יוצאים לדרך חדשה: המורים לפיזיקה בחזית ההוראה המקוונת

374
יוצאים לדרך חדשה: המורים לפיזיקה בחזית ההוראה המקוונת

בימים אלו, בהם הציבור מגלה את החיוניות של שירותי הרפואה, הרווחה והחינוך, התקשורת חצויה: חלק רואים מורים מגויסים המשקיעים שעות רבות לעבודה עם תלמידיהם בתנאים לא קלים וחלק טוענים כנגד מורים השולחים משימה פה משימה שם, כאשר מירב האחריות על ההורים.

ברור לכל שבכדי לתפקד היטב רופאים זקוקים לציוד, ידע וארגון. בדומה: גם בכדי לבצע הוראה מיטבית מרחוק, מורים זקוקים לציוד – חומרי למידה והוראה מתאימים, ידע על אסטרטגיות מוכחות להוראה טובה מרחוק ותשתית ארגונית – לתמיכה הדדית ושיתוף במשאבים.

בהכרה שהאחריות על כך מוטלת עלינו, קבוצת הוראת הפיזיקה במכון ויצמן - במסגרתה פועלים המרכז הארצי למורי הפיזיקה, קהילות מורי הפיזיקה ומיזם פטל PeTeL לפיזיקה – נערכו כולם עם הפיקוח לפעולה, ימים ספורים לפני סגירת בתי הספר.

התוצאה מדברת בעד עצמה. בסרטונים כאן תראו את מורי הפיזיקה מוכיחים את עצמם מדי יום: מקיימים שגרת הוראה כיתתית, עושים שימוש יצירתי בכל כלי אפשרי כדי לחוש את הדופק ולגייס את תלמידיהם להשתתף – על אף הריחוק הפיזי ולהתקדם בקצב לבחינת הבגרות רבת המשקל אליה הם נדרשים להכין את תלמידיהם בימים מתוחים אלו.

היו לנו מספר יתרונות: מערך מובילי קהילות מורי הפיזיקה, המגיעים למורים רבים בשטח; פלטפורמת פטל, המכילה מגוון משימות אינטראקטיביות שמאפשרות מעקב אחר הלומדים; חומרי הלמידה שבאתר המרכז הארצי למורי הפיזיקה.

אולם בכל אלו לא היה די:

  • הבנו שבהוראה מקוונת נחוץ לעשות שימוש רב באסטרטגיות דיאגנוסטיות מוכחות – בפרט, בשאלות סקר ופעילויות מאבחנות רבות, המאפשרות להעריך את הבנת התלמידים בזמן אמת.
  • הבנו שאתגר מרכזי הוא לברור מחומרי הלמידה הרבים את המתאימים ביותר לצרכים המיידיים של המורים ושל התלמידים.
  • הבנו שצריך לתמוך במורים ולסייע להם בהתאמה אישית. שיעור או פעילות שטובים למורה אחד פחות מתאימים למורה לאחר.

כמענה לאתגר, הכנו יחידות הוראה ממוקדות בנושאים ה"בוערים", שכוללות חומרים איכותיים הממוינים לפי הנושא ומאפייני הפעילות. יחידות אלו זמינות למורים וחוסכות להם את הזמן הרב הנדרש לאיתור ומיון חומרים ברשת. היחידות הוטמעו בפלטפורמת פטל ומשמשות כ-9000 תלמידי פיזיקה.

המורים המובילים את קהילות מורי הפיזיקה התגייסו לפעול בחדרי מורים מקוונים לכלל מורי הפיזיקה, בהם מורים גם שיתפו ברעיונות ומשאבים, וגם בחנו יחדיו כיצד להתאים מערכי שיעור וחומרים לכתתם - בכדי לא לאבד אף תלמיד. חשוב מכל, בשל אי-הוודאות לגבי מועד בחינת הבגרות בפיזיקה, בתום כל מפגש עלה המפמ"ר, שענה על שאלות המורים.

בהמשך למהלך זה, מיד בתום חופשת הפסח, קיימנו את הכנס הארצי של מורי הפיזיקה. במושבי הכנס שהקלטותיהם עולות לאוויר בימים אלו – מורים רבים חולקים עם עמיתיהם שיעורים, פעילויות ומגוון דרכי עבודה מקוונות שפיתחו בזמן הקצר בו התנסו בהוראה מקוונת. בכנס השתתפו למעלה מ-600 מורים, רוב מורי הפיזיקה בישראל, שהשתתפו במושבים מביתם, חלקם אף עם ילדיהם הקטנים ברקע.

תודה גדולה לכל העושים במלאכה: צוות המרכז הארצי ברשות פרופ' ירון להבי, צוות מובילי הקהילות בהנהגת ד"ר סמדר לוי ואסתי מגן, צוות המנטורים במיזם פט"ל-פיזיקה, בהובלת אסף בר-יוסף ופרופ' בת-שבע אלון, צוות התמיכה הטכנית במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן וכמובן, הפיקוח – צוות המדריכים בראשות ד"ר צביקה אריכא וד"ר ארנה בלומברגר.

לסיכום, הוראה מיטבית מרחוק, בפרט במקצועות המתמטיקה והמדעים, חיונית לעתיד המדינה. הוראה בכלל ובפרט מרחוק, דורשת ידע ומשאבים מקצועיים. מורי הפיזיקה עובדים במלוא המרץ, משקיעים שעות על שעות ויצירתיות רבה להיערכות מחדש והם לא לבד - אנו מחויבים להמשיך ולהעניק להם את כל התמיכה שביכולתנו.

 

אתם מוזמנים להכנס לקישורים הבאים ולעשות שימוש במשאבים השונים:

הדפסת סיפור זה
עידית ירושלמי

ראשת קבוצת הוראת הפיזיקה, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע