ילדים וטכנולוגיה - גבולות מטושטשים או מציאות חדשה?

4378
ילדים וטכנולוגיה - גבולות מטושטשים או מציאות חדשה?

הטכנולוגיה ובראשה רשת האינטרנט, משנה את האופן שבו אנו חושבים, עובדים, מבלים ולומדים. העולם מסביבנו משתנה והשינויים באים לידי ביטוי גם בכיתות בהן אנו מלמדים, בגישות החינוכיות, בשיטות ההוראה ובעזרים הטכנולוגים. האינטרנט נכנס לכל פינה בחיינו ולכן זה טבעי שילווה אותנו ואת התלמידים בסיטואציות שונות, בעת השהייה בבית הספר ולאחריה. אתם מוזמנים להצטרף למסע של הכרות עם מגמות עולמיות בחינוך, טכנולוגיות וטכנולוגיות אינטרנט, שבמוקדם או במאוחר נפגוש בבית, ברחוב וגם בכיתה.

4 מגמות עולמיות שמשנות את החינוך:

1. העולם השתנה
אני צופה בתוכנית אקטואליה בטלוויזיה ומבחין בציוצים של צופים בתוכנית, בזמן אמת, בתחתית המסך, מקבלים במה כמו המרואיין בתוכנית. האינטרנט הגיע לטלוויזיה, אבל מתרחב כמעט לכל מכשיר. ניתן מרחוק, כבר היום, לקבל מידע אודות מנגנוני בטיחות ברכב לצורך מעקב והתראות, למצבים שהוגדרו מראש או במקרים של תקלות. טכנולוגית IOT (ובעברית: האינטרנט של דברים) עוסקת בחיבור של התקנים שונים וממוחשבים לתשתית האינטרנט וכך לשלוט ולנטר אותם מרחוק. מכונת כביסה המחוברת לאינטרנט מאפשרת לדווח בזמן אמת לסמארטפון אודות מועד הפעלה וסיום תוכנית, צריכת מים והתראה על תקלה עם הודעה אוטומאטית לטכנאי. התקנים לבישים כמו משקפים, שעונים או צמידים, המאפשרים חיבור לאינטרנט וחיווי אודות מצב גופני, כמו דופק ולחץ דם, כבר לא יקרים כבעבר. אפילו התקנים המושתלים בגוף האדם כמו קוצבי לב, מנוטרים מרחוק. הטשטוש בין הגוף הפיסי והטכנולוגי שלנו בא לידי ביטוי גם בקונסולות המשחק של הילדים ואף במשקפי Oculus Rift, מאפשרים לנווט בעולם הווירטואלי המוצג במשקפיים ב-360 מעלות בהנעת הראש. הילדים היום מכירים בפייסבוק, משוחחים בוואטצאפ, משחקים משחקי מחשב מרובי משתמשים ברשת ונפגשים בסקייפ. עולם מאתגר.

 

2. ההוראה השתנתה
הדגש כיום בלמידה הוא על למידה מבוססת אתגרים ובעיות, בכדי לטפח חוויות למידה פעילה בכיתה ומחוצה לה. מכשירים כמו טאבלטים וסמארטפונים משתלבים בלמידה, על מנת לחבר את תוכנית הלימודים עם החיים האמיתיים של התלמידים. בלמידה כזו התלמיד נמצא במרכז, ומתאפשר לו לבצע סיעור מוחות וליישם פתרונות לבעיות גדולות שהוא מכיר מסביבתו הקרובה. הרציונל ללמידה כזו הוא שלתלמיד יש מוטיבציה ללמוד, להשקיע זמן ומאמץ, על מנת לפתור לו ולסביבתו בעיות ממשיות.

למידה כזו משנה את תפקידו המסורתי של המורה. הציפייה ממורים כיום היא לשלוט בטכנולוגיות ובכלים להעברת תוכן, לתמוך בלומדים, להעריך את מצבם ולפעול במשותף עם מורים אחרים מתוך בית הספר ומחוצה לו, להשתמש בשגרה בכלים דיגיטאלים בעבודה עם התלמידים וכן לשמש גם כמנחים ומנטורים. בנוסף, המורים נדרשים לעמוד בדרישות תיעוד ודיווח בענייני מנהלה. כמו כן מורים רבים מתנסים במדיה חברתית ליצירת חווית למידה חדשה ולבנית קהילות למידה.

 

3. ניתוח למידה
תלמידים הופכים להיות מעורבים בלמידה כאשר הם יודעים שיש לה קשר עם העולם מחוץ לבית הספר ושהיא תורמת לחוויה בית ספרית שנועדה להכין אותם לחיים בחוץ. שימוש בתרחישים בלמידה, המשלבים חויות חיים ראליסטיות, כלים שהתלמידים כבר משתמשים בהם, ואינטרקציות עם חברי הקהילה, יכולים להביא לידי למידה אותנטית. זה קורה כאשר המטרות מהן נגזרות המיומנויות הנרכשות, התכנים הנלמדים ודרכי הלימוד נבחרים בחלקם על ידי התלמיד עצמו, חלקם על ידי המסגרת שבה התלמיד לומד וחלקם באופן אוטומאטי על ידי ניתוח של המערכת איתה התלמיד עובד ובהתאם להישגים שלו בכל שלב בלימוד.

ניתוח למידה לצורך התאמה אישית של הלמידה לכל תלמיד ותלמיד, על פי צרכיו ותחומי העניין שלו, הופכת למציאות באמצעות טכנולוגיה הנקראת 'Big Data', שמשמעותה מאגר מידע המכיל כמות עצומה של נתונים, המגיעים ממקורות רבים ובכמויות גדולות. טכנולוגיה זו משמשת לרוב לניתוח פעילות מסחרית ולזיהוי מגמות כלכליות והתנהלות צרכנית. היא מאפשרת התאמה של שיווק וייצור עבור צרכנים, אך היא יכולה גם לאסוף מידע על למידת התלמידים ולהתאים עבורם את הלמידה.

מטרת ניתוח הלמידה היא לשפר את תהליך הלמידה של התלמיד ולהתאים לו את התכנים, בדרכים ורמת קושי שיתאימו לו, וזאת על פי נתונים שנאספו אודות הרגלי למידה והישגים בתהליך הלמידה שלו. ניתוח למידה מאפשר לזהות ולבנות דרכי הוראה מתאימות יותר לכל תלמיד, לזהות מגמות או חריגות בתהליכי למידה באופן כללי או במקצוע מסוים ואפילו לזהות תלמידים בסיכון בשלב מוקדם. כשלמידה מותאמת אישית עומדת בבסיס רשת בתי ספר מצליחים כמו "AltSchool" וגם פייסבוק תורמת את מאמציה לתמיכה בלמידה מותאמת אישית אז טבעי שיקומו טכנולוגיות נוספות שיעודדו את המגמה הזו וניתוח למידה היא אחת המרכזיות שבהן.

 

4. טכנולוגיה והמעבר ללמידה משמעותית
העולם עובר ללמידה משמעותית. זוהי למידה שיש לה משמעות בעבור התלמיד, שעוסקת בתחומי העניין שלו, ועוזרת לו לפתח מיומנויות שהוא יזדקק להם גם לאחר סיומה של תקופת הלימודים בבית הספר. כדי ליישם למידה משמעותית, משנים המורים את התפקיד שלהם ומשמשים כמנחים ומטורים, משלבים למידה בסביבה פיסית עם וירטואלית, מפתחים חשיבה מופשטת ומתאימים את הלמידה לצרכים של התלמיד הבודד באמצעות שילוב של ניתוח למידה, למידה מותאמת אישית וכן באמצעות מתן הרשאה לתלמיד להביא את הסמארטפון לבית הספר לצורכי למידה. גם אם לעתים אנו מעוניינים להדיר מהשיעור משיחי דעת כמו סמארטפונים, על מנת ליצור סביבת למידה סטרילית ונטולת גירויים מיותרים, הרי שבעולם המגמה היא דווקא (BYOD (Bring Your Own Device - סטודנטים ותלמידים מביאים למוסדות הלימוד מכשירים ממוחשבים שבבעלותם, כגון טלפונים חכמים, טאבלטים ומחשבים ניידים ועושים בהם שימוש לצורכי לימוד. המטרה העיקרית היא למנף את יכולות המכשירים הנמצאים ברשות התלמידים לצורכי לארגון למידה, תקשורת בית ספרית, צריכה של חומר לימודי ואף ליצירת תוצרים לימודיים. 


לסיכום - לגלוש אל החיים
כמורה יצא לי לא מעט לחשוב אודות התפקיד שלי בכיתה בהגדרת הגבולות שבין החיים הממשיים ובין אלו הווירטואליים, עבורי ועבור התלמידים. אני לא בטוח שאני באמת יכול לעשות את ההפרדה הזו, שכן המצב כיום הוא שדווקא בהפרדה יש משהו מלאכותי. פיתוחים של טכנולוגיה אינטואיטיבית, שילוב של חיישנים המפוזרים על הגוף שלנו וחיבור של התקנים הסובבים אותנו לאינטרנט, הופכים את הטכנולוגיה לטבעית גם עבור הגוף שלנו ולתפיסה הסביבתית שלנו. אם אחת ממטרות החינוך היא להפוך את הלמידה לתהליך טבעי עבור התלמידים, הרי שבית הספר נדרש אף הוא לעשות את השינויים הדרושים. כדי שלמידה משמעותית תתרחש בבית ספר, הוא צריך להיות רלוונטי עבור התלמידים ולספק להם, בין היתר, גם את הסביבה הטכנולוגית שהיא חלק טבעי מהחיים שלהם.

הדפסת סיפור זה
אודי מלכה

תלמיד ניצחי ומרצה לטכנולוגיה, אינטרנט ופיתוח תוכנה במכללת אורט קריית ביאליק.
צועד במסע הלמידה בעידן המודרני ומנסה לפתח וליישם שיטות הוראה ולמידה, יחד עם תלמידיי, כדי להפוך את המסע למהנה. 
כותב ב-"לומדים תכנות" כדי לתעד את המסע ולשתף אחרים בתובנות וחוויות.