איך שיעורי הכימיה הפכו לחוויה מתוקה

2755
איך שיעורי הכימיה הפכו לחוויה מתוקה

מאת: רפאלה בלס

בשנה האחרונה המילה כימיה קיבלה משמעות חדשה עבור תלמידי שני בתי ספר: תלמיד מגמת הביוטכנולוגיה בבית הספר הרב תחומי עמל פתח תקוה ב' - תיכון עיוני מדעי, ותלמידי חטיבת הביניים רבין בעיר פתח תקווה, המאובחנים על הרצף האוטיסטי. המורה לכימיה נורית דקלו יזמה ומובילה פרויקט המפגיש בין התלמידים, כאשר שמונה תלמידים מחטיבת הביניים רבין, מתארחים ומשתלבים בפרויקט מחקר בשיעורי כימיה, בו הקבוצה כולה חוקרת נושא מתוק במיוחד – הפקת שוקולד.

פרויקט החקר מתקיים לאורך 5-6 שיעורי כימיה, בהם התלמידים מפיקים שוקולד. פרויקט השוקולד מאפשר לתלמידים להתנסות בעבודת חקר תוך דגש על מיומנויות מחקר – שאלת חקר, הגדרת משתנים, ביצוע החקר והסקת מסקנות. אך מעבר לכך, הפרויקט מאפשר שיתוף פעולה מיוחד בין התלמידים משתי הקבוצות שלא נפגשו לפני כן.

הפרויקט מתבצע כך שתלמידי כיתות י' ממגמת הביוטכנולוגיה משמשים כחונכים ומדריכים לשמונת תלמידי חטיבת הביניים שמצטרפים לשיעור ויחד כולם חוקרים את הכימיה שמאחורי הפקת השוקולד.

נורית מספרת: "בפרויקט השנה, שולבו תלמידי חט"ב רבין המצויים על הרצף האוטיסטי הקל, וזכו לקבלת פנים חמה ומלבבת מתלמידינו. למרות הרתיעה הראשונית מהמגע עם ילד שונה, רתיעה שאף יצרה פחד בחלק מהמקרים, השיתוף היה מושלם והפחד התפוגג במהירות. מרגש היה לראות את יכולתם של תלמידינו להיות מתווכים ולהעביר את החומר ואת ההתנסות בצורה מיטבית לתלמידי חט"ב רבין". 

סרטון שיצרו התלמידים על הפרויקט

התלמידות יובל ניסים ועדי פרל מכיתה י'7 מספרות כי  "לאחר הפרויקט עם תלמידי רבין, אנחנו פחות שיפוטיות ומקבלות אנשים בפחות ביקורתיות. למדנו איך להתנהג עם אוכלוסייה שונה, גילינו שהמגבלה שלהם אינה משפיעה בצורה משמעותית על העבודה איתם. היה מעניין להכיר ולשמוע מה הם עושים בשעות הפנאי, אחר הצהריים". גם אלה שומיל, מכיתה י'4 סיפרה על ההשתתפות בפרויקט: "עשה לנו טוב להיווכח שהתלמידים מחט"ב רבין הם רגילים ואינם 'מוזרים' כמו שחושבים על ילדים אוטיסטים. בהתחלה פחדנו מאד אבל ברגע שפגשנו את התלמידה שלנו, זה "זרם" באופן טבעי." ומוסיף אור אהרון מכיתה י'8: "עבדנו עם שני בנים מחט"ב רבין. גיליתי שהם ממש חכמים. עבדנו איתם בדיוק כמו עם ילדים אחרים בכיתה".

התלמידים בפרויקט במהלך חקר השוקולד

הפרויקט, שקיבל את השם ״כימיה בין תלמידים״, מעודד תלמידים לאקטיביזם ערכי ולימודי, כך מספרת מנהלת בית הספר – סיגל רוזן: "זהו אחד הפרויקטים המרגשים המתקיימים בבית הספר השנה. במהלך העבודה התלמידים חוקרים יחד סוגיות מדעיות – אבל בעיקר לומדים מעורבות ואחריות חברתית. כך הפרויקט מגלם בתוכו את הערכים בחזון בית הספר:  למידה מדעית מאתגרת בכלים מתוקשבים, תוך שילוב ערכים של קבלת האחר ולמידה משותפת. הפרויקט הוא ראשון מבין רבים בבית הספר, שמכוונים לשינוי בקהילה ומכשירים בוגרים עצמאיים, חוקרים בעלי מודעות חברתית וקהילתית עמוקה. זוהי הסנונית הראשונה שלנו ללמידה מסוג זה בשיתוף הקהילה, והיא מאד מוצלחת. אני גאה מאד בתלמידים ובמורים ושמחתי להיווכח שהקשרים שנוצרו, ממשיכים גם מעבר לשעות הלימודים – בפייסבוק ובשאר המדיות החברתיות".

חוקרים שוקולד בצורות שונות - התלמידים המשתתפים בפרויקט

המורה נורית דקלו, שיזמה והנהיגה את הפרויקט מסכמת: "אין לי ספק שהייתה זו התנסות ממשית והצלחה ממשית של קבלת האחר. אני צופה כי בהמשך השיעורים עם תלמידי רבין יתגלו רבדים נוספים של יכולת ההכלה והקבלה של תלמידי הרב תחומי פתח תקוה ב'. לתחושתי פרויקט זה יצר כימיה בין תלמידי הרב תחומי פתח תקוה ב' ובין החברה והקהילה!" 

 

הדפסת סיפור זה
קולות מהשטח - קבוצת עמל

יזמות חינוכית ברשת עמל ובעולם