סמארטפונים בכיתה: סכנה או עזר לימוד חשוב ומשמעותי?

1112
סמארטפונים בכיתה: סכנה או עזר לימוד חשוב ומשמעותי?

אתם באמצע פעילות בכיתה בנושא "עונות השנה" ופתאום מגלים שתלמידיכם בוהים בסמארטפון שלהם בתמונת עירום של אישה העונה לשם "סתיו". האם נתקלתם באירוע כזה או דומה? בהנחה שאתם אנשי חינוך ושהתלמידים שלכם ממוקמים אי-שם בין גילאי הגן לגילאי התיכון, כנראה שכן. בעידן שבו ילדים נולדים לתוך עולם האינטרנט והרשתות החברתיות ומעלים סרטונים ליוטיוב ולטיקטוק בגיל שנתיים, המורים שלהם, שרובם לא נתקלו מעולם בטלפון נייד כאשר היו תלמידים בעצמם, נדרשים להתמודד עם שלל אתגרים חדשים ולא פשוטים שמזמנת להם הטכנולוגיה בת ימינו.

מניסיוני, הדומיננטיות של המסכים הדיגיטליים והרשתות החברתיות בחיי תלמידים מעוררת חרדה רבה וחוסר אונים בקרב אנשי חינוך. מצד אחד, מורים מספרים שתלמידים נשאבים לתוך מסכים דיגיטליים על חשבון מפגשים בינאישיים בעולם הפיזי. הם מספרים על היחשפות יתר של תלמידים לאלימות, אתגרי רשת ופורנוגרפיה ברשת, תחרות קשה על הקשב והריכוז של תלמידים מול שפע הפיתויים שמציעים האינטרנט והסמארטפון ועל הקושי לשמור על גבולות ופרטיות בין מורים לתלמידים. הווטסאפ והרשתות החברתיות מאפשרים מעקב ותקשורת ללא הפסקה. מצד שני, מורים רבים נוטים להתעלם מהתופעות הנזכרות, מתוך רתיעה והיעדר כלים מתאימים להתמודדות איתן.

כידוע, האינטרנט והטכנולוגיה הדיגיטלית לא עומדים להיעלם מחיינו ולמעשה, אנחנו נשאבים לתוכם יותר ויותר. לכן, צעד ראשון בכיוון הנכון הוא לשים בצד את החרדה ולאמץ תפקיד פעיל ומכוון יותר מול התלמידים שלנו, כך שנוכל לסייע להם וגם לנו ליהנות מיתרונות העולם הדיגיטלי ובו זמנית, להתגונן מפני הסכנות הטמונות בו.   

 

עזרו להם להרגיש בטוח בווטסאפ וברשת

השימוש באפליקציות אשר מאפשרות להורים לעקוב אחרי פעילות ילדיהם באינטרנט הפך להיות נפוץ מאוד במשפחות רבות בישראל. אבל, אם נסתפק רק בפיקוח ומעקב, לא נוכל באמת למנוע מפגשים בלתי מבוקרים בין ילדינו לבין אלימות ופורנו ברשת בהיחבא או מחוץ לבית. לעומת זאת, הצפת הנושא מול התלמידים והעלאת המודעות שלהם להשלכות פוגעניות אפשריות של השימוש ברשת, יעודדו אותם להפעיל אחריות וביקורת עצמית ביחס לתכנים אליהם הם נחשפים ויאפשרו להם למידה.

זה נכון גם לגבי המרחב הבית ספרי. אם למשל, קופצת לכם לפתע על מסך המחשב בכיתה פרסומת לאתר פורנו, במקום להתעלם מהאירוע, דברו על כך עם התלמידים. הסבירו להם, בשפה ובדרך שמותאמות לגילם, למה סגרתם את הפרסומת ומדוע לשיטוט באתרי פורנו עלולות להיות השלכות שליליות על תפיסת המיניות שלהם. בדומה לכך, הקדישו זמן בכיתה לשיח מפורש על החוויות החיוביות והשליליות של התלמידים שלכם ברשת והציעו להם כללים להבחנה בין תכנים פוגעניים לתכנים שאינם כאלה. למדו אותם שאפשר גם לסרב להשתתף באתגר כזה או אחר או לפרוש ממשחק מחשב שמעורר אצלם פחד או אי-נעימות או אפילו כזה שפשוט יש בו תכנים לא מותאמים.

בסדרת מחקרים שערכנו במרכז ללמידה וחקר פגיעות במרחב המקוון, מצאנו כי פעמים רבות תלמידים אינם מרגישים מוגנים מספיק מול תופעות של בריונות בקבוצות הוואטסאפ הכיתתיות, אך המחנכים אינם מודעים לכך. שיח פתוח ומכיל עם תלמידים בנושא יאפשר לכם לאתר פגיעות בתלמידים ברשת, דוגמת חרם, הדרה, הצקה סמויה או הטחת עלבונות בתלמיד בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, שאתם, כמורים עסוקים, המוצפים בהודעות רבות ובהסחות דעת רבות, פספסתם. 

 

סמארטפון לכל ילד? לא בהכרח

פלאי הטכנולוגיה מסנוורים, לעיתים, גם את המורים עצמם, אך חשוב לזכור שהשימוש באינטרנט ובמחשב אינו החלופה היחידה. מסע ויזואלי בחלל דרך האינטרנט, מרתק הרבה יותר, כנראה, מתמונות של כוכבי לכת בספר לימוד והלמידה יכולה להיות חווייתית יותר, אבל לא בכל מצב לשימוש באינטרנט יש יתרון פדגוגי. הקפידו לשלב את הטכנולוגיה בכיתה רק כשהיא באמת נחוצה ומקדמת. לעיתים קרובות, אין טעם להפנות תלמידים לטקסט באתר אינטרנט במקום לספר לימוד או כתחליף לדיון בכיתה ואם אתם משתמשים באינטרנט ככלי הוראה, נסו לעשות זאת תוך כדי יצירת אינטראקציה בין התלמידים: למשל, על ידי חלוקת הכיתה לקבוצות עבודה או קבוצות חקר קטנות. המחישו לתלמידים שלכם שאפשר לנהל דיון מעניין ולמצוא מידע מרתק, גם ללא תיווכה של הטכנולוגיה. כך תעבירו להם את המסר שיש חיים גם מחוץ למסכים ושגלישה באינטרנט כשלעצמה אינה תחליף ללמידה משמעותית. 

ועוד דבר: לפני שאתם שולחים את התלמידים למשימה דיגיטלית כלשהי, חשוב לוודא שכולם מצוידים במכשור המתאים. גם כיום, לא לכל התלמידים יש סמארטפון, מסיבות כלכליות או אחרות ואין הצדקה להדיר אף תלמיד מפעילות כיתתית בשם הטכנולוגיה.

 

אל תפחדו מאתגרי הטכנולוגיה

התלמידים שלכם מעתיקים טקסטים מוויקיפדיה בשלמותם בתור שיעורי בית ולא מרימים את הראש מהסמארטפון בזמן השיעור? אם כך, התפקיד שלכם הוא להציב להם בעקביות גבולות ברורים ולהראות להם שאפשר גם אחרת.

אל תעלימו עין משיעורי בית שנראים כהעתקה גורפת בסיועו האדיב של גוגל ואל תאפשרו פרצות בכללים שקבעתם בדבר שימוש בטלפון בזמן השיעור או בבית הספר. בה בעת, אל תסתפקו בהנחתת כללים "מגבוה". הסבירו לתלמידים את הסיבה לגבולות שהצבתם ובקשו את תגובתם. אם תכבדו את דעתם, תגלו שהם מכבדים הרבה יותר את הגבולות שסימנתם. מחקרים מראים שאסטרטגיה של הצבת גבולות ברורים לצד שיח ותיווך, עוזרת לצעירים להבין את הסיבה לכללים ולכבד אותם.

נכון, זה עניין של ניסוי וטעיה. לא תמיד תדעו מראש איפה להציב את הגבול. אבל, בעצם, זה לא חדש לכם. בתור מורים מתחילים, לא ידעתם איך בדיוק להגיב גם כשתלמיד לא מגיש שיעורי בית או מאחר לשיעור ובכל זאת, מצאתם את דרככם תוך כדי תנועה. אם כך, אין שום סיבה לאבד עשתונות מול האתגרים החינוכיים שמציבות הטכנולוגיה והרשת. 

 

דוגמה אישית היא הזדמנות לשיעור

זה קורה הרבה: מורה שאוסר על שימוש בטלפון נייד בכיתה, בודק במהלך השיעור הודעות בטלפון הנייד כי הוא דואג לבנו שנמצא בטיול; מורה מפצירה בתלמידיה להגביל את זמן המסך שלהם, אך מאיצה בהם להגיש מצגת מהיום למחר לצורך תחרות בית ספרית, באופן שמחייב אותם לשבת מול המחשב עד שעות מאוחרות; מורה אוסרת לפנות אליה החל משמונה בערב, אך שולחת הודעה בקבוצת הווטסאפ הכיתתית בעשר בלילה.  

כולנו אנושיים ונכנעים במידה מסוימת לתכתיבי עידן הדיגיטל. אבל כדי להציב גבולות לתלמידים שלנו בעולם המקוון וללמד אותם לשמור על הפרטיות שלהם ושלנו, מומלץ מאוד להימנע ממסרים כפולים ולפעול לפי אותם עקרונות שאנחנו מנסים להנחיל לתלמידים שלנו. ההתנהלות שלכם כמורים היא מודל רב עוצמה עבורם.

מצד שני, גם אם חרגתם מסיבה כלשהי מהכללים שהצבתם לעצמכם ולתלמידים שלכם, זה לא נורא, כל עוד אינכם מתעלמים מהחריגה מול התלמידים, מנמקים אותה ומציגים אותה כאירוע נקודתי. אחרי הכול, זו עוד הזדמנות ללמד אותם על הדינאמיות שבחיים ועל הפעלת שיקול דעת בקבלת החלטות.  

 

  • ומה דעתכם? איך אתם מתייחסים לנושא הסמארטפונים בכיתה? נשמח לרעיונות ועצות מהניסיון שלכם - כאן בתגובות.
הדפסת סיפור זה
ד

מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט. מנהלת המרכז ללמידה וחקר פגיעות במרחב המקוון, מכללת אורנים