הדרך שתגרום לכל תלמיד נכשל להצליח

225

"אני פשוט לא טובה במתמטיקה"
"המח שלי לא בנוי להבין מספרים"
"אין לי את זה"
כמה פעמים שמעתם את המשפט הזה מתלמידים ותלמידות ביחס למתמטיקה, למשל? התפישה הרווחת בקרב תלמידים, ובמיוחד תלמידות, היא שיש אנשים עם כשרון מיוחד למתמטיקה ולמי שנולד בלי הכישרון הזה, פשוט אין מה לעשות בנידון.


בשנת 2006 כתבה פרופסור קרול דוויק מאוניברסיטת סטנפורד ספר מהפכני שקרא תיגר על דפוס החשיבה הרווח הזה. הספר שנקרא "כוחה של נחישות" (The New Phycology Of Success) נמכר ביותר ממיליון עותקים והפך להצלחה גדולה.

בספר, טובעת דוויק את המונח Growth Mindset או בתרגום לעברית: 'דפוס חשיבה מתפתח'.
זהו מונח המביע רעיון שבשנים האחרונות שינה מקצה לקצה את עולם החינוך והוא משנה לטובה את האופן שבו אנשים לומדים. משמעותו בגדול – האמונה ביכולת העצמית ללמוד ולגדול.

אז מה כל כך מהפכני באמירה הזו?
כך היא מסבירה: "במשך עשרות שנים אני חוקרת, למה אנשים מסוימים מצליחים כאשר אנשים השווים להם בכשרון, אינם מצליחים. במרוצת השנים גיליתי שדפוס החשיבה של אנשים (המיינדסט) משחק תפקיד מכריע בכך."

בעבודתה מתארת דוויק שתי גישות לגבי יכולת והתפתחות:
גישה אחת נקראת דפוס חשיבה מקובע (fixed mindset)  וגישה שניה נקראת דפוס חשיבה מתפתח (growth mindet)

אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם קבועים מראש, כך שאו ש'יש לך את זה' או שלא. הם מאמינים שחלק מבני אדם טובים במשהו באופן טבעי והשאר פשוט לא. האמונה שלהם גורסת שאין לאדם שליטה על היכולות שלו.
אנשים בעלי דפוס חשיבה מתפתח מאמינים שיכולות ואינטליגנציה הם ברי פיתוח וגדילה. הם מאמינים שבני אדם שטובים במשהו, הגיעו לכך כי פיתחו את היכולת הזאת, והאחרים שאינם טובים בכך, פשוט לא עבדו על זה. האמונה שלהם גורסת שלאדם יש שליטה על היכולות שלו.

בעצם, השאלה המרכזית העומדת בין שתי הגישות, היא האם יכולות הן מולדות או נבנות? או בעגה הצבאית, האם יש 'לא יכול' או רק 'לא רוצה'?

לגישות השונות יכולת השפעה מרחיקת לכת על התלמידים שלנו בכיתה.

במחקר שערכה פרופסור דוויק בתלמידי כיתות ז', נמצא שבמהלך השנתיים של המחקר, הקבוצה שקיבלה שיעורי העשרה בגישת דפוס חשיבה מתפתח הראתה שיפור משמעותי בציונים ובהצלחה שרק הלך וגדל עם השנים. זאת, לעומת קבוצת הביקורת שציוניה רק הלכו והידרדרו עם השנים.

מה הם המאפיינים הדרושים כדי לפעול מתוך דפוס חשיבה מתפתח?

כדי לסגל דפוס חשיבה מתפתח ולהנחיל אותו לתלמידים יש צורך בשני מרכיבים בסיסיים:

1. אמונה
כאמור, הדבר בסיסי ביותר שדרוש מאדם או תלמיד שפועל מתוך דפוס חשיבה מתפתח - הוא האמונה הברורה שיש ביכולתו להצליח, אם רק יפעל ויעשה את הפעולות הנדרשות. מי שמאמין שהצלחתו תלויה בגזרת גורל, לא יצליח לשנות את דפוס המחשבה שלו.

2. מיקוד
השאלה על מה נמצא המיקוד של התלמיד? היא חשובה מאין כמותה. כשתלמיד או תלמידה מתרכזים בשאלה - כיצד הם ייראו ומה תהיה התוצאה הסופית שלהם, זהו סימן שהם עדיין בעלי דפוס חשיבה מקובע. כאשר דפוס החשיבה של האדם מתפתח, יהיה המיקוד שלו בתהליך הלמידה והשיפור. הוא לא יחשוש מכך שהציון הסופי נמוך למשל, אלא ישאף לקבל תוצאה טובה יותר מקודמתה.

 

ארבעה התנהגויות שמסייעות בחיזוק דפוס חשיבה מתפתח:

1. מאמץ
אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע רואים במאמץ דבר שלילי שיש להמנע ממנו, ושהדרך הקלה היא המפתח (לדוגמא, אם תלמיד קיבל ציון טוב במבחן מבלי שהתכונן אליו הוא יראה בזה הצלחה) לעומת זאת, תלמיד שירכוש את דפוס החשיבה המתפתח יראה במאמץ דבר מבורך שמקדם אותו, ולכן יגביר את המאמצים מתוך הבנה שאלו ישפרו את הביצועים והיכולות שלו בסופו של דבר.

2. קושי
עבור מי שאינו פועל מתוך דפוס החשיבה המתפתח, קושי הוא מכשול. אותו אדם יימנע מקושי עד כמה שניתן ואם יתקל בו, ייסוג אחורה ואף יוותר על המטרה. הקושי עבורו, הוא איום. לעומת זאת, בדפוס חשיבה מתפתח, הקושי נתפס כהזדמנות אותה יש לאמץ ולשמר על מנת למנף אותו לתהליך ההתקדמות וההשתכללות.

3. טעויות
מי שנמנע מטעויות, שונא אותן ומתייאש בעקבותיהן, לא יוכל להצליח על פי גישתה של דוויק. בדפוס החשיבה המתפתח רואים בטעויות כלי ללמידה ועושים בהן שימוש חיובי.

4. משוב
משוב הוא דבר מעורך עבור בעלי דפוס החשיבה המתפתח והם יקבלו אותו בשמחה ואף יחפשו אותו. שלא כמו בעלי דפוס חשיבה מקובע אשר יראו בו דבר מאיים שיש להתגונן מפניו או להעלב ממנו.

כיצד נעזור לתלמידים לשנות את החשיבה?

הכל טוב ויפה, אבל עכשיו נשאלת השאלה החשובה, כיצד נוכל אנו, כמורים, לסייע לתלמידנו לשנות את אופן החשיבה שלהם ולטפח אצלם דפוס חשיבה מתפתח?
רבים וטובים עוסקים בדיוק בנושא הזה, ביניהם בולטת הפסיכולוגית אנג'לה דאקוורת שכתבה ספר בשם גריט - GRIT המסביר לעומק את הקשר שבין המושג מהפסיכולוגיה החיובית ובין דפוס חשיבה מתפתח.
המשמעות של גריט היא, כח הלהט, ההתמדה והנחישות שנמצאים אצל אדם. תכונות אלו, מסבירה אנג'לה, יובילו אותו להצלחה. (לפודקאסט שלה בנושא כאן )מכיוון שבדפוס חשיבה מתפתח הריצה היא למרחקים ארוכים, חשוב לעזור לתלמידים לגייס את אורך הרוח, הנשימה וכמובן את ההתמדה והנחישות שיסייעו להם להגיע למטרה. באופן זה, דומה הלמידה לעשיית כושר גופני. גם כאן, נדרשת תכנית אימונים ארוכת טווח שיש לפעול על פיה באופן עקבי על מנת להרגיש בתוצאות.

בספר, ניסחה דאקוורת  הנחיות למורים אשר בעזרתן ניתן לחזק את האמונה של התלמידים ביכולת של כל אחד ואחת מהם להצליח, למקד אותם בתהליך עצמו ולטפח התנהגויות חיוביות ביחס למאמץ, קושי, טעויות ומשוב.
אחד הדברים העיקריים שהיא מדגישה, הוא שיש לנסח את האמירות שלנו לתלמיד באופן שישים דגש על המאמץ ולמידה ולא על הכשרון הטבעי או האדם עצמו. לעיתים, מורים מחלקים מחמאות או עידוד מתוך כוונה טובה אך בפועל משתמשים בניסוח שמרחיק תלמידים מדפוס חשיבה מתפתח. מתוך ההבנה הזו, היא יצרה טבלה המדגימה את אופן הניסוח המומלץ כאשר באים לעודד או להחמיא לתלמידים:




להצמיח תלמידים מצליחים
אם נסקור את רשימת האנשים המצליחים ביותר בתחומים שונים, כמעט תמיד נוכל לזהות אצלם דפוס חשיבה מתפתח. אלו אנשים שלעולם לא ויתרו, שהאמינו ביכולתם להשתפר עוד ועוד, הם האמינו במאמץ וגילו נחישות והתמדה והעיקר - הם לא פחדו לטעות, לפעמים אפילו עשרות פעמים. כמו שאמר תומס אדיסון על אלף הניסיונות שלו להמציא את נורת הלהט: "אם מצאתם אלף דרכים שלא עובדות, לא נכשלתם. כל ניסיון שכשל הוא עוד צעד קדימה"

היכולת שלנו לחנך את תלמידנו לגישה הנובעת מתוך דפוס חשיבה מתפתח, יכולה להוות עבורם את ההבדל שבין הצלחה וכישלון.

 


פועלים בכיתה מתוך דפוס חשיבה מתפתח? יש לכם עוד רעיונות לדרכים להטמתעה בכיתה? כתבו לנו בתגובות ונשמח לפרסם חלק מן הסיפורים.

 

הדפסת סיפור זה
הגיע זמן חינוך

רוצים לקבל את הניוזלטר שלנו למייל שלכם?

בכל שבוע תוכלו לקבל את הניוזלטר החינוכי המוביל בישראל,
אליכם למייל ללא מאמץ.

פשוט מלאו את הטופס:
http://bit.ly/EduNowSignUp