כיצד להעתיק עבודה, מבלי להיתפס

6508
כיצד להעתיק עבודה, מבלי להיתפס

"לא משנה מה קורה, תמיד יהיה מישהו שייקח את הדברים יותר מדי ברצינות."

(דייב בארי)

 

הומור יודע לעשות פלאים

העתקת עבודות, אינה עניין של מה בכך. דרושה מיומנות הנרכשת צעד אחר צעד. כמורה, אני משתדל לכוון את תלמידַי לדיוק וליעילות גם בנושא זה. ברוח הומוריסטית, ניסחתי את ההנחיות הבאות (כולל שתי ההערות הנלוות) והצגתי אותן בפני התלמידים בהקשר הרלוונטי. לשמחתי הרבה, המסר המובא בין השורות, בנוגע להשלכות של הבחירה להעתיק עבודה, היה ברור להם כשמש.

 

כיצד להעתיק עבודה, מבלי להיתפס / גיל ברנד

(מנוסח בלשון זכר, אך מיועד לתלמידים ותלמידות כאחד)

  1. לא מעתיקים ממישהו שאתה יושב לידו באופן קבוע, או ממישהו שהמורה יודע שאתה בקשר קרוב עימו.
  2. כאשר מגישים את העבודה למורה, יש ללבוש הבעת פנים רצינית ומותשת. כלומר, "לשדר" למורה שהכנת העבודה היתה מסובכת וגזלה זמן רב.
  3. בכל שאלה שמעתיקים, יש לשנות בחוכמה את ארגון הפתרון על גבי הדף, אך להעתיקו במדויק, בכדי למנוע מצב שבו דרך הפתרון שגויה בעוד שהתשובה הסופית נכונה (מצב כזה, מקל כמובן על המורה לזהות העתקה). במקצועות רבי מלל, בנוסף על ארגון חכם של הטקסט, יש לנסח מחדש משפטי מפתח (במידת האפשר) ולהשתמש במילות קישור נרדפות לאלו המופיעות בעבודה המקורית.
  4. אם אין ביכולתך ללבוש הבעת פנים רצינית ומותשת – אל תעתיק את העבודה.

הערות:

  • התלמיד המעתיק, עשוי לחוש אי נוחות או כאב בטן במשך יום-יומיים. אין צורך לגשת לרופא, זה יחלוף מעצמו.
  • במקרים נדירים, בהם התלמיד חש כי העתקת העבודה תרמה לידע שלו בנושא הנלמד, מומלץ להיוועץ בהורים.

 

 

אחד התלמידים ביקש להדגים לכולם מהי הכוונה ב"ללבוש הבעת פנים רצינית ומותשת". אז הוא יצא, השתהה מעט, דפק בדלת. שאר התלמידים היו מתוחים באותה מידה שהיו מרוגשים ומחויכים. הוא נכנס וניגש אלי בצעד בטוח-מהוסס, בידו קלסר מדומה, הביט לעברי והשפיל מבטו במידה הנכונה. הביצוע שלו היה מושלם. מחאנו כפיים.

 

--

שער הכתבה באדיבותו של המשורר והמאייר ערן שפי

הדפסת סיפור זה
גיל ברנד
מוזיקאי ומשורר, בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. מחנך ומלמד מתמטיק​ה ​בתיכון משנת 2009​. משתדל לפתח אנלוגיות בין עולם המתמטיקה לחיי היומיום ולהציג את הפרקטיות והתועלת שבה, כך לקרב את המתמטיקה אל התלמידים ולעודד סקרנות; לפנות אל עולם הרגש של התלמידים, להעשיר את עולם הדמיון שלהם ולתת להם במה בפני חבריהם; להציג את הדיוק ותשומת הלב שדורשת המתמטיקה​ כערך חיובי​, ובכך לטפח את מושג האחריות; לתת ביטוי לגוון הפואטי והמשחקי שבמתמטיקה, תוך שילוב מוזיקה ושירה. ובעיקר, הרבה אהבה.