הכל בראש - הדרך בה כל תלמיד יכל להגיע למצויינות

18038
הכל בראש - הדרך בה כל תלמיד יכל להגיע למצויינות

"המח שלי לא בנוי להבין מספרים" 
"אין לי את זה"
"אני פשוט לא טובה במתמטיקה" 

כמה פעמים שמעתם משפטים דומים מתלמידים ותלמידות ביחס למתמטיקה, או לכל מקצוע אחר? התפיסה הרווחת בקרב תלמידים, ובמיוחד תלמידות, היא שיש אנשים עם כשרון מיוחד למתמטיקה ולמי שנולד בלי הכישרון הזה, פשוט אין מה לעשות בנידון. הבשורה הטובה היא שזה לא נכון.


בשנת 2006 כתבה פרופסור קרול דווק מאוניברסיטת סטנפורד ספר מהפכני שקרא תיגר על דפוס החשיבה הרווח הזה. הספר שנקרא "כוחה של נחישות" (Mindset: The New Phycology Of Success), נמכר ביותר ממיליון עותקים והפך להצלחה גדולה.

בספר, טובעת דווק את המונח Growth Mindset או בתרגום לעברית: 'דפוס חשיבה מתפתח'.
זהו מונח המביע רעיון שבשנים האחרונות שינה מקצה לקצה את עולם החינוך והוא משנה לטובה את האופן שבו אנשים לומדים. משמעותו בגדול – האמונה ביכולת לצמוח ולהשתפר תוך השקעת מאמץ. 

אז מה כל כך מהפכני באמירה הזו?
כך מסבירה דווק: "במשך עשרות שנים אני חוקרת, למה אנשים מסוימים מצליחים כאשר אנשים השווים להם בכישרון, אינם מצליחים. במרוצת השנים גיליתי שדפוס החשיבה (המיינדסט) של אנשים משחק תפקיד מכריע בכך."

בעבודתה מתארת דווק שתי גישות לגבי יכולת והתפתחות:
גישה אחת נקראת דפוס חשיבה מקובע (Fixed Mindset) וגישה שניה נקראת דפוס חשיבה מתפתח (Growth Mindset).

אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם קבועים מראש, כך שאו ש'יש לך את זה' או שלא. הם מאמינים שחלק מהאנשים טובים בתחום מסוים באופן טבעי והשאר פשוט לא.
לעומת זאת, אנשים בעלי דפוס חשיבה מתפתח מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם ברי פיתוח וצמיחה. הם מאמינים שאנשים שמצטיינים בתחום מסוים, הגיעו לרמת ההצטיינות כי הם פיתחו את היכולת הזאת על ידי מאמץ רב ועבודה קשה. האמונה שלהם גורסת שלאדם יש אפשרות להשתפר ולהשתכלל.

בעצם, השאלה המרכזית העומדת בין שתי הגישות, היא האם יכולות הן מולדות או מתפתחות באמצעות מאמץ ועבודה קשה?
לגישות השונות יכולת השפעה מרחיקת לכת על התלמידים שלנו בכיתה.

במחקר שערכה דווק בתלמידי כיתות ז', נמצא שבמהלך השנתיים של המחקר, הקבוצה שקיבלה שיעורי העשרה בגישה המעודדת דפוס חשיבה מתפתח הראתה שיפור משמעותי בציונים ובהצלחה, שרק הלך וגדל עם השנים. לעומת זאת ציוניה של קבוצת הביקורת הלכו והידרדרו עם השנים, ככל שחומר הלימודים הפך קשה ומאתגר יותר.
במחקר נוסף שערכה דווק, היא הציגה לקבוצה אחת מתמטיקאים דגולים כ'גאונים' בעלי יכולות מתמטיות מדהימות ולקבוצה השנייה סיפרה על כל הקשיים שנתקלו בהם אותם מתמטיקאים ועל הדרך הארוכה שעברו בדרך להפיכתם מתמטיקאים ידועים ומוערכים. חשוב לשים לב לכך ששני התיאורים הם אמת לאמיתה, אבל נקודת המבט שונה. בקבוצה בה הוצגה הדרך של המתמטיקאים, חל שינוי לטובה בדפוס החשיבה של התלמידים, מה שבא לידי ביטוי בשיפור הישגיהם המתמטיים.


מהם המאפיינים הדרושים כדי לפעול מתוך דפוס חשיבה מתפתח?

1. אמונה
הדבר בסיסי ביותר שדרוש מאדם שפועל מתוך דפוס חשיבה מתפתח - הוא האמונה הברורה שיש ביכולתו להתפתח והצליח, אם רק ישקיע את המאמץ הנדרש. מי שמאמין שהצלחתו תלויה ביכולות המולדות הטבעיות שלו, לא יצליח לשנות את דפוס המחשבה שלו.

2.יציאה מאזור הנוחות
אדם שמאמין שהוא יכול להיות טוב ולהצליח רק בתחום מסוים, בו יש לו כשרון טבעי, יחפש תמיד להישאר באזור הנוחות שלו. חשוב לו להיראות טוב ומוצלח תמיד ולכן לא יתנסה בדברים בהם הוא נחשב פחות טוב.כאשר דפוס החשיבה של האדם מתפתח, הוא יחפש לצאת מאזור הנוחות מתוך ידיעה שרק כך יוכל ללמוד ולהתפתח בתחומים חדשים. מכיוון שהוא מכיר בחשיבות התהליך הוא גם לא יחשוש מתוצאה שאינה מושלמת, אלא ישאף לקבל תוצאה טובה יותר מקודמתה.

 

ארבע התנהגויות שמסייעות בחיזוק דפוס חשיבה מתפתח:

1. השקעת מאמץ
אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע רואים במאמץ דבר שלילי שיש להימנע ממנו, ושהדרך הקלה היא המפתח (לדוגמא, אם תלמיד קיבל ציון טוב במבחן מבלי שהתכונן אליו הוא יראה בזה הצלחה). לעומת זאת, בדפוס חשיבה מתפתח, הקושי נתפס כחלק מהותי בתהליך הלמידה וההשתכללות ולכן אדם בעל דפוס חשיבה מתפתח, ישקיע את מלוא המאמצים מתוך הבנה שאלו ישפרו את הביצועים והיכולות שלו בסופו של דבר.
בספרה מביאה דווק את סיפור הצב והארנבת כדוגמא לדפוס חשיבה מקובע שהושרש בנו – בסיפור אמנם מודגשת חשיבותו של המאמץ אך המסר הסמוי הוא שמאמץ הוא נחלתם של אלה שלא בורכו ביכולת ואילו בעל הכישרון המוצלח אינו צריך להתאמץ. הגישה של בעלי דפוס חשיבה מקובע גורסת ש"אם צריך לעבוד על משהו, סימן שאינך טוב בו, ואם אתה גאון באמת, הכל יבוא לך בקלות." החברה שלנו מעריכה גיבורי-על שכוחם נובע מיכולות על אנושיות אבל יש לזכור שבדרך כלל ההפך הוא הנכון. מייקל ג'ורדן למשל, לא נולד כוכב כדורסל אלא התאמן הרבה מאוד וגם החטיא בדרך יותר סלים משקלע.

 

2. נכונות לאתגר
עבור מי שאינו פועל מתוך דפוס החשיבה המתפתח, אתגר וקושי מהווים מכשול. אותו אדם יימנע מאתגרים עד כמה שניתן ואם יתקל בהם, ייסוג אחורה ואף יוותר על המטרה. הקושי עבורו, הוא איום. לעומת זאת, בדפוס חשיבה מתפתח, הקושי או האתגר נתפסים כהזדמנות אותה יש לאמץ על מנת למנף אותו לתהליך ההתקדמות וההשתכללות.
מרווה קולינס היא מורה שלימדה בשיקגו תלמידים שהוגדרו 'מקרים אבודים'. בימים הראשונים להיכרותה עם הכיתה היא חתמה עם תלמידיה חוזה והבהירה להם קולינס שיהיה להם קשה אבל הם יצליחו כמו שאף פעם לא הצליחו קודם: "ההצלחה לא תבוא אליכם מעצמה, אתם צריכים להגיע אליה".

 

3. טעויות
מי שנמנע מטעויות, שונא אותן ומתייאש בעקבותיהן, לא יוכל להצליח על פי גישתה של דווק. בדפוס החשיבה המתפתח רואים בטעויות כלי ללמידה ועושים בהן שימוש חיובי. היכולת להסתכל על טעויות ככלי לצמיחה הוא קריטי עבור התקדמות של תלמידים. לקריאה מורחבת על מורה שממנפת טעויות במתמטיקה להזדמנות ללמידה ניתן לקרוא כאן.

4. משוב
משוב הוא דבר מעורך עבור בעלי דפוס החשיבה המתפתח והם יקבלו אותו בשמחה ואף יחפשו אותו. שלא כמו בעלי דפוס חשיבה מקובע אשר יראו בו דבר מאיים שיש להתגונן מפניו או להיעלב ממנו.


כיצד נעזור לתלמידים לשנות את החשיבה?

הכל טוב ויפה, אבל עכשיו נשאלת השאלה החשובה, כיצד נוכל אנו, כמורים, לסייע לתלמידנו לשנות את אופן החשיבה שלהם ולטפח אצלם דפוס חשיבה מתפתח?
רבים וטובים עוסקים בדיוק בנושא הזה, ביניהם בולטת הפסיכולוגית אנג'לה דאקוורת' שכתבה ספר בשם גריט - GRIT המסביר לעומק את הקשר שבין המושג מהפסיכולוגיה החיובית ובין דפוס חשיבה מתפתח. 
המשמעות של גריט היא, להט ההתמדה והנחישות שנמצאים אצל אדם. תכונות אלו, מסבירה דאקוורת', יובילו אותו להצלחה. (להאזנה לפודקאסט בנושא אפשר ללחוץ כאן) מכיוון שבדפוס חשיבה מתפתח הריצה היא למרחקים ארוכים, חשוב לעזור לתלמידים לגייס את אורך הרוח, הנשימה וכמובן את ההתמדה והנחישות שיסייעו להם להגיע למטרה. באופן זה, דומה הלמידה לספורט; גם כאן, נדרשת תכנית אימונים ארוכת טווח שיש לפעול על פיה באופן עקבי על מנת להרגיש בתוצאות. 

בספר, ניסחה דאקוורת'  הנחיות למורים אשר בעזרתן ניתן לחזק את האמונה של התלמידים ביכולת של כל אחד ואחת מהם להצליח, להוציא אותם מאזור הנוחות ולטפח התנהגויות חיוביות ביחס למאמץ, אתגר, טעויות ומשוב.
אחד הדברים העיקריים שהיא מדגישה, הוא שיש לנסח את האמירות שלנו לתלמידים באופן שמדגיש את תהליך הלמידה והמאמץ לא את הכישרון הטבעי. מורים בבית הספר KIPP, שמתאפיין באוכלוסייה מרקע מוחלש ובאחוזי הצלחה מאוד גבוהים, פיתחו טבלה של משפטים לדוגמא שמחזקים את דפוס החשיבה המתפתח:

 



להצמיח תלמידים מצליחים
אם נסקור את רשימת האנשים המצליחים ביותר בתחומים שונים, כמעט תמיד נוכל לזהות אצלם דפוס חשיבה מתפתח. אלו אנשים שלעולם לא ויתרו, שהאמינו ביכולתם להשתפר עוד ועוד, הם האמינו במאמץ וגילו נחישות והתמדה והעיקר - הם לא פחדו לטעות, לפעמים אפילו עשרות פעמים. כמו שאמר תומס אדיסון על אלף הניסיונות שלו להמציא את נורת הלהט: "אם מצאתם אלף דרכים שלא עובדות, לא נכשלתם. כל ניסיון שכשל הוא עוד צעד קדימה"

היכולת שלנו לחנך את תלמידנו מתוך דפוס חשיבה מתפתח, יכולה להוות עבורם את ההבדל שבין הצלחה וכישלון.


פועלים בכיתה מתוך דפוס חשיבה מתפתח? יש לכם עוד רעיונות לדרכים להטמעתו בכיתה? כתבו לנו בתגובות ונשמח לפרסם חלק מן הסיפורים.

 

 

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp