מומחיות היא לא (רק) עניין של ניסיון

14534
מומחיות היא לא (רק) עניין של ניסיון

בישראל ישנם הרבה מורות ומורים שעושים את עבודתם נאמנה מתוך שליחות ואהבה למקצוע ולתלמידים, אבל מה הופך מורה טוב/ה למורה מעולה?

ברור לכולנו שכמו בכל פרופסיה לזמן יש חשיבות. כפי שרופא שראה כבר אלפי מטופלים יודע לאבחן את הטיפול הדרוש טוב יותר מרופא בשנותיו הראשונות, כפי שטייס רב ניסיון יודע לתפקד גם בתנאי לחץ ומצבים מורכבים בהם טייס מתחיל היה מתקשה, כך גם מורה בעל/ת ידע וניסיון יכול/ה לתת מענה לצורכי התלמיד ולעשות שימוש במגוון כלים וטכניקות שלא תמיד עומדים לרשותו/ה של המורה המתחיל/ה. אבל האם ניסיון הוא הוא הגורם המבדיל? האם הדבר שמקנה למורה לרופא או לטייס המנוסים את היתרון הוא רק הניסיון שלהם או שמדובר גם במשתנים אחרים, בפרקטיקות, תפיסות ושיטות עבודה שהופכים אותם למומחים?

בדיוק בשביל לענות על השאלה הזו פנה פרופ' ג'ון האטי, אחד מחוקרי החינוך המשפיעים בעולם, לספרות המקצועית וערך ניתוח מקיף של מחקרים רבים העוסקים בפרקטיקות ההוראה של מורים. במאמרו "מהם ההבדלים בין מורה-מומחה ובין מורה-מנוסה" מציג האטי את המסקנותיו, וכעת עובד המאמר גם לאינפוגרפיקה נוחה ופשוטה אשר מציגה את הדברים שהופכים מורים למורים מומחים. בשורות הבאות נציג כמה ממסקנותיו של האטי אותן מיישמים כבר היום מורות ומורים מומחים בכל רחבי הארץ.

חשיבותה של הטעות
מורים מומחים יוצרים אקלים שבו שגיאות מתקבלות בברכה ותלמידים מרבים לשאול שאלות. בכיתות של מורים אלה השתתפות פעילה היא הנורמה, והתלמידים רואים בהשתתפות אקטיבית גורם התורם לבניית תדמיתם החיובית כתלמידים. כדי לייצר נורמות למידה כאלה המורים יוצרים אקלים מיטבי ללמידה במסגרתו הם מזמנים סיטואציות בהן יש להם הזדמנות לתת לתלמידיהם משוב, מה שמצריך סבלנות וסובלנות לשגיאותיהם של התלמידים, מתוך ההבנה שהן מקור מרכזי לצמיחה ולמידה.


ידע

בגדול, אין הבדל בין מורים מומחים ומורים מנוסים מבחינת 'כמות' הידע שלהם בנושאי הלימוד או בנוגע לאסטרטגיות הוראה. הדבר שהופך מורים למורים מומחים הוא האופן שבו הם מארגנים ומייצגים את ידע, התוכן והאופן שבו הם משתמשים בו. מורים מומחים דואגים לארגן את הידע באופן יעיל כך שיתחבר לחוויות הלמידה הקודמות של תלמידיהם ועושים בו שימוש גמיש המשלב נושאים שונים בהתאם לצורכי התלמידים וליעדים שהם מציבים להם.


כבוד ואיכפתיות
יחס המורה לתלמידיו, הכבוד שהוא רוחש כלפיהם כלומדים וכבני אדם והפגנת אכפתיות ומחויבות כלפיהם – כל אלה הם מאפיינים של מורים מומחים. הודות לכבוד שהם רוחשים לתלמידיהם, מסוגלים מורים אלו לזהות חסמים אפשריים ללמידה ולחפש דרכים כדי לגבור על חסמים אלה.


הפתרון הוא לא הכל
מורים מומחים יודעים לצפות מראש בעיות, אבל מאפשרים לעצמם מרחב לאלתור בפתרון אותן בעיות. כאשר הם ניצבים בפני קושי בהוראה, מורים מומחים מקדישים יותר זמן להבנת הקושי מאשר למציאת דרכים שונות לפתרונו. מבחינתם יש ערך לא רק לפיתרון עצמו, אלא בעיקר לקושי, ולגורמים אליו. לכן הם מעוניינים במשוב ביחס לדרכי ההוראה שלהם וכאשר מתקבל משוב – הם מתייחסים אליו ומשתמשים בו.


טיפוח מצויינות, מוטיבציה ותחושת מסוגלות
מורים מומחים פועלים על מנת להביא את תלמידיהם לא רק להצטיינות, אלא למצויינות. הם לא רואים בהישגים לימודיים את היעד הבלעדי, ולא מסתפקים בציונים גבוהים, אלא שואפים להניע את תלמידיהם ללמידה לקראת הבנה מעמיקה. על מנת לפתח מצויינות בקרב תלמידיהם מורים מומחים מחזקים את המודעות העצמית של התלמידים בתהליך הלמידה ואת תחושת המסוגלות העצמית שלהם, מציבים לתלמידיהם יעדים מאתגרים ואינם מסתפקים רק במשימות שבהן הם מתבקשים "לעשות כמיטב יכולתם". ברוב הכיתות הרגילות 80% מזמן השיעור מוקדש לדיבור של המורה ולהקשבת התלמידים בעוד שבכיתותיהם של מורים מומחים, זמן רב יותר מוקדש לעיסוק של התלמידים במשימות מאתגרות. המורים מאמינים בתלמידיהם ולכן מאתגרים אותם ומציבים להם יעדים שאפתניים.

על המנת להציב להם את אותם יעדים ולהביא את תלמידיהם למצויינות, מורים מומחים נעזרים במשוב כדי לבדוק את השערותיהם בנוגע ללמידה של כל תלמיד. הם מיומנים בבחירה בין אסטרטגיות שונות להוראה ועורכים התאמה בשיטת ההוראה לכל תלמיד. במקביל הם בודקים כל הזמן את יעילות שיטות ההוראה ופועלים לשנותן ולהתאימן בהתאם לממצאים.

רוצים/ות לקרוא ולראות עוד? אתם/ן מוזמנים/ות להינות מהאינפוגרפיקה המלאה ולראות פרקטיקות נוספות של מורים מומחים ואת ההבדלים בינם לבין מורים מנוסים. בנוסף ניתן כמובן גם לקרוא את התרגום המלא של המאמר לעברית ולהגיב לממצאים שעולים ממנו.

הדפסת סיפור זה
קרן טראמפ

קרן טראמפ הוקמה בשנת 2011 והיא תקדיש את משאביה בעשור הקרוב לשיפור הישגי החינוך בישראל. הקרן מעוניינת לטפח הוראה איכותית המתמקדת ביכולות, בצרכים ובהתקדמות הלמידה של כל תלמיד. הקרן שואפת לתרום לכך שהחינוך בישראל ישוב למקומו הראוי בסדר העדיפויות הלאומי, החברתי והמשפחתי.


עבודתנו מתרכזת בקידום איכות ההוראה של מקצועות המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. אנו חותרים לשינוי במגמת ההידרדרות בתחומים אלו, הבאה לידי ביטוי בין השאר בירידה במספר בתי הספר המציעים מגמת פיזיקה, צמצום מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד, והחוסר ההולך וגובר במספר המורים.


אנו מאמינים שכל תלמיד זכאי ליהנות מהוראה מצוינת ומשוכנעים שבישראל ישנם תלמידים רבים המסוגלים להצליח בלימודיהם. פעולתנו נשענת על מורים מוכשרים המאמינים ביכולות של תלמידיהם, מציבים עמם יעדים שאפתניים, ועושים כל שלאל ידם כדי שיתקדמו. אנו סבורים שחיוני לטפח כשרון הוראה שכזה, להשקיע בפיתוחו ולתמוך בצמיחתו ושגשוגו.