19 שאלות שיעזרו לכם להכיר את התלמידים שלכם טוב יותר

9992
19 שאלות שיעזרו לכם להכיר את התלמידים שלכם טוב יותר
מאת: מורי ג' אליאס, אתר אדיוטופיה

יש כמה דברים חשובים שעלינו לדעת על כל התלמידים שלנו, כיוון שידיעתם תשפיע מאוד על דרך ההוראה שלנו. דברים אלה משקפים את התנאים שדרושים לתלמידים כדי ללמוד היטב, להיות שמחים, להרגיש שייכים ולהיות חסינים מבחינה נפשית.

אם נבין מי הם התלמידים שלנו ברמה העמוקה ביותר, נוכל להתנהג בעצמנו באופן מבין ותומך יותר. במאמר "לשפר את האמפתיה של המורה כדי לשפר את התנהגות התלמיד" טוען הפסיכולוג והמומחה לסביבה בית ספרית רוברט ברוקס כי מורים יכולים לשפר את היכולות האמפתיות שלהם כשהם שואלים את עצמם, "באילו מילים הייתי רוצה שהתלמידים שלי ישתמשו כדי לתאר אותי?" 

השאלות הבאות יכולות להיות מופנות לצעירים מכל הגילאים, בהתאמות קלות, כיוון שהן רלוונטיות לסטודנטים באוניברסיטה בדיוק כפי שהן רלוונטיות לילדי הגן. התשובות לשאלות אלה יגלו לנו את כל מה שעלינו לדעת כדי ליצור תנאי למידה חיוביים.

אילו שאלות אנו יכולים לשאול כדי להכיר ולהבין את התלמידים שלנו ברמה עמוקה יותר?

שאלות שחשוב לשאול מיד
בתחילת התהליך כתבו את השאלות הבאות על כרטיסיות, ובקשו מהתלמידים לכתוב את תשובותיהם על הצד השני. אפשר לענות על שאלה אחת מדי יום.

  • מה עוזר לכם להרגיש רצויים?
  • איך הייתם רוצים שיברכו אתכם לשלום?
  • אילו נקודות חזקות אתם מביאים לכיתה? ולבית הספר?
  • מה הדבר האהוב עליכם בבית הספר עד כה? מה הייתם רוצים לשנות?

גישה נוספת שבה אפשר להשתמש בשאלות האלה, היא לערוך סקר ולבקש מהתלמידים לכתוב את תשובותיהם, באופן אנונימי או גלוי. ניתן גם לפתוח את יום הלימודים בדיון בין התלמידים על תגובתם לכמה מהשאלות האלה בקבוצות קטנות. לאחר מכן, בקשו מנציגי הקבוצות לחלוק את תגובתם עם שאר הכיתה.

 

שאלות להעמקת מערכות היחסים
בשבוע השני והשלישי של התהליך, בקשו מהתלמידים לענות על השאלות הבאות:

  • מתי אתם מרגישים שאתם מסוגלים לעשות משהו? באיזו תדירות?
  • מתי אתם מרגישים שמקשיבים לכם?
  • מתי אתם מרגישים שמכבדים את מה שאתם אומרים?
  • מתי אתם מרגישים שמטפלים בכם ודואגים לכם?
  • מתי יש לכם הזדמנות להיות מנהיגים?
  • מתי אתם מרגישים הכי בטוחים? והכי לא בטוחים?
  • מתי אתם צוחקים בבית הספר?

 

שאלות שאפשר לשאול במהלך השנה ככל שהתהליך מתקדם
כדי להמשיך ולהכיר את התלמידים שלכם, לבנות את מיומנויות הרפלקציה שלהם ולשפר את החוסן הנפשי שלהם, שאלו את השאלות הבאות במהלך שנת הלימודים, ואחריהן ערכו דיונים לתמיכה במסקנות. 

  • כיצד אתם תורמים לבית הספר?
  • מי מאמין שאתם יכולים להצליח?
  • מה מפחיד אתכם בבית הספר? מה מתסכל אתכם? מה גורם לכם להרגיש מובסים?
  • מתי אתם מרגישים שמאתגרים אתכם ותומכים בכם?
  • מה נותן לכם השראה בבית הספר?
  • מי עוזר לכם להתאושש אחרי שנתקלתם במכשול?
  • מי תמיד שמח לדבר איתכם?
  • מתי אתם מרגישים שמותר לכם לטעות, או להראות שאינכם יודעים משהו או איך לעשות משהו?

 

עוזרים למערכות היחסים ולאמון לצמוח
לעיתים קרובות עוברים כמה שבועות עד שהתלמידים מצליחים לקבל תשובה ברורה בינם לבין עצמם לשאלות שנשאלו בתחילת התהליך. עד אז הם כבר יידעו מי מאמין בהם כשהם מצליחים, מי שמח לדבר איתם ומי יעזור להם להתאושש במקרה הצורך (ובמהלך השבועות הראשונים לתהליך, הם בהחלט ישימו לב לעבודה הקשה שאתם משקיעים כדי להפוך לאחד המבוגרים האמינים והראויים בחייהם).

ככל שנדע יותר על התלמידים שלנו, כך נוכל לעזור להם למצוא תשובות לשאלות ששאלנו. התשובות יאפשרו להם לכוון טוב יותר את האנרגיות שלהם, כדי לבנות חוסן נפשי ולצמוח בתור לומדים.

 

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר אדיוטופיה ואנו מודים לצוות אדיוטופיה ולמחבר מוריס ג'. אליס  על האישור לפרסם את הדברים לקהל המורות והמורים בישראל.

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp