"מה נשמע" בחינוך? 5 טיפים לשימוש בואטסאפ לקידום הלמידה

10904

כל מורה מכירה את הסיטואציה הבאה – המבחן מתקרב והלחץ בכיתה עולה. אם היה אפשר להכניס מד לחץ לכיתה היינו רואים איך משבוע לשבוע רף הלחץ מרקיע שחקים אצל התלמידים. בשני השיעורים האחרונים לפני המבחן, התלמידים כבר ממש חסרי נחת.

אז לא רק תלמידים מתנהלים כך – גם סטודנטים במכללה, ואפילו סטודנטים להוראה (אולי אתם זוכרים זאת מתקופת הלימודים שלכם). לאורך שנותי כמורה במכללה למדתי להכיר היטב את הדינמיקה ואני רגילה למתרחש לפני תקופת מבחנים: הסטודנטים נהגו לטפטף אלי בבודדים ובקבוצות עם רשימות של שאלות והמון תסכול. הם היו אוגרים מספר שאלות, מצטיידים בחבר או חברה, "כדי לא להגיע למרצה לבד", ו"עולים אליי לרגל". אני, כמו מורות רבות – בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות –  נהגתי לנשום עמוק ולענות בכל הסבלנות לכל שאלה ושאלה, תוך כדי גיוס מתודות מענה יצירתיות, גם כדי לעזור להבנה להגיע, ובעיקר על מנת לסייע להורדת הלחץ.

אבל למרות המאמץ שלי במענה על שאלות, נשארתי מתוסכלת משתי סיבות: הראשונה היא שהשאלות די חזרו על עצמן בצורות שונות אצל תלמידים שונים. השנייה היא שחשבתי שהסטודנטים שלא באו לשאול, לו היו שומעים את השאלות והתשובות שעניתי, היו מורווחים כי היו לומדים עוד בזכות שאלות של חבריהם.

על מנת לפתור מצב זה פתחתי פורום שאלות ותשובות באתר הקורס, כדי לאפשר לסטודנטים לשאול, ולתת תשובות, מבלי להגיע אלי פיזית, תוך כדי שהם יושבים ולומדים בבית. הפורום יצר דיון פתוח, ומצב בו כולם רואים מה כל אחד שואל ומה אני עונה. המון שאלות עלו, ולפעמים כשנדמה היה לי שאני לא עומדת בקצב, הסטודנטים התחילו לצבור אומץ ולענות אחד לשנייה. לאט לאט, הפורום הפך למעין בימת דיון קטנה בנושאי המבחן והלמידה התקדמה!

לאורך השנים, בקורסים שונים, פתחתי פורומים כבר בתחילת הקורס. למה שישאלו שאלות כאלה רק לפני מבחן? אני מאמינה שלשאלות יש תפקיד משמעותי בשלבי הלימוד השונים: בשלב הלימוד ההתחלתי, השאלות הן ראשוניות, היוליות, ולאחר מכן, עם ההעמקה של הידע, מגיעות גם השאלות המורכבות יותר. ואכן, הסטודנטים שאלו, ואני עניתי.

פורום השאלות אפשר לתלמידים להעלות שאלות, לקבל תשובות וכן להיחשף לשאלות ותשובות של חבריהם לכיתה

השינוי התחיל לפני כשלוש שנים: עקב תקלה טכנית, לא הצלחנו, הסטודנטים ואני, להיכנס למערכת של אתר הקורס. מתוך תסכולי המר, החלטתי לפתוח קבוצת "ואטסאפ" מלווה לקורס. הכנסתי את כל הטלפונים של הסטודנטים לזכרון של הנייד שלי, ופתחתי קבוצה משותפת לסטודנטים ולי.

להפתעתי הרבה, בעקבות פתיחת הקבוצה, הרגשתי כאילו מישהו הדליק את האור: הזמינות הגבוהה שלי, והרצון שלהם לשאול, יצרו ביחד דינמיקה של קבוצה פעילה מאוד. תגובות הסטודנטים לא איחרו להגיע. עשה רושם שהם מאוד מרוצים. פינג-פונג השאלות, בינם לביני הפך להיות כללי, כולם זכו ליהנות מהשאלות, ופורמט הואטסאפ נגיש פי כמה מהפורום באתר הקורס. כמובן שלקראת המבחן, הקבוצה החלה רועשת ורוגשת, מצפצפת ללא הפסקה. השאלות השונות שלהם והרצון שלי לענות פתחו את כל מגוון האפשרויות שהואטסאפ מספק. תחילה צילמתי תמונות של איורים שעוזרים להסביר את השאלות שנשאלו, ובהמשך נהגתי לצלם סרטונים "תוצרת בית". על מנת להצליח לשתף אותם בואטסאפ, הקפדתי שאורכם לא יעלה על דקה וחצי, שיהיו ברורים ויכללו הסבר מאוייר שלי. כאשר לא עמדתי בקצב השאלות שנשאלו, הסטודנטים החלו עונים זו לזה עוד לפני שהספקתי אני להגיב. במקרה כזה, ברגע של פנאי, נהגתי להיכנס ולעבור על מה שענו בדיון. חיזקתי את התשובות הנכונות, ונתתי דיוקים לתשובות שדרשו דיוק.  

משראינו כי טוב, הסטודנטים ואני, התחלנו לנצל את קבוצת הואטסאפ כפלטפורמת תקשורת ביננו, מחוץ לשיעור, לא רק לצורך מענה על שאלות. לאחרונה, תוך כדי עיון במתווה העוסק בפדגוגיה מוטת עתיד, שפורסם ע"י משרד החינוך בדצמבר 2016, הבנתי את תחושת ההתלהבות שלי ושל התלמידים מהנושא. הרבה מהעקרונות בהם עוסק המתווה באים לידי ביטוי בכלי הפשוט הזה, של קבוצת ואטסאפ.

כך, עקרונות כמו פרסונליות ושיתופיות קיימים בצורת למידה שכזו. הקבוצה הכיתתית מאפשרת לכל לומד ולומדת לקחת חלק פעיל, תוך כדי הקריאה והכתיבה בקבוצה. קיים חיזוק חיובי לתלמידים לשתף תמונות ברגע אמת כאשר הם נתקלים בחווית היום יום שלהם בנושאים ששוחחנו עליהם בשיעור. בצורה זו מתרחש חיבור בין תוכן הכיתה לחוויות היום יום של הסטודנטים.

לא הכל נפלא בכלי הזה. לאורך שלוש השנים בהן אני נעזרת בקבוצות אלו, עם מגוון כיתות, נוכחתי שיש נקודות בהן הפורמט הזה מאתגר את הגבולות בין סטודנטים למורים.

עם זאת, אני מאמינה שמדובר בכלי יעיל שמשפר משמעותית את התקשורת בכיתה ומקדם מאוד למידה, והוא מתאים לא רק לסטודנטים אלא גם בהחלט לתלמידים בבתי הספר. כיום, השימוש בניידים החכמים ובאפליקציות השונות נפוץ בקרב התלמידים בבתי הספר העל יסודיים לא פחות מאשר בקרב סטודנטים. מהבחינה הזו האטמוספירה המאפשרת שילוב טכניקה זו בכיתות במכללה אינה שונה מזו המתקיימת בכיתות בבתי הספר העל יסודיים. לכן התנסות בדרך תקשורת בעזרת קבוצת ואטסאפ יכולה להניב תוצאה דומה. 

 

הקבוצה הכיתתית מאפשרת לכל לומד ולומדת לקחת חלק פעיל, תוך כדי הקריאה והכתיבה בקבוצה

5 טיפים לשימוש בואטסאפ לקידום הלמידה

  1. תנו להם "טיזר" לקראת השיעור - אני נוהגת להעלות "טיזר" של תמונה, חידה או סרטון שירמזו לסטודנטים במה יעסוק השיעור הקרוב בניסיון ליצור ענין, בדומה לציפייה לתוכנית או סרט לאחר שראינו את ה"טריילר" שלהם. אני יודעת שהצלחתי במשימה כאשר החידה מסקרנת אותם מאוד, והם עוסקים בקבוצה בניסיון לפצח את הרמזים שלי. תוך כדי תנועה שמתי לב שאני בעצם נעזרת בקבוצת הואטסאפ לניהול התחלה של "כיתה הפוכה". לדוגמה, לקראת שיעור שעסק בהשפעת לחץ על טמפרטורת רתיחה של חומרים, העלתי חידה שעסקה בבישול בעזרת סיר לחץ ושני סרטונים המדגימים את הנושא. ההודעה עלתה ערב לפני השיעור, והתכתובת שהתלוותה אליה גררה דיון שלם בין המשתתפים, אשר בסופו הסטודנטים כבר הבינו בעצמם את הנושא ואת העקרון. השיעור, למחרת בבוקר, התחיל מנקודה אחרת לחלוטין. המשפט הראשון שאמרתי, היה כמעט סיכומו של הדיון שנוהל כולו בקבוצת הואטסאפ. לימוד של הנושא למעשה בוצע בקבוצת הואטסאפ, והינו מתועד לתלמידים אם ירצו לחזור אליו. כמו כן, הוא נחווה כלמידה לא פורמלית, כשיחה קולחת בין המשתתפים השונים.

  2. הציעו להעלות סיכומון של השיעור - עם תום השיעור, אני נוהגת לכתוב בקבוצה הכיתתית הודעת סיכום האורזת את הנושא עליו דנו בשיעור. כולנו מחכים לפעמים ל"שורה תחתונה". הסיכום של הנושא, שנאמר בכיתה בחמש הדקות האחרונות, מנוסח עבור הסטודנטים ונכתב בקבוצה. בכדי לתבל מעט את הודעת הסיכום אני נוהגת להוסיף עוד קישורים לסרטונים, או למאמר קצר, או תמונה משעשעת שעוסקת בנושא השיעור. התגובות לכך טובות מאוד. התלמידים מחכים לאותו סיכומון קטן ואף עושים בו שימוש לצורך חזרה על החומר. לאחר מספר שיעורים, אפשר לעודד את התלמידים להתנסות בכתיבת הסיכמון הזה בסבב בינהם. כך הם יהיו שותפים אקטיבים עוד יותר בתהליך למידה משותף זה, והדבר יסייע בפיתוח תחושת האחריות שלהם כלפיו.     

  3. הגדירו את גבולות הקבוצה והקפידו עליהם - התלמידים וגם המורים חברים בקבוצות ואטסאפ שונות של בני משפחה וחברים. לעיתים קיימת קבוצה כיתתית שהמורה אינה שותפה לה. אנו מודעים לבעיתיות שקבוצות כאלו עלולות ליצור בהקשר של שפה לא נאותה והתנהגות אלימה ברשת. בקבוצה כיתתית בנוכחות המורה יש לנו כמחנכים הזדמנות לתת דוגמה להתנהלות ראויה ברשת חברתית שכזו, קבוצה שבה יש מקום לכל המשתתפים, קבוצה המכבדת את כלל הדעות העולות בה, כל עוד הן מנוסחות בצורה מכבדת. קבוצה בה מקפידים על שפה והתנהלות ראויה וקבוצה בה המורה מנהלת הקבוצה מגדירה באילו ימים ושעות הקבוצה פעילה. בהקשר זה, חשוב לציין כי גם אני שמחתי לגלות בהודעות מטעם כנסת ישראל, שמשרד החינוך מאפשר את פעילותם של המורים בקבוצות ואטסאפ כיתיות, אפשר לקרוא על זה פה.

  4. הלמידה יכולה להתרחש בכל מקום וזמן - תקשורת בקבוצת ואטסאפ שוברת את קירות הכיתה ומאפשרת למידה גם שלא בזמן השיעור. העתיד קורא תיגר על הגבלת הלמידה לפרק הזמן המוגבל בכיתה והקבוצה מאפשרת הרחבתו של זמן זה. סוג למידה שכזו, שהיא שיתופית, מקוונת ומאפשרת יצירת רשת חברתית, היא דרך לחוות ולהתאמן על כך.

  5. צרו קשר אישי בין התלמידים למורה אך וודאו שהוא מכבד ומתאים - אופי התקשורת הפרסונלית, הבינאישית והלכאורה בלתי פורמלית הנחווית בקבוצה כזו, מאפשרת יצירת קשר חזק ומיוחד יותר בין המורה לתלמידים. עם זאת לתחושתי, לעיתים התקשורת אינה מספיק מכבדת את מקומי ומקום התלמידים. דווקא המקומות המורכבים האלה אפשרו לי כמורה לדייק, לשקף ולחנך את תלמידיי לאופי תקשורת ראוי יותר. הרי שאיפתינו הגדולה היא לאפשר להם ללמוד להתנהל בעולם בו הם חיים ועל מערכות היחסים עם הסובבים אותם. דרך ההתנסות בתקשורת איתנו הם יכולים לקדם את ההבנה שלהם בנושא חשוב זה.

לאחר התנסות של מספר שנים, במספר קבוצות כיתתיות בקורסים שונים, אני חושבת שהיתרונות של שימוש בקבוצות ואטסאפ כרשת חברתית המקדמת את הלמידה עולים בהחלט על חסרונותיה. מכיוון שנקודות ההשקה בין סטודנטים במכללה לתלמידים בבתי הספר העל יסודיים רבות, בעיקר בהקשר של שילוב רשתות חברתיות בתהליך הלמידה, אני ממליצה לכם בחום לבחור כיתה אחת ולהתנסות בכך.

 

הדפסת סיפור זה
ד

מרצה בחוג למדעים במכללת סמינר הקיבוצים. מתעניינת בכל הקשור בשילוב של חינוך, מדע ופדגוגיות מגוונות בכיתה