שאילת שאלות אפקטיביות – 4 דרכים לניסוח שאלות שירתמו את התלמידים ללמידה

4099
שאילת שאלות אפקטיביות – 4 דרכים לניסוח שאלות שירתמו את התלמידים ללמידה

על פי נתונים של עיתון ה'גרדיין', מורים ומורות שואלים בממוצע כ-400 שאלות ביום ובחישוב מהיר – כ-70,000 שאלות בשנה. רוב רובן של השאלות הללו נשאלות באופן אוטומטי וללא מחשבה, אך ניסוח שאלה בקפידה על ידי שימוש בטכניקות תשאול (QTs) תאפשר תשובות עמוקות יותר ותשאב את התלמידים לתוך קשת שלמה של משימות חשיבה ביקורתית.

טכניקות לשאילת שאלות פתוחות

המרכז האמריקאי לבחינות ממליץ שמורים ומורות ישתמשו בטכניקות הבאות כדי לקדם דיונים משמעותיים בכיתה. (בתחילת הרשימה הטכניקות המומלצות יותר:)

  • חיפוש אחר הוכחה: "מה גורם לך לחשוב ש__?"
  • הסבר: "מה הן חלק מהגורמים שהובילו ל____?"
  • חיבור בין מושגים, רעיונות ודעות: "איך הדבר הזה בהשוואה ל_____?"
  • חיזוי: "מה תעשה בשלב הבא?"
  • תיאור: "מה ראית שקרה?"

שאלות פרי עטם של התלמידים 

בחלק מגישות ההוראה מבקשים מהתלמידים להכין שאלות על מטלות הקריאה שקיבלו.
אני מבקש מתלמידיי לנסח שאלה אחת אותנטית ועמוקה על קטע הקריאה. אני נהנה מאוד לראות כיצד השאלות שלהם הולכות ומשתכללות ככל שעובר הזמן.

קארי לין וילסון, מורה בתיכון במדינת וושינגטון, מנחה את תלמידיה להתחלק לזוגות ולנסח כמה שאלות עבור זוג אחר שיושב מולם כשהזוג השני מנסח שאלות עבור הזוג הראשון. לאחר מכן, מחליטה הרביעייה על שאלה אחת טובה, אותה הם שואלים במהלך הדיון הכלל כיתתי.

שאלות שמעוררות מוטיבציה -גישת זכפם (TAPN)

המחנך והמטפל ג'ים פיטרסון מתאר איך עידוד משמעותי מסייע לתלמידים לענות על שאלות. שימו לב איך העידוד השני של פיטרסון מעניק ללומדים עוד מידע:

"1. אתם עומדים לקרוא את שלושת העמודים הבאים. כשאתם מסיימים, אתם הולכים לענות על חמשת השאלות הנלוות בסוף.

2. כשאומר לכם להתחיל, יהיו לכם דקה אחת ו-45 שניות. אתם הולכים לקרוא את הפסקה הבאה כשאתם מחפשים את הנקודה המרכזית. תוך כדי קריאה, אתם הולכים להדגיש במרקר את המילים או המושגים שתומכים במה שלדעתכם הנקודה המרכזית. כשתסיימו, היו מוכנים לחלוק את התשובה שלכם עם תלמיד אחר או עם הכיתה. אתם יכולים להתחיל."

פיטרסון מסביר שההוראות בסעיף מספר 2 מעוררות יותר מוטיבציה מכיוון שהן מתייחסת לכמה מרכיבים, אותם הוא מכנה  TAPN (או בתרגום לעברית: זכפם)

זמן: המשפט "יש לכם דקה אחת ו-45 שניות" יוצרת תחושת תחרות וממריצה את התלמידים.

כמות: המשפט "אתם עומדים לקרוא את הפסקה הבאה כשאתם מחפשים את הנקודה המרכזית" יוצר אתגר אך לא מהווה איום או משימה משתקת.

פומביות: המשפט "כשתסיימו, היו מוכנים לחלוק את התשובה שלכם עם תלמיד אחר או עם הכיתה." גורם להם להבין שעבודתם תשותף עם עוד אנשים ולכן דוחף אותם להתאמץ להצליח.

מקוריות: המשפט "תוך כדי קריאה, אתם הולכים להדגיש במרקר את המילים או המושגים שתומכים במה שלדעתכם הנקודה המרכזית" מעורר עניין בתלמידים בכך שהוא נותן להם משימה לא שגרתית או כזו המגוונת את המשימות הרגילות שמבקשים מהם לבצע.

בסופו של דבר, הכנסה של ממדי זכפם בשאלות שאתם שואלים, תעלה את אחוז התלמידים הפעילים שיתעסקו בשאלות ובמשימות שנתתם.

דיון מונחה

כמעט תמיד, אם מתאפשר, הדרך הטובה ביותר לגרום לתלמידים לדון בשאלות עמוקות זה דרך דיון כיתתי מונחה.
בדיון שכזה, מכין המורה שאלות מבעוד מועד, בנוסף לשאלות שאולי ישאלו על ידי התלמידים. השאלות צריכות להוביל את המשתתפים לעצם הרעיון או הערך שבטקסט. השאלות חייבות להיות שאלות פותחות, שמעוררות סקרנות ושאין להן תשובה אחת נכונה!

בחרו שאלה אחת מרכזית שעליה יתמקד הדיון. במהלכו, השתמשו בשאלות ספציפיות כדי לקדם את השיח. לקראת סופו של הדיון, יש מורים שאוהבים להשתמש בשאלות מסכמות המעודדות את המשתתפים להחיל את הרעיונות שלהם על חוויותיהם ודעותיהם האישיות.
התשובות על השאלות המסכמות לא דורשות הבאת מקור מן הטקסט הנלמד כי אם הזדמנת עבור התלמידים לשתף בפרספקטיבה האישית שלהם.

  • שאלות לדוגמא לניתוח הטקסט:
    * מה הרעיון המרכזי או הערך של הטקסט? * מה מטרת הכותב? * מה משמעות הביטוי ____  ? *איזו כותרת הייתם נותנים לקטע? *מה המילה או המשפט או הפסקה הכי חשובה בטקסט?

  • שאלות לדוגמא לקדם את הדיון:
    *מי חושב אחרת? *מי עוד לא דיבר? *איפה את מוצאת לכך הוכחה בתוך הקטע? *תוכל להבהיר למה כוונתך בכך? *איך זה מתקשר עם מה שאמר___? *האם יש משהו בטקסט שלא ברור לך? *האם מישהו שינה את דעתו בעקבות הדיון?

  • שאלות לדוגמא לסגירת הדיון:
    *איך הרעיון הזה בטקסט מתקשר למציאות חיינו? *מה המסר של הכותב אלינו? *למה החומר הזה חשוב? *האם זה נכון ש____? *האם אתם מסכימים עם הכותב?
  • שאלות לדוגמא לסיכום:
    *האם אתם מרגישים שהבנתם את הטקסט ברובד עמוק יותר? *איך היה התהליך עבורנו? *האם הרגשת שהשתתפת באופן שרצית? *מה שמתם לב שקרה בדיון?

הגדילו השתתפות ב-50%

הנתונים מראים ששאילת שאלות איכותיות מגדילה את השתתפות התלמידים בשיעור ביותר מחצי. כמורים, אנחנו כאמור שואלים אינספור שאלות בכל יום אבל אם רק נעצור לחשוב כיצד לנסח אותן נוכל לייצר שינוי משמעותי בלמידה הפעילה של כיתתנו.

נסו זאת וספרו לנו – איך היה?

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר אדיוטופיה ואנו מודים לצוות אדיוטופיה ולמחבר Todd Finley  על האישור לפרסם את הדברים לקהל המורות והמורים בישראל.
 
הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp