האם יש "תרופת פלאים" ל-ADHD?

5242
האם יש

זוכרים את ימי העדנה הקצרים של הספינר? לא אחת צצה איזו אופנה חולפת, "שיגעון" חדש שתופס את התלמידים. לא פעם מייחסים לאותה תופעה כוחות רבים ומסמנים אותה ככלי המסייע לתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז להתרכז במהלך השיעור. כך היה עם הספינר והיום זה מתרחש עם ה"סליים" הדביק שמככב...

אבל התופעה תמיד נעלמת בסוף, ואנו למדים מכך את הלמידה המצערת כי נראה שאין "תרופת פלאים" להפרעות הקשב והריכוז.

מה בכל זאת מורים יכולים לעשות על מנת לקדם תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז ולסייע להם?

ליקטתי עבורכם המורים 10 המלצות אשר יכולות לסייע בעבודה החינוכית-פדגוגית עם תלמידים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

 

10 המלצות לעבודה עם תלמידים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז

1. זיהוי והבנת הבעיה – הכירו בכך שקשיי הארגון וההתארגנות, חוסר ההתמדה, ההפרעות בשיעור והקושי לשמור על קשב וריכוז אינם נובעים מזלזול, חוצפה, אי קבלת סמכות או עצלות. כל אלו הינן תופעות ידועות ומוכחות שהינן חלק מהפרעת הקשב והריכוז. אין זה אומר שיש להתעלם מהן או לקבלן, אך יש להבין שהתלמיד אינו "עושה דווקא" או מתנהג מבחירה ורצון באופן זה.

2. מתן מענה מותאם בבית הספר נוטים לקרוא לכך "לתפור לתלמיד/ה חליפה". הכוונה היא להוראה מותאמת אישית לתלמיד/ה בהתאם להעדפות, ליכולות, לנטיות ולצרכים האישיים שלו/ה. המלצה זו מתאימה לא רק לבעלי הפרעות קשב וריכוז אלא לכל תלמיד באשר הוא, שהרי לא כל התלמידים הינם מקשה אחת.

3. שמירה על שיגרה, יציבות וגבולות - עבור תלמידים עם הפרעת קשב, חשוב לשמור ככל האפשר על סדר יום קבוע ומערכת שבועית קבועה וידועה מראש. למשל, חשוב לומר לתלמידים מה עומד על הפרק היום בשיעור, להזכיר מה למדנו ועשינו בשיעור שעבר ואפילו לספר מה ילמד בשיעורים הבאים. כדאי להכין תלמידים אלו לקראת כל שינוי בשיגרה, כמו מעברים או יציאה לחופשות.

4. הנחלת אסטרטגיות לעבודה לפני השיעור מאחר ואחת הבעיות הנפוצות והגדולות של תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז היא קושי בהתארגנות, אפשר לסייע להם לאמץ מספר אסטרטגיות לשם ארגון, סדר וזכירת משימות. למשל: למצוא את הדרך הנוחה לתלמיד/ה ליצור ארגון של המשימות והרעיונות, בעזרת פרקטיקה אחת שתרכז את הכל במקום אחד - כגון תזכורות בפלאפון, אפליקציות ארגון משימות, עבודה בלוח מחיק בחדר, עבודה עם יומן (במחשב או על הדף) וכן הלאה....

המורה יכול/ה להוות מודל לחיקוי ולעזור ביצירת מודל להתארגנות שישרת את התלמידים בעתידם ובמקביל לארגן את המידע והשיעורים, על ידי יצירת מפת דרכים למה שיתרחש בשיעור הקרוב. לפני כל שיעור - המורה ת/יאמר מראש ואף ת/ירשום על הלוח מה מתוכנן בשיעור. כך, התלמידים ידעו היכן הם עומדים בלמידה ומה עומד לקרות.

עזרו לתלמיד/ה למצוא את הדרך המתאימה לו/ה ליצור ארגון של המשימות והרעיונות שלו/ה

5. תיווך למתרחש בכיתה – במהלך השיעורים חשוב מאוד לתווך לתלמידים בעלי הפרעות הקשב והריכוז את המתרחש. לשם כך מומלץ:

  • לדבר באופן תמציתי וברור.
  • לכתוב על הלוח באופן מסודר, למשל בעזרת תקציר, נקודות, תרשים זרימה, טבלה, דיאגראמה, סכמת שמש וכן הלאה.
  • במידה והתלמיד/ה מתקשה בכתיבה – יש לאפשר לו/ה להקליט, לצלם או להקליד.

6. עידוד, קבלה, תמיכה וחיזוק התלמידים – משוב חיובי הינו חיוני וחשוב ביותר לכל תלמיד, אך אף יותר לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז הסופגים ללא הרף ביקורת על ההישגים הנמוכים שלהם או על התנהגותם הלא רצויה, ביקורת היוצרת ביטחון עצמי ירוד והערכה עצמית נמוכה. מתוך כך, תלמידים אלו זקוקים מאוד למשוב חיובי, מעודד ובונה, שהוא כלי מקדם למידה ממדרגה ראשונה העוזר לילד/ה להפנים ולזכור חוקים, הוראות ונורמות ובונה ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי. חשוב שהמשוב והחיזוקים יהוו חלק משגרת החיים בסביבתו של תלמיד/ה עם הפרעת הקשב. אפשר לקיים שיחה אישית עם התלמיד/ה, להתחבר אל עולמו/ה, להקשיב, להציב מטרות ובעיקר לספק לו/ה חווית הצלחה.

7. מעבר להוראה והערכה חלופיות – תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז יתקשו יותר מאחרים במצבים של הוראה פרונטלית ומבחנים סטנדרטיים. מתוך כך כדאי לגוון את ההוראה והלמידה כך שלא תתבסס על הוראה פרונטלית בלבד. מומלץ מאוד להשתמש במצגות, להקרין סרטונים, לתת לתלמידים ללמוד באופן עצמאי בפרוייקטי חקר ו/או לעבוד יחד, ללמוד באופן שיתופי ולחלוק ידע. כדאי גם לגוון את הערכת התלמידים, כך שתתבצע לא רק על ידי מבחנים. כך, הוראה והערכה חלופיות מאפשרות לתלמידים לבוא לידיי ביטוי בהתאם לכישוריהם ואינן מגבילות את הישגי התלמידים בשל מבנה למידה והערכה שאינו מתאים להם.

8. הביאו את חוזקות התלמידים לידי ביטוי בכיתה – כאמור, תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז נוטים לסבול מדימוי עצמי נמוך. מתוך כך חשוב להבליט את החוזקות שלהם ולתת להם תפקידים משמעותיים המדגישים את הכישרונות והיכולות שלהם על מנת לשפר את תחושת המסוגלות ולשפר את הדימוי העצמי שלהם.

9. יצירת סביבת למידה נטולת גירויים חדשים – בעוד ששימוש בגירוי קבוע וחזרתי יכול לסייע לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז (למשל, ציור או קשקוש במחברת), גירויים חדשים ומעניינים מפריעים להם מאוד שכן הבעיה המרכזית שלהם היא הקושי שבשמירה על קשב וריכוז בגירוי יחיד כאשר יש הפרעות מסביב. לכן, כדאי להושיב את התלמיד/ה בקרבת המורה, לנסות ליצור מיעוט בגירויים חדשים, אך במקביל לאפשר למשל יציאה קצרה לאיוורור במהלך שיעור.

10. שתפו פעולה והתייעצו – כמורים חשוב שתדעו שאחד הדברים היכולים לסייע ולקדם יותר מכל תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז הוא שיתוף פעולה, הבנה וחיבור בין כל הגורמים המטפלים בתלמיד/ה, בבית הספר ובבית. מתוך כך חשוב להיוועץ עם קולגות בבית הספר – מורים בעלי ותק וניסיון, מורים שבעצמם סובלים מהפרעת קשב וריכוז וכמובן יועצ/ת חינוכי/ת ופסיכולוג/ית בתוך בית הספר.

 

טיפ מיוחד – למורים המתמודדים בעצמם עם הפרעת קשב וריכוז
מורים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולים לשמש כסוכני שינוי בבית הספר, שכן הם מכירים מקרוב את התופעה וחוו זאת על בשרם. הם יכולים, ביתר קלות, להבין את מקום התלמיד/ה והתמודדותו/ה עם הקשיים. בנוסף, הניסיון האישי של מורים אלו יכול לסייע להם לפתח אסטרטגיות ודרכי התמודדות עם הקשיים והאתגרים. בכך, הם מסוגלים לתרום וללמד את התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז דרכי התמודדות ולסייע להם לסגל לעצמם כלים חיוניים ומתאימים לכל תלמיד/ה באופן אישי.

ומעל הכל – ולא רק לגבי תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז – זכרו, מורים יקרים, את מה שחשוב ביותר:

אמונה בתלמיד /ה – לא לוותר לו. ובעיקר - לא לוותר עליו.

 

איך אתם מסייעים לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז? ספרו לנו בתגובות ותוכלו לסייע למורים נוספים. 

הדפסת סיפור זה
רונית הררי

יועצת חינוכית, MA

מטפלת התנהגותית-קוגנטיבית, CBT