האפליקציה המדעית שסחפה את המדינה

3925
האפליקציה המדעית שסחפה את המדינה

מאת: יוליה סגלין

לפני כארבעה חודשים שחררנו לאוויר את אפליקציית "המוח" – אפליקצית חידות מדעיות. תוך מספר ימים היא טיפסה למקום הראשון בחנות האפליקציות של אפל ולאחר מכן גם באנדרואיד, שם היא נותרה כחודש ימים, עוקפת אפליקציות פופולריות אחרות כמו WhatsApp ו- facebook. כל זה ללא שום פעולות שיווק. תוך חודשיים, הגיעה "המוח" לכ-350,000 הורדות בישראל. בשיא פעולת האפליקציה נשלחו כ-15,000 פניות בדקה לשרת האפליקציה.

הבאז סביב "המוח" סוקר בהרחבה באמצעי תקשורת רבים, החל ממהדורת החדשות המרכזית וכלה באתרי אינטרנט, עיתונות ותכניות רדיו. הרשת התמלאה בפורומים הדנים בפתרונות החידות המדעיות, "סוחרים" בתשובות ורמזים, טוקבקים ודיונים. חיילים שיחקו בה ברכבת, צעירים בפאבים, משפחות בחופשת הפסח ותלמידים בהפסקות ובשיעורים.

איך אפליקציה חינוכית-מדעית סוחפת קהל רחב כל-כך?
איך חידות מדעיות יכולות להיות נושא "חם"?
ומה אנו, המורים ואנשי החינוך, יכולים לעשות איתה?

 נשארים בכיתה גם בהפסקה. תלמידים מפצחים את "המוח"

אפליקציית "המוח" פותחה במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, במטרה אחת: לחבר אנשים למדע. האפליקציה חינמית וקיימת בשלוש פלטפורמות: אפל, אנדרואיד וכאתר ברשת. באמצעותה אפשר להגיע למקום שבו נמצא הקהל הרחב – בטלפון הנייד של כל אחד ואחת. הממשק הנוח, העיצוב וחוויית המשתמש המקיפה מושכים גם את אלו שאינם "קהל שבוי" למדע. בעצם, השחקנים לא תמיד יודעים בהתחלה שהם לומדים.

הרעיון החינוכי של האפליקציה הוא לעודד סקרנות, חקר ולמידה בצורה חווייתית. המשחק פשוט במהותו: האפליקציה מורכבת מכמה מאות שלבים, כאשר בכל שלב מוצג מול השחקן איור המתאר חידה מדעית. על השחקן לפצח איזו מילה או מספר מתאר האיור כדי לצבור נקודות, לעבור לשלב הבא ולהתקדם בטבלת המנצחים. נתקעת? אפשר לקנות רמז בנקודות, לשתף חבר בשאלה דרך הפייסבוק או בהודעה, ובעיקר - לקרוא על מדע באינטרנט. החידות הן בתחומי המדע השונים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, וכן מתמטיקה ומדעי המחשב, וכמו כן, חידות חדשות נוספות מדי שבוע בשבוע. האתגר לפצח את החידה יוצר את החיבור בין השחקן למשחק ה'ממכר'.

מי בחידה? צילום מסך של אחת החידות ב"מוח"

 

אמנם האפליקציה פותחה במטרה לחבר את כל מגוון הקהל הרחב למדע, אך היא מספקת גם כלי נהדר להנעת תלמידים ללמידה. אנו שומעים מבתי-ספר רבים שבחרו לשלב את האפליקציה בכיתות בצורה זו או אחרת. כיצד ממנפים את האפליקציה לשימוש בכיתה? לפניכם שלוש הצעות:

 

העצמת כיתה הטרוגנית
דורית פנו-עיני, רכזת מדעים, תיארה איך שילבה את האפליקציה בבית-הספר שלה בראשון-לציון: "הצעתי את האפליקציה תחילה בכיתת המצוינות ולאחר מכן בכיתה הטרוגנית. היופי היה לראות את הפאזל האנושי משתלב- כל אחד עם החוזקות שלו. האינטלגציות המרובות של גארדנר פשוט עלו ופרחו למול עיני. התלמידים המצטיינים שניסו לפענח ולהבין מהו המספר 75.7 בתוך עיגול - התחילו תהליך חקר ארוך וביטוי הפאי נחקר לפני ולפנים יחד עם קביעת היקף המעגל או שטחו. הפתעה שררה בכיתה לאחר שתלמידה שמתמטיקה היא לא הצד החזק שלה הציעה פתרון פשוט ונכון. האפליקציה כבשה את כולם וכולם נתנו יד לעבודה משותפת. אני, כמורה, מאמינה שעלי 'להראות את מרחבי הים הגדול והתלמידים כבר יבנו את הספינה לשוט בה' כדברי אנטואן דה סנט-אכזופרי. אפליקציה זו הצליחה לעשות זאת בגדול"

החידות ב"המוח" בנויות כך שעל התלמידים להבין מהי השאלה ולא לענות במהרה על שאלת טריוויה מובנית. מתוך כך, ידע קודם אינו מהווה יתרון משמעותי וברוב המקרים חיפוש מושגים מתאימים ברשת הוא שמעלה את הרעיון לפתרון. בימיה הראשונים של האפליקציה עקף נער בן 14 בטבלת המנצחים, פרופ' לכימיה זוכה פרס ישראל. לכן, החידות מתאימות לכיתה הטרוגנית שבה יש מקום לכל אחד מהתלמידים להתבטא ולהיות יצירתי. לא פחות חשוב, אפשר לפתור את החידות בקבוצות כך שאפשר גם ליזום תחרויות כיתתיות, קבוצתיות או בית-ספריות.

 

עירור הסקרנות למדעים ומתמטיקה
החידות אינן מפולחות לפי תחום דעת, וזאת במכוון. הגיוון הנושאי יכול לאפשר לתלמידים להתחבר לחידות שונות על-פי מה שמדליק אותם - מה שמעורר בהם עניין. אפשר להשתמש באפליקציה כפעילות פתיחה לשנת הלימודים ולמצוא בה את החיבור לנושאי הלימוד הצפויים. כך לדוגמה, חידה על ארכימדס תחובר לנושא שילמדו החודש בפיזיקה, חידה על פאי לגאומטריה, חידה על השלד לביולוגיה וכן הלאה. לחלופין, אפשר לבקש מהתלמידים, בסיום נושא או תקופת לימודים, למצוא היכן משתקף חומר הלימוד בשאלות האפליקציה. בצורה אנקדוטלית יותר, אפשר גם "לתבל" את השיעורים בדיון על חידה אחרת בכל פעם לבחירתכם (פשוט צלמו את המסך שבו מופיעה החידה).


עבודת עומק
בגרסה המעודכנת של "המוח" קיימת אפשרות להציע שאלות. כל משתתף יכול לשלוח תיאור מילולי של חידה (או סקיצה אם ממש מתחשק לו להשקיע) והרעיונות המוצלחים ביותר מעוצבים ומתפרסמים באפליקציה. איזה מדהים זה שחידה שהצעת מגיעה לעשרות אלפי שחקנים! 

כדי לחשוב על חידה, עלינו ללמוד את הנושא שעליו שואלים. יש לחשוב על שאלה שאין לה יותר מדי משמעויות, עם רמז מעניין שלא חושף הרבה אך קשור לפתרון ומקדם אותו. הציור צריך להיות נכון מדעית אך מתוחכם, ועוד. אם נבקש מתלמידים לכתוב שאלות סביב נושא נלמד, נניע אותם ללמידה והטמעת החומר בצורה חווייתית. את השאלות אפשר לשלוח בנפרד או לרכז כיתתית.

אלו הן רק כמה דוגמאות, ואתם תוכלו לחשוב ודאי על עוד כמה רעיונות שישלבו את האפליקציה בכיתה. בעיקרה, בנויה האפליקציה על רעיונות שיכולים לשמש "תבלינים" גם לשיעורים רגילים.

כמובן שגם כעת, בחופש הגדול, אפשר להציע לתלמידים הנופשים לחדד קצת את החשיבה בין הים לבריכה, ולשלוח להם הצעה לאפליקציה.

 כתבה על "המוח" בערוץ 2

ארבעה עקרונות חשובים ש"המוח" מלמד אותנו:

  • חשוב ליצוק אתגר ומשחקיות לנושאים הנלמדים. גם תחרות במידה מבוקרת יכולה לתרום ללמידה.
  • "חוויית המשתמש" חשובה לא רק בתחום המדיה, במטרה למשוך את הקהל הרחב המוצף גירויים, אלא גם בכיתה. כדי לזכות בתשומת הלב של התלמידים ולחבר אותם לנושא - חשוב להשקיע. למרות העומס, השקעה מועטה בנראות וב"נוחות" של דפי עבודה, מצגות ואף מבחנים יכולה לחולל שינוי גדול.
  • שיתופיות: כשלומדים יחד, לומדים ונהנים הרבה יותר. זה עד כדי כך פשוט.
  • למידה בעידן מוצף ידע: תהליך פתרון החידות באפליקציה מדמה את מהפך ההוראה שאנו דנים בו רבות. הידע קיים, נגיש ומציף, ועל התלמיד ללמוד כיצד לגשת אליו, לבחור אותו, ללמוד מתוכו ולהסיק מסקנות נכונות. כולנו יודעים שכאן, תיווך המורה לא יסולא בפז.

אז אתם מוזמנים לשחק, ללמוד וליהנות, ואנחנו נשמח לשמוע בתגובות משובים והצעות נוספות לשימוש באפליקציה לקידום ההוראה.

ספוילר: אפליקציית "המוח" מתאימה בעיקר לכיתות ז' ומעלה. בעוד מספר שבועות, תושק לאוויר אפליקציית "המוח ג'וניור" המתאימה לגילאי היסודי.

 

הדפסת סיפור זה
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא עמותה ללא מטרות רווח, שמשמשת כזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. אנו מאמינים בחיבור בין אנשים למדע, ולכן אנו יוזמים, מארגנים ומפעילים קשת רחבה של תוכניות חינוכיות. אנו חותרים להיות מוקד מקצועי לתלמידים, הורים והקהל הרחב, כמו גם למורים, אנשי אקדמיה ממשל וחינוך.