6 טיפים ליצירת התקשרות בטוחה עם התלמידים

3776
6 טיפים ליצירת התקשרות בטוחה עם התלמידים

 "מורה משפיע על הנצח; הוא לעולם לא יוכל לדעת היכן ההשפעה שלו נגמרת"

 הנרי ברוקס אדאמס

 

מעת לעת אני מוצאת את עצמי תוהה האם הקשר שאני יוצרת עם תלמידיי משמעותי? האם נחוץ קשר משמעותי? ואיך נכון ליצור קשר והתקשרות בטוחים עם תלמידיי העתידיים? במאמר זה ארצה לשתף אתכם במחשבות שלי אודות חשיבות ואופן יצירת התקשרות משמעותית עם תלמיד.

אחד המנגנונים ללמידה משמעותית הוא יצירת קשר. תלמידים מגויסים יותר ללמידה כאשר הקשר עם המורה משמעותי עבורם. מנקודת מבט זו, הגדרת החינוך כוללת מחויבות הדדית ובניית קשר משמעותי כתשתית להתפתחותו האישית הלומד כאדם חושב ומרגיש. כלומר, קשר משמעותי בין תלמיד ומורה הם בסיס להתפתחות האישית של התלמיד.

מנקודת המבט של תיאוריית ההתקשרות של בולבי (Attachment Theory) כשם שיש צורך בהתקשרות ראשונית בטוחה בין אם לילד, התקשרות המהווה את בסיס הבטוח להתפנות לחקירה ולמידה, כך יש גם צורך בהתקשרות ראשונית בין מורה לתלמיד. התלמיד צריך לחוש בסיס בטוח להתנסות בלמידה ולדעת כי יוערך על סמך ההתנסות והדרך, וכי יש לי מי לפנות בעת אי וודאות אוהבנה.בהתקשרות בטוחה התלמיד יגיב בסקרנות כלפי שינוי, משימה או מורה חדש/ה. תלמידים שיחפשו את הקירבה והתיווך של המורה הספציפית, הנוכחות המורית תורגש גם כשאיננה. התלמיד ידע שבפניה לא יחווה דחייה אלא עידוד. ולהפך, התקשרות חרדתית, אמביוולנטית או הימנעותית לא תצמיח למידה משמעותית ודפוס התקשרות מצמיח, כי אם תיצור תלמידים שחשובים פחות ומדקלמים יותר, שיזדקקו לחיזוקים במקום ליצור לעצמם חיזוק עצמי ודעות מגובשות. 

 כל תלמיד/ה זקוק/ה למשהו אחר בדרך ליצירת התקשרות

אז איך עושים את זה?

1. השקיעו בהם - השקעת זמן, מחשבה ומשאבים בבניית קשר התקשרות בטוח עם התלמידים, מתוך הבנהשיש לכך השפעה עצומה על עולמו של התלמיד, על יכולת הויסות שלו ועל המוטיבציה שלו ללמידה.

2. זיהוי צרכים - ניסיון זיהוי הצרכים בסיסיים של כל תלמידותגובה מותאמת לצרכים אלה. הצרכים יכולים להיות התפעלות, הכרה, תחושת ערך עצמי, קבלה, שייכות וכדומה.

3. תגובה ללא שיפוטיות - בעת אתגר או בעיית התנהגות שאיפה ליצירת תגובה רגשיתמרגיעה, מכוונת ללא שיפוטיות.

4. הגדרת מטרות - הגדרת המטרה החינוכית עבור התלמיד פחות במושגי 'מיצוי פוטנציאל התלמיד/ה' ביחס לנורמת הגיל ויותר בזיהוי נקודת הקונפליקט וקביעת מטרות ביניים ביחד עם התלמיד, במטרה לשפר 'איכות חיים' של האדם.

5. דוגמה אישית - התנהגות שתשמש מודל אישי של ויסות עצמי. התנהגויות רבות נלמדות בדרכים עקיפות ולא באמצעות הוראה מכוונת. תראי לו איך לנהוג והוא יבטח בך ויפנים אותך כדמות חיקוי.

6. יצירת בטחון - יצירת עגינה מורית בטוחה, מעין העברת המסר "אני המורה שלך ואני נשאר כאן". זאת כולל יצירת "נמל בטוח"אליו התלמיד יכול להגיע ברגעי סערה להרגעה ובמקביל להיות "הבסיס הבטוח" ממנו יוצא מצויד בכלים רגשיים ודידקטיים לתהליכי למידה בעתיד.

לסיום, אחד מהתפקידים החינוכיים שלנו הוא יצירת דפוס ההתקשרות בטוח בלמידה. דפוס זה הוא הבסיס לאתגרי למידה עתידיים. התערבות שמכבדת תהליך ולאו דווקא שואפת לשיפור הישגים לימודיים, כבוד לאדם וצעידה משותפת של מורה ותלמיד, קריטית להתפתחותו. זאת מההתקשרות הראשונית בתחילת השנה ועד פרידה אחראית בסופה.

--

יש לכם דרכים נוספות? שתפו אתנו בתגובות

הדפסת סיפור זה
ד

מרצה, מאבחנת וחוקרת בתחום הלמידה והקשב.

אם לשתי מתבגרות ושובב אחד. סיימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטה העברית במחקר אודות הקשר בין הפרופיל הקשבי לסוג אתגריו הלימודיים והיתה מעורבת בעדכון ספר הקורס "לקויות למידה" של האוניברסיטה הפתוחה. יועצת מקצועית במשרד החינוך, ניהלה בעבר מרכז למידה וכיום בעיקר מרצה, חוקרת, מאבחנת, רצה, מטגנת שניצלים וכותבת