איך להפוך את ההורים למעורבים ולא מתערבים? כתבה 2: עידוד אקטיביות ויוזמה

4724
איך להפוך את ההורים למעורבים ולא מתערבים? כתבה 2: עידוד אקטיביות ויוזמה

זה מתחיל באספת ההורים הראשונה; אנחנו מבקשים הורים שייקחו חלק בוועד הכיתה או במנהיגות ההורית, ופתאום כולם קוברים את הראש בטלפון הנייד או באיזה טופס שצריך למלא.

זה ממשיך כאשר אנחנו מבקשים מההורים להביא עוגה, לעזור לנו לבנות את הסוכה הבית ספרית או לאסוף בקבוקים למחזור וכן הלאה; למעט חברי הוועד שנבחרו לתפקיד, בסופו של דבר, הורים רבים לא משתפים פעולה.

רגע, ההורים לא מבינים שאנחנו עושים את כל הפעילויות הללו עבור הילדים שלהם? הם לא חושבים שהמוערבות שלהם חשובה?

כבר הפכנו את בית הספר למקום שמזמן מעורבות הורית ויצרנו גבולות ברורים (לנו ולהורים) של מידת המעורבות שנאפשר, תוך הבנה של צרכי ההורים, התלמידים ובית הספר. אבל, כיצד מעודדים אקטיביות ויוזמה של הקהילה? איך גורמים להורים לקחת חלק פעיל?

הצעד הראשון הוא לקיים דיאלוג מקדם מול וועד ההורים או מנהיגות ההורים.
במסגרת דיאלוג זה נעלה לדיון את הציפיות שלנו מהגוף הנבחר וההיפך. נשתף את ההורים בתכניות שלנו, במקומות בהם אנחנו מעוניינים במעורבות הורית ובדרכים שאנחנו חושבים שהגוף הנבחר יכול לסייע לנו. ההורים מצידם ישתפו ברצונות שלהם, במקומות בהם הם מוכנים לקחת חלק פעיל ובמקומות שפחות. כך תיווצר שפה משותפת ומוכנות לשיתוף פעולה מצד שני הצדדים בלי הפתעות במהלך השנה.

אחרי שפנינו לגוף הנבחר, ניתן להרחיב את מעגלי ההשפעה.

כולנו מכירים לפחות כיתה אחת בה וועד ההורים הכיתתי נשאר קבוע (פחות או יותר) מכיתה א' ועד סוף הלימודים. כדאי לנסות לעודד הורים נוספים לתרום, ולא מתוך כוונה לחתור תחת הוועד או לפגוע במעמדו. הגדלת כמות ומגוון ההורים הלוקחים חלק פעיל בפעילות הבית ספרית, היא מטרה חשובה, שניתן להגיע אליה באמצעות שקיפות ועבודה משותפת עם הוועד.

גם חברי הוועד ככל הנראה ישמחו לראות יותר הורים מסייעים ודואגים לרווחת ולחינוך הילדים.

רעיונות להגדלת מעגל ההורים שלוקחים חלק פעיל בפעילות בבית הספר:

  • מגוון
    צרו מגוון רחב של אפשרויות למעורבות הורית (בהמשך יוצעו רעיונות), כך שכל הורה יוכל למצוא את הפעילות המתאימה לו באמצעותה הוא או היא יוכלו לתרום.
  • התמדה
    לכולנו יש לעיתים תקופות בהן קשה לנו יותר לעשות משהו מעבר לעשייה שהיא בגדר חובה. פניה חוזרת ומתמדת לכלל ההורים (לא רק דרך הוועד) עם הצעות למעורבויות ולפעילות משותפת תאפשר להורים להיות מעורבים ותזכיר להם שגם אם בפעם הקודמת התנאים לא היו אופטימליים - עכשיו זה הזמן לעשות למען ילדים.

  • דיווח מתמיד על הצלחות
    כולם רוצים להיות שותפים להצלחה. אם כל התנדבות של הורים תצולם, תתועד, תפורסם באתר בית הספר בליווי מילות תודה והכרה מהנהלת בית הספר -  הורים נוספים ירצו לקחת חלק ויצטרפו למעגל המעורבים.

  • פנייה אישית ייזומה להורים להיתרם ולהתנדב לפרויקטים ספציפיים
    גם הורים שלא נוטים להתנדב ולהיות מעורבים, אם יקבלו פניה אישית, יתכן ויסכימו, ומכאן יתכן והם יראו כי טוב וישתלבו בנושאים נוספים.


4 רעיונות לפרויקטים שיצרו מעורבות ואקטיביות הורית 

כדאי לבחור בצורה מושכלת את הפרויקטים בהם אנחנו מסתייעים בהורים, הנה כמה דוגמאות:

1. חוגי הורים
זהו אחד הרעיונות הטובים ביותר שזכיתי לפגוש ולהשתתף בהם. נבקש מההורים שיכולים ורוצים ללמד נושא כלשהו להתנדב לשלושה מפגשים של שעה וחצי שיתקיימו בבית הספר בימי שישי בבוקר (על חשבון הלימודים).

ישנם הורים רבים שישמחו ללמד משהו שקרוב לליבם ולתת מעצמם לתלמידים. כל הורה כזה יגיד מה הנושא שהוא רוצה ללמד (משחקים של פעם, כדורסל, שיאצו, סיוף, חשיבה יצירתית וכו'). הורה שרוצה להתנדב אבל לא יודע מה ללמד, יכול להצטרף להורה אחר שמוביל נושא מסויים ולעזור לו, כך שיהיו שני הורים לכל קבוצה.

כדאי מאוד לחלק כל כיתה לשתי קבוצות בכדי להקל על ההורים שיצטרכו להתמודד רק עם 15-20 תלמידים ולא יותר.

נקיים את המפגשים הללו במשך מספר שבועות רצופים ונהפוך אותם לחגיגה גדולה בבית הספר.

מנסיון, הורים שהשתתפו כמורים בחוגי ההורים הללו, נוטים להפוך להיות יותר מעורבים בהמשך השנה ולעולם יתייחסו אל המורים אחרת בהערכה ובכבוד - בכל זאת אין חכם כבעל הניסיון :-)

 

2. גן אקולוגי או פרויקטים הקשורים למחזור
כמעט בכל כיתה ישנם הורים שנושא איכות הסביבה קרוב לליבם. אם נפנה אליהם, הם ישמחו להגיע לבית הספר ולבצע פעילות סביב נושא זה עם הילדים. למשל: לבנות באמצעות לבנים מבוץ, לארגן תחרות איסוף בקבוקים למחזור בין הכיתות, ועוד.

 

3. עיתון בית ספרי
להורים רבים יש "חיידק עיתונאי"; הם כותבים או עורכים מאמרים, חלקם באופן מקצועי וחלקם למגירה. אם ניזום פניה להורים, יש סיכוי גדול שימצאו ההורים שיסכימו להוביל את קבוצת התלמידים שתכתוב את העיתון הבית ספרי.

4. מכירות פרחים
כאשר ילדי הגדול הגיע לכיתה ו', החלטנו שאת הכסף הנדרש למסיבת הסיום נאסוף באמצעות התלמידים ולא מההורים. אחת הפעילויות שיזמנו היא קניית 200 זרי פרחים ומכירתם בימי שישי על ידי קבוצת תלמידים (מלווים בהורה) במיקומים שונים בשכונה הסמוכה לבית הספר.  הרווח מכל זר שנמכר עמד על 10 שקלים בלבד, אך בכל יום מכירה שכזה הצלחנו לצבור 2000 ₪ לתקציב מסיבת הסיום. אחרי מספר ימים כאלה הצלחנו לכסות את התקציב הנדרש למסיבת הסיום ואפילו כל משפחה קיבלה בסוף השנה 50 ₪, פשוט כי נשאר כסף...

 

כמובן שאפשר לחשוב על רעיונות רבים נוספים, אך החוט המקשר שמוביל כאן הוא מציאת רעיונות שהורים ישמחו להירתם להם, ימצאו בהם עניין ואפילו סיפוק, רעיונות שיהיו מותאמים להורים הספציפיים אליהם אנו פונים. כל זה תוך יצירת דו שיח ודיאלוג פתוח בין ההורים (דרך הוועד או ישירות באספת הורים) לבין המורים.

גישה מתוכננת מראש, עקבית, מאוזנת, קשובה, משתפת ושקופה של בית ספר מול ההורים, תבטיח שיתוף פעולה מירבי ומינימום התערבות. שיתוף פעולה שכזה יחזק את מעמד המורה, יעצים את חשיבות בית הספר וייסע לתלמידים, להורים ולתלמידים לעבוד ביחד למען המטרה המשותפת.

 

יש לכם רעיונות נוספים להגברת מעורבות ההורים בבית הספר? נשמח לשמוע בתגובות.

 

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס" ובעל ניסיון של 17 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר. 

הדפסת סיפור זה
רן שמשוני

איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה.

ממקימי חברת "פסיפס" וכיום משמש כסמנכ"ל פיתוח והדרכה בחברה.
בעל ניסיון של עשרות שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, תלמידים, סטודנטים, מורים ומנהלים. 
ממחברי הספר "סודות הלמידה", נושא תו התוכן של מכון אדלר.