5 עקרונות להוראה שניתן ללמוד מהגדה של פסח

10679
5 עקרונות להוראה שניתן ללמוד מהגדה של פסח


האביב הפציע וכולנו נהנים מהפריחה והלבלוב מסביב. אט אט מאווררים את משקעי החורף ומתכוננים במרץ לחג האביב.

פסח הוא חג שמסמל התחלות חדשות, תקווה, חירות והתחדשות. זו גם התקופה בה מורים חדשים צוברים כבר בטחון והזהות המקצועית מתגבשת. מעניין לגלות איך טקסט ההגדה של פסח טומן בחובו עקרונות דידקטיים רבים, הרלוונטיים להוראה, לחינוך, וללמידה משמעותית. מעין מדריך דידקטי לאיך עושים "והגדת לבנך" בבית הספר ובגן הילדים.
נדגים, בנגיעה קלה, כמה מן העקרונות, אך ישנם עוד רבים:

  • הכרה בשונות - ההגדה מכוונת לארבעה בנים, אחד... ואחד... ואחד... ואחד... ואפילו לבן החמישי שלא הגיע לשולחן הסדר. גם בכיתה - יש הרבה טיפוסי לומדים ויש לייחד שיח אישי מותאם לכל תלמיד.

  • שאילת שאלות - בהגדה שאלות רבות, קושיות "מה נשתנה" המפורסמות, "חכם - מה הוא אומר?" "מצה זו - על שום מה?" ועוד ועוד, וגם הפיוט המוכר: "אחד מי יודע?"
    גם בכיתה - נבנה את השיח ההוראתי באמצעות שאלות, ונעודד גם את התלמידים לשאול ולחקור. כך לומדים. לא נשאיר את התלמידים להיות בבחינת מי שאינו יודע לשאול.

  • אמצעי המחשה - שולחן הסדר מלא באמצעי המחשה. קערת הסדר ומה שעליה, ממחישים את המרור והחירות. מושגים ותהליכים מופשטים, מקבלים המחשה. יש קהילות שנהגו להמחיש גם את היציאה ממצרים עם צרורות על הכתפיים.
    בכיתה - נשלב אמצעי המחשה בעת הלמידה. האמצעים הטכנולוגיים והדיגיטליים מאפשרים להמחיש בקלות וביעילות כמעט כל חומר למידה, וחשוב להיעזר בהם.

  • למידה חווייתית ושיתופית - ליל הסדר הוא אירוע משפחתי חווייתי, בין דורי, בו לכל אחד יש תפקיד. בו משולבים גם סיפורים וגם שירים ופזמונים.
    כך בכיתה - למידה בדרך של חוויה היא משמעותית, מביאה להפנמה ומאפשרת שיתוף של כל התלמידים, כשלכל אחד יש תפקיד.

  • תכנון וסדר - עם כל החוויה והיצירה - יש סדר. ליל הסדר Jיש מערך, יש מבנה, ויש גם פריטים שדרשו הכנה רבה לפני.
    ובכיתה - הלמידה מצריכה תכנון מוקדם, מערך מסודר. נכון שהמבנה הוא גם בסיס לשינויים, אולם נקודת המוצא הוא הכנה מוקדמת לטובת התלמידים והצלחת כל התהליך הלימודי.

ישנם עקרונות נוספים. הענווה הנדרשת מהמחנך, כמו ה"מצה" שאינה תופחת. הכרת הטוב כמו בפיוט "דיינו". האמונה בניסים ובשינוי כמו "יציאת מצרים" והתקווה כמו "לשנה הבאה בירושלים".
כל אלו ועוד רבים, הטמונים בהגדה, יכולים לתת השראה בהגשמת המשימה "להיות מורה".

וגם אם נדמה כי הדרך סלולה, טוב להיזכר בנקודת הפתיחה. להמשיך להעלות קושיות, להניח הנחות יצירתיות, ולהמציא את עצמינו מחדש בענווה ובנדיבות.

הכוח הוא בהיותנו חדשים, נמרצים, מלאי תקווה וחסרי אגו.

 

ד"ר שרה זילברשטרום
מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה

הדפסת סיפור זה
אגף התמחות וכניסה להוראה

אגף ההתמחות מתייחס לשלוש השנים הראשונות בהוראה, והוא כולל את שנת ההתמחות בהוראה (שנת הסטאז') ואת השנתיים שלאחריה. האגף מיועד בעיקר למתמחים, לעובדי הוראה חדשים, למורים עולים, לחונכים, למלווים,  לרכזי התמחות וכניסה להוראה, למנחי הסדנאות והקורסים, למפקחים הרפרנטים ולמדריכים המחוזיים.