מעברים בראייה אחרת

1966
מעברים בראייה אחרת

לפני 10 שנים כשהייתה הילדה הצעירה שלי בכיתה ח', היא עברה תהליך קשה במעבר לכיתה ט' והתקשתה מאוד להחליט באיזה בית ספר לבחור. גם לנו ההורים התהליך היה קשה ומלא דאגות לגבי בית הספר החדש. הרגשתי שההכנה שנעשתה בבית הספר היסודי, בו ביתי סיימה כיתה ח', לא הייתה מספיקה וכתוצאה מכך, הילדה נותרה בתהליך המעבר מלאת פחדים וקשיים ועברה לבדה את ההתמודדות עם התלמידים והמורים החדשים בבית הספר התיכון.
חוויה זו הובילה אותי להבין עד כמה חשוב נושא המעברים, כדי להקל על התלמידים וההורים להתמודד עם האתגר ששינוי מסוג זה יוצר. שינוי שהוא לא רק מעבר בית ספר, אלא שינוי משמעותי בחיים.

 שינוי

 

בעקבות כך הגיתי תכנית מעברים חדשה עבור הית הספר בו אני עובדת. המטרה הייתה שבית הספר יוביל את התלמידים וההורים בתהליך מסודר ומובנה, שיכין אותם לקראת המעבר מבית הספר היסודי לבית הספר העל-יסודי, באמצעות הבנה, שיח ומתן כלים לביצוע הבחירות הנדרשות. מטרת התכנית היא לסייע בהתגברות על הפחד ובהתמודדות עם השינויים. במסגרת התהליך משולבות סדנאות, פעילויות חווייתיות שונות והדרכה לתלמידים ולהורים בנושא המעבר, כמו גם ביקורים וסיור בבית הספר הקולט מתקיימים בצורה מובנית ומונחית יותר מאשר בעבר, כדי לטייב את המהלך.

 

בשנה האחרונה, התכנית יושמה בהצלחה רבה, למרות המאמץ הרב אליו נדרש הצוות והזמן הארוך שזה הצריך. ראינו כי חששות התלמידים פחתו, הכלים שהיו להם לביצוע הבחירות השתפרו והמוכנות שלהם למעבר עלתה. אחת מהתובנות העיקריות אליהן הגענו, היא, כי כדאי להתחיל את השיח בנושא המעבר מוקדם יותר ולא רק בשנת המעבר - בכיתה ח'. בנוסף, חשוב לשים דגש על הנושא בשיעורי החינוך וכישורי חיים בראייה רחבה יותר, בהקשר למעברים ושינויים בחיים בכלל, כל זאת בהתאמה לשיח עם ההורים ולתפיסה המשלבת הדרכת הורים ותלמידים.

 

מעבר הוא זמן של התחדשות, הזדמנות לשינוי ולבחינה עצמית של ההתנהגות, הבחירות ואופן הפעולה. עם זה, כדי לגרום למעבר להיות חוויה חיובית ובונה, נדרשת התבוננות מעמיקה בדרך בה אנו מכינים את התלמידים לקראת השינוי. ההתבוננות הביקורתית מאפשרת לנו לאתר את נקודות החוזק ולמצוא חלופות לנקודות החולשה באופן הכנתנו את התלמידים, כדי להביא לתהליך מעברים מיטבי.

נכתב על ידי אלעייסה סוסן, בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג, במסגרת מאיץ היזמות החינוכית של מרכז פסג"ה לוד
 
הדפסת סיפור זה
ד
מרצה וחוקר בתחום החינוך ובתחום הניהול. מומחה לחדשנות והובלת תהליכי שינוי. מנחה בעלי תפקידים, צוותים והנהגות הורים. מלווה פתרון משברים.