מה הקשר בין מבנה הכיתה ללמידה שמתקיימת בה?

15398
מה הקשר בין מבנה הכיתה ללמידה שמתקיימת בה?

מחקרים רבים מראים כי סביבת הלמידה משפיעה על הישגי התלמידים. בשנת 2013, חוקרים מאוניברסיטת "סלפורד" שבבריטניה עקבו אחר כ-800 תלמידים ב-35 כיתות שונות ובדקו את הקשר בין הישגי התלמידים במתמטיקה, קריאה וכתיבה לבין סביבת הלמידה על מכלול מרכיביה. המחקר חשף נתון מדהים, ב-73% מהמקרים, סביבת הלמידה השפיעה באופן חיובי על הישגי התלמידים במקצועות שנבדקו. (למאמר המלא).

בעוד שכולם מסכימים עם הצורך בעיצוב כיתה חדשני ומותאם לצרכי התלמידים, האתגר, כמו תמיד, טמון בתקציב... שלא לומר, בהיעדרו של זה. אז מה עושים? כיצד מעצבים כיתה מותאמת לכולם בבית ספר ממלכתי רגיל, ללא תשלומי הורים גבוהים ובלי גב כלכלי של עמותה או תורם סטייל רוטשילד? המתכון פשוט: לוקחים מנהלת תומכת, מוסיפים מורות חדורות מוטיבציה וקורטוב של חשיבה יצירתית ומקבלים כיתה אלטרנטיבית, גמישה ומאפשרת.

שלי בן עטייה ומעיין קנטי הן מחנכות בבית הספר ירושלים, בבת ים, שהחליטו לעשות הכל על מנת להגיע לכל התלמידים בכיתה שלהן. במסגרת מעבדת החדשנות למורים, אשר מתקיימת זו השנה השנייה בבת ים, המחנכות הצעירות והיצירתיות פיתחו מודל ייחודי, בו לכל ילד בכיתה יש מקום לביטוי אישי ולצמיחה. בתחילת השנה הציפו אותן לא מעט אתגרים: איך מתמודדים עם השונות הגדולה בין התלמידים ומביאים אותם להישגים הנדרשים? כיצד עובדים בכיתה בה שליש מהתלמידים מתמודדים עם בעיות קשב וריכוז או קשיים רגשיים?

"...מהר מאוד, בתחילת השנה, גילינו כי הכיתה שלנו היא כיתה הטרוגנית. כל התלמידים בכיתה מוכשרים ומיוחדים, אך כולם שונים זה מזה ברמה הלימודית, בכישורים, באינטליגנציות ובאופני הלמידה המתאימים להם. שליש מתלמידי הכיתה מתמודדים עם קשיי קשב וריכוז וקשיים רגשיים, שמגבילים אותם בלמידה מסורתית, שלרוב מתאפיינת בתבניתיות ובחוסר גמישות. בתחילה היה לנו מאוד קשה להתמודד עם השונות הרבה בכיתה, ניסנו לפצח את מודל הלמידה האידיאלי מבחינתנו, שיאפשר לנו להגיע לכל ילד ולקדם אותו למיצוי הפוטנציאל האישי" מספרות שלי ומעיין.  

מתוך כך, השנה החליטו שלי ומעיין לעצב מחדש את המרחב הפיסי של הכיתה, כדי להתמודד עם החוזקות והצרכים המגוונים של הילדים, ולאפשר להם להביא את עצמם לידי ביטוי אופטימלי.

"בכיתה שלנו, התלמידים יושבים סביב שולחנות עגולים, מה שמוביל לכך שהלמידה נערכת בקבוצות שההרכב שלהן משתנה, בהתאם לנושא השיעור. כל אחת מהקבוצות מקבלת משימה שונה, שמותאמת לה באופן ספציפי. ברוב השיעורים התלמידים עצמם הם המורים, והם מנהלים את הלמידה באופן עצמאי בקבוצת שלהם".

המחשב הכיתתי הפך גם הוא לפינת עבודה, שבה התלמידים מתרגלים משימות מתוקשבות (יש תלמידים שהלמידה בעזרת מחשב אפקטיבית ואטרקטיבית יותר עבורם). צורת הלמידה הזו מאפשרת למורה ללוות בכל שיעור קבוצה אחרת באופן אישי, לצורך תגבור או הקנייה, בעוד שאר התלמידים עובדים באופן עצמאי.

 למידה עצמית בקבוצה

הקירות בכיתה הם "קירות פעילים" - קירות המאפשרים לילדים למידה עצמית, על פי משימות בחירה. בסיום של משימה לימודית, הילדים בוחרים פעילות על אחד הקירות אשר מסכמת את חווית הלמידה בצורה רפלקטיבית: כתיבת מחשבות על גבי בועות בלוח ייעודי, כתיבת המלצה בקיר ההמלצות, קביעת מטרות שבועיות על גבי קיר המטרות או רפלקציה על גבי הקיר "מה למדתי היום?". הפעילות על הקירות מאפשרת למורות ולשאר התלמידים, להתייחס לתוצרים של שאר הילדים.

תלמידים כותבים מחשבות על קיר הרפלקציה

לאחר מילוי המשימות, הילדים גם מוזמנים לקרוא ספר או חוברת (או אפילו "סתם" לנוח) בפינת הקריאה, בה שטיחים וכריות, לשחק במשחקים לימודיים או חברתיים, לצבוע מנדלות, לבנות בלגו או לשחק במשחקי קוביות. השיעורים בכיתה בנויים בצורה גמישה (לרוב הילדים מקבלים רשימת משימות מגוונות והם המנהלים את לו"ז השיעור) ומעניקים לילדים אפשרות להביע את עצמם בצורות שונות.

בכיתה יש גם עזרים שונים כמו כדור פיזיו, צלחת וסטיבולרית, רגליות, חול קינטי וכריות תחושה, בהם התלמידים עושים שימוש במהלך הלמידה. העזרים מסייעים לתלמידים הנוטים לתנועתיות יתר ומתקשים לשבת במקומם לאורך זמן, ומוסיפים אנרגיה חיוביות לשיעור.

קוראת ונהנית

לכולנו יש נטייה לחשוב כי חדשנות ויצירתיות מצריכות שימוש במשאבים יקרי ערך, אשר לרוב אינם זמינים במערכת החינוך. אך לפעמים ניתן ליצור משהו חדש על ידי שימוש שונה במשאבים הקיימים בשטח. כך למשל, לקחו שלי ומעיין את הקירות בכיתה, פינת המחשב והספרייה, והסבו את השימוש ה"רגיל" של פינות אלו, לשימוש שמסייע לתלמידים ללמוד בצורה אחרת, המותאמת לצרכיהם.  

לגבי רכישת העזרים הפדגוגיים הייחודיים ושיבוץ שתי מחנכות לכיתה מספרות שלי ומעיין: "אילת, המנהלת שלנו, נתנה לנו יד חופשית בבחירה וקניית החומרים להם הזדקקנו, כך שמרבית הדברים נקנו מתקציב ייעודי של בית הספר לטובת הפרויקט וכן את חלקם אנחנו מימננו באופן עצמאי. כמו כן, העובדה שלכיתה שתי מחנכות, היא פרי חשיבה מוקדמת. כבר בתחילת השנה ידענו שבית הספר נכנס לפרויקט 2021- פרויקט של חדשנות ויזמות בעיר. לאור זאת, המערכת נבנתה מראש באופן בו לכיתה שלנו שתי מחנכות קבועות."

נשמח לשמוע בתגובות, איך אתם שיניתן את מרחב הכיתה? ואיך זה השפיע על הלמידה? 

שלי בן עטיה   sg.ba2303@gmail.com

מעיין קנטי   maayan.kaneti4@gmail.com

 

שלי ומעיין פיתחו את מודל הכיתה הייחודית במסגרת פרויקט 2021 המעודד חדשנות חינוכית בעיר. הפרויקט הוא פרי פיתוח והנחיה משותפת של "המרכז ליזמות בחינוך בת ים" וארגון "ערי חינוך". במסגרת מעבדת החדשנות בה השתתפו בשנת הלימודים שחלפה, המורות קיבלו ליווי והנחייה בנושא הפיכת הכיתה הסטנדרטית של המאה ה-20 לכיתה המותאמת למאה ה-21. במסגרת הפרויקט, פותחו למעלה מ-30 מודלים חינוכיים חדשניים בשנת הלימודים האחרונה.

אם מעניין אתכם להיחשף למפת החדשנות של ישראל ולהוסיף את הסיפור שלכם על המפה! תלחצו על הקישור הבא: מפת החדשנות והיזמות בחינוך!

 

*הכתבה נכתבה בשיתוף עם המרכז ליזמות בחינוך בת ים ובי"ס ירושלים, בת ים.

                         

הדפסת סיפור זה
המרכז ליזמות בחינוך בת ים


מהו המרכז ליזמות?

המרכז ליזמות בחינוך הוקם על ידי עיריית בת ים במטרה לטפח יזמות וחדשנות בחינוך בזירה החינוכית הארצית. אנו מאמינים כי יזמות היא כלי משמעותי לחיזוק , קידום ופיתוח מערכות החינוך, התרבות והחברה. לכן אנו פועלים בדרכים שונים בכדי לעודד יזמים ויזמות. 

אנו מלווים מנהלים, מורים ותלמידים בדרכם המאתגרת - מרעיון ליישומו ושותפים לריצת המרתון של יזמים רבים- מתוך המערכת ומחוצה לה- שלקחו על עצמם לשפר ולחדש בחינוך. 

איך עושים זאת? באמצעות: סדנאות לפיתוח רעיון, לפיצוח קהלי יעד ומיתוג, הכשרות מורים בתחום היזמות, מפגשים לפתיחת דלתות ויצירת קשרים נחוצים, סיוע באיתור והשגת משאבים או שותפים ועוד. 

אצלנו אתם ואתן במרכז. 
יחד נהפוך את הרעיון שלכם למציאות!

לפרטים נוספים: bymerkaz@gmail.com