בבחינת הקשר: 7 טיפים לתקופת הבחינות, שיחזקו את הקשר שלנו עם התלמידים

3342
בבחינת הקשר: 7 טיפים לתקופת הבחינות, שיחזקו את הקשר שלנו עם התלמידים

 

לפני 15 שנה לערך, כשבפעם הראשונה הגשתי תלמידים לבחינת הבגרות בהיסטוריה, למדתי בעצמי שיעור חשוב ומשמעותי בנוגע לקשר שלנו עם התלמידים ולאתגר הפוטנציאלי שאירועי בחינה עשויים להביא. כבר מתחילת הדרך החזקתי בעמדה כי התהליך החינוכי הוא הדבר המשמעותי, ונקודת הקצה של הבחינה הינה חלק אחד ממכלול פעולות רחב בעשייה ההוראתית-חינוכית.

מדובר בימים שקדמו לרפורמת הלמידה המשמעותית והציון של התלמיד נקבע על בסיס ההישג בבחינת הבגרות בלבד, ורמת המתח והלחץ שהבחינה עוררה בקרב תלמידים היו גדולים.

לימדתי במקצועיות ובמרץ לאורך השנה כולה, והחזקתי בתחושה שאני מצליח להגיע אל התלמידים, לבנות איתם קשר ולהכין אותם כראוי לבחינת הבגרות. 

ביום הבחינה, עמדתי מתוח בשער בית הספר וסימנתי כל אחד מהתלמידים שהגיע לבחינה. כל כך רציתי שהם יצאו מהבחינה עם חיוך גדול ותחושת הצלחה.

לצד דברי העידוד וחלוקת השוקולדים המסורתית של בחינות הבגרות, הרגשתי בעצמי לחץ ומתח גדול. תוך זמן מה, שמתי לב שאחד התלמידים כלל לא הגיע לבחינה ולאחר מספר ניסיונות כושלים להשיגו, ידעתי שהוא מסנן אותי. כשהצלחתי להשיג אותו ולהבין ממנו מדוע הוא לא הגיע לבחינה תשובתו הייתה קצרה וחדה: "אני ממש מצטער, לא הצלחתי להתמודד עם הלחץ…".

הקשר הבסיסי שבין מורה לתלמידים קשור בעיקרו בהרכשת ידע, בפיתוח וברכישת כלים ומיומנויות למידה. ההוראה מביאה אותנו לבחור במודלים שונים של הערכת ומדידת תהליכי הלמידה, ביניהם בחינות שונות. 

בקרב תלמידים רבים, אירוע בחינה טומן בחובו חששות, פחד ולעתים אפילו חוויות מאתגרות של חרדה והצפה רגשית. ה"מבחן" נתפס בעיני רבים מהם כ"נקודת השפל" במערכת היחסים שבינם לבין בית הספר, במקום "נקודת שיא" המסכמת תהליכי למידה משותפים. כך, במקום לחגוג עם התלמידים את הרגע המשמעותי של צמיחה והתפתחות - אנו עסוקים בהרגעה ובהכלה של התלמידים והוריהם, המתקשים להתמודד עם הבחינה, משמעותה והשלכותיה. 

יוצאים דופן הם אותם מורים משמעותיים, כאלו שהתלמידים מתייחסים ברצינות לדבריהם ולמעשיהם. אלו יכולים באמצעות מספר כלים להטות את האווירה ואת התחושות המאתגרות סביב הבחינה ולראות בה דווקא הזדמנות לדיאלוג בונה, מחזק ומשמר קשר. 

 

להלן כמה המלצות לשימוש אישי: 

חברים, זו רק בחינה – ככלל, חשוב להדגיש בפני התלמידים שמטרת הבחינה היא לבדוק את מצבם הלימודי נכון לנקודת זמן מסוימת, ולהדגיש בפניהם שהם מוערכים על ידינו, המורים, באמצעות פרמטרים רבים ושונים ולא רק בהתבסס על הישגיהם בבחינות. כדאי להבהיר שהלמידה וההתבגרות הינם תהליכים מתמשכים ולבחינה ספציפית יש משמעות חלקית בתהליך החינוכי-לימודי השלם. 

קצת "טיזרים"  - אצל מתבגרים, חוסר הידיעה לגבי העתיד, עלול לייצר או להעצים תחושות חשש ופחד. בשבועות שקודמים לבחינה, חשוב שננצל את רצונם של התלמידים לדעת יותר ונתקשר איתם כמה שיותר כשבחינה ברקע היא הבסיס להתקשרות. אפשר לנצל את המפגשים בהפסקה להחליף מילה לקראת הבחינה, לתלות על לוח המודעות הכיתתי או בדף הפייסבוק של בית הספר אמירות בסגנון: "ב-11.2 כל תלמידי ח'3 מוציאים 100% בבחינה". כל מקדם שיח שיבנה את ביטחונם, הרי זה משובח. 

מפגש פרטני לקראת הבחינה – מפגש זה מאפשר לנו לעבוד בתנאי למידה שונים מאלו של הפעילות במסגרת הכיתה הרגילה ולייצר היכרות מעמיקה יותר עם התלמיד וצרכיו. זו גם הזדמנות נהדרת עבור התלמיד להכיר אותך, המורה, בסביבה מקדמת שיח ובונה קשר.

מרתון הכנה - בשיעור הקודם לבחינה כדאי לקיים "מרתון", תוך שאנו משנים את האווירה בכיתה לנעימה יותר ומעודדת שיח. ניתן לחלק דפי עבודה ולהדגיש שחלק מהשאלות יופיעו בבחינה, אפשר לעבור בין התלמידים ולחזק את תחושותיהם לקראת הבחינה או כל דבר אחר שלדעתך יכול להפיג את המתח, ולקרב מעט בינך לבינם.

לחגוג את התהליך הלימודי - מתבגרים מגדירים את "ערכם החברתי", בין היתר, באמצעות פידבקים שהם מקבלים ממבוגרים משמעותיים. בשיעור בו מוחזרת הבחינה, מומלץ להקדיש כמה דקות לחגיגה משותפת של סיום פרק לימוד ומתן משוב לימודי. בהזדמנות זו כדאי לציין לשבח, בפני הכיתה כולה, תלמידים שעשו מאמץ משמעותי, תלמידים שהפגינו יצירתיות, חשבו מחוץ לקופסה, השיגו התקדמות ועוד. 

מקצה שיפורים – פניית תלמידים המעוניינים ב"מבחן חוזר" מהווה הזדמנות פז לשיחה מקדמת קשר. מומלץ בחום לשבת איתם במקום שקט ולנהל דיאלוג כנה ואכפתי סביב תהליכי הלמידה וההתמודדות עם אירועי הבחינה. 

תקשורת עם ההורים - אחת הדרכים הטובות ביותר לבניית קשר וחיזוק האמון ביננו לבין התלמידים, קשור דווקא בקשר עם הוריהם. שיחת טלפון מפרגנת או הודעת וואטסאפ עם תמונת התלמיד מחזיק במבחן ועליו ציון מעולה, לצד חיוך מלא סיפוק וגאווה - עושים פלאות. הורים לא נשארים אדישים כלפי מורה המשקף להם את הצלחותיו של ילדם. ובדומה להורים, גם תלמיד שיזכה בפידבק מעצים מצד המורה שלו – יילך איתו לאורך כל הדרך. 

בסופו של דבר, דיוק תהליך ההיבחנות מתוך הסתכלות שלמה, המבקשת לענות על הצרכים העמוקים יותר של הקשר הנדרש בינינו לבין התלמידים, מהווה נדבך חשוב בתהליך הפיכת ההוראה והקשר שבין מבוגר למתבגר - לקרובים ומשמעותיים יותר.

 

בתמונה: יוסי שפרבר עם תלמיד קמפוס אנקורי פתח תקווה (צילום: רונן קרוק)

 

הדפסת סיפור זה
יוסי שפרבר

מנהל קמפוס ברשת החינוך אנקורי, מורה להיסטוריה ולאזרחות. מומחה בחינוך וברשתות חברתיות.

נשוי ואב לחמישה, מחנך את ילדיו בחינוך ביתי. צמחוני.