידות מחדש וגילתה מה קורה בשיעורי מדעים, תוך כדי חשיבה כיצד ניתן לשלב למידה זו עם שיעורי אמנות. כתוצאה מהשיעורים המשותפים הללו, פותח מערך שיעור משותף של אמנות ומדעים, שהותאם לכל תלמידי השכבה. ברגע שהמודל פותח, נאווה החלה ללמד ב-CO שיעורי מדעים ואמנות משולבים יחד עם מורה מצוות המדעים.

הנה עוד כמה דוגמאות לאופן בו לומדים STEAM בבית ספרנו:

  • מזה שנתיים, דותן שפירא-גל, מורה מצוות אנגלית, מלמד את המודל החלקיקי ומבנה התא באנגלית, כחלק משיעורי אנגלית, בעזרת ספר מקוון הנלמד בארצות הברית, לשם הבנה טובה יותר בקריאת מאמר מדעי.

  • את המתמטיקה אנו משלבים בין השאר בשיעורי מדעים - השילוב נעשה בעזרת קופסאות בריחה, בעיות, שאלות וחידות משותפות, ובשיעורים משותפים בפיסיקה (חוקי המנוף - משוואת נעלם, קביעת קבוע הקפיץ וכו').

  • מבנה הכיתה המוכר נפרץ על ידי התניידות של התלמידים במרחבי למידה מגוונים: סדנא, פעילות במסדרון, בחצר, בגינה ייעודית, וכן בחללים מותאמים נוספים.

  • במדעי החומר הכירו התלמידים אומנים שונים העובדים בחומרים מיוחדים ותהליכי עיבוד שונים.

  • בשיעורי אמנות למדו התלמידים לצייר כלי מדידה כגון משורה, ולדייק עם השנתות.

  • כאשר התלמידים למדו את המודל החלקיקי בשיעורי מדעים, הם למדו לצייר ולדייק את תנועת החלקיקים בשלושת מצבי הצבירה.

  • בתחום הטכנולוגיה, כאשר התלמידים למדו את נושא תהליך התיכוּן (תהליך חשיבה סדור שנועד לפתרון בעיות טכנולוגיות בעזרת מודל מוגדר), ציוותנו את התלמידים לקבוצות, סיפקנו ערכות של חומרי פסולת אקראית, וכהרף עין כחלק מהלמידה בשיעורי מדעים ואמנות המשותפים, נבראו מוצרים חדשים העונים על צרכים קיימים. דרך הלמידה המדעית התלמידים גילו את הפוטנציאל הרדום ששרד באשפה והחיו אותה בהקשר חדש, לעיתים ברעיונות מדויקים יותר מקודמם. כך למשל, פחית קולה מקומטת וריקה יחד עם פיית בקבוקון מים, הפכו למוצר אחד מתוך זיכרון הגוף את מגע החומר. התלמידים ידעו להרחיב רעיון ולתת מענה לצורך: שמירת גזי הקולה לאחר פתיחתה. בזכות הצמדת פיית הבקבוק לפתח הפחית ניתן היה לשלוט על לחץ הגזים.

  • כאשר הגיעו התלמידים ללמידת המבנה החלקיקי ולחץ גזים, הם נזכרו בפחית ובפקק, והחוויה עיגנה את ההבנה בנושא. כך, כאשר יבחנו בנושאים אלו יינתנו  התשובות שלהם מתוך תחושת הטמעה והתאמת המשמעות.

דרך הלמידה המדעית התלמידים גילו את הפוטנציאל הרדום ששרד באשפה והחיו אותה בהקשר חדש

כיצד משפיעה תוכנית STEAM?
השפעת התוכנית הייתה מידית – בבית הספר נוצרה שפה חדשה ולמרות האתגרים הרבים התהווה מרחב למידה חדשני ומאפשר, המתרגם את מהותו לעולם חומרי מדהים, מעורר השראה. התלמידים מוצאים הקשרים בלמידת הנושאים, מתנסים בהתנסויות חדשות ורואים את העולם מפרספקטיבות שטרם ראו. עם זאת עדין ההקשרים בין תחומי התוכן לא תמיד נמצאים באופן זמין ואיכותי בשליפה אצל התלמידים. כך למשל, בעתיד אנו מקוות לשלב יותר את תחומי המדעים והמתמטיקה, בתקווה להצלחה גדולה יותר בהמשך.

נאווה, המורה לאמנות, מספרת: "במפגשים נפגשו עולמות חומריים, נחשף פוטנציאל רדום מעולם האשפה שדיבר: 'קיימות'. לא ניתן לתאר את האושר, הסיפוק, תחושת המסוגלות והחיבור. זה היה 'שלהם', אותנטי, נכון ומדויק לתלמידים ולחומרים. התלמידים יצרו במו ידיהם עולם חומרי חדש מבוסס על עולם מדעי. עולם עיצובי יעיל ופונקציונאלי. נוצר כוח למידה אדיר המזכיר את כוח הקיטור. הייתה תחושה שמצאנו אי חדש על המפה ומה שראינו משם לא נראה משום מקום מעולם". 

בלימודי נושא מצבי הצבירה, התלמידים ציירו כוס ולמדו כי אין כוס חצי מלאה - הכוס תמיד מלאה בחומר, אף כי החומר הינו במצב צבירה שונה

דורית, רכזת מדעים ומדריכת מורים מספרת על החוויה: "אני ממתינה בכיליון עיניים לימי שלישי לשיעור המשותף של מדעים ואמנות עם נאווה והתלמידים, כשבכל שיעור אני לומדת המון והידע המדעי מקבל משנה תוקף. המנטרה שלי הינה כי מקצוע המדעים חשוב לכולם, לא רק למדענים לעתיד, ובעזרת כוחה של האמנות אנו מגיעים להרבה יותר תלמידים ונוגעים בהם."

 בלימודים על מצבי צבירה, התלמידים ציירו בשוקולד נוזלי דגם של עלה מדויק

למידות מרכזיות מתהליך הוראת STEAM
במהלך השנתיים האחרונות, בהן אנו מלמדות במודל ה-STEAM, למדנו כמה למידות משמעותיות שאולי יעזרו גם לכם, המורים שיבחרו להטמיע מודל הוראה זה בבית הספר:

  • למדנו להיעזר בתוצרי התלמידים לשם למידה, שכן הדבר יוצר מעורבות אחרת של התלמידים בלמידה. כשאנו מקרינים ציור של תלמידה על הלוח זכינו לתשומת לב מלאה של כל התלמידים בכיתה. לאורך השנה ביקשנו למצוא בכל תלמיד ותלמידה נקודות חוזק, כך שהם יתרמו ללמידת הכלל באמצעות תוצריהם וכך דרך כך שהתלמידים יופיעו מול הכיתה כולה.
  • למדנו כי כאשר מורה לומדת בכיתה כתלמידה, היא מעצימה את כוחה של הקבוצה. המעבר של נאווה בשיעור מתלמידה שואלת למורה מלמדת, עודד תלמידים רבים לאמץ את המעבר של תלמיד לומד לתלמיד מלמד מול כל הכיתה.
  • למדנו שהוראה ב-CO מדייקת את ההוראה בכיתה ומאפשרת הוראה פרטנית ומותאמת לתלמידים שונים.
ציור מבנה התא בשיעור מדעים ואמנות המשולב

אז מה נותן לנו השילוב בין אמנות למדעים? האמנות מאפשרת התנהלות יצירתית המותאמת לשיעורי המדעים ולצרכי התלמידים. היא עוקפת חסמים, מאפשרת שיקוף ובונה תבניות למידה אוטנטיות ורלוונטיות, שבתוכן התלמידים מבטאים את עצמם כלומדים אוטונומיים, המוקפים באפשרויות תומכות. היא מזמינה למעברים חווייתיים ומעוררי השראה בין יחידות הלימוד. השילוב מאפשר עיבוד של החומר הנלמד בקצב הנכון לתלמידים, מפיח ביטחון ומעצים את הסקרנות והמוטיבציה של התלמידים להתנסות בחוויית הלימוד הבאה. כך נוצר אצל התלמידים רצף לימודי, תחושת עתיד חיובי, אמונה ותקווה להצלחה והנאה ותחושת "העמימות" המרתיעה בתחילת הלמידה, מתעצבת לפליאה והפתעה מספקות.

אין לנו ספק כי הלמידה משותפת של ה-STEAM תורמת לגמישות פדגוגית הן של הלומד והן של המערכת בה הוא מתפקד. אנו ממליצות על המודל לכל בית ספר וקבוצת מורות ומורים שרוצים לשפר את הלמידה ואת יכולותיהם של התלמידים, וכן ליצור עניין מחודש ועבודת צוות מעולה של המורים.

מתוך כך אנו ממליצות מאוד על שימוש במודל ה-STEAM בלמידה. אצלנו בבית הספר מודל ה-STEAM הפך למנוע הלמידה, ואנו בטוחות שגם אצלך בבית הספר כך יהיה!

  

הדפסת סיפור זה
דורית פנו-עיני

מורה למדעים, אחראית מו"פ חט"ב זלמן ארן ומדריכת מו"ט חטב מחוז מרכז