האם המפלגה שלך לוקחת את החינוך ברצינות?

6197
האם המפלגה שלך לוקחת את החינוך ברצינות?

כל המפלגות מדברות על העתיד שלנו ומבטיחות שלו רק ניתן להן את קולנו, הן כבר ידאגו לו בשבילנו. אז אם מדברים על העתיד, חייבים גם להתייחס לדור העתיד, והוא נמצא עכשיו בגן הילדים ובכיתות הלימוד. ביטחון, כלכלה והתהליך המדיני, כולם נושאים מאוד חשובים, אבל אף אחד מהם הוא לא תרוץ כדי לטאטא את החינוך מתחת לשטיח.

אז בואו נגיד את האמת - לרגל הבחירות הפוליטיקאים זנחו את החינוך. החינוך הוא הרי כל כך חשוב, ואין ספק שכולם מסכימים שהוא חשוב. אבל, כשכולם מסכימים, אין מריבה, וכשאין על מה לריב, אין כותרת, ואם אין כותרת, אין סיבה להגדיר אותו כנושא חשוב. מבינים? בהפוך על הפוך, הקונצנזוס הפך את החינוך לנושא הכי פחות חשוב בבחירות הקרובות.

בוודאי תגידו בציניות שזה לא החינוך, אלא הבחירות שאינן חשובות. הרי אף אחד מראשי המפלגות בישראל כבר מזמן אינו דורש עבור עצמו את תיק החינוך וכעת, שימו לב לניואנסים, גם לא עבור מפלגתו. מישהו אמר חינוך ולא קיבל? בינינו, הנה רעיון לסטארט-אפ, עד שהמפלגות תתייחסנה לנושא ברצינות, אולי היה בכלל רצוי שתקום בישראל 'מפלגת חינוך'?

אבל בינתיים, מפלגות רבות אפילו לא טרחו לפרסם מצע לתחום החינוך. אם הדבר נובע מכך שאינן מעוניינות בו, אז אנא שיצהירו על כך. על דרך השלילה הן למעשה אומרות לבוחרים: 'מי שהחינוך חשוב לו מאוד בשיקולי הצבעתו, עדיף שלא יצביע לנו'. עצוב לגלות שהן הסיקו, ונדמה לי שהן טועות, שאין רבים בישראל שהחינוך ממש חשוב להם.

מצד שני, כל הכבוד וישר כוח למעטות שכן טרחו ופרסמו מצע. חלקן מצע קצרצר, כמעט כדי לצאת ידי חובתן. אחרות, ללא חזון או יעד לחינוך, אלא רק כנגזרת של השקפה כלכלית או חברתית. יש גם כאלו שהציפו את הנייר ברשימה ארוכה של פעולות עתירות משאבים, עד שקשה להבין אם זו רק הפרעת קשב, או שהן מעריכות שלא יצטרכו לשאת באחריות למימוש ההבטחות.

ולכן, כשירות לציבור, ובמיוחד למי שהחינוך חשוב לו באמת בשיקולי ההצבעה שלו, ניסיתי לנבור במצעים כדי להגיע לתובנות לגבי תפיסת העולם וסדרי העדיפות של המפלגות. בחרתי להתעמק רק במי שלפי הסקרים מצטיירות כמפלגות שנראה שיוכלו לאחר הבחירות להציג מועמד או מועמדת למשרת תיק החינוך.

בחנו את עצמכם, איזו מפלגה מציגה תפיסת עולם חינוכית שמתאימה יותר להשקפתכם? האם יש התאמה בין המפלגה שאתם שוקלים להצביע לה ובין האופן שבו אתם תופסים את סדר העדיפות הנכון בחינוך? ובשורה התחתונה, מה אתם רוצים יותר מכל - הישגים ומצויינות, הפחתת תשלומי הורים, חינוך יהודי, חברת מופת שיוויונית, צמצום פערים או ערכים דמוקרטיים?

 

הליכוד: הישגים ומצויינות
מצע: לא פורסם מצע בשני סבבי הבחירות האחרונים. מועמדי המפלגה אומרים: 'אנחנו מפלגת שלטון, שפטו אותנו על מעשינו ולא על הבטחותינו'. לפני בחירות 2009, כאשר הליכוד טען לכתר, הוא פירסם מצע חינוך מפורט תחת הכותרת: 'הטובים להוראה'. מדובר בעבודה מעמיקה של מומחים שנשענת על מחקר וניסיון מהארץ ומהעולם. החזון הוא להציב את ישראל בנקודת זינוק טובה בתחרות הגלובלית באמצעות הצמחה של מערכת חינוך משגשגת שבליבה חתירה למצויינות, שיוויון הזדמנויות וערכים אנושיים, יהודיים וציוניים. הדרך לכך תושג באמצעות מתן דגש למקצועות היסוד וגיוס מורים איכותיים. מדד ההצלחה לתכנית הוא הגעה לעשירייה הפותחת בין המדינות בחינוך בעולם תוך עשור.

תפיסת עולם: מצע החינוך של המפלגה מבטא השקפה 'לאומית ליברלית' (מתנגדיה יכנו אותה 'קפיטליסטית', או 'נאו-ליברלית') שהמפלגה פעלה ליישם כאשר שר מטעמה (גדעון סער) החזיק בתיק החינוך. בממשלה החולפת העביר הליכוד את תיק החינוך ליש עתיד ובמהלך הקדנציה התגלע ויכוח רעיוני בין ראש הממשלה ובין שר החינוך (שי פירון). בעוד ששניהם הסכימו שהחינוך צריך להכשיר את התלמידים למאה ה-21, שר החינוך בחר בדרך שמדגישה חווייה של למידה משמעותית, חיבור רגשי ואחריות חברתית - ראש הממשלה טען שכל אלו חייבים קודם כל לעמוד על בסיס של ידע איתן. מישיבת ממשלה בנושא דלפה 'נזיפתו' של ראש הממשלה: 'לפני שמלמדים ילדים לחשוב מחוץ לקופסא, כדאי שידעו מהי קופסא'.

 

המחנה הציוני: הפחתת תשלומי ההורים
מצע: המפלגה פרסמה מצע כלכלי-חברתי, תחת הכותרת: 'מחזירים את הכסף לציבור', בהובלת מועמד המפלגה לתפקיד שר האוצר, פרופ' מנואל טרכטנברג. החינוך הוא חלק מהמצע הכלכלי, ומטרתו באמצעים שעיקרם תקציביים, להשיב את אמון הציבור במערכת החינוך, וזאת על-ידי צמצום של תשלומי הורים והשקעה בפריפריה. בשונה מהליכוד שהצהיר שאיכות החינוך אינה תלויה בתקציב, תכנית המחנה הציוני מפרטת סדרה של הקצאות תקציביות חדשות: תוספת סייעת בגנים, סבסוד צהרונים, ביטול העסקת מורי קבלן, צמצום מספר הילדים בכיתות ופתיחת מכללות טכנולוגיות. התכנית למעשה נשענת על המלצות דוח טרכטנברג שנכתבו לאחר המחאה החברתית של קיץ 2011.

תפיסת עולם: מצע החינוך של המפלגה נשען על תפיסת עולם כלכלית-חברתית שקוראת למממשלה לחזור ולהפעיל שירותים חברתיים בעצמה. מבחינה זו מדובר בהשקפה של מדינת רווחה (מתנגדיה יכנו אותה 'סוציאליסטית' או 'נאו-מרקסיסטית'). מעניין לשים לב שבעוד שמצע הליכוד מסתכל על החינוך במשקפיים של תוצאה כלכלית (צמיחה), מצע המחנה הציוני בוחן את החינוך דווקא דרך חלון ההוצאה התקציבית. המצע לכן לא מדבר בשפה של חזון או של מדדים להצלחה, אלא מציג סדרה של צעדים מעשיים לכך שהמימון של החינוך יגיע יותר מכיס הברוטו (המיסים) של האזרח ופחות מצד הנטו (תשלומי הורים). 

 

הבית היהודי: חינוך יהודי וציוני
מצע: סעיפי החינוך במצע המפלגה עוסקים בראש ובראשונה ב-'חינוך יהודי וציוני'. המפלגה מתכוונת לחזק את הזהות הציונית בקרב כלל ילדי המדינה, באמצעות היכרות עם דמויות מופת מהתנ"ך, חז"ל, אבות הציונות וגיבורי צה"ל שנפלו בקרב. הדגש הוא לבתי הספר הממלכתיים, והכוונה היא לפעול באמצעות יחידה לחינוך יהודי-ציוני שתחזק את לימודי ההיסטוריה היהודית והתנ"ך בקרב האוכלוסייה החילונית. כמו כן, המפלגה קוראת לשיוויון הזדמנויות וצמצום פערים בין ילדים ממשפחות עשירות ועניות. המצע אינו מפרט אילו צעדים ינקטו כדי לקדם את היעד הזה, למעט הדגשה של מתן עדיפות תקציבית לפריפריה.

תפיסת עולם: הגישה המתבטאת בסעיפי החינוך במצע היא גישה לאומית-יהודית (מתנגדיה יכנו אותה 'לאומנית'). המצע החינוכי נגזר מתפיסה לפיה, 'צביונה של מדינת ישראל צריך להיקבע בהידברות בין כלל הציבור על בסיס התנ"ך ומוסר הנביאים', וכי 'יש לשדרג את מעמד המשפט העברי במדינה'. לצד תפיסה זו, המפלגה מבטאת גם תפיסה שמעדיפה את ההתיישבות בפריפריה על פני מה שהיא מכנה 'מדינת תל-אביב'.

 

יש עתיד: חברת מופת שיוויונית
מצע: המפלגה פרסמה מצע חינוך מעודכן ומפורט, הנסמך על פעילותה כמחזיקה בתיק החינוך בממשלה החולפת. המצע מציע תכנית חדשה ליום לימודים ארוך (עד השעה 16:45) ומציג את הפעולות שהחלו להינקט באחרונה, ובראשן המהלך ל-'מעבר ללמידה משמעותית', הכולל שילוב של פרחי הוראה בכיתות הלימוד, תהליך למידה חווויתי יותר שבו התלמיד מעורב ופעיל לימודית וחברתית, העברת משקל הכובד של ההוראה מהקניית ידע וממדידת התקדמות הלמידה לעבר עידוד של סקרנות, חשיבה, יצירה וחקר (גישה זו נשענת על תפיסותיהם של הוגי דעות מרכזיים בתחום החינוך במדינות המערב ויישומה מצוי בשלבי ניסוי במספר מערכות חינוך בעולם ובישראל), צמצום הבחינות והגדלת תקציבי תנועות הנוער. כמו כן מפרט המצע פעולות להקלת נטל תשלומי ההורים, פעילות לטובת ילדי הגן, תקציבים לצמצום פערים, שילוב חרדים, תמיכה בתלמידים עם צרכים מיוחדים, הקמת מועצה לאומית לחינוך, ועוד.

תפיסת עולם: הטיוטא הראשונה של מצע החינוך שפרסמה המפלגה בשנת 2013 (ונשענה במידה רבה על דוח דברת) הגדירה תכנית תחת הכותרת:  'עשור החינוך' ולפיה: 'בעשר השנים הקרובות מדינת ישראל תחזור למקומה הטבעי – בין עשר המדינות המובילות בעולם בחינוך'. מדד זה נשמט מהמצע המלא, אך חזר והופיע שוב ב-פוסט בפייסבוק שכתב יושב-ראש המפלגה עם הצגת המצע המעודכן כעת. ייתכן שהדבר מבטא הבדלי דעות מסויימים בין יושב-ראש המפלגה וסגנו, ובכל מקרה, המצע הרשמי והמעודכן מציג השקפה חינוכית פרוגרסיבית, ומדבר בשפה ערכית, רכה ורוחנית יותר, המגדירה חזון למערכת חינוך להפוך את ישראל ל-'חברת מופת שיוויונית'. המצע מדגיש ש-'אל לחינוך להסתפק בהקניית ידע והשכלה אלא לחנך אנשים טובים וערכיים התורמים לחברה', וטוען שמערכת החינוך 'התמקדה יותר מדי במדדים חינוכיים, בבחינות ובשינון, ופחות מדי בהבנה, פיתוח סקרנות ורלבנטיות המשפיעות על נפש האדם'.

 

כולנו: השקעה בפריפריה וצמצום פערים
מצע: מצע החינוך של המפלגה מופיע בפרק העוסק בנושא: 'צמצום פערים בחברה הישראלית', לצד נושאים כמו בריאות, עוני, דיור ציבורי, שיוויון הזדמנויות לנשים ואיכות חיים לקשישים. ניכר שהמצע נכתב על-ידי אנשים בעלי ניסיון בשדה החינוך בישראל והוא פורט מרכיבים של תכנית שהמפלגה מצהירה שתקיים כ-'פיילוט' ב-300 בתי ספר (בישראל ישנם מעל ל-3,500 בתי ספר). הפיילוט יכלול מרכיב משמעותי יותר מהנהוג כיום של תקצוב נוסף לתלמידים מרקע חברתי-כלכלי מוחלש, פדגוגיה מותאמת למאה ה-21 ומסלולים של הכשרה מקצועית. ברשויות המוחלשות יועמק מערך התמיכה והטיפול, יגויסו מורים איכותיים, תטופח המצויינות בתחומי המתמטיקה והפיזיקה ויעשה מאמץ למנוע נשירה.

תפיסת עולם: מצע המפלגה פונה אל האוכלוסיות המוחלשות בחברה הישראלית ושם דגש מרכזי על השקעה ממוקדת בהן. המצע כולל גם נושאים כלליים שיטיבו עם כלל האזרחים (יוקר המחייה, דיור, בנקים וכו'), אבל הדגש הבולט ביותר בו ניתן לפריפריה ולמעמד הנמוך. מצע המפלגה בכלל, והפרק העוסק בצמצום פערים בפרט, מושפע באופן ישיר מדוח וועדת אלאלוף שעסקה בנושא העוני בישראל.

 

מרצ: חינוך לדמוקרטיה ולערכים של סולידריות חברתית
מצע: מצע החינוך של המפלגה כולל רשימה ארוכה מאוד של פעולות, ובכללן, חינוך חינם מגיל שלושה חודשים, הפסקה של גביית תשלומי הורים, סל תקציב אישי לתלמיד, יום לימודים ארוך, ארוחת צהריים חמה, בניית מוסדות חינוך במגזר הערבי, העדפה מתקנת לעולים מאתיופיה, רפואה מונעת בבתי הספר, שילוב תלמידים עם מוגבלות, חדשנות, יזמות, ועוד. התכנית מדברת על העברת משקל הכובד מלמידה ובחינות לחינוך לערכים של סובלנות, הכולל תרבות, אומנות, איכות סביבה והתנדבות. בחינות הבגרות תצומצמנה לארבע לטובת הערכה חלופית, הכוללת עבודות חקר ופורטפוליו. תקצוב יותנה בלימודי ליב"ה, יתסוופו מדדים לצד ההישגים הלימודיים, יוקמו ספריות להשאלת ספרי לימוד, יועלה שכר המורים, יודגש השיוויון המגדרי, החינוך המיני, ועוד ועוד.

תפיסת עולם: המצע יוצא כנגד גישה 'ימנית' בחינוך, 'העוסקת באומדנים ומדדים' ובסיורים באתרי מורשת. במקומם המפלגה מציעה תפיסה דמוקרטית, אוניברסאלית, פלוראליסטית ורב-תרבותית, שתכין את התלמידים להיות אזרחים של הכפר הגלובלי. כותבי התכנית מודעים לכך שרשימת הפעולות המפורטת כרוכה בעלות כספית גבוהה במיוחד, ומציינים כי לצד התוספות הנדרשות, תיעשה בדיקה כדי לייעל את עבודת משרד החינוך, ותיבחן רמת ההשכלה של המורים.

 

** אז הנה, הסרתי לרגע את השטיח ומרכולתן החינוכית של המפלגות פרוסה בפניכם. מי שהתקציר אינו מספק עבורו או לא מוצא חן בעיניו, מוזמן להיכנס לקישורים ולקרוא את המצעים בשם כותבם. רק בקשה קטנה לי אליכם, אנא, כשאתם מגיעים אל הקלפי הניצבת בכיתת הלימוד המושבתת לרגל הבחירות, בבקשה אל תשכחו את מי שנמצאים שם מדי יום, הילדים שלכם, דור העתיד שלנו. 

הדפסת סיפור זה
אלי הורביץ

מנכ"ל קרן טראמפ וחבר וועד החינוך הלאומי. היה בין מייסדיו ויוזמיו של "אבני ראשה" - המכון הישראלי למנהיגות בית-ספרית, ושל מיזם "נחשון" המסייע לתלמידי תיכון ע"י חונכות דרך האינטרנט. כיום הוא חבר בוועד המנהל של חמד"ע-  מרכז לחינוך מדעי בתל-אביב. 

בשנים 2011-2000 שירת הורביץ כמשנה למנכ"ל "יד הנדיב", קרן פילנתרופית של משפחת רוטשילד בישראל. בראשית דרכו שימש עוזרו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת. הוא בעל תואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב.