ברוכים הבאים לעתיד: תלמידים ומורים לומדים קורס אקדמי ביחד

5262
ברוכים הבאים לעתיד: תלמידים ומורים לומדים קורס אקדמי ביחד

יניב, מורה להיסטוריה בחטיבת ביניים ורונה, מורה לביולוגיה בתיכון, לומדים יחד עם תלמידיהם קורסים אקדמיים בתכנות ובאסטרונומיה. נושאי הקורסים אינם מתחומי הדעת של יניב ורונה ולכן, בלמידה זו תפקידם אינו להקנות ידע, אלא ללוות את הלמידה העצמית מחד והשיתופית מאידך. כיאה למאה ה-21, התלמידים צופים בסרטוני הקורס בבית, בגפם. בכיתה, הם עובדים כרשת של לומדים ומלמדים.

השנה, אלפי תלמידים מכיתה ז' עד יב', לומדים קורסים אקדמיים ביחד עם מוריהם.

איך הם עושים זאת? יניב, רונה ומאות מורים נוספים, לומדים עם תלמידיהם קורסי MOOC - קורסים אקדמיים של האוניברסיטאות הטובות בעולם, הנמצאים ברשת בחינם. הם עושים זאת לאחר שלמדו טכניקת הוראה זו בהשתלמות שהתקיימה בסלון הבייתי שלהם.

אז מה זה בכלל MOOC?
MOOC, ראשי תיבות של Massive Open Online Courses – הינו קורס אקדמי, חינמי, מקוון ומרובה משתתפים. אוניברסיטאות מובילות בעולם מעלות לרשת את טובי הקורסים עם בכירי המרצים, ובחינם. כל אחד יכול ללמוד כל דבר ובכל מקום. ישנם כיום כ-10,000 קורסי MOOC שונים, העוסקים בתחומי ידע מגוונים ובעלי רמות קושי שונות. כל אחד מאתנו, מורה או תלמיד, יכול בכל רגע נתון, מבלי לצאת מהבית, למצוא קורס עדכני בתחום שמעניין אותו וללמוד אותו בחינם יחד עם מאות ואלפים סטודנטים במקביל.

עולם ה-MOOC

 

למה זה חשוב?
כמות הידע בעולם גדלה בכל יום. הידע הקודם מתיישן במהירות, והחדש הופך נגיש יותר. כמעט לכל תלמיד יש גישה לאינטרנט דרך המחשב או הנייד, שמאפשרים לו לגשת לכל הידע הזה. לכן, גישת החינוך המסורתי, בה שימש המורה כסמכות העליונה בעלת המקור היחיד לידע, אינה רלוונטית יותר.

מערכת חינוך הרואה את תפקיד המורה כמעביר ידע, תהיה נדונה לכישלון ולו רק מעצם התפתחותו והשתכללותו המהירה של הידע. כדי להתאים את עולם חינוך למציאות העכשווית הנמצאת בתהליכי שינוי מהירים, עלינו ללמד את תלמידינו מיומנויות לרכישה ועיבוד הידע, כיצד לגשת למקורות ידע שונים ולהפוך ללומדים עצמאיים.

ה-MOOC מאפשר נגישות למידע אמין, חדשני ורלוונטי שהמורה יכול לרתום לטובת הידע שלו ושל תלמידיו, בקלות. הוא גם מאפשר לנו ללמד את התלמידים לרכוש ידע באמצעות מקורות מידע חדשניים ואמינים. כיום קיים מגוון עצום של קורסי MOOC, בתחומי ידע מגוונים ובעלי רמות קושי שונות. כל אחד מאיתנו, מורה או תלמיד, יכול בכל רגע נתון, מבלי לצאת מהבית, למצוא קורס עדכני בתחום שמעניין אותו, וללמוד אותו בחינם, יחד עם מאות או אלפי סטודנטים במקביל.

אחוזי מסיימי MOOCs
ממוצע מסיימי MOOC. מתוך מחקר הערכה של דייויד סאביני (Davide Savenije) - לינק

בכל זאת, מה החיסרון?
לצערנו, למידת MOOC אינה דבר פשוט. למרות יתרונות הנגישות והמגוון, מסתבר שלא פשוט להתמודד עם קורסים מתקדמים בלמידה עצמית. מחקרים מראים באופן עקבי כי רק אחוזים נמוכים ביותר (0.8%-19%) מתוך הנרשמים, אכן מצליחים לסיים בהצלחה את הקורסים. נתונים סטטיסטים אלו נשארים עקביים בפלטפורמות שונות ולאורך השנים.

אז איך לומדים עם התלמידים MOOC ומסיימים בהצלחה?
איך צורכים ידע במאה ה-21?
ומהו תפקידו של המורה בעבודה עם MOOC בכיתה?

HOW2MOOC

מודל How2MOOC – מודל "ערי חינוך" ללמידת MOOC, פועל זו השנה הרביעית בהובלת האגף לטכנולוגיה ומידע של משרד החינוך. במסגרת המודל עלו אחוזי ההצלחה בסיום הקורסים מ-20% בעולם, ל-83% בישראל!

למודל How2MOOC  שלושה מרכיבים:

1- מודל הנבחרת (מטרה משותפת, ולומד מלמד)
2- כיתה הפוכה
3- שימוש נרחב במדיה חברתית

המודל בא לתת מענה לקושי בלמידה של קורס אקדמי, בשפה זרה, תוך שמירה על מוטיבציה גבוהה לאורך זמן והעלאה של אחוזי המסיימים.

מודל הנבחרת
אמנם קריטי להיות "לומד עצמאי" במאה ה-21, אך מיומנות נוספת שעדיין לא דיברנו עליה היא "עבודת צוות".

במודל How2MOOC, לומדים את קורס ה-MOOC כנבחרת!

לכיתת נבחרת שני חוקים:

  1. לקבוצה מטרה משותפת – למשל ציון ממוצע המוגדר מראש
  2. לומד מלמד – כולם תורמים לקבוצה מיכולותיהם הייחודיות, ונתרמים על ידה.

בכיתה נוצרת ערבות הדדית (במקום להתחרות זה בזה), וכן תחושת אחריות כיתתית, המביאה לכך שכל תלמיד מרגיש משמעותי וחשוב להצלחת הנבחרת כולה. בלמידה במודל הנבחרת אף אחד לא נשאר מאחור והתלמידים מלמדים האחד את השני.

סיבה נוספת לכך שהתלמידים בעלי מוטיבציה ללמידה שיתופית, נובעת מכך שלעיתים המורה אינו בקיא בחומר הלימודי. מקרים בהם מורה למחול לומדת עם תלמידיה קורס במתמטיקה, או מורה לאנגלית לומד עם תלמידיו קורס בתכנות שפת JAVA, אינם חריגים.

כדי שלתלמידים תהיה תחושת אחריות, זזים המורים מעמדת הקניית הידע ומהווים מודל לחיקוי בדרך הלמידה, במוטיבציה ובארגון הידע. המורים עסוקים יותר בלכידות החברתית ובאופני הלמידה מאשר בהקניית הנלמד. כך התלמידים לוקחים אחריות על הלמידה, ומגיעים להישגים יוצאי דופן אל מול אחוזי המסיימים העולמי.

כיתה הפוכה
על פי מודל "הכיתה ההפוכה", התלמידים צופים בסרטונים וקוראים את המאמרים בבית, ולאחר מכן בכיתה, מתרגלים ביחד את החומר הנלמד. החידוש במודל How2MOOC הוא שכבר בבית מחולקים התלמידים לקבוצות ולכל אחד יש תפקיד המותאם לכישרונות ולחוזקות שלו, תפקיד שתומך בלמידה של כלל התלמידים, ומשרת את המטרה המשותפת של כל הנבחרת.

מדיה חברתית
השימוש בפייסבוק, ווטסאפ, גוגל דרייב וכו' מחבר בין המתרחש בכיתה לבין הלמידה בבית והופך את כל המרחב הווירטואלי למעין כיתת לימוד תומכת, המלווה את הלימוד בבית שבדרך כלל מאופיין בבדידות ובניתוק. כעת, גם כאשר התלמיד יושב מול צג המחשב, עומדים לרשותו ערוצי קשר ותמיכה שדרכם חבריו, כל אחד עם יכולותיו הייחודיות, יכולים לעזור לו ולהיעזר בו. ערוצי קשר העובדים לאורך כל היממה והשבוע.

אך זה לא העיקר. העיקר הוא הפרקטיקה הייחודית בה אנו מגדלים דור של תלמידים סקרניים, בעלי מוטיבציה, שיודעים ללמוד בעבודת צוות, תוך הכירות עם הייחודיות האינדיבידואלית שלהם, בעלי נגישות למאגרי ידע שונים ובפיתוחם כלומדים עצמאיים.

שינוי תפקיד המורה
היתרון בשימוש במודל למידת MOOC בכיתה, נעוץ בכך שהידע איננו נמצא אצל המורה. אנו מכנים את המורה של כיתת How2MOOC בשם MOOCster. המוקסטר עסוק בהיבטים החברתיים ובהנגשת הידע, ולא בהקנייתו. המוקסטר אף יכול לענות לשאלות תלמידיו באמירה "אינני יודע". אין זה פשוט, אך באמירה שכזו ובהזמנה ללמוד יחד עם המורה, יש גם דוגמא עצמית, וגם הזדמנות ללמידה "איך ללמוד". זו יציאה למסע משותף שמעורר את הסקרנות ומגביר את המוטיבציה ללמידה. התלמידים מספרים כי הם אלו שאחראים על הלמידה בכיתה. המורה נמצא שם כדי ללוות אותם למקד אותם ולהנחות אותם בתהליך הלמידה. הוא מאמין בהם וסומך עליהם.

בעבר, בעת השתלמות How2MOOC ישבו המורים למדו וחוו באופן פרונטלי ובמפגשים וירטואליים כיצד להפעיל את המודל. כלומר, ההשתלמות לא יישמה באופן מלא את אופן הלמידה שבו היא עוסקת. השנה, הכל השתנה.

בדיוק כמו שהתלמידים צופים בקורס MOOC בבית ואחר כך נפגשים בכיתה, כך גם בהשתלמות. קורס MOOC ייחודי נבנה, בו המורים צופים בתכנים ומבצעים משימות בבית, ולאחר מכן, נפגשים ולומדים כנבחרת, בלי מנחה, מתי שהם רוצים, היכן שהם רוצים.

השתלמות H2M

אנחנו קוראים לזה "נבחרות בסלון" ומגלים מדי יום, עם התקדמות קורס המוקסטרים המקוון הראשון, שהמורים שלנו מופלאים. אם טרם ראיתם למידה משמעותית מהי, בואו לאחת מנבחרות הסלון.

מודל H2M החל לפעול במערכת החינוך בתמיכת אגף טכנולוגיות ומידע במשרד החינוך, החל משנה"ל תשע"ד, עם 14 מורים שלמדו יחד עם תלמידיהם 2 קורסים. בתשע"ה גדל מספר ה-MOOCs שנלמדו ובתשע"ו בלמעלה מ-50 כיתות למדו 1189 תלמידים 25 קורסים שונים על פי מודל How2MOOC.

אחוזי המסיימים עלו בשנים בהן פועל המודל מ-83% לכדי 88%.

אם גם אתם מורים ומורות שמעוניינים להצטרף לתכנית בשנת הלימודים לחצו כאן
 הרשמה – מחזור ב' How2MOOC

התוכנית How2MOOC, פועלת בהובלת אגף טכנולוגיות ומידע במשרד החינוך, חברת Lnet, וארגון ערי חינוך.

ליצירת קשר – How2MOOC@gmail.com

 

ליה מאור-בקר, ערי חינוך
אמרי אביטן, ערי חינוך

 

ביבליוגרפיה:

Davide Savenije, "New data reveals low MOOC completion rates", May 10, 2013.
נתוני תוכנית How2MOOC - מתוך אתר משרד החינוך.
יעקב הכט – "חינוך 2.0 - איך אנו יכולים להצעיד את החינוך אל העתיד?" הגיע זמן חינוך. מרץ, 2016.
אמרי אביטן – "מורה למתמטיקה, רופא מנתח וסנדלר נכנסים לבר". הגיע זמן חינוך. ספטמבר, 2016.

 

מספר מורים

מספר קורסים

מספר תלמידים

אחוז מסיימים

תשע"ד

14

2

413

83%

תשע"ה

20

10

440

86%

תשע"ו

50

25

1189

88%

תשע"ז

500
(הערכה)

?

10,000
(הערכה)

?

הנתונים מתוך – אתר משרד החינוך - לינק

 

הדפסת סיפור זה
אמרי אביטן וליה מאור-בקר


אמרי אביטן - חוקר ויועץ ארגוני בתחום החינוך.
ב- 2008 הקמתי את "מרכז סופיה - לפילוסופיה יישומית", מתוך אמונה שתפקידנו כאנשי חינוך הוא לעורר את הילדים להשתומם ולהתפלא. לעורר את הסקרנות הטבעית, במקום להעביר להם ידע או למלא אותם בתשובות שלנו. "הרי להשתומם הוא סימן ההיכר של הפילוסוף(אפלטון) "וכל פעם שאלמד את תלמידיי דבר כל שהוא, אמנע מהם את היכולת לגלות את הדבר בעצמם" (פיאז'ה).

כיום אני עובד בארגון 'ערי חינוך', אשר מבחינתי משלב מהויות של השתוממות, רצון ומוכנות לאתגר, להעיז, לחלום ולפרוץ אל מעבר לידוע ולבטוח ובכך יוצר חיבור בין הצד החוקר, המשתומם והמתפרץ שבי, לתפיסתי החינוכית הרואה בכל ילד יצור מושלם שזקוק לכמה שפחות הפרעה בתהליך הלמידה.

 כשנשאר לי קצת זמן אני פעיל חברתי באתגרים לוקאליים וארציים. נשוי 3. מפרדס חנה. במסגרת הדוקטורט, אני חוקר בבית ספר לחינוך של אוניב' ת"א, את הקשר בין עירוניות, קהילה ומסגרות חינוך בלתי פורמליות. 

ליה מאור-בקר, ראש צוות פיתוח How2MOOC בערי חינוך. ב-2013 נעניתי לקריאה של יעקב הכט לצאת לפיילוט שבו מורים ילמדו MOOC יחד עם התלמידים. התחלתי בגיבוש המודל, בהכשרת המורים ובליווי המורים בשטח. המודל הפדגוגי נבנה על בסיס מודל הנבחרת של ערי חינוך, עקרונות הכיתה ההפוכה ושימוש במדיה חברתית אשר לימים קראנו לו מודל How2MOOC. 

בשנה השלישית הצטרף אלי אמרי אביטן שהפך לשותף משמעותי בהכשרת המורים ובביסוס המודל ויישומו. 

חיה עם בנזוגי ושני ילדנו פרדס חנה-כרכור. חברה פעילה בקהילת הטרנזישן - קהילה למען שינוי חברתי בפרדס חנה כרכור.