איך אתם מתכוננים לבגרות במתמטיקה?

2483
איך אתם מתכוננים לבגרות במתמטיקה?

כשחברה בקבוצת ווטסאפ, מורה למתמטיקה שהחלה לאחרונה להגיש לבגרות, ביקשה טיפים ורעיונות להכנת התלמידים לשאלון 806 ולהוראה בישורת האחרונה לקראת הבגרות, החלטתי לפנות למספר עמיתים למקצוע – מרים גור, ליאור מזרחי וד"ר יחיאל תנעמי, מורים מעולים שאני יודעת שהעצות שלהם שוות המון, ולבצע עימם ראיונות עומק בהם המורים יספרו על הדברים שהם עושים כדי לסייע לתלמידים שלהם להגיע מוכנים לבגרות.

אחרי ששלחתי לחברתי את התשובות שלהם, חשבתי שאולי גם אתם, הקוראים, תוכלו להיעזר בכל העצות המעולות הללו.

10 עצות של מורים מעולים להכנה לבגרות

1. אל תתפתו למיקוד - רגע לפני שאני מפנה את הבמה למורות ומורים מעולים אלו, אני רוצה לדבר איתכם על נושא אחד חשוב בהכנה לבגרות – מיקוד. או במילים מדויקות יותר: השמטת נושאים. לעיתים מורים בוחרים לומר דברים כמו: "התמקדו רק בנושאים האלה, האחרים הרבה יותר קשים ויש סיכוי שלא תצליחו". אני חושבת שזה פספוס גדול למנוע מתלמידים למידה של נושאים מסוימים, הרי בסוף שאלה מהנושא הזה יכולה להיות הכי קלה בבגרות. חבל להמר בצורה שעלולה רק לפגוע בהם. אני מאמינה שתכנית הבגרות נבנתה באופן הוגן, ההולם פחות או יותר את מספר השעות השבועיות שיש בבית הספר, ולכן אין סיבה לוותר על נושאים.

מעבר לכך, כאשר אנו אומרים לתלמידים ספציפיים לוותר על תחום מסויים, כי אנו מאמינים שהם לא יצליחו בו, אנו מעבירים להם מסר מאוד בעייתי – שאנו לא מאמינים ביכולת שלהם להצליח. התלמידים מרגישים את המסר הזה ומאבדים את האמון ביכולת שלהם לגשת בכלל לשאלה כמו גם לתחומים נוספים. חוויה כזו קרתה לי עם תלמידות, עולות חדשות, שהמורה אמר להן לוותר על שאלות מילוליות, במחשבה ש"הן לא יצליחו", עודדתי את הבנות ואמרתי להן שאין שום סיבה שלא יצליחו וביחד נלמד ונרוויח שאלות בבגרות וכן את היכולת לבחור. עלינו לזכור שהתלמידים רגישים למסרים שאנו מעבירים להם ומקבלים את דעתנו בכל הנוגע לחומר הנלמד, במרבית המקרים. לכן בואו לא נשלול מהתלמידים את זכות הבחירה החופשית.

2. תרגול, תרגול, תרגול – כל המורים עמם דיברתי הדגישו את חשיבותו של התרגול הרב, של תרגילים ממקורות שונים (מתכונות בבתי ספר שונים, מספרי לימוד מגוונים ומבגרויות קודמות). המורים הבהירו שחשוב לוודא שהתלמידים אכן מתרגלים. מומלץ לא רק לומר: "תעשו מתכונות", "יש בספר מתכונות", "תרגלו תרגילי בגרות" בבית, לעיתים קרובות זה לא עובד באמת. על מנת להתגבר על קושי זה כדאי להציב לתלמידים יעדי תרגול עם זמנים ברורים; כמו כן ניתן לבנות מבדקים או מבחנים שיבנו מתוך המתכונות שהצענו לתלמידים לפתור; פתרון נוסף מציעה מרים גור - תנו לתלמידים בונוס על כל פתרון מתכונת – נקודה אחת בציון השנתי, כאשר ניתן להגיע למכסה מסויימת (למשל – 8 נקודות תוספת).

כל המורים עמם דיברתי הדגישו את חשיבותו של התרגול הרב

3. לתרגל בחוכמה - בתוך השיעור וגם בתרגול בבית, חשוב לדעת לבחור היטב את התרגילים שיועילו יותר מכל לתלמידים, זוהי השקעת זמן משמעותית אבל חשובה ביותר. חשוב שכל תרגיל יהיה אחר, וכן לשלב תרגילים שבתוכם חובקים חומר רב בתרגיל אחד. בחרו עבור התלמידים את התרגול, ומנעו מהם לעשות את מה שלא רלוונטי או חוזר על עצמו.

4. להתמקד בלמידה ולא בציון – כדי לאפשר לתלמידים להתרכז בלמידה מהשגיאות שלהם והתקדמות בחומר, כדאי להשהות את עניין הציון. כך למשל, ניתן להחזיר את המתכונות ללא ציון, אלא רק עם תיקונים. במהלך השיעור פותרים את המתכונת ומנתחים טעויות נפוצות, ורק לאחר מכן המורה כותב/ת על הלוח את הניקוד לכל שאלה, והתלמידים מחשבים את הציון שלהם.

5. שילוב הרפיה בין התרגולים – חייבים לשלב את התרגול עם סוג של הרפיה, כי בשל המתח והלחץ התלמידים עלולים לא להפגין את מלוא היכולת שלהם. למידת הרפיה בשיעור ותרגול קבוע שלה בשיעורים תסייע להם לדעת להירגע גם במבחן ולתפקד טוב יותר.

6. אפשרו מקום לדיון, חשיבה ושאלות – אין כזה דבר שאלה טיפשית או תלמיד שנשאר ללא מענה. כל מורה סיפר שהוא מבהיר לתלמידים כי זה בסדר לא להבין, אך תמיד צריך לחשוב מה אני עושה כדי להבין? לשם כך על המורה למצוא מקום לדיון בחומר ולמענה על שאלות של התלמידים. חלק מהמורים פתחו קבוצת וואטסאפ כיתתית וחלק מאפשרים לתלמידים להביא את השאלות מהבית לשיעור, מעודדים תלמידים להתייעץ זה עם זה וכן מקדישים מזמנם לשבת עם תלמידים ולעבוד על קשיים. הכי חשוב, כל המורים הבהירו שהם מדגישים כי מותר לשאול הכל כל הזמן. כך המורים מעבירים את המסר כי באחריות התלמיד להגיד מה הוא לא הבין, לקחת אחריות על תהליך הלמידה והידע ולא להמתין בחוסר מעש.

תנו להם ללמוד גם דרך הוואטסאפ - הקימו קבוצת וואטסאפ כיתתית

7. תנו לתלמידים גישה לפתרונות מעולים – כדי לסייע לתלמידים להצליח, מיד בסיום תרגול, דאגו שיהיו להם פתרונות מפורטים ככל האפשר, עם תשומת לב גדולה לפרטים (כמו יחידות מידה ותחומי הצבה) וכן אפשרויות שונות לדרך הפתרון. ביציאה ממתכונת מומלץ לתת לכל תלמיד את הפתרון המלא של הבחינה כדי לאפשר התמודדות עם הפערים מיד לאחר המבחן, כשהקשיים עוד טריים.

8. העלאת מוטיבציה ומוכנות למאמץ – כדי לטפח את המוטיבציה של התלמידים, המורים מציעים כי התלמידים צריכים לראות שיש להם גיבוי, תמיכה והכלה כשהם מתקשים, אך גם שהמאמץ שלהם משתלם, כי מאמץ זה דבר יקר וקשה. לכן יש לתת תמיד את חוויית ההצלחה והתמיכה הראויה, לצד המאמץ. כך למשל, חלק מהמורים מכניסים למבחן כמה שאלות שכבר תורגלו בכיתה או בשיעורי הבית, כדי לעודד את הצלחתם של מי שהתאמץ. חלקם מבצעים מספר מתכונות וציון ההגשה שהם קובעים הינו הגבוה מבין ציוני המתכונות.

9. תנו טיפים לבחינה והדגישו אותם במתכונות- כל מורה חלק עם התלמידים שלו כמה רעיונות חכמים בדרך להצלחה, אותם ריכזתי לכם כאן:

  • הדגישו לתלמידים כמה חשוב הסדר בבחינה. אפשר אפילו להראות שני טפסי בגרות פתורים – אחד מבולגן ואחד מסודר, ולשאול את התלמידים לאיזה מבחן היה להם קל יותר לתת ציון טוב. הדגישו שאתם מצפים לקבל מתכונות מסודרות, והגיבו על עניין הסדר והארגון במתכונת עצמה.
  • עברו עם התלמידים על טעויות נפוצות – תנו להם דף המסכם טעויות נפוצות בכל תחום, ועודדו אותם לסמן איזה טעויות הם נוהגים לעשות.
  • המליצו לתלמידים להכין דף נוסחאות אישי קצר, שילמדו בעל פה, להתיישב בבחינה ולפני קריאתה לכתוב אותו בסוף דפי הטיוטה, ולהשתמש בו לפי הצורך.
  • למדו את התלמידים ניהול זמן נכון בבחינה.
  • הדגישו כמה חשוב להשקיע זמן בקריאת השאלה והבנתה, ולא להתחיל מיד בפתרון. עבור תלמידים שלדעתכם לא קראו היטב את השאלות במבחנים הקודמים, נסו לקיים שיח יחידני בנושא וכן לשים לב לעניין בשיעורי הבית ובמתכונות.

10. סנכרון התפיסה העצמית – חשוב לעבוד עם התלמידים על הבנתם איפה הם נמצאים בחומר – מה הם יודעים וכיצד עליהם להתקדם כדי לדעת עוד ולהצליח יותר. כך למשל, ליאור מזרחי מספר שלשם כך לעיתים בכיתה הוא מכין עם התלמידים קפסולת זמן, בה כל תלמיד מנבא איך תהיה לו המתכונת הבאה, במה הוא יצליח וכמה לדעתו הוא יקבל. מכניסים את הפתקים של כולם לקפסולה וכשמחזירים את המתכונות, פותחים את הקפסולה ומצרפים לכל תלמיד את דף התחזית שלו, ואז התלמיד מגלה האם התחזית שלו הגשימה את עצמה ואיפה הוא צריך להמשיך לתת דגש עד לבגרות. דרך נוספת, אותה מציע ד"ר יחיאל תנעמי, היא לבקש מכל תלמיד להעריך את הציון שהוא עומד לקבל בכל בחינה, בכתב על הבחינה. כאשר הפער גדול מאוד (לכל כיוון), כדאי לקיים שיחה בין התלמיד למורה ולנסות להבין ממה נובע הפער ולחשוב מה ניתן לעשות עמו.

11. עידוד והרגעה לפני הבגרות עצמה – כל המורים מאמינים שחשוב להרגיע את התלמידים לפני הבגרות, במיוחד את התלמידים שזוהי עבורם הבגרות הראשונה. הם ממליצים לחלק צ'ופרים ולהיות בעצימות גבוהה עם התלמידים בימים שלפני הבחינה. עם זאת, מגדילה לעשות מרים גור, שסיפרה כי לילה לפני הבגרות, היא אוסרת על תלמידותיה לפתור תרגילים. איך היא אוכפת את הכלל הזה? פשוט יוצאת עם כל התלמידות לגלידה :-)

המון בהצלחה ממרים, ליאור, יחיאל וממני!

--

אני מודה למרים גור, ליאור מזרחי וד"ר יחיאל תנעמי על העצות הנהדרות והנכונות להשתתף בהכנת הכתבה.

הדפסת סיפור זה
מיכל מדמון

מורה למתמטיקה בחינוך העל יסודי ומדריכה מורים למתמטיקה במחוז ת"א במשרד החינוך. מנחה השתלמויות למורים.

מנהלת קהילת "חינוך 2020 - למערכת חינוך אפקטיבית יותר".