סודות ההוראה – דף הכנה למבחן

3331
סודות ההוראה – דף הכנה למבחן

כיצד מעודדים מעורבות של תלמידים בשיעור? כיצד גורמים לתלמידים ולתלמידות לקחת אחריות על הלמידה שלהם, מבלי להוריד מהאחריות של המורה? כיצד אפשר להביא לידי ביטוי כישורים שונים של התלמידים? כיצד מתאימים את ההוראה לסגנונות הלמידה השונים של התלמידים והתלמידות?

אלו שאלות שהעסיקו ומעסיקות אותי בהוראה שלי. לאחר שצברתי מעט ניסיון בהוראה, הלך וגדל בי הרצון לגוון את פרקטיקת ההוראה שלי. הרצון הזה מושפע במידה רבה מהשתתפותי בקורסים במסגרת לימודיי במכון ויצמן למדע, מהשתתפותי בקהילת עמל של פרויקט "מועדון ה-5" ומישיבות הצוות בבית ספרי – הרב תחומי עמל ע"ש יגאל אלון ברמלה. התחלתי להכניס לכיתה פעילויות שונות: מטלות חקר, שאלות בסגנון שונה ממה שמופיע בספר ופעילויות בהן הכיתה לומדת יחד בקבוצות או בזוגות. לאחר שהכיתה התנסתה מעט בלמידה שונה מהרגיל, עלה לי רעיון כיצד לשנות גם את "שיעור ההכנה למבחן", שיעור שבדרך כלל לא אהבתי ללמד, ויצרתי את ״דף ההכנה למבחן״. דף ההכנה למבחן הוא דרך לעשות את "שיעור ההכנה למבחן" מעניין יותר, לערב את התלמידים בלמידה ולעזור להם להבין בעצמם איפה לשים דגש לקראת הלמידה למבחן.

איך עושים זאת? צפו בסרטון שילמד אתכם:

 

 

בשיעור הכנה לקראת מבחן, אני מחלקת את הכיתה לזוגות. כל זוג מקבל (או בוחר) נושא אחד, ובאחריותו להכין סיכום של הנושא. סיכום כזה יכול לכלול הסברים, דוגמאות ודגשים לפתרון שאלות. לאחר מכן, התלמידים בוחרים מחומרי הלימוד תרגילים מומלצים ללמידה. במקצועות רבי מלל הם יכולים גם לחבר בעצמם שאלות אפשריות. בשיעור אני עוברת בין הקבוצות ועושה בקרה על מה שהתלמידים רשמו.

את דפי הסיכום ורשימת התרגילים המומלצים אני אוספת ומשכפלת (או סורקת), ובסיומו של השיעור תלמידי הכיתה מקבלים חוברת עם סיכום של החומר שנוצר על ידיהם.

דף ההכנה למבחן תורם בכמה מישורים: הכנתנו יוצרת גיוון ועניין בכיתה ובמקביל יש לה גם אפקט רגשי. תלמידים שאינם בולטים בדיונים כיתתיים או שלעתים בעבודה עצמית משתרכים מאחור, יכולים לפרוח ולהביא לידי ביטוי כישורים שלא תמיד נראים בכיתה. כמו כן, המסר של שיעור כזה הוא חשוב עבורי - האחריות על הלמידה היא של התלמיד, הוא האחראי להצלחתו. אני המורה כאן בשבילו ואסייע לו, אבל ההצלחה היא בידו. או כמו שהיטיבה לנסח זאת אחת מתלמידותיי ״יש מעורבות, זה לא שהמורה עושה את הסיכומים ואנחנו מקבלים אותם וקוראים, אלא אנחנו יוצרים אותם, ורואים מה חשוב לנו שיהיה בסיכום, ומה אנחנו חושבים שצריך להיות כדי שיעזור לנו להתכונן בצורה טובה יותר".

הדפסת סיפור זה
יעל נוריק

מורה למתמטיקה ודוקטורנטית לחינוך מתמטי.