כך יוצרים בקלות למידה שיתופית אמיתית!

3861
 כך יוצרים בקלות למידה שיתופית אמיתית!

מאת: ניצה גרבר, מחנכת בבתי ספר רעות ושבילי רעות במנשה.

שנים רבות אני עוסקת בחינוך והוראה ועדין אוהבת את המקצוע, את הילדים והעשייה החינוכית. אני מגיעה מידי יום בחיוך לכיתתי ונהנית מאוד. לא אחת אני שואלת את עצמי מה גורם לכך ומה צריך לשמר? התשובות רבות וכולן מתרכזות בהתחדשות ובלמידה שלי, היכולת לפרוץ גבולות, לסחוף את התלמידים להרפתקאות למידה ולאפשר להם לקיים למידה שיתופית המשלבת טכנולוגיה וחשיבה יצירתית.

אני מאמינה בלמידה שיתופית הנותנת תחושת שותפות לתלמידים, בה התלמידים משוחחים, נעזרים זה בזה, מגישים תוצרים משותפים, מתרגלים כיצד נותנים ומקבלים משובים, משתמשים בחוזקות שלהם וגם לעיתים מבקשים סיוע מבלי לחשוש. למידה הכוללת פן חברתי המשתלב ומחזק את הפן הלימודי – היא מה שגורם לי להגיע בכל יום לבית הספר ולכיתה עם חיוך.

שוב ושוב אני מגלה שלמידה שיתופית כדרך חיים מצדיקה את עצמה ומעצימה את כל המעורבים. בכיתה יש פחות בעיות משמעת בשעורים בהם מתנהלת למידה שיתופית, וגם תלמידים שקשה להם ללמוד לבד מוצאים את מקומם, תורמים את חלקם, לומדים מחבריהם, חשים כשווים בין שווים וצוברים חוויות הצלחה.

לא אחת התלמידים מתארים את הלמידה בכיתה כלמידה המאפשרת ללמוד וליהנות, לדבר ביניהם, לטעות בלי חשש ועוד. התלמידים מבטאים את רצונם להמשיך ללמוד יחד, כיוון שהם נהנים ללמד את חבריהם וללמוד מהם. תלמידים שמתקשים מספרים שהם מרגישים שיש להם מקום, שכן הם תורמים להשגת המטרה בזכות החוזקות שלהם. במהלך העבודה בה התלמידים לומדים יחד, מתגלים מנהיגים רבים בכיתה, ילדים בעלי יכולת ארגון והובלה שלא תמיד מקבלים במה במסגרת ה"מרוץ" לציונים.

הלמידה השיתופית מדגישה את תרומתו של כל תלמיד כשותף מקדם למידה, את האחריות האישית לצד האחריות ההדדית והערבות לצד מעורבות. התלמידים לא יכולים להישאר פסיביים, הם פונים לחברים לסיוע ולומדים למצוא דרכים לקדם את הלמידה שלהם ולתרום ללמידת חבריהם.

כאשר לומדים יחד, התלמידים מפתחים כישורי לומד וגם כישורים חברתיים. ללא חשש אנו מציפים בכיתה קשיים ובעיות, חושבים יחד על פתרונות ולא אחת התלמידים יודעים לבד כיצד לפתור את הבעיה בה נתקלו. השיח הכיתתי הופך להיות כלי עבודה חשוב, כולל דפוסי תקשורת חיוביים, שהופכים לחלק בלתי נפרד מהדיאלוג בין התלמידים.

כמורה, על מנת לעודד שיתופיות במהלך הלמידה בכיתה, אני מוצאת את עצמי מנחה, מלווה, מחדדת נקודות לדיון, מעלה שאלות ותורמת להעמקת עבודת התלמידים בקבוצות השונות. אני עדה לשיחות מרתקות וחיפוש תשובות של התלמידים.

על מנת לחזק את הלמידה השיתופית בכיתתי, אני משלבת בעבודת ההוראה שלי בכיתה את העבודה במרחבי הלמידה השיתופיים של אתר ניפגש, שנותן לנו תגבור, העצמה וחיזוק בלמידה המשותפת.

האתר מזמן חווית למידה חברתית שיתופית ועל כן מחזק את כל העקרונות החשובים לי ולכיתתי.

 

 

כמה דוגמאות ללמידה שיתופית ולמידה במרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש:

  • בכל נושא נלמד, התלמידים חוקרים, מארגנים את הידע שצברו, עובדים ולומדים יחד. הם צריכים לשתף תוצרים, לקבל משובים, לתקן את העבודות, לשלוח שוב, עד שיגיעו לתוצר המשקף את תהליכי הלמידה כראוי. הכל מלווה בשיח ורפלקציה, שמאפשרים העצמה חברתית ולימודית. בנוסף התלמידים מחברים שאלונים המהווים 'מבחנים' לחבריהם. יחד הם צריכים ללמוד את הנושא, להרחיב את ידיעותיהם, לנסח היטב את שאלותיהם והתשובות ולהשיב לשאלונים של חבריהם. בסיום התהליך, לכל תוצר מתלווה חידון אינטראקטיבי ומלהיב, באתר ניפגש, שמיועד לכל חברי הכיתה. פעמים רבות נעזרתי בכתיבת שאלונים על ידי התלמידים בסיום נושא נלמד.
  • בפעילות אחרת, התלמידים צריכים להיכנס לנעליים של דמויות שונות, לספר על התנהלותם, להתייחס לעובדות שנלמדו בשיעור ולהוסיף את הפרשנות שלהם. כך, הם נדרשים להיות יצירתיים וביקורתיים.
  • בשעורי גיאוגרפיה, במסגרת למידה מבוססת פרוייקטים – PBL, התלמידים נתבקשו להגיש עבודת חקר קבוצתיות בנושא "ארצות הים התיכון". כל התלמידים התארגנו לקבוצות עבודה על פי בחירתם וכולם לקחו חלק בתהליך. היה מרגש לראות את המנהיגים בכל קבוצה. היו קבוצות שאפשרו למנהיגים חדשים להוביל את התהליך. בקבוצות אחרות נשאר אותו מנהיג, אך הוא נתן מקום לכל חברי הקבוצה. היו קבוצות בהן כל חברי הקבוצה עבדו בשיתוף וכל אחד לקח אחריות על חלק אחד בעבודה ושיתף את חבריו. בייחוד מרגשת העובדה שכל התלמידים, כולל ילדי השילוב, מצאו את מקומם ואת דרכם לתרום לעבודה השיתופית. כל התוצרים היו מצוינים. התלמידים הבינו את הנלמד, ידעו ליצור קשרים וחיבורים בין הנושאים בכל התחומים. ניכר שיש ביטוי לאחריות האישית והקבוצתית. הם הוכיחו בגרות, רצינות והבנה. התלמידים גם התנסו ביישום ערכי דמוקרטיה חשובים במהלך הלמידה, לדוגמה: שימוש בעקרון הרוב קובע, היכולת לשכנע, כבוד למגוון דעות, בחירה מתוך מגוון אפשרויות ועוד. התהליך כולו כלל שלבי הביניים, רפלקציה חיובית שניתנה לכל התלמידים מתוך הקבוצה וממני עודדה את הלמידה והאווירה הלימודית והחברתית. בסופו של תהליך הלמידה, התלמידים הגישו את כל תוצרי הלמידה, בגלריה שיתופית במרחב הלמידה השיתופי של הפעילות בניפגש, בו הם העלו שאלונים המיצגים את ידיעותיהם ובודקים שילדי הכיתה למדו מהמצגות והסרטונים שהם העלו וכעת הם יכולים להתמודד עם השאלון שהכינו. למרחב השיתופי העליתי גם סרטון משותף לכולם, בו כל קבוצה הציגה את עיקרי עבודתה כסיכום נוסף לתהליך. חשוב להדגיש שכל קבוצה התנהלה כיחידה עצמאית, בעלת מטרה משותפת. הקבוצות הגישו תוצר המתעד ומסכם את למידת הקבוצה ותהליכי הלמידה שחווה כל אחד באופן אישי ואת הלמידה הקבוצתית.

 

בשנת הלימודים החדשה, אני מזמינה מורים עמיתים, מהארץ ומהעולם, על מנת לקיים איתם למידה שיתופית הפורצת את גבולות הכיתה בניפגש. המעוניינים מוזמנים ליצור איתי קשר.

 

מעוניינים להיות עמיתים ב"ניפגש"? למדו כיצד לעשות זאת בסרטון הזה

 

כמורה מזה יותר משלושים שנה, אני עדין מרגישה נמרצת, מלאת סקרנות, אהבה ונכונות ללמוד, להתחדש, לפרוץ גבולות, להתנסות בתהליכים חדשים ועוד. זו הזדמנות להגיד תודה לתלמידיי והוריהם על הפתיחות, הצעידה המשותפת ללא חששות, על התנסות ולמידה תוך כדי תנועה.

אני מאמינה בכל ליבי בלמידה שיתופית המשמשת מודל לתלמידים לראיית החוזק בכל אחד, להצמחת מנהיגות חיובית ולמידה מתוך דיאלוג, תנועה והנאה. למידה שיתופית הופכת לזמינה ויעילה בקרב התלמידים שמקבלים אותה בטבעיות. אתר ניפגש מאפשר לטפח ולחזק את הלמידה החברתית והופך את הלמידה לעוצמתית ואקטיבית.

תודה לכל השותפים לדרך, איתי, מנהל ניפגש, גילה מנהלת ביה"ס רעות וצוות ערי חינוך שליוו אותי לאורך השנים האחרונות.

שיתפתי אתכם בדרך ההוראה, בהתנהלות בכיתתי ובעקרונות המנחים אותי: הלמידה השיתופית, ראיית הכיתה ככוח מקדם ושילוב אתר ניפגש כמעצים למידה. הסינרגיה בין כל הרעיונות הללו והיישומים מאפשרים לי להגיע לכל תלמיד, לחזק ולטפח את כישוריהם, ליהנות מחוזקותיהם, להיעזר בפדגוגיה עדכנית וליהנות מתוצרי הלמידה, התהליכים, העשייה החינוכית והתלמידים.

כשם שאני דורשת למידה שיתופית מתלמידי, אני הראשונה שמיישמת זאת ולומדת מכולם כל העת, אשמח לקרוא את תגובותיכם וללמוד מהן.

 

---

 

ניפגש פועלת באישור משרד החינוך ומספקת לבתי הספר מרחבי למידה שיתופיים, ידידותיים במיוחד, המאפשרים להם ליישם פדגוגיה מתקדמת כגון למידה מעורבת, יצירה שיתופית ולמידה אקטיבית, שיתופיות והערכת עמיתים, למידה מבוססת פרוייקטים, למידה פורצת גבולות, זמן ומקום, למידה מרחוק וכיתה הפוכה ולמידה בשילוב משחוק. מרחבי הלמידה השיתופיים מתאימים לכל בתי הספר, יסודי, חטיבת ביניים ותיכונים.

ההצטרפות למרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש הינה בחינם ואפשרית גם בעזרת הזדהות אחידה של משרד החינוך.

ניתן להצטרף, ללא עלות, למפגשי הדרכה סינכרוניים בטופס זה.

 

 

הדפסת סיפור זה
ניפגש - מרחבי למידה שיתופיים

מרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש מאפשרים לקיים פדגוגיה חדשנית, בשילוב תהליך למידה מוגדר בסביבה מסבירת פנים תוך שילוב מישחוק וכלים שיתופיים, פועלת באישור משרד החינוך ומתאימה לבתי ספר יסודיים, חט"ב ותיכונים.

http://www.nipagesh.co.il

סיפורים נוספים של ניפגש - מרחבי למידה שיתופיים