לא צריך להיות שר החינוך - 7 טיפים פשוטים שישנו את מרחב הלמידה בכיתתך

11394
לא צריך להיות שר החינוך  - 7 טיפים פשוטים שישנו את מרחב הלמידה בכיתתך


כמה פעמים הבטת בערגה בתמונות של כיתות מבתי ספר מיוחדים, כאלה ואחרים, מסביב לעולם או בערים שונות בארץ? כמה פעמים חשבת לעצמך שמבנה בית הספר צריך להשתנות, שאם רק הייתה הכיתה שלך נראית קצת אחרת, הלמידה בה הייתה טובה ויעילה יותר?
מסתבר שלא צריך שינוי מדיניות דרסטי או אפילו תקציב גדול כדי לשנות את פני הכיתה למקום שמעודד למידה. בתור המנכ"ל של הכיתה שלך, יש באפשרותך לקחת פיקוד ולהחליט כבר עכשיו כיצד ברצונך לעצב את כיתת הלימוד שהיא הממלכה שלך.
בארה"ב ישנו ארגון שכל מטרתו לסייע למורים לעצב מחדש את מרחבי הלימוד שלהם. בסרטון שלפניך ניתן לראות כיצד עזרו למורה למתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים לסדר מחדש את הכיתה כך שתענה כל הצרכים שלו ושל תלמידיו:


כדי שגם לך יהיה קל יותר לעצב מחדש את הכיתה לקראת שנת הלימודים החדשה, ריכזנו עבורך 7 טיפים חשובים שיהפכו את התהליך לפשוט וקל יותר:


1. ערבו את התלמידים

התלמידים הם המשתמשים העיקריים בכיתת הלימוד וכדאי שיהיו חלק מרכזי מהתהליך. להנעת הפרוייקט ועל מנת לייצר התרגשות, הזמינו את התלמידים למפגש מקדים בבית הספר או אפילו בבית של מישהו.
הנה מספר שלבים חשובים לערב בהם את התלמידים:

  • בקשו מהורים, עמיתים או חברים לתרום מגזינים ועיתונים והביאו אותם למפגש עם התלמידים. הנחו אותם לבחור ולגזור תמונות של מרחבים שמדברים אליהם, כאלה שמושכים או קורצים להם. זה לא חייב להיות מרחב כיתתי דווקא – תנו להם לבחור כל קום או מרחב שנראה להם נעים ומזמין. לאחר מכן מציגים את כל המקומות שנבחרו לכולם ומקיימים דיון על אלו שהכי בלטו ולמה זה כך.
    אם יש קושי לעשות את הפעילות במתכונת זו, ניתן גם להשתמש במחשב וב Pinterest  כדי למצוא תמונות של מרחבים.
  • שרטטו על לוח או דף את הכיתה הנוכחית שלכם ובקשו מהתלמידים לכתוב על פתקיות איך הם מרגישים או איזו פעולה עושים בכל אזור בכיתה. אם הפעילות נעשית בכיתה עצמה ניתן לבקש מהם להדביק פתקיות על הקיר בכל אזור בכיתה.
  • בקשו מהתלמידים לצאת לתחקיר ולשאול אנשים שונים לדעתם לגבי אזור העבודה שלהם.
  • כשתגיעו לשלב המעשי של עיצוב הכיתה – ודאו שלכל תלמיד ותלמידה יש תפקיד, בין אם זה צביעה, הזזת שולחנות, ניקיון וכדו'. באופן זה תגדל תחושת השייכות והגאווה של כל אחד ואחת מהם בתוצר הסופי.


2. סיעור מוחות

אתם לא צריכים להיות מעצבי פנים כדי לעצב מחדש את הכיתה. כל מה שנדרש ממכם זו את היכולת לעשות עבודת מחקר טובה וסיעור מוחות. כשבאים לעצב מחדש את הכיתה, הצעד הראשון הוא להגדיר את ה"צורך" הנכון ואז לשאול שאלות.
לדוגמא, כשמגדירים מה אתם צריכים, ניתן לשאול: "כיצד אנחנו יכולים לייצר יותר מקום ללמידה משותפת בכיתה?". הנה כמה נקודות מנחות שיעזרו בתהליך איסוף המידע על הצרכים בכיתה:

  • חלקו את התלמידים לקבוצות וחלקו לכל קבוצה דף, עליו כתובה מילה רנדומלית אחרת. בקשו מכל קבוצה לייצר שמש אסוציאציות מתוך המילה שקיבלו. אחר כך בקשו מהקבוצות להחליף ביניהם דפים כך שכל קבוצה ממשיכה לבנות אסוציאציות על מילים שכתבה הקבוצה הקודמת וכך הלאה. לבסוף ביקשו מכל קבוצה לבחור את שתי המילים האהובות עליהם ביותר ולבנות איתם משפט שמתייחס לצורך בכיתה.
  • בקשו מקולגה או אפילו מתלמיד לשבת בצד בזמן שיעור ולשים לב לאופן בו התלמידים והמורה זזים בתוך הכיתה. הדפיסו שרטוט של הכיתה ובקשו מהצופה לסמן בדף היכן אתם זזים בשיעור. צבע אחד יציין את התנועה שלך כמורה וצבע שני יציין את התנועה של התלמידים. השרטוט עם הצבעים יסייע לכם לקבוע באילו אזורים בכיתה נעשה השימוש הגדול ביותר ואילו רהיטים צריכים לזוז כדי לאפשר תנועה חופשית יותר.
  • הגדירו אילו אזורים צריכים את ההתמקדות המרבית בהקשר של באלגן, אזור למידה משותפת ואזור למורה. לכל אזור בקשו מהתלמידים לכתוב רעיון לשיפור או עיצוב מחדש. הדביקו את כל הפתקיות על הלוח – הדבר יעזור לציין כפילויות ולנהל דיון ענייני בנוגע לרעיונות יישומים.


3. ארגון וניהול מתנדבים

עבדו עם טבלאות אקסל בגוגל – כך שכל המשתתפים יכולים לראות בזמן אמת מי אחראי למה ואילו משימות נעשו כבר.


4. סידור הבלגן

המפתח לעיצוב מחדש של הכיתה, הוא להיפטר מכל הבלגן ואי הסדר. היפטרו מכל החפצים המיותרים בכיתה. הקדישו זמן ומחשבה לבדוק אילו חפצים משמשים אתכם באמת במהלך השיעורים והכין המקום האידאלי עבורם בכיתה.


5. בקשו תמיכה וציוד

לאחר שהגדרתם את הצרכים של הכיתה, פנו לחניות מקומיות ורשתות גדולות וספרו להם את הסיפור שלכם. במקרים רבים, הבעלים ישמחו לתרום ציוד או לתת הנחה עבור אביזרים מסוימים. כמובן שלא יזיק להביא אתכם כמה תלמידים  כשאתם מבקשים.
אם הפרויקט שלכם מצריך קצת יותר כסף, מימון המונים יכול להיות אופציה לא רעה עבורכם. אפשר לצלם ולערוך סרטון קצר שירתום אנשים למאמץ שלכם.

6. עשו שימוש חוזר בחפצים ישנים

חפצים רבים בכיתה או בבית שלנו, מונחים ללא מטרה כשבקלות ניתן למחזר אותם. יש לכם קופסאות פלסטיק ישנות, קרוני חלב או אפילו ספרים ישנים בעלי כריכה קשה שאף אחד לא קורא? השתמשו בהם עבור אחסון בכיתה. יש לכם דיסקים ישנים? צרו מהם קישוטים. (שוב, ניתן לקבל מגוון רעיונות ב ( Pinterest וכמובן שתמיד ניתן להכנס לחנויות יד שניה או מקומות בהם אנשים מניחים את הרהיטים שאינם צריכים עוד.


7. סידור הכלים והאביזרים

ארגנו את הציוד שלכם בכיתה על בסיס תדירות ואופן השימוש. נסו להשתמש בקופסאות שניתן לזהות ולגשת אליהן בקלות. אלו יהיו שתי הדאגות העיקריות שלכם כזה מגיע לשימוש באביזרים. השתמשו במדבקות וצבעים כדי לוודא שניתן לזהות את הקופסא והנושא שלה בקלות. אפילו מומלץ להשתמש בארונות ללא דלתות כך שהכל נגיש וקל.


ניתן לעשות הרבה עם מעט מקום, אביזרים וגם עם התלמידים ברגע שחושבים באופן יצירתי ומחוץ לקופסה. ברשת תוכלו למצוא מגוון של אתרים עם טיפים ורעיונות לעיצוב כיתות וחללים כמו גם שימוש יעיל בחפצים ישנים.
נשמח לקרוא בתגובות על רעיונות, עצות או דוגמאות מתוך ניסיונכם.

 

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר אדיוטופיה ואנו מודים לצוות אדיוטופיה ולמחבר David Bill על האישור לפרסם את הדברים לקהל המורות והמורים בישראל

.

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp