אז מה עושים עם הטלפון הזה?

9657
אז מה עושים עם הטלפון הזה?

הטלפון הסלולארי מלווה אותנו ואת התלמידים שלנו מסביב לשעון. האם אפשר לעשות איתו גם דברים חיוביים?

בכתבה זאת נציע לכם כמה טיפים שיכולים לעזור לשימוש בטלפון הסלולארי כדי לחזק את התלמידים, את המורים ואפילו ללמוד קצת.

שיחת טלפון מפתיעה

אנחנו יושבים לארוחת ערב משפחתית ופתאום הטלפון מצלצל. על הקו הייתה טל, מנהלת התיכון והמורה לתנ"ך של בני. הדבר הראשון שקפץ לי לראש זה "אוי ואבוי, מה הוא כבר עשה?"

טל סיפרה לי שהבן שלי מקסים, מאוד אוהב להשתתף בשיעורים ושיש לו רעיונות נפלאים, שהוא תורם לשיעור וכיף להיות המורה שלו. אחרי כמה דקות של מחמאות כאלה, התפניתי באמת להקשיב, בלי לפחד מה יהיה ה-"אבל" שציפיתי שיגיע בכל רגע.

סיימתי את השיחה בתודה גדולה לטל וחזרתי לארוחה, כאשר חיוך גדול מרוח לי על הפנים. שיתפתי את כולם בדברים שאמרה המורה ומהר מאוד החיוך עבר והתפשט לכל הנוכחים :-) 

פעמים רבות אנו יוצרים קשר עם ההורים כאשר משהו רע קרה עם התלמיד (הפריע, נעדר, נפצע וכו'). האפקט המדהים שעשה הטלפון הבודד הזה, בו המסר היה חיובי ומחזק, ייצר אצלנו כמשפחה ובוודאי לבן שלי אפקט מדהים.

אם אנחנו, המורים, נדבר עם ההורים ונשבח את ילדיהם, נרוויח פעמיים: גם תלמידים שישתפו אתנו פעולה ויוקירו לנו תודה על שאמרנו את שבחם בפני הוריהם, וגם הורים סבלניים יותר, שיעמדו לצדנו כאשר נזדקק להם בכדי להתמודד ביחד עם אתגרים של התלמיד.

לקריאה נוספת על שיחת הטלפון החיובית והשפעותיה, קראו את הכתבה "מהי שיחת הטלפון שיכולה לשנות את הכיתה שלך?"

אגב, לא חייבים לשוחח רק עם ההורים. לפעמים אין כמו תקשורת ישירה עם התלמיד – ורצוי בזמן אמת. לדוגמא: שיחת טלפון מהמורה, בה היא מספרת לתלמיד שזה עתה סיימה לבדוק מבחן שהוא כתב שהיה מעולה, ושהיא אפילו מאוד נהנתה מקריאתו ולכן הייתה חייבת להתקשר ולשתף אותו בשמחתה. שיחה כזאת הינה מסר מחזק ומרומם!

 

לפעמים טלפון מהמורה יכול להיות חיובי

 

טלפון מהתלמיד או ההורה למורה יכול להיות מחזק ומרגש

ואם אנחנו מתקשרים להגיד משהו טוב לתלמידים שלנו או להורים שלהם – לא מפתיע שיש לא מעט הורים שיתקשרו בעצמם למורים ויודו להם על העבודה הקשה והמשמעותית. דוגמאות ניתן לראות בכתבה "שיחות התודה למורים שיעלו בכם חיוך ויורידו לכם דמעה".

 

שיחה מרגשת למורה

האמא רצתה להגיד תודה למורה של הבן שלה והשאירה אותה בלי מילים...

Posted by ‎יום המורה‎ on Tuesday, November 24, 2015
אם בשיחת טלפון למורה לשעבר של בנה: "זכיתי שחינכת את בני שנתיים ואני מאושרת לראות שלמרות שאת כבר לא איתו, הוא משתמש בתרמיל שציידת אותו ובו כלים, ערכים, לקחים משיעורים וחוויות שאותם קיבל ממך."

 

מה עושים עם הטלפון הנייד בתחילת השיעור?

דיברנו פה במספר כתבות על טקסי פתיחת שיעור ועל כיצד יוצרים אווירה לימודית טובה. הפעם, נשתמש בטלפון הנייד ככלי נוסף לבניית פתיחת שיעור מיטבית.

בתחילת כל שיעור, אנחנו מקדישים את הדקות הראשונות לבדיקת נוכחות, התייחסות לתלמידים מאחרים, סידור הכיתה ולשאר משימות כלליות. התלמידים, בשלב זה, נוטים להרעיש, כיוון שהשיעור למעשה עוד לא התחיל בפועל והם עדיין בחוויית ההפסקה שבמסגרתה הם שוחחו, שיחקו ועוד.

"הטלפון הגואל" היא טכניקה שבמסגרתה אנו רושמים על הלוח מספר מושגים, שמות של דמויות, מקומות וכל מונח אחר שהתלמידים יתקלו בו בשיעור. מיד עם הכניסה לכיתה, בזמן שאנו עוסקים בארגונים השונים, נבקש מהתלמידים לחפש בטלפון את המשמעות של כל מושג, מקום או דמות: מי הוא היה, היכן המקום נמצא וכדומה, ולרשום משפט אחד של הסבר לכל מונח. הראשון שסיים אומר "סיימתי" והוא המנצח של המשחק (לא חייבים שיהיה מנצח).

כך יש לתלמידים מה לעשות בתחילת השיעור והכניסה אל הלמידה קלה וזורמת יותר. האווירה טובה יותר כבר מתחילת השיעור וכך גם נחשפים התלמידים למושגים שהם יתקלו בהם בזמן השיעור ולכן צפוי השיעור להיות קל יותר להקניה. להרחבה אנו ממליצים לקרוא את הכתבה "חמש הדקות שמשנות שנת לימודים שלמה".

 

מה עושים עם הטלפון הנייד במהלך השיעור?

לטלפון הנייד יכולים להיות יתרונות רבים במהלך השיעור עצמו. הוא יכול לשמש כספר תנ"ך לתלמיד ששכח את הספר בבית, כמילון לתרגום משפה לשפה, הוא מאפשר צילום הלוח כאשר התלמיד לא מספיק להעתיק את הכל וכמובן - ניתן לתכנן משימות מובנות, שאנו המורים מתכננים באמצעותן להפעיל את התלמיד לשימוש בטלפון לטובת מענה על סקרים, כתיבת תשובות לשאלות ושליחתן כמסרון, חיפוש מידע ועוד.

חשוב להכיר גם את האפשרות ההפוכה, בה הטלפון איננו נוכח כלל בשיעור עצמו. להרחבה ניתן לקרוא את הכתבה "אֵמוּ"ן בבית הספר - רפורמה שתרצו לאמץ", אך ככלל, חשוב לבחור בכל שיעור ובכל סיטואציה את הדרך הנכונה ביותר לנו המורים ובהתאמה לתלמידים שלנו.

 

לסיכום

ישנם מורים שמאמצים את השימוש בטלפון ככלי עבודה ויש כאלה שרואים בו איום ומטרד. אנחנו ממליצים להשתמש בו במידה ובמקומות שמתאימים לנו, בין אם לשיח ובין אם כמחשב נייד שמחזק את הלימוד בכיתה ומחוצה לה.

הטלפון נמצא כאן בכדי להישאר. יש לו יתרונות עצומים בכל הקשור לעבודתנו כמורים, בכיתה ומחוצה לה, עם התלמידים ועם הוריהם, לטובת הלמידה, הקשרים החברתיים והרגשיים ועוד ועוד. כל שעלינו לעשות הוא להיות עם עיניים פקוחות ולהשתמש במכשיר בצורה מושכלת ורגישה.

 

איך אתם משתמשים בטלפון כדי לעודד תקשורת, מוטיבציה וככלי לימודי? נשמח לשמוע בתגובות!

 

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס" ובעל ניסיון של 17 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.

 

הדפסת סיפור זה
רן שמשוני

איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה.

ממקימי חברת "פסיפס" וכיום משמש כסמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. 
ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.