פנג-שוואי, מאחוריך: להעלות את למידת התלמידים בכ-25% דרך עיצוב הכיתה

5090
פנג-שוואי, מאחוריך: להעלות את למידת התלמידים בכ-25% דרך עיצוב הכיתה

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת סאלפורד באנגליה טוען שכיתות מעוצבות היטב יכולות לשפר את הישגי התלמידים בכ-25%. ארבעת הגורמים המשפיעים ביותר הינם: אור טבעי, טמפרטורה, איכות האוויר ועיצוב ייחודי לכל כיתה.

המחקר, אשר נערך במשך 3 שנים וסקר 153 כיתות ב27 בתי ספר מגוונים, מראה שלא רק איכות ההוראה חשובה בתהליך הלמידה, אלא גם גורמים סביבתיים. "בני אדם הם בבסיסם בעלי חיים, והמח שלנו מגיב היטב לתנאים טובים וטבעיים", אומר החוקר פרופ' פיטר בארט. "תלמידים זקוקים לרמה בינונית של גירויים ויזואליים. יש להמנע מכיתות פשוטות מדי מצד אחד, ומעומס יתר ויזואלי מצד שני". באופן מפתיע, במחקר התגלה כי גורמים עיצוביים בבית הספר מחוץ לכיתות כגון מסדרונות, שבילים, מתקני משחקים וכו' הם כמעט חסרי חשיבות לעומת עיצוב הכיתות עצמן.

 

המחקר בדק את יכולות הקריאה, כתיבה ומתמטיקה של 751 תלמידים בתחילתה ובסופה של שנת הלימודים. לפי המחקר ניתן לייחס 73% מהשיפור ביכולות התלמידים באותה שנה לעיצוב הכיתות בהן למדו. העברה של תלמיד "ממוצע" מהכיתה הכי פחות אפקטיבית לכיתה הכי אפקטיבית יכולה להוביל לשיפור של 65% בהישגיו. מובילת המחקר, קרולינה פרדייס: "אנחנו מאד מתרגשים מהממצאים המוקדמים הללו שמעידים על כך שעיצוב הכיתות הוא גורם משמעותי בביצועי התלמידים. ממצאים אלו יתמכו במקבלי ההחלטות להשקיע במבנים במקומות שבהם הדבר יכולים לתרום בצורה האפקטיבית ביותר".

הממצא החיובי ביותר שעלה מן המחקר הוא שבתי ספר יכולים לפעול באופן מיידי כדי לשפר את סביבת הלימודים. הדו"ח בשם "כיתות חכמות" מכיל עצות פשוטות, מהירות וחסכוניות. להלן כמה מן העצות הבולטות:

תאורה

  • השאירו את החלונות נקיים ובלתי מכוסים, כך שתכנס כמות מקסימלית של אור טבעי לכיתה.
  • צמחייה מחוץ לחלונות יכולה לתרום להרגשה טבעית בכיתה ולמזער בעיות שקשורות לאור בוהק מדי שנכנס דרך החלונות. עם זאת, יש לשמור על כך שהצמחייה לא תחסום יותר מדי את האור הנכנס לכיתה. כיסוי של עד כ-20% נחשב לחיובי, אך יותר צמחייה מזה יוצרת כבר בעיה.
  • תאורה מלאכותית היא חשובה על מנת לשמור על כיתות מוארות גם כאשר בחוץ חשוך. התאורה המלאכותית צריכה לאפשר כיתה מוארת היטב באור צהוב.
  • חשוב לשמור על מצב בו התלמידים אינם מסנוורים מהתאורה או מהחלונות. כל תלמיד צריך להיות מסוגל לראות היטב את הלוח ואת המורה מכל מקום בכיתה. על מנת למנוע סינוור כדי ליצור גגון קטן מחוץ לחלון, או להדביק על החלונות מדבקות מונעות סינוור.
  • חשוב שהמורים לא יניחו דברים גדולים ליד החלונות, שיגרמו לחסימה של האור.


איכות האוויר

  • בכל כיתה צריכים להיות חלונות שיכולים להיפתח.
  • כיתה בת 30 תלמידים או יותר זקוקה לאוורור אקטיבי מדי שעה, יש לוודא שבכל כיתה ניתן לפתוח את החלונות במידת הצורך.
  • עודף בפחמן דו-חמצני יוצר עייפות וחוסר קשב בקרב התלמידים. מד פחמן דו-חמצני בידי המורה יכול לתת אינדיקציה לגבי בעיות באיכות האוויר.
  • יש לנסות לשמור על חלון פתוח בכל עת במהלך השיעור, או לחילופין על מיזוג פתוח.
  • כיתות עם תקרות גבוהות מאפשרות איכות אוויר גבוהה יותר לאורך זמן, ולכן הן עדיפות.
כאשר החלון חסום על ידי חפצים גדולים או אפילו על ידי ווילון כבד - איכות האוויר והתאורה יורדת משמעותית

 

טמפרטורה

  • טמפרטורות קיצוניות משפיעות לרעה על הריכוז של התלמידים.
  • כיתה חמה גורמת לפחות ריכוז של התלמידים.
  • רצוי לשמור על כיתות קרירות אך שהטמפרטורה תהיה סבירה ונוחה לתלמידים ולמורה.
  • המחקר הראה כי כאשר לבית הספר יש ווסת טמפרטורה מרכזי - וויסות הטמפרטורה הינו טוב יותר, ולמידת התלמידים משתפרת.

 

סאונד

  • באופן לא מפתיע החוקרים מצאו שרעש מפריע ללמידה.
  • בכיתות הרחוקות ממקורות רעש, כגון החצר או חדר המורים, הלמידה טובה יותר.
  • חשוב שכל תלמיד יהיה במרחק סביר (ולא רחוק מדי) מהמורה בכיתה, כך שהוא יוכל לשמוע אותו בקלות. על המורה לוודא שכל התלמידים שומעים בבירור את הדברים הנאמרים בכיתה.
  • רצוי למנוע רעשים בתוך הכיתה על ידי הוספת שטיחים לכיתה (אפילו שטיח קטן עוזר!), או לפחות קניית כיסאות שרגליהם מצופות בפלסטיק.

 

עיצוב הכיתה

  • על הכיתה להיות בעלת אפשרות של גיוון מבחינת אופן הישיבה בה. רצוי שיהיה ניתן לשבת בשורות או במעגל, שיהיו פינות עבודה שונות ומגוונות.
  • אזור בו התלמידים יכולים להתנתק לרגע מהכיתה בתוך הכיתה הוכח כיעיל מאוד.
  • אזור איחסון הינו חשוב, אך חשוב שלא יהיו יותר מדי אזורי אחסון שיגרמו לכיתה להיות צפופה מדי.
  • בגילאי היסודי, החוקרים מצאו שכיתות בעלות צורה מיוחדת (שאינה מרובעת או מלבנית) מאפשרות יותר אזורי למידה אקטיביים, נפרדים ומגוונים, כך שעיצובים כאלה הנם עדיפים. זאת מכיוון שבכיתות הנמוכות, בהן למידה תוך כדי משחק ופעולה הינה חשובה ביותר, אלמנטים שונים ומגוונים הינם חשובים במיוחד.
  • בגילאי תיכון, החוקרים מצאו שדווקא כיתה פשוטה, מרובעת, אך כזו שמאפשרת למידה משותפת, מגוונת ובקבוצת היא העדיפה.
  • תחושת שייכות - רצוי שעבודתם של התלמידים תוצג בכיתה, שהם יהיו מי שמקשט את החדר ושפריטים של כל אחד מהתלמידים יהיו בכיתה. אפילו קולב למעילים מועיל לתחושת השייכות.
  • תלמידים לומדים טוב יותר כאשר יש קישוטים על הקירות, אך חשוב מאוד שאלו לא יהיו צפופים מדי ומעמיסים. הקישוטים והריהוט צריכים להיות במידה (כך ש35-50% מהקיר יהיה פנוי ונקי)
  • לא כדאי לתלות קישוטים על החלונות בדרך קבע.
  • רצוי שהתצוגה על הקיר תהיה צבעונית ומתחלפת (אך במידה מתונה, אין טעם להחליף בכל שבוע את התצוגה, וגם תצוגה צבעונית מדי לא תתרום), כך שתביא ליצירתיות ולאנרגיה בכיתה.

הדו"ח המלא הינו מרתק, צבעוני, מלא בעצות למורים, למנהלים ולמתכנני כיתות. אתם מוזמנים לקרוא את הדו"ח המלא ולהעשיר את הידע שלכם אפילו עוד.

 

האם אתם חושבים שהשקעה בעיצוב כיתות הלימוד היא כדאית? איך אתם מעצבים את הכיתה שלכם?
כתבו לנו בתגובות ואף צרפו תמונות!

 

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

פעם הטובים הלכו לחקלאות, אחר-כך לצבא, ועד לאחרונה להייטק. זו הייתה המשימה של הדור שלהם. היום הטובים הולכים לחינוך, זהו הדור של המורים, כי הגיע זמן חינוך.