אמון הורים-מורים: כל מפגש הוא הזדמנות

2444
 אמון הורים-מורים: כל מפגש הוא הזדמנות

בתיכון היה לי מורה להיסטוריה שאהב ללמד קצת אחרת: משחקי תפקידים, דיונים אקטואליים, מפגשים עם אנשים שחוו את ההיסטוריה עליה אנחנו מדברים ועוד. השיעורים איתו היו מבוססים על אמון  – אמון בנו התלמידים שנגיע מוכנים לשיעור ושבמהלכו באמת נעסוק בהיסטוריה, ואמון מצד המנהל במקצועיות הפדגוגית של המורה. אבל האמון הנדרש כדי לאפשר למורה המעולה הזה ללמד בצורה ייחודית ומעניינת לא נעצר בגבולות הכיתה; מה חשבו ההורים שלנו על שיטות ההוראה של המורה הזה? האם הם סמכו עליו שהוא יודע את עבודתו ויביא אותנו בבטחה אל "חוף הבגרויות"? האם המורה הרגיש שההורים נותנים בו אמון ומאפשרים לו חופש פעולה? עד כמה השאלה הזו הטרידה אותו בכלל?

"אמון" הוא מושג חמקמק. בדומה לאוויר – אנו שמים אליו לב בעיקר כאשר הוא חסר. "אמון הוא המוּכנוּת להפקיד בידי האחר משימות החשובות לרווחתו ולביטחונו האישי של אדם, מתוך הערכה שהאחר הוא כשיר, מהימן ובעל רצון טוב" (על פי סקירת הספרות זו).

כל אדם זקוק לאמונם של הסובבים אותו, אך אנשי חינוך זקוקים לאמון זה במיוחד, על מנת לבצע את תפקידם נאמנה. מנהל שמוריו לא בוטחים בו יתקשה לקדם מדיניות בבית הספר. תלמיד שלא נותנים בו אמון יצדיק, לעיתים קרובות, את חוסר האמון הזה, ומורים שלא זוכים לאמון ההורים ייאלצו להשקיע זמן רב כדי להתמודד עם הפיקוח ההורי עליהם.

 

למה אמון בין הורים למורים חשוב כל כך?
המחקר מראה באופן חד משמעי כי קשר מיטיב ומותאם בין ההורים לאנשי החינוך, תורם להתפתחות הילד והמתבגר בכל ההיבטים: לימודי, חינוכי, חברתי ורגשי. ההשפעה הגדולה של האמון בין ההורים לאנשי החינוך על התפתחות התלמידים נובעת מכך שלהורים ולאנשי החינוך יש אחריות משותפת לילדים, וכדי להצליח בנשיאת אחריות זו, יש צורך באמון.

 

3 צורות בהן אמון בין הורים למורים מסייע להתפתחות התלמידים

  1. אמון מסייע בפיתוח ידע על התלמיד ושיפור ההתאמה אליו: ההורה והמורה מכירים את הילד בצורה שונה. אמון הדדי מאפשר להורה ללמוד על הילד שלו מהמורה ולהגיב אליו טוב יותר, וכן מאפשר למורה ללמוד מההורה על הילד וללמד אותו טוב יותר.

  2. אמון מקדם שיתופי פעולה: אמון הדדי מפחית את התמריץ לעקוב ולפקח אחד אחרי השני ובכך מסייע להורה ולמורה לעבוד יחד למען מטרות משותפות. הורה שסומך על המורה של ילדו, יסכים בקלות רבה יותר לפעול יחד איתו/ה. מורה שסומך על ההורה ייטה לקבל יותר את עצתו לגבי התלמיד.

  3. אמון מייצר פתיחוּת לחדשנות: אווירה של אמון בין הורים למורים מעודדת יוזמה והתנסות בדרכי פעולה חדשות, מתוך ידיעה שגם טעויות וכישלונות יתקבלו כחלק מתהליך מתמיד של למידה ושיפור.

 

להורים ולאנשי החינוך יש אחריות משותפת לילדים וכדי להצליח בנשיאת אחריות זו, יש צורך באמון  

כיצד יוצרים אמון בין אנשי חינוך להורים?
יש הורים שמיד נותנים אמון במורה של ילדם ואף לעיתים מספקים תמיכה. אבל ישנם גם הורים אחרים, שככל הנראה הגיעו עם חוויות עבר ולמידות אחרות, פחות מעוררות אמון, ממפגשים עם מורים, דמויות סמכות אחרות או בכלל – עם אנשים בעולם. עלינו לזכור שכל הורה וכל מורה מגיע/ה עם נטייה אישית ליצירת אמון או רתיעה ממתן אמון. אך יש מה לעשות על מנת לבנות אמון גם בקרב הורים שנוטים פחות לתת אמון באנשי חינוך.

האמון יתחזק כאשר ההורה יראה ויחוש שלמורה של ילדו יש 'שילוב מנצח' של יכולת מקצועית ומוטיבציה להצליח בתפקידו/ה. כיצד זה יכול לבוא לידי ביטוי בקשר בין המורה להורה?

  • התגייסות סביב מטרה משותפת: כאשר נפגשים עם הורים, חשוב להבהיר שהרצון להיטיב עם התלמיד הוא מטרה משותפת של ההורים והמורים. כשברור לכולם שזו המטרה, ניתן להתמודד באופן ענייני עם חילוקי דעות, תוך הפגנת כבוד כלפי ההורה, דעותיו ועמדותיו.

  • תיאום ציפיות: כדי ליצור שיתוף פעולה בין המורה להורים, חשוב לשוחח עם ההורים, לתאם ולהבהיר את תחומי האחריות של ההורים והמורים ביחס לתלמיד, מה מצופה מהמורה לדווח להורים ולהפך. חשוב מאוד שהמשימות של כל אחד משני הצדדים – המורה וההורים, יהיו מוגדרות כהלכה וברורות לשני הצדדים ושכולם יסכימו עליהם. ברמת הכיתה ובית הספר חשוב לסכם באילו תחומים ההורים מוזמנים להיות שותפים לעשייה ובאילו תחומים יש בלעדיות למורה בקבלת ההחלטות.
     
  • מתן נראות למסוגלוּת: הבסיס לאמון של הורים באנשי החינוך הוא יצירת התחושה שאנשי החינוך בבית הספר טובים מבחינה מקצועית. יש לתת את הדעת על כך שלא די להיות מקצועי – חשוב להבהיר ולהראות להורים את המקצועיות הזו. איך עושים את זה? המורה יכול/ה למשל להקדיש זמן להורים ולהסביר להם את השיקולים מאחורי ההחלטות, להפגין היכרות עם התלמיד, עם מאפייניו וצרכיו הייחודיים וכן ניתן לחשוף את המורים לפעילות החינוכית בכיתה (דרך מקורית ויעילה לעשות זאת ניתן למצוא בכתבה זו). 

  • הפגנת עקביות וכנות אישית: ייתכן שהמלצה זו תישמע טריוויאלית, אולם עקביות ועמידה מאחורי האמירות, ההצהרות וההבטחות שלך, הן פעולות חיוניות לביסוס אמון. חשוב להבהיר להורים כי הנך עומד/ת מאחורי ההצהרות שלך באופן עקבי, גם אל מול היתקלויות במכשולים ובהתנגדויות. לכולנו קשה לתת אמון ולסמוך על אדם שהתנהגותו בלתי צפויה או שאינו עומד במילתו לעיתים קרובות.
לא די להיות מקצועי – חשוב להבהיר ולהראות להורים את המקצועיות הזו

ראו בכל מפגש הזדמנות
בסופו של דבר, חשוב לזכור שאמון נבנה מתוך אינטראקציות בין אנשים. כל אינטראקציה בינך לבין ההורים היא הזדמנות לבנות אמון או לשבור אותו. אם מתכוונים לעבוד במטרה לבנות אמון, חשוב להיות מודעים לכך בכל מפגש עם הורה.

 

כיצד אתם מקדמים יחסי אמון עם הורי התלמידים שלכם? נשמח לשמוע סיפורי מקרה בתגובות.

 

הכתבה נכתבה על סמך עבודתה של ועדת מומחים שהתמקדה בנושא 'קשרי הורים-מורים בסביבה משתנה' מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.  

 

   

הדפסת סיפור זה
אילה ולודבסקי יובל

אחראית על הפצת תוצרים ופיתוח ידע ארגוני ב 'יזמה למחקר יישומי בחינוך'. קודם לכן עבדה כאנליסטית ב'מכון ראות' ועסקה בפיתוח ידע והדרכה בג'וינט ישראל, מכון ון-ליר והאגודה לזכויות האזרח. בעלת M.A בפסיכולוגיה חינוכית וקלינית של הילד ובוגרת התכנית להכשרת מנהיגות חינוכית צעירה בפריפריה מטעם מכון מנדל למנהיגות.

אמא לרוני המקסימה בת 4.5

סיפורים נוספים של אילה ולודבסקי יובל