שיעורי בית – כלי לימוד אפקטיבי או בזבוז של זמן?

2776
שיעורי בית – כלי לימוד אפקטיבי או בזבוז של זמן?
אנחנו מודים לאתר אדיוטופיה על נדיבותם בכך שהם מאפשרים לנו לתרגם את הכתבה הזו לעברית ולפרסמה באתר.

מכיוון שתלמיד תיכון ממוצע מבלה כמעט שבע שעות בכל שבוע בהכנת שיעורי בית, זה מפתיע שאין תשובה ברורה לשאלה שבכותרת.
הדעה הרווחת היא  ששיעורי בית הם דרך אפקטיבית לחזק ולהשריש מה שכבר למדו התלמידים בכיתה, אבל שהם עושים יותר נזק מתועלת, במיוחד בגילאים צעירים.

הנה מה שהמחקרים מראים בתחום:

  • באופן כללי, לשיעורי בית יש יתרונות גדולים בשלבי התיכון, עם קצת פחות יתרונות  או רווח לגילאי חטיבה ומעט מאוד יתרונות או רווח בגילאי יסודי.
  • למרות שלשיעורי בית יכולות להיות השפעות חיוביות על הלמידה, הם גם עלולים לבוא על חשבון זמן אישי או משפחתי חשוב.
  • נתינת יותר מדי שיעורי בית עלולה לגרום לביצועים נמוכים.
  • היכולת של תלמיד או תלמידה להכין שיעורי בית בהצלחה תלויה פעמים רבות בנסיבות שמחוץ לשליטתם.
  • המטרה לא צריכה להיות ביטול שיעורי הבית כי אם הפיכתם לאותנטים, משמעותיים ומאתגרים עבור התלמידים.

מדוע שיעורי בית צריכים להיות מאוזנים

כאמור, שיעורי הבית יכולים לעודד ולשפר למידה, אבל יותר מדי מהם יכול להזיק.
האגודה הלאומית לחינוך בארה"ב תומכת ב: "חוק עשר הדקות" – שממליץ לתת עשר דקות של שיעורי בית עבור כל שנה בבית ספר. זאת אומרת שתלמידי כיתה א' יקבלו עשר דקות, כיתות ב' יקבלו עשרים דקות וכן הלאה, כך שתלמידי כיתה י"ב יקבלו מקסימום של שעתיים שיעורי בית ביום.

מחקר חדש מצא לאחרונה שכשתלמידי חטיבה נדרשו ליותר מ-90-100 דקות של שיעורי בית ביום, ציוני המתמטיקה והמדעים שלהם התחילו לרדת. נתינת כמות גדולה מדי של שיעורים יכולה להוביל לתשישות, מתח, ואיבוד עניין בלימודים – משהו שכולנו רוצים להימנע ממנו.

יתרונות וחסרונות

יש לשים על השולחן את היתרונות והחסרונות של מתן שיעורי בית ואז להסיק את המסקנות:

יתרונות:

  • מאפשרים זיכרון טוב יותר של עובדות.
  • מגבירים הבנה.
  • מחזקים חשיבה ביקורתית.
  • מעודדים הרגלי למידה טובים ומיומנויות ניהול זמן.
  • מגבירים את יכולת התלמיד לפתור בעיות בצורה עצמאית.
  • מערבים הורים בלמידה של הילדים.
  • מסייעים למורים לעקוב אחר התקדמות התלמידים.

חסרונות:

  • סכנה של איבוד עניין בלימודים.
  • תשישות פיזית ורגשית אצל התלמידים והפסד שעות שינה
  • הפחתת זמן איכות משפחתי ואישי.
  • יכולים לגרום להגדלת הפער בין תלמידים חזקים וחלשים.
  • פותחים פתח להעתקה
  • מגבירים לחץ מהסביבה על התלמידים
  • יכולים להזיק לתלמידים מרקע סוציואקונומי נמוך.


למרות שהדיון סביב שיעורי בית בדרך כלל מתמקד בטענות של "זה עובד" מול "זה לא עובד", מחקרים מראים שהגיל עליו דנים משמעותי מאוד.
המרוויחים העיקרים משיעורי הבית הם תלמידי התיכון, תלמידי חטיבות הביניים מקבלים רק חצי מהיתרונות להם זוכים התיכוניסטים ותלמידי היסודי כמעט שלא מרוויחים דבר משיעורי הבית. מכיוון שהתלמידים הצעירים עדיין עסוקים בלרכוש מיומנויות למידה, כגון ריכוז ומשמעת עצמית, ניתנת שיעורי בית לא עוזרת להם.

מעורבות הורים ללא התערבות

שיעורי בית שמעוצבים בחכמה, לא רק שמחזקים את למידת התלמידים, אלא גם מאפשרים חיבור בין משפחת התלמיד ובין בית הספר. שיעורי הבית יכולים להוות חלון דרכו יכולים ההורים לראות מה לומדים ילדיהם ופותחים פתח לשיח פורה על חוויות הלמידה שלהם. זהו גם ערוץ דרכו יכולים ההורים ליצור קשר עם צוות ההוראה ולמצוא דרכים אפקטיביות לתמוך בלמידת הילד.
למרות זאת, צריך לזכור שהתערבות רבה מידי של הורים יכולה להזיק לתלמיד. במחזק מ-2008 נמצא שתלמידים הצליחו פחות בבית הספר כשהוריהם נתפשו כפולשניים או שתלטנים. מוטיבציה היא מפתח חשוב בלמידה והורים יכולים באופן לא מודע לגרום נזק בכך שלא יאפשרו לילדם מספיק מרחב ואוטונומיה בעשיית שיעורי הבית שלהם.

שיעורי בית מסביב לעולם

מפתחי מבחני פיז"ה פרסמו דו"ח ב2014 בו הם בחנו את נושא שיעורי הבית ברחבי מדינות ה-OECD. הם מצאו שבני 15 בכל העולם מבלים בממוצע כ-5 שעות בשבוע בהכנת שיעורי בית. באופן מפתיע, במדינות כמו פינלנד וסינגפור מבלים פחות זמן בהכנת שיעורים עם ממוצע של 1-2 שעות בשבוע אבל למרות זאת, מצטיינים במבחני פיז"ה.

מדינות אלו, מסבירים כותבי הדו"ח, מספקות מערכות תמיכה שמאפשרות להפחית את כמות שיעורי הבית ועדיין להביא את התלמידים להצלחה. אם מדינה כמו ארה"ב תפחית את כמות השיעורים הניתנת לתלמידי תיכון, ציוני המבחנים כנראה ירדו, לא אם כן מערכות תמיכה נוספות יתווספו.

הכל תלוי באיכות ולא בכמות

גם אם אתם בעד מתן שיעורי בית וגם אם אתם נגד, כדאי לזכור שהמחקרים בתחום נותנים תמונת מציאות רחבה של מה עובד ומה לא, ומורה טוב יכול לגרום כמעט לכל דבר לעבוד. השאלה היא לא – שיעורי בית: כן או לא; במקום זאת, עלינו לשאול את עצמנו "איך נוכל להפוך את שיעורי הבית למושכים, מתאגרים, רלוונטים וכאלה שיתמכו בלמידה שמתרחשת בכיתה"?

מה דעתכם על שיעורי בית?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר אדיוטופיה ואנו מודים לצוות אדיוטופיה ולמחבר Youki Terada על האישור לפרסם את הדברים לקהל המורות והמורים בישראל.
הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp