10 שלבים בדרך להאקתון

3096
10 שלבים בדרך להאקתון

האקתון הוא אירוע חינוכי תחרותי שמטרתו לפתח ולהציע פתרונות חדשניים לבעיה נתונה, וזאת תחת זמן קצוב זמן קצוב. מטרתו לאפשר התנסות אישית בחשיבה רוחבית הלוקחת בחשבון אספקטים רבים, וכן התנסות בעבודת צוות ופיתוח משותף של רעיון. במאמר זה ארצה לשתף בכלים לבניית האקתון תוך כדי מתן דוגמאות מהאקתון עירוני שקיימנו השנה.

 

1. בחירת נושא

לפני הכל, חשוב לבחור נושא מעניין שיגרום לאנשים להתלהב, להגיע ולנסות לפתח את האתגר בבסיס האקתון. לדוגמה - חלל. בשנים האחרונות תחום החלל עשה כברת דרך עצומה, פרויקט ״בראשית״ הוביל תלמידים רבים להיחשף לתחום ולגלות סקרנות לגביו. בנוסף, ההתיישבות על מאדים הינה נושא מאתגר ומסקרן עד מאוד ולפיכך הוחלט שזה יהיה האתגר של התלמידים ביום האקתון: מציאת פתרונות לבעיות בהתיישבות על מאדים.  

 

2. גיוס שותפים לרעיון

אחרי שאימצת רעיון מדהים להאקתון תשקיע זמן ומאמץ בגיוס שותפים טובים, ראויים ומחויבים לתהליך. נסה לגייס כמה שיותר שותפים ממקומות שונים - מורים, הורים, אנשי מקצוע, עובדי עירייה, מפקחים, מתנדבים ועוד. במקרה שלנו, ארגון רוטרי ועיריית כפר סבא התגייסו למען האירוע ונתנו גב כלכלי, פיזי ונפשי.

 

3. מנטורים

בכדי להגיע לפריצות דרך יש לדאוג למנטורים מקצועיים אשר ילוו את התלמידים והתלמידות בהאקתון לכל אורכו. המנטורים חייבים להיות אנשים מקצועיים בעלי ידע ספציפי בתחום. במקרה שלנו, המנטורים שליווי את התלמידים היו כולם אנשים שפעילים בקהילת הוריזון של קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית ואנשים שעובדים בעמותת D-MARS (מרכז מדעי חינוכי למשימות אנלוגיות למאדים אשר נמצא במכתש רמון).  

נבחרת תיכון גלילי בעיר כפר סבא הלומדים במגמת אווירו חלל יחד עם רכז המגמה אייל שאבי

4. ארגון לוגיסטי ויצירת אווירה

התארגנות להאקתון דומה לדייט ראשון, בו הרושם הראשוני והאווירה חשובים מאוד, כיוון שאין הזדמנות שנייה להצליח. הנראות של הדוכן חשובה מאוד לשם הצלחת ההאקתון. ניתן למתג את האירוע בדרכים רבות, למשל: חולצות, תגי שם, פוסטרים ושימשוניות. פינת קפה שתיה חמה וקרה לצד כיבוד יוכלו לעזור ביצירת האווירה הנחוצה.

 

5. הנחיות עבודה ברורות

חשוב שכל תלמיד/ה יבין את המשימה הנדרשת ממנו בהאקתון. אסור להשאיר דברים לפרשנות אישית של המשתתף. על הקבוצות לדעת במדויק מה נדרש מהן בכל שלב, להתמקד במטרה, להגדיר בצורה טובה את המשימה או האתגר, להבין את התהליך שעליהם לעבור, לפתח את האתגר ולתת את הפתרון לבעיה אותה הגדירו בתחילה.

 נבחרת תלמידי אילן רמון יחד עם רכזת המדעים – הגב' בתיה ויגנפלד

6. קריטריונים ברורים להערכה 

עוד לפני התחלת ההאקתון על הצוות המארגן והצוות הפדגוגי להגדיר מהם הקריטריונים להערכת הקבוצות השונות העוסקות בפיתוח האתגר. בדומה ללמידה מבוססת פרויקטים, בה התלמידים יודעים מראש מהם הקריטריונים למשוב עבודתם. ככל שהקריטריונים יהיו ברורים ובהירים למורים ולתלמידים, כך היכולת של התלמידים לעמוד באתגר הפיתוח תהיה יעילה וטובה יותר. יש לחשוף בפני התלמידים את הקריטריונים כבר בתחילת הדרך.

 

7. חבר שופטים

יש למנות בר שופטים הטרוגני שיכולל מעל ל-3 אנשים. על השופטים לעבור בין הצוותים השונים, להאזין לפרזנטציות השונות של הקבוצות, להעניק ניקוד על פי מחוון שהוגדר מראש והיה חשוף לנבחרות התלמידים. חשוב שכל שופט יעניק נקודות באופן בלתי תלוי, ובתום השיפוט דפי הניקוד יעברו לאחראי שיאסוף את הנקודות. בכדי לא לעורר חלילה אי נוחות בקרב הנבחרות חשוב לשמור על שקיפות, לבחור צוות שופטים אמין, לא אנשי הפקה מקורבים ולא מורים של תלמידים. אנחנו בחרנו 6 שופטים: 3 מתנדבי רוטרי כפר סבא ו-3 מנטורים מתעשיית החלל שהגיעו במיוחד לשיפוט.

 

8. אחראי פדגוגי 

לצד הפקה של האירוע יש למנות אדם שיהיה המוביל הפדגוגי של האירוע. חשוב שאותה דמות תהיה מתחום התוכן שעליו מתבסס האקתון. במקרה שלנו בחרנו למוביל פדגוגי את אלון שיקאר סמנכ"ל D MARS. אלון יצק תוכן משמעותי עבור התלמידים והוסיף ידע, עניין וסקרנות רבה לתלמידים הן בהרצאות פתיחה והן מבחינת הליווי האקדמי לכל אורכו של יום זה. בבוקר קיימנו מפגש פתיחה שבה אלון נתן הרצאת מבוא על חשיבה מחוץ לקופסא, סיפר על תעשיית החלל ורעיון ההתיישבות על מאדים. אלון עבר בין הקבוצות במהלך האקתון, אתגר את התלמידים, היה נגיש עבורם ואפשר להם לשאול שאלות ולהיוועץ בו.

 

9. מפיק האקתון

תהליך ההפקה הוא חלק משמעותי וחשוב שלא כדאי להמעיט בערכו ביום האקתון. ההכנות להאקתון מלאות וגדושות במשימות קטנות וגדולות. במקרה שלנו, לקחתי על עצמי את הפקת האירוע. לאחר שקיבלתי את המנדט היה צורך לבצע שורה של משימות, מפגשים, פיתוח צוותי חשיבה בכדי לגייס נבחרות של תלמידים ומורים מכל התיכונים וחטיבות הביינים בעיר כפר סבא. יש לקחת בחשבון כי הכנות ההאקתון יכולות להימשך מספר חודשים ולא להקל בכך.

נבחרת תלמידי רבין שזכו במקום הראשון בהאתקון במסלול תיכונים מקבלים את התעודה והפרס מידי יובל השכל ארגון רוטרי, רויטל נאמן יהל מנהלת אשכול פיס ואלון השקאר 

10. תעודות, פרסים וגביעים

בכל האקתון יש לחשוב על פרס משמעותי עבור הזוכים. העבודה כי כרוך פרס יוצרת  תחרות מרעננת וכיפית בין הנבחרות. אלמנט הפרס הוא משמעותי וחשוב בהאקתון. התמזל מזלנו ומי שאשפר לנו להעניק פרסים זו עמותת מערך המתנדבים של רוטרי כפר סבא. כמו כן, היה לנו חשוב להעניק לכל תלמיד שלקח חלק ביום זה תעודות הערכה. מעבר לזכייה חשוב לקחת צעד קדימה את התוצרים של הקבוצות ולראות מה ניתן לעשות איתם.

סרטון מסכם של האתקון חלל

לסיכום, ההאקתון הוא חוויה לימודיתית משמעותית עבור המורים והתלמידים ושאר חברי קהילה שלקחו חלק ביום זה. כפי שאמרה גפן פרי, תלמידת כיתה י' בתיכון רבין כפר סבא: ״במהלך ההאקתון נהניתי מאוד. השילוב של ההרצאות המרתקות, השיח הקבוצתי הפורה והאווירה הנעימה ששררה במקום, הפך את החוויה למעצימה ביותר. למדתי המון מהיום הזה. ההאקתון איפשר לי להניח בצד לכמה שעות את הנושאים בהם אני עוסקת בחיי היומיום שלי ובשגרת הלימודים, לצאת מן הקופסה ולהתמקד בנושא כה מרתק וחשוב שאני לא עוסקת בו בדרך כלל - החלל וההתיישבות העתידית על מאדים״. אני ממליצה ליישם ימי שיא בשנת לימודים בתהליך האקתון כיתתי, שכבתי, בית ספרי עירוני בכל נושא שתבחרו, אתם המורים, לעשות. הרווח בסופו של דבר משמעותי ומאפשר כמובן למידה קצת אחרת.

 --

נספח קריטריונים להערכה האקתון מושבות במאדים

הדפסת סיפור זה
רויטל נאמן יהל

מנהלת אשכול פיס בעיר כפר סבא, מורה ויזמית , זכתה במענק שנתיים בפרויקט חקר בביולוגיה לחטיבה עליונה " האם הסרטן הוא בלתי נמנע? "

"אנשים בעלי הישגים לעיתים רחוקות עמדו מנגד ונתנו לדברים לקרות להם. הם יצאו החוצה וגרמו לדברים לקרות ".

ליאונדרו דה וינצ'י

מעולם לא ראיתי את עצמי כמורה שאמורה להעביר חומר או להכין תלמידים לבגרות . היה לי ברור שאני נמצאת במערכת החינוך בשביל משהו הרבה יותר גדול . אומרים שמחשבה יוצרת מציאות ולכן עבדתי, יזמתי ותרגלתי את אותם הדברים שהיה לי חשוב להנחיל לתלמידים שלי. האמנתי שתפקידי הוא להכשיר את דור המנהיגים הבא של מדינת ישראל, ומידי יום בשיעורי הביולוגיה הייתי מפתחת אצלם את האמונה שהם המנהיגים, המדענים והמובילים החברתיים.

השיעורים הפכו להיות במה לרכישת מיומנויות המאה ה- 21 בשביל התלמידים שלי ולא שמתי את הדגש על העברת הידע. רציתי לחנך אותם לערכים של נתינה, צדק חברתי ואקטיביזם חברתי אמיתי.

לא תמיד זה היה קל , יש כל הזמן עליות ומורדות, במיוחד כשתשאלו יזם ש"בוער בעצמותיו" לחולל שינוי 'כאן ועכשיו'. מערכת החינוך היא מערכת מסורבלת ומסועפת שמלאה בפקידים ובמקבלי החלטות ולעיתים המורה היזם מרגיש כמו "האחרון בשרשרת המזון". אבל לא נתתי לדבר מכל אלה לשבור לי את האמונה. היא היתה חזקה ממני. קמתי, יזמתי , עשיתי את הדברים אחרת ונתתי למעשים לצעוק החוצה, לשבור את קירות הכיתה וחומות בית הספר, והצלחנו יחד – התלמידים ואני!