הסוד של האנשים המצליחים בעולם

9684
הסוד של האנשים המצליחים בעולם

חישבו על אדם שאתם מכירים, כזה שנחשב "מסמר הערב". האדם הזה, שכולם רוצים בקרבתו. עכשיו התמקדו בפנים שלו – האם הוא רציני, זועף או מחייך?


מחקרים רבים מראים את היתרונות שיש למחשבות ולרגשות חיוביים. השמחה והאופטימיות מוכיחות את עצמן כנכס רב-חשיבות בתחומים רבים ומגוונים כמו עסקים, פוליטיקה, מנהיגות, ספורט ובריאות. רגשות חיוביים וחשיבה חיובית נמצאו מובילים גם להערכות טובות יותר מצד הממונים ולקידום בעבודה.
נמצא כי מנהיגים שהגיעו לדרגים גבוהים, משתמשים במילים חיוביות בתכיפות גבוהה פי ארבעה מכפי שהם משתמשים במילים שליליות. אנשים בעלי גישה אופטימית נמצאו מצליחים יותר בתחרויות ומצליחים יותר לחזור לעצמם גם אחרי כישלונות.

אנשים שמחים נוטים יותר להגיש עזרה לאחר, הם גמישים יותר, יצירתיים יותר, אמפתיים יותר ורוחשים כבוד כלפי זולתם. רגש השמחה תורם לבריאות טובה, לריפוי ולאריכות ימים.

ואיך זה קשור אלינו?

רגש השמחה הוא אחד מן הרגשות המשמעותיים בחיינו. הוא יכול לפרוץ כתוצאה ממפגש עם מופע כלשהו או בעקבות חוויה של הצלחה, אך הוא יכול גם להתעורר בעקבות תחושה פנימית עמוקה של שמחת חיים.

לשמחה תרומה משמעותית להפיכתם של החיים לנעימים יותר. השמחה מאפשרת התמודדות קלה יותר במצבים קשים, בהיותה מחזקת את האמונה בטוב ואת האפשרות לראות את חצי הכוס המלאה.

אין מדובר בייפוי המציאות או בהמתקתהּ, אלא בניהול תהליכי חשיבה. תהליכי חשיבה יוצרים רגשות, ולכן הם הגורם הביצועי החשוב ביותר. כאשר אנו עוסקים בחשיבה חיובית, אנו עוסקים בחשיבה שמבטה מופנה קדימה, חשיבה המשלבת אמונה, גמישות, אנרגיה, חדשנות, ותקווה בדרך שבה ניגשים להתמודד עם כל משימה ומשימה.

שמחה כמרכיב מרכזי בכיתה
מורים שמחים מתפקדים טוב יותר ויכולים להתגבר על מצבים קשים ביתר יעילות. למרות מורכבות ההוראה, היא מזמנת רגעים של שמחה מעצם ההזדמנות לתת ולהעניק לזולת. מורה שבוחר להתמקד ברגעים הללו, ילמד מתוך אנרגיה גבוהה שתמגנט את התלמידים. מחקר שבדק מה גורם למורים להצליח, מנה בין חמשת הסיבות הראשונות, את החיבור של המורה לחומר הלימודי והתשוקה איתה הוא מלמד. אין מה לעשות, התלהבות היא דבר מדבק.



טריק מבוסס מחקר להגברת השמחה בכיתה

לפני שאתם נכנסים לכיתה, עמדו חמש שניות בחוץ וחייכו חיוך רחב מאוד או צחקו (גם חיוך או צחוק מזויף יעבוד). אחר כך תרפו את החיוך והיכנסו לכיתה. התכווצותם של שרירי החיוך משפיעה על המוח וגורמת לו לחוש באופן אוטומטי שמחה, וכך השמחה שלכם תעשה את העבודה ותשדר מסר מרומם לתלמידים.
מורים יכולים להעניק לתלמידיהם חוויות משמחות, "להאיר" להם רגעים של שמחה, כמו גם לעזור להם להיות מודעים לרגש השמחה.  אפשר ללמד את התלמידים לזהות את השמחה בתוך עצמם, לחזק את השמחה הפנימית הטבעית המצויה בהם וללמדם להעניק אותה גם לאחרים. חשוב שנבנה לתלמידים סביבה המאפשרת ומעודדת ביטויי שמחה וכזו המאמנת לחשיבה חיובית כלפי המציאות.

ותזכרו – חיוך זה מדבק. נסו לחייך סתם כך למישהו ברחוב ובדקו מה קורה אצל האדם ממול. עכשיו נסו זאת על העמיתים והתלמידים בבית הספר. פעולה פשוטה יכולה להשפיע לטובה על כל המערכת. על עצמכם, על התלמידים ואפילו על הצוות הוותיק.

ניסיתם? ספרו בתגובות מה קרה.

.

בשמחה ובברכה,

ד"ר שרה זילברשטרום ( טל' 050-6282544, sarasi@education.gov.il)

מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה

 

 

הדפסת סיפור זה
אגף התמחות וכניסה להוראה

אגף ההתמחות מתייחס לשלוש השנים הראשונות בהוראה, והוא כולל את שנת ההתמחות בהוראה (שנת הסטאז') ואת השנתיים שלאחריה. האגף מיועד בעיקר למתמחים, לעובדי הוראה חדשים, למורים עולים, לחונכים, למלווים,  לרכזי התמחות וכניסה להוראה, למנחי הסדנאות והקורסים, למפקחים הרפרנטים ולמדריכים המחוזיים.