שומרים על התלמידים ברשת: 24 סרטונים ונקודות לדיון בכיתה

20217
שומרים על התלמידים ברשת: 24 סרטונים ונקודות לדיון בכיתה

בס"ד

24 סרטונים העוסקים במוגנות ברשת, רשתות חברתיות, סמרטפונים ודור המיליונים, שיעזרו לך המורה להגן על התלמידים וללמד אותם כיצד לנהוג באופן מושכל בגלישה ברשת.

לא מזמן קיבלתי עוד סיפור טרי על תלמיד שבמשך קרוב לחודש עבר שיימינג והתעללות בקבוצת הפייסבוק הכיתתית. רק בעקבות פליטת פה אגבית של אחד מהתלמידים, שענה להצעתה של אמו שילך למסיבה השכבתית ביחד עם התלמיד המוחרם: "אבל הוא בכלל לא מוזמן", נדלקה לה נורה אדומה, שהובילה לגילוי סיפור התעללות משמעותי שחמק מעיני המחנכת. המחנכת לא השתתפה בקבוצת הפייסבוק הכיתתית וסיפרה כי לא היה לה מושג על ההתעללות והשיימינג הממושך שהתלמיד עבר. 

אבל לא רק שיימינג והתעללות אורבים לתלמידים ברשת. כמחנך ניגשו אלי פעמים רבות הורים מבוהלים, שגילו שילדיהם משתמשים להם בכרטיס אשראי בכל מיני משחקים "תמימים" שביקשו להזין את ספרות האשראי כחלק מחייב לפני שהעבירו אותם שלב.

ועוד לא התחלנו לדבר בכלל על הסכנות הידועות הקיימות ברשת מעשרות אלפי פדופילים וגורמים שמתחזים לתמימים בכדי למשוך את התלמידים ולחשוף אותם למגוון סכנות ואיומים שנמצאים הרבה מעבר למרחבי הביקורת המוגנים של הכיתה או ההורים בבית.

מובן אם כן, מדוע הגלישה באינטרנט הוא תחום שחשוב ביותר שהצוות החינוכי, ובמיוחד המורות והמורים, יהיו תמיד מודעים ועירניים אליו, וישקיעו זמן בדיון בו בכיתה, וכך יציידו את התלמידים בידע ובחשיבה ביקורתית שיאפשרו להם לגלוש ברשת באופן מושכל ובטוח, לאור מגוון הסכנות הבלתי נתפס שעורב להם ברשת.

במדריך הזה בררנו, מבין עשרות הסרטונים העוסקים בגלישה בטוחה הנמצאים כיום ברשת, את הטובים והמדויקים שבהם, והם מוגשים לכם בצורת מתודת "קטנה ברשת". הסרטונים יאפשרו לכם להעביר את המסרים אודות גלישה בטוחה וההשפעות של הרשתות החברתיות על עולם התלמידים ממקום מחובר ומוחשי יותר.

בנוסף ומעבר למיפוי הרגיל, כל סרטון מלווה בשתי שאלות לדיון שיעזרו לכם למנף ולהעצים את המתודה לכדי דיון כיתתי.

נחזור ונזכיר: חשוב מאוד לכל איש ואשת חינוך, לצפות לפני השיעור בסרטונים, על מנת לבדוק האם הם מתאימים לאופי הכיתה שלך. כמו כן, הסרטונים דורשים עיבוד ותיווך מצדך בכדי לדייק את המסר.

המדריך מחולק לנושאי הליבה המרכזיים של שבוע המוגנות:

  1. גלישה בטוחה
  2. שיימניג ברשת
  3. סמרטפונים ורשתות חברתיות
  4. הרצאות עומק לאפיון דור המסכים

 

נושא ראשון: גלישה בטוחה

1. שומרים על הילדים גם ברשת: הפקה משובחת במיוחד של "איגוד האינטרנט הישראלי": סרטון עוצמתי במיוחד על הורים שנתנו להם לקרוא בפעם הראשונה את ההודעות והטוקבקים שילדיהם מקבלים ברשתות החברתיות - התגובה שלהם עוצמתית במיוחד. חזק. מטלטל. מעביר את המסר נהדר. מחטיבה ומעלה, ניתן גם לבנות פעילות הורים-ילדים משותפת בנושא. אורך: 3:40 דקות. עברית עם תרגום. חפשו בגוגל: שומרים על הילדים. גם ברשת.

שאלות לדיון:

  1. מדוע לדעתכם ההורים היו כל כך מזועזעים? האם יכול להיות שבאמת אין להם מושג?
  2. חשבו, אחרי שצפיתם בסרטון, האם הוא נראה לכם קשה ומטלטל או דווקא רגיל, מאחר שאתם כבר רגילים לתופעת הטוקבקים? מה זה בעצם אומר עלינו כחברה?

 

2. הסיפור של טום: הסרטון הזה, שאינו פשוט בכלל ועלול להיות מורכב לצפייה, מביא את סיפורו של טום, שרצה למצוא חבר חדש, אך במקום פגש בסכנה ובאירוע טראומטי. מכיתות י' ומעלה. אנגלית עם תרגום. אורך: 2:23 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: הסיפור של טום סכנה ברשת.

 https://www.youtube.com/watch?v=Qy2YREaph2g

שאלות לדיון:

  1. האם נדמה לכם שיש משהו יוצא דופן בהתנהלות התמימה של תום שאתם הייתם עושים אחרת?
  2. מה תום היה יכול לעשות אחרת?

 

3. הסכנה ברשתות החברתיות – קובי פירסון: למי שעדיין לא יצא להכיר את מאסטר הניסויים החברתיים קובי פירסון, אז נעים מאוד. גם כאן פירסון לא לוקח שבויים ומתחיל הכי חזק שיש ואז מגביר את הקצב, מה שגרם לסרטון הזה להיות עוצמתי במיוחד. מצריך במיוחד צפייה מוקדמת של המחנך, עם אפשרות לצנזור אי אלו קטעים. מחטיבה ומעלה. אורך: 6:52 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: הסכנה ברשתות החברתיות (ניסוי חברתי, מתורגם).

 https://www.youtube.com/watch?v=S1MohThjUGo

שאלות לדיון:

  1. איך ניתן להסביר את ההתנהגות התמימה של הנערות?
  2. הוריה של הנערה השלישית סיפרו כי הם ראו יחד איתה סרטונים וקראו ידיעות שהיו אמורות להבהיר לה שלהיכנס לרכב של זר זה מסוכן ביותר, ובכל זאת היא עשתה זאת. מה לדעתכם היו יכולים לעשות הוריה כדי לוודא שהיא לא תעשה זאת לעולם, על מנת לשמור עליה?

 

4. סכנות ברשת: סרטון קצר וקולע על התממשות של תרחיש בלהות שבסך הכול החל כעזרה "תמימה". מחטיבה ומעלה. אורך: 1:15 דקות. עברית. חפשו ביוטיוב: סכנות ברשת. סרטון שישי.

https://www.youtube.com/watch?v=MsOBNy22X4U

שאלות לדיון:

  1. אחרי שראיתם את הסרטון, התרחיש נראה לכם הזוי?
  2. האם לדעתכם הסיכוי להיפגע ממכרים הוא קטן יותר מאנשים זרים? (לאחר המענה על שאלה זו, רצוי לדבר על הנתון כי מרבית מקרי האלימות והפגיעות המיניות מתרחשים על ידי אנשים מוכרים ולא על ידי זרים).

 

5. סכנות באינטרנט – תאטרון נגיעות: סרטון אוורירי וקליל, כמיטב המסורת של "נגיעות".  דיאלוג בין תלמידה שמחפשת את האביר הלבן לאיש מבוגר שמבקש לנצל את תמימותה. אפשרי מכיתות ו' ומעלה. אורך: 2:52 דקות. עברית. חפשו ביוטיוב: סכנות באינטרנט – נגיעות.

 https://www.youtube.com/watch?v=jyUMxxtdYvc

שאלות לדיון:

  1. האם אפשר להציב תמרורי אזהרה בעקבות הדיאלוג שראינו בסרטון?
  2. הייתכן שאילו הייתה מעורבות הורית גבוהה יותר, הסיכוי להיפגע היה פוחת? האם לדעתכם בני נוער צריכים לספר דברים כאלו להוריהם? האם יש היתכנות כלשהי לכך שיספרו?

 

6. בריונות ברשת: סרטון מתוך מבט לחדשות שסוקר את תופעת הבריונות ברשת ואת ההשלכות שלה, תוך מתן דוגמאות חיות. לכיתה, למורים ולכל מי שרוצה לקבל נגיעה מהתופעה. אורך: 19:23 דקות. עברית. חפשו בגוגל: בריונות ברשת מתוך מבט לחדשות.

 

נקודות לדיון: 

  1. האם לדעתך הקטעים שראית בסרט היו יכולים להתרחש בבית הספר שלך?
  2. האם הבריונות הזו היא רק סימפטום לבעיה רחבה יותר? לאיזה בעיה לדעתכם?

 

נושא שני: שיימינג ברשת

1. אל תשתפו ואל תשתתפו – קשה לצפייה: עוד סרטון מ'איגוד האינטרנט הישראלי' שמביא את כל האמת על השיימינג ותופעת הטוקבקטים בפרצוף. הקללות והמילים הקשות לא מתאימות לכולם ולכן חשוב ביותר שתצפו בסרטון לפני השיעור. התגובה הטבעית של הסלב לעלבונות המוטחים בהם הופכת אותו למוחשית מתמיד. מתיכון ומעלה. אורך: 4:00 דקות. עברית. חפשו בגוגל: אל תשתפו. אל תשתתפו.

 https://www.youtube.com/watch?v=Kzk-b61R5Gc

שאלות לדיון

  1. האם נראה לכם שאנשים היו מסוגלים להוציא את המילים הקשות הללו גם אילו הידוענים היו עומדים מולם והם לא היו מסתתרים מעבר לטוקבקים? האם התכוונו אליהם באמת?
  2. בכנות – יצא  לך פעם לכתוב כאלו טוקבקים?

והנה גם סרטון התגובה של הידוענים אל הטוקבקיסטים:

 

2. הנבחרים – שיימינג: סרטון של דקה שמעביר את המסר על כמה קל לפגוע באמצעות שיימינג וכמוה מודעות נמוכה יש לנו לרמות הפגיעה הגבוהות. לתיכון. אורך: 1:04 דקות. עברית. חפשו ביוטיוב: הנבחרים- שיימינג.

שאלות לדיון:

  1. לדעתך - כמה אנחנו יכולים לבקר נפגעים במעשים כמו שיימינג?
  2. במקרה הזה הביקורת על הנערה הייתה "גל שני" של שיימינג. אתם יכולים לחשוב על עוד מקרים בהם הביקורת על קורבן הופכת לפגיעה נוספת?

 

3. פנים אל פנים: סרטון של בית "עמיטל" בירושלים שנהפך לקלאסיקה. משובח. עשוי טוב ותפור על גילאי היסודי. מתאים לכיתות ג'-ח'. אורך: 16:33 דקות. עברית. חפשו בגוגל: ילדים יוצרים סרטים 2015 - "פנים אל פנים", בית ספר עמיטל, ירושלים.

שאלות לדיון:
  1. המכנה המשותף של כלל מקרי השיימינג הוא ההתעלמות המטרידה של החברה מסביב. מדוע לדעתכם החברים מסביב מגלים אדישות לעוול?
  2. האם ישנן צלקות נפשיות שלא יעזור כמה הכיתה או החברים שפגעו ישתדלו לתקן, כבר לא ניתן לרפא?

 

4. גבולות השיימינג – איפה החוק בכל העניין? אז מה מותר לנו להגיד ומה אסור לפי החוק? מתברר שמערכת המשפט מצאה את עצמה לא מוכנה להתפחויות המהירות בתחום. ברוכים הבאים לממלכת האפור. מכיתות ו' ומעלה, מצוין לשיעורי חברה. אורך: 7:30 דקות. עברית. חפשו בגוגל: נופלים ברשת, מותר ואסור ב"שיימינג" על עסקים שאכזבו אותנו.

 https://www.youtube.com/watch?v=9YTbiIpk-TQ

שאלות לדיון:

  1. נראה שהרשתות החברתיות מגדירות לנו מחדש מושגים הקשורים לפגיעות ונזק. האם לדעתכם ניתן בכלל להשתלט עליהן?
  2. אילו הייתם צריכים לנסח מחדש חוקים שיהיו רלוונטים למציאות הוירטואלית הזו, אילו חוקים הייתם מחוקקים?

אתם מוזמנים, בהקשר זה, לצפות בנאום של חברת הכנסת רויטל סויד על השיימינג באינטרנט. חפשו בגוגל: ח״כ רויטל סויד בנאום במליאה על תופעת ה״שיימינג״ באינטרנט

 

5. כשפייסבוק מתנערת מהשיימינג: אז מה חושבים החבר'ה של צוקרברג על כל עניין השיימינג? לא בטוח שחושבים על זה מספיק. נהדר כפתיחה לדיונים אודות האחריות הציבורית והאישית שלנו ברשת. לתיכון. אורך: 6:40 דקות. עברית. חפשו בגוגל: עליזה לביא - תופעת שיימינג ברשת

שאלות לדיון:

  1. האם אתם בעד הקמת גוף כמו זה המוצע בסרטון?
  2. מה דעתכם על התנהלות פייסבוק במצב הזה?

 

6.  ילדים ללא רחמים: ילדים ללא רחמים הוא סרט המבוסס על סיפור אמיתי שקרה בארץ. הסרט נוצר על ידי תלמידי מגמת קולנוע שהחליטו כי חייבים להעלות את המודעות לסכנות ברשת חברתית. הסרטון הוא רק קצה הקרחון למה שילדים עוברים, אך פוחדים או מתביישים לספר. מצריך עיבוד של המחנך לפני הצפייה. מכיתה ה'. אורך: 8:30 דקות. עברית. חפשו בגוגל: ילדים ללא רחמים.

https://www.youtube.com/watch?v=PrXs37QfF5c

נקודות לדיון: 

  1. האם לדעתכם התלמידים הפוגעים חשבו שכך תיגמר ההתעללות שלהם?
  2. האם לדעתכם התלמידים הפסיבים ששתקו ולא עשו כלום למרות שידעו מהמתרחש אשמים גם הם?

 

נושא שלישי: סמרטפונים ורשתות חברתיות

1. על טלפונים חכמים, אנשים ובזבוז החיים שביניהם: סרטון מעורר מחשבה הנוגע בנקודות הרגישות שאנחנו אוהבים להדחיק. על החיים שעוברים והחוויות שנוזלות לנו מהידיים תוך כדי שבילינו עם הסלולרי. מחטיבה ומעלה. אורך: 4:58 דקות. אנגלית עם תרגום. ייתכן שקודי הלבוש לא מתאימים לכלל המגזרים ולכן דורש צפייה מראש. חפשו בגוגל: Look up מתורגם לעברי

שאלות לדיון:

  1. יש מי שחושבים כי ככל שהתלות שלנו במכשירים גדלה, כך היצירתיות והחכמה שלנו נעלמים. מה דעתכם?
  2. האם יש חוויות שפספסתם בשנה האחרונה רק בגלל שראיתם את העולם מבעד לפיקסלים?

 

2. הישראלים והסמרטפונים – אלה הם חיינו: כמה ואיך אנחנו משתמשים בסמרטפונים והאם מהפכת השעבוד למכשיר הושלמה? סרטון שמומלץ כפתיחה לשיעור חברה, אודות החירות האנושית שהלכה לנו לאיבוד. מחטיבה ומעלה. אורך: 2:15 דקות. עברית. חפשו ביוטיוב: תרבות הסמארטפונים.

שאלות לדיון:

  1. לתלמידים: האם אתם יכולים לדמיין את החיים לפני הפלאפונים והפלאפונים החכמים? לכולם: כמה מההתנהגויות שתוארו בסרטון היו שונות לפני עידן הפלאפון?
  2. כיצד לדעתכם יראה העתיד שלנו לגבי השימוש במכשירים?

 

3. נומופוביה – בחנו את עצמכם: מבחני שימוש מוגבר בסמרטפון והתמכרות אליו מסתובבים ברשת, קבלו את העברי שבהם. תפור ליסודי אבל ניתן לשימוש גם בגילאים גבוהים יותר. אורך: 2:35 דקות. ללא מילים. חפשו בגוגל: מבחן נומופוביה - האם אתם מכורים לסמארטפון שלכם?

שאלות לדיון
  1. האם כדאי לדעתכם להתייחס לשימוש המוגבר בסמרטפון כבעיה רפואית לכל דבר?
  2. נראה לכם שתוכלו 'לשרוד' שבוע ללא הסמרטפון שלכם?

 

4. רשתות חברתיות – אושר בטעם ממתיק מלאכותי: סרטון מעורר מחשבה על אושר והסלולרים החכמים - האם הם משתלבים? שאלות ונקודות אקוטיות בכמות עצומה בתוך שלוש דקות. לחדרי מורים, חטיבות ותיכונים. אורך: 3:31 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו ביוטיוב: פיסבוק, איפון, איפד, רשתות חברתיות | האם זה עושה אותנו מאושרים?

 https://www.youtube.com/watch?v=Rk31tXf2mwg

שאלות לדיון:

  1. האדם הממוצע מבזבז 4 שנים בממוצע בבהייה במסך הסמרטפון שלו. מה זה אומר?
  2. עברו על רשימת חברי הרשתות החברתיות שלכם. אם תצטרכו עזרה בשיעורי הבית או בתיקון משהו שנשבר, כמה מתוכם לדעתכם יעזרו לכם? מה זה בעצם אומר על תפיסת החברות בימינו?

 

5. מלכודות הדבש של הרשתות החברתיות: איך זה מרגיש כשמישהו מכניס את היד שלו לתוך התיק שלנו ומגהץ לנו את האשראי? ברוכים הבאים לעולם הרשתות, שישאב בקשית את הפרטים החסויים והאישיים שלכם. סרטון מטריד שראוי שכל תלמיד ייחשף אליו. אורך: 3:32 דקות. עברית. חפשו בגוגל: מלכודת הדבש של הרשתות החברתיות.

שאלות לדיון:

  1. האם יכול להיות שהחברות הגדולות יודעות עלינו עוד דברים שאנחנו לא מודעים להם בחיי היומיום שלנו?
  2. ניתן לקיים דיון על תוכן הספר 1984 ולבדוק האם אורוול צדק וניבא את העתיד? 

 

6. השפעת הסמרטפונים על חיינו: קטע קצר מהרצאה של סיימון סינק על השפעת הסמרטפונים ועל איך שהם מעצבים ומחווטים את המוח שלנו מחדש. מבריק. למורים ותלמידים. אורך: 5:00. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: איך הפלאפונים משפיעים עלינו?

https://www.youtube.com/watch?v=G5lA2LmeOuA

נקודות לדיון:

  1. האם לדעתכם זה שאתם מודעים לאפקט ולהשפעה של הסמרטפונים יגרום לכם לשנות משהו מהרגלי הצריכה שלכם?
  2. איך לדעתכם תשפיע התלות שלנו בסמרטפון על המשך החיים שלנו? האם בסופו של דבר נגיע למצב שלא נוכל לנהל את החיים שלנו ללא החיבור התמידי לסמרטפון?

 

נושא רביעי: מיוחד לחדר מורים - הרצאות עומק לאפיון דור המסכים

1. דור המילניום: סיימון סינק מביא את אחת השיחות החשובות שתשמעו על ילדי דור המילניום וההשפעה של המדיה על הרגלי ההתנהגות שלהם. לחדרי מורים, להורים, תלמידים ולמדריכים שרוצים להבין איך הסיפור עובד. אורך: 15:25 דקות. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: דור המילניום.

 https://www.youtube.com/watch?v=7YKbGqV1iDg

2. שבע עובדות על דור ה-Y: דקה מתומצתת שמביאה לכם את הנתונים החשובים ביותר על דור ה-Y בצורה של מספרים וגרפים שיעזרו לכם לראות את התמונה הכללית. מחטיבה ומעלה. אורך: 0:55 דקות. חפשו בגוגל: כמה עובדות על דור ה-Y

 

3. אחד מכל ארבעה – על ההתמכרות לסלולארי: סרטון הלקוח מכתבה של רשות השידור על תופעת ההתמכרות של הנוער לסמרטפונים, כולל הזווית של הפסיכולוגים והאנתרופולגים. קורס מזורז להכרת 'דור המסכים'. אורך: 6:38 דקות. עברית. חפשו בגוגל: מבט עם יעקב אילון - מכורים לסלולר: אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל

  

4. אמנת הנוער לשימוש באינטרנט: מועצת התלמידים הארצית התגייסה לטובת גיבוש וניסוח אמנה לגלישה בטוחה ומושכלת. בראיון הבא בערוץ הכנסת, תקבלו מידע על קצה המזלג לגבי מהי גלישה בטוחה עבור הנוער ואיך הוא רואה את הדברים. מומלץ כהכנה לגיבוש אמנות עתידיות בבתי הספר בשיתוף הנוער. אורך: 11:05 דקות. עברית. חפשו בגוגל: אמנת הנוער לשימוש באינטרנט - ראיון בערוץ הכנסת.

שבוע מוגנות מוצלח ופורה!

יש לך עוד סרטונים המתאימים לכיתה בנושא מוגנות ברשת?
ניתן לצרף אותו בתגובות וכן לשתף ולשלוח למייל: avinoam811@gmail.com

הדפסת סיפור זה
אבינועם הרש

חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך'. עורך אתר החמ"ד לנוער - מנהל החינוך הדתי. משרד החינוך. מחנך, רכז תקשוב ומדריך 'אמירים' - כתיבה יוצרת. כותב במדור 'יזמות חינוכית' ב'הד החינוך'. כותב מזה שנים פובליציסטיקה חינוכית במגוון במות כגון: 'עולם קטן'. 'NRG יהדות', 'ערוץ 7' וכו. מנחה סמינריונים וסדנאות לנוער אודות ההתמודדות בגיל ההתבגרות נוכח אתגרי המאה ה-21 ומעביר שיחות בנושא. מפתח מיזם 'קטנה ברשת' - שימוש בסרטונים לאנשי חינוך.