הוראה איכותית מתחילה במורה מעולה

3229
הוראה איכותית מתחילה במורה מעולה

מזה שנים מעמד המורה נמצא על סדר היום - כתבות, דעות ורפורמות בתחום מתפרסמות חדשות לבקרים. רבות נכתב ונאמר על המורים ומעמדם במערכת החינוך בישראל; על הקושי והתגמול הכרוכים בהוראה. בתוך השיח לעיתים אנו נוטים להתעלם מהמורים עצמם אשר נמצאים בלב העשייה החינוכית. מורים ומורות אשר עושים את עבודתם נאמנה, מתוך שליחות ואהבה למקצוע ולתלמידים. ביניהם מצויים גם מורים מעולים אשר שכללו את ההוראה לכדי פרופסוריה. בדומה לרופא מעולה, אשר מיומן בכלי אבחון וטיפול שנבנו מתוך הניסיון המעשי שלו ושל עמיתיו. כך גם מורה מעולה, מוביל את תלמידיו להישגים תוך שהוא מעניק הזדמנויות ללמידה והצלחה. אז מה הופך מורה למעולה? שאלנו את הזוכים והזוכות בפרס טראמפ להוראה איכותית והדברים שלהם/ן מובאים בכתבה שלפניכם.

 

חתירה לשיפור ההוראה והלמידה

קובי שוורצבורד, מורה לפיסיקה וזוכה פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2013, אומר כי מורה מעולה מאפשר לטעות וללמוד מהטעות. קובי מאמין כי חשוב מאוד להבין עם איזה מטען התלמידים מגיעים ועם איזה ידע. צריך לדעת לחשוף את הידע הזה ולהשתמש בו, לקחת את הידע הקיים ולתת להם את הידע המדעי הנכון, את ההבנה הטובה יותר. ״אסור להיות שיפוטי כלפי השגיאות של התלמידים אלא לקחת את זה לשיח בכיתה, כי ברגע שלא נהיה שיפוטים לטעויות ונראה להם שזה בסדר גמור, הם גם יתנו יותר מעצמם, יהיו יותר פתוחים וידברו יותר בכיתה.״ קובי אומר כי הסוד טמון בלקחת פעילויות שהם יתחברו אליהם, שקשורות להווי היומיומי שלהם, שהם ייהנו מזה ולא רק ילמדו. והעיקר, גמישות, סובלנות, מוטיבציה וסקרנות - עושים את המורה למורה מעולה.

  

 

מותאמת אישית לכל תלמיד/ה

נלי קלר, מורה למתמטיקה, זוכת צל"ש פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2014, אומרת כי מורה מעולה מאתגרת את תלמידיה. כאשר תלמיד אומר שהוא מבין, זה בכלל לא מבטיח שהוא הבין את מה שהתכוונת להסביר. עולם המושגים של המורה והתלמיד שונה פעמים רבות. היא מספרת כי בעקבות מקרים של חוסר תקשורת וניסיון למצוא נקודות ממשק, היא החלה לחפש דרכים ליצור קשר דו-צדדי להסבר והבנה של החומר הנלמד. כך נולד הרעיון של "בליץ בוחן" בו תלמידים עונים בע"פ על חמש שאלות קצרות שחלקן מסוג: "נכון-לא נכון" אותן היא בוחרת בקפידה יחד עם הכנת השיעור. יש כמה קבצים של שאלות והם מיועדים "לפרק" את הנושא לפאזלים קטנים, לבדוק באופן נקודתי את עומק ההבנה ואחר-כך לחזור לתמונה הכללית. למטרה זאת אני משתמשת גם ב"קרבות מתמטיים", בהם תוך כדי תחרות קבוצתית כל תלמיד צריך כמה וכמה פעמים להסביר את פתרון הבעיות לחברים וכך התמונה שנוצרה בראש של התלמיד אחרי הסבר החומר עומדת במבחן פעם נוספת.

 

מבוססת על למידה ונתונים

ד"ר גיא אשכנזי, מורה לכימיה, זוכה פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2015, מאמין כי מורה מעולה שואף ללמוד ולהתפתח. גיא מספר כי בחר בהוראה בשל הסקרנות להבין מערכות מורכבות כדי להסביר אותן בפשטות לכל אחד. ״כשהתחלתי את עבודתי כמרצה באוניברסיטה וכחוקר בתחום הוראת המדעים, למדתי שההבנה העמוקה שלי את החומר אינה מספיקה, וכי ישנן דרכים שונות בהן תלמידים תופסים את תהליך הלמידה, שיכולות להפריע להם ללמוד את מה שאני מנסה להציג בפניהם. לאהבת ההסבר שלי הצטרפה הסקרנות להבין את התהליכים הקוגניטיביים המעורבים בלמידה, וכיצד אפשר לנצל אותם להוראה אפקטיבית יותר. פיתחתי שיטות הוראה חדשניות, המסתמכות על תיאוריות בהוראת המדעים ועל מחקרים מעשיים בתחום.״גיא אינו מקבל שום דבר כמובן מאליו, ואני מוכרח להבין דברים לעומקם, עד שהעקרונות הפשוטים ביותר עולים מתוך המורכבות, והדברים המסובכים ביותר הופכים נהירים ופשוטים.

 

מושתת על פתיחות ואמון

הילי מרום, מורה למתמטיקה, זוכה צל"ש פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2016, אומרת כימורה מעולה בונה מקצוענות בהוראה. ״העובדה כי אנחנו עובדים כצוות מורים באופן צמוד ואינטנסיבי יוצרת מחויבות עצומה לצוות, ומעשירה את חווית ההוראה. אנחנו ממשיכים ומפתחים יחד את שיטת ההוראה באופן קבוע. האפשרות לעצב את הכיתה האידיאלית עבורי, ללמד בה ולהתפתח איתה, והזכות לעצב את שיטת הלמידה בה אני רוצה שילדיי ילמדו בעוד מספר שנים, גורמת לי להמשיך בשליחות זו בשמחה ובחדוות עשייה״.

 

ישנן דרכים נוספות להיות מורה מעולה;  להציב יעדים מאתגרים, לעודד לעצמאות, לאתגר את הלמידה, לעודד התמדה והשקעה, ללמוד ולהתפתח, לבנות אמון בכיתה, לחתור לשיפור ההוראה, ליצור מחויבות בתלמידים, ליצור מעורבות בלמידה, לעורר סקרנות ועניין, לעודד חקירה ושאילת שאלות, לכוון את התלמידים והתלמידות לשאוף גבוה. נשאר רק לבחור להיות מורה מעולה.

השנה, 100,000 ש״ח יוענקו במסגרת פרס טראמפ להוראה איכותית, למורים ומורות למתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים. אנחנו מזמינים אתכם/ן להגיש מועמדות (ההרשמה נסגרת ב-30/4). לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן

הדפסת סיפור זה
פרס טראמפ להוראה איכותית

בישראל ישנם מורים מעולים הממלאים את תפקידם ללא ליאות, מאמינים ביכולות של תלמידיהם ומעודדים אותם למצות את הפוטנציאל שלהם. הכישרון, הידע והניסיון של המורים המצויינים הללו היא אבן הראשה לכל ניסיון לשיפור איכות החינוך בישראל. ישראל זקוקה לדמויות המופת הללו כדי שיסמנו כיוון ודרך, ולשם כך הציבור צריך להכיר את אומנותם, להבין טוב יותר מהי הוראה אפקטיבית, וכל זאת כדי שיגבר האמון של הציבור במוריו.

החל משנת 2012 מעניקה קרן טראמפ לפרס להוראה איכותית, בסכום של 100,000 ש"ח, למורים מתחומי המתמטיקה והמדעים, המדגימים הוראה איכותית הלכה למעשה. זוכי הפרס נבחרים על ידי וועדת הפרס המורכבת ממורים מעולים, מומחים בהכשרת מורים ובכירים במשרד החינוך, ובהתאם לאמות המידה להוראה איכותית כפי שנקבעו על ידי ווע