לרגל שבוע המוגנות של משרד החינוך: 20 סרטונים ונקודות לדיון לכיתה

9860
לרגל שבוע המוגנות של משרד החינוך: 20 סרטונים ונקודות לדיון לכיתה

בס"ד

20 סרטונים העוסקים במוגנות ברשת, רשתות חברתיות, סמרטפונים ודור המיליונים לפי מתודת "קטנה ברשת בעלון 'עולם קטן'".

אין כמעט נושא יותר לעוס בימינו מאשר המודעות לרשתות החברתיות ולגלישה באינטרנט: עשרות מערכי שיעור, סרטים באורך מלא, מתודות חדשות וסרטונים, נולדים בכל יום ברשת, בניסיון נואש לצמצם פערים ולנסות להכניס קצת סדר בעולם המופרע של האפליקציות והרשתות החברתיות שהשתלט לגמרי על חיי הנוער. בעוד מערכת החינוך מנסה להחזיק מעמד בקצב המסחרר, צצים להם כל מיני יוטיוברים צעירים כפטריות אחרי הגשם וסוחפים אחריהם מיליוני עוקבים עם סרטונים שנראים גם למחנכי דור ה-Y בשנות השלושים לחייהם כהתפוצצות חסרת רסן של אינפורמציה שמעיפה את המוח.

במדריך הזה בררנו, מבין עשרות הסרטונים הנמצאים כיום ברשת, את הטובים והמדויקים שבהם והם מוגשים לכם בצורת מתודת "קטנה ברשת", כך שיאפשרו לכם להעביר את המסרים אודות גלישה בטוחה וההשפעות של הרשתות החברתיות על עולם התלמידים ממקום מחובר ומוחשי יותר.

בנוסף ומעבר למיפוי הרגיל, כל סרטון מלווה בשתי שאלות לדיון שיעזרו לכם למנף ולהעצים את המתודה.

גם כאן נחזור ונזכיר: חשוב מאוד לכל איש חינוך, לצפות לפני השיעור בסרטונים, על מנת לבדוק האם הם מתאימים לאופי כיתתו. כמו כן, הסרטונים דורשים עיבוד ותיווך מצד המחנכים בכדי לדייק את המסר.

המדריך מחולק לנושאי הליבה המרכזיים של שבוע המוגנות:

  1. גלישה בטוחה
  2. שיימניג ברשת
  3. סמרטפונים ורשתות חברתיות
  4. הרצאות עומק לאפיון דור המסכים

במידה וידוע לכם על עוד סרטונים איכותיים, הנכם מוזמנים לשלוח לשתף ולשלוח למייל: avinoamhe@education.gov.il  בכדי שעוד מחנכים יהנו מהם.

תהנו!

 

נושא ראשון: גלישה בטוחה.

א. שומרים על הילדים – גם ברשת

הפקה משובחת במיוחד של "איגוד האינטרנט הישראלי": סרטון עוצמתי במיוחד על הורים שנתנו להם לקרוא בפעם הראשונה את ההודעות והטוקבקים שילדיהם מקבלים ברשתות החברתיות - התגובה שלהם עוצמתית במיוחד. חזק. מטלטל. מעביר את המסר נהדר. מחטיבה ומעלה. אורך: 3:40. בעברית עם תרגום. חפשו בגוגל: שומרים על הילדים. גם ברשת.

שאלות לדיון:

  1. מדוע לדעתכם ההורים היו כל כך מזועזעים? האם יכול להיות שבאמת אין להם מושג?
  2. חשבו, אחרי שצפיתם בסרטון, האם הוא נראה לכם קשה ומטלטל או דווקא רגיל, מאחר שאתם כבר רגילים לתופעת הטוקבקים? אם כן, מה זה בעצם אומר עלינו כחברה?

 

ב. הסיפור של טום

הסרטון הזה, שאינו פשוט בכלל ועלול להיות מורכב לצפייה, מביא את סיפורו של טום, שרצה למצוא חבר חדש, אך במקום פגש בסכנה ובאירוע טראומטי. מכיתות י' ומעלה. אנגלית עם תרגום. אורך: 2:23. חפשו בגוגל: הסיפור של טום סכנה ברשת.

 https://www.youtube.com/watch?v=Qy2YREaph2g

שאלות לדיון:

  1. האם נדמה לכם שיש משהו יוצא דופן בהתנהלות התמימה של תום שאתם הייתם עושים אחרת?
  2. האם מעכשיו כל אחד שמציע לנו משהו הוא בחזקת חשוד מיידי? זה אומר שנגמר בעצם עידן הכוונות הטובות של המין האנושי היות ומעכשיו כולם צריכים לחשוד בכולם?

 

ג. הסכנה ברשתות החברתיות – קובי פירסון

למי שעדיין לא יצא להכיר את מאסטר הניסויים החברתיים קובי פירסון, אז נעים מאוד. גם כאן פירסון לא לוקח שבויים ומתחיל הכי חזק שיש ואז מגביר את הקצב, מה שגרם לסרטון הזה להיות עוצמתי במיוחד. מצריך במיוחד צפייה מוקדמת של המחנך, עם אפשרות לצנזור אי אלו קטעים. מחטיבה ומעלה. אורך: 6:52. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: הסכנה ברשתות החברתיות (ניסוי חברתי, מתורגם).

 https://www.youtube.com/watch?v=S1MohThjUGo

שאלות לדיון:

  1. איך והאם ניתן בכלל להסביר את ההתנהגות הכל כך תמימה וחסרת אחריות של הנערות?
  2. הוריה של הנערה השלישית סיפרו כי הם ראו יחד איתה סרטונים וקראו ידיעות שהיו אמורות להבהיר לה שלהיכנס לכב של זר זה מסוכן ביותר, ובכל זאת היא עשתה זאת. מה לדעתכם היו יכולים לעשות הוריה כדי לוודא שהיא לא תעשה זאת לעולם על מנת לשמור עליה?

 

ד. סכנות ברשת

סרטון קצר וקולע על התממשות של תרחיש בלהות שבסך הכול החל כעזרה "תמימה". מחטיבה ומעלה.  אורך: 1:15. בעברית. חפשו ביוטיוב: סכנות ברשת. סרטון שישי.

https://www.youtube.com/watch?v=MsOBNy22X4U

שאלות לדיון:

  1. אחרי שראיתם את הסרטון, התרחיש נראה לכם הזוי?
  2. האם לדעתכם הסיכוי להיפגע ממכרים הוא קטן יותר מאנשים זרים? (או אז ניתן לדבר על הנתון כי מרבית מקרי האלימות והפגיעות המיניות מתרחשים על ידי אנשים מוכרים ולא על ידי זרים).

 

ה. סכנות באינטרנט – תאטרון נגיעות

סרטון אוורירי וקליל כמיטב המסורת של 'נגיעות': על דיאלוג בין תלמידה שמחפשת את האביר הלבן שלה ומוצאת במקום צפרדע. אפשרי מכיתות ו' ומעלה. אורך: 2:52. בעברית. חפשו ביוטיוב: סכנות באינטרנט – נגיעות.

 https://www.youtube.com/watch?v=jyUMxxtdYvc

שאלות לדיון:

  1. האם אפשר להציב תמרורי אזהרה בעקבות הדיאלוג שראינו בסרטון?
  2. הייתכן שאילו הייתה מעורבות הורית גבוהה יותר, הסיכוי להיפגע היה פוחת? האם לדעתכם בני נוער צריכים לספר דברים כאלו להוריהם? האם יש היתכנות כלשהי לכך שיספרו?

 

נושא שני: שיימינג ברשת.

א. אל תשתפו ואל תשתתפו – קשה לצפייה

עוד סרטון מ'איגוד האינטרנט הישראלי' שמביא את כל האמת על השיימינג ותופעת הטוקבקטים בפרצוף. הקללות והמילים הקשות לא מתאימות לכולם ולכן חשוב ביותר שתצפו בסרטון לפני השיעור. התגובה הטבעית של הסלב לעלבונות המוטחים בהם הופכת אותו למוחשית מתמיד. מתיכון ומעלה. אורך: 4:00. בעברית. חפשו בגוגל: אל תשתפו. אל תשתתפו.

 https://www.youtube.com/watch?v=Kzk-b61R5Gc

שאלות לדיון

  1. האם נראה לכם שאנשים היו מסוגלים להוציא את המילים הקשות הללו גם אילו היודעונים היו עומדים מולם והם לא היו מסתתרים מעבר לטוקבקים? האם התכוונו אליהם באמת?
  2. בכנות – יצא  לך פעם לכתוב כאלו טוקבקים?

סרטון התגובה של הסלבים נמצא בסרטון הבא חפשו בגוגל: אל תשתפו. אל תשתתפו. - מסר למטקבקים

 

ב. הנבחרים – שיימינג

סרטון של דקה שמעביר את המסר על כמה קל לפגוע באמצעות שיימינג וכמוה מודעות נמוכה יש לנו לרמות הפגיעה הגבוהות. לתיכון. אורך: 1:04. בעברית. חפשו ביוטיוב: הנבחרים- שיימינג.

שאלות לדיון:

  1. לדעתכם - כמה אנחנו יכולים לבקר נפגעים במעשים כמו שיימינג?
  2. במקרה הזה הביקורת על הנערה הייתה "גל שני" של שיימינג. אתם יכולים לחשוב על עוד מקרים בהם הביקורת על קורבן הופכת לפגיעה נוספת?

 

ג. פנים אל פנים

סרטון של בית 'עמיטל' בירושלים שחרך את הרשת ונהפך לקלאסיקה. משובח. עשוי טוב ותפור על גילאי היסודי. מתאים לכיתות ג'-ח'. אורך: 16:33. בעברית. חפשו בגוגל: ילדים יוצרים סרטים 2015 - "פנים אל פנים" , בית ספר עמיטל , ירושלים.

שאלות לדיון:
  1. המכנה המשותף של כלל מקרי השיימינג הוא ההתעלמות המטרידה של החברה מסביב. מדוע לדעתכם החברים מסביב מגלים אדישות לעוול?
  2. האם ישנן צלקות נפשיות שלא יעזור כמה הכיתה או החברים שפגעו ישתדלו לתקן, כבר לא ניתן לרפא?

 

ד. גבולות השיימינג – איפה החוק בכל העניין?

אז מה מותר לנו להגיד ומה אסור לפי החוק? מתברר שמערכת המשפט מצאה את עצמה לא מוכנה להתפחויות המהירות בתחום. ברוכים הבאים לממלכת האפור. מכיתות ו' ומעלה. מצוין גם לשיעורי חברה. אורך: 7:30. בעברית. חפשו בגוגל: נופלים ברשת: מותר ואסור ב"שיימינג" על עסקים שאכזבו אותנו.

 https://www.youtube.com/watch?v=9YTbiIpk-TQ

שאלות לדיון:

  1. נראה שהרשתות החברתיות מגדירות לנו מחדש מושגים הקשורים לפגיעות ונזק. האם לדעתכם ניתן בכלל להשתלט עליהן?
  2. אילו הייתם צריכים לנסח מחדש חוקים שיהיו רלוונטים למציאות הוירטואלית הזו, במה הייתם מתחילים? אילו חוקים הייתם מחוקקים?

אתם מוזמנים, בהקשר זה, לצפות בנאום של חברת הכנסת רויטל סויד על השיימינג באינטרנט. חפשו בגוגל: ח״כ רויטל סויד בנאום במליאה על תופעת ה״שיימינג״ באינטרנט

 

ה. כשפייסבוק מתנערת מהשיימינג

אז מה חושבים החבר'ה של צוקרברג על כל עניין השיימינג? לא בטוח שחושבים על זה מספיק. נהדר כפתיחה לדיונים אודות האחריות הציבורית והאישית שלנו ברשת. לתיכון. אורך: 6:40. בעברית. חפשו בגוגל: עליזה לביא - תופעת שיימינג ברשת

שאלות לדיון:

  1. האם אתם בעד הקמת גוף כמו זה המוצע בסרטון?
  2. מה דעתכם על התנהלות פייסבוק במצב הזה?

 

נושא שלישי: סמרטפונים ורשתות חברתיות

א. על טלפונים חכמים, אנשים ובזבוז החיים שביניהם

סרטון מעורר מחשבה הנוגע בנקודות הרגישות שאנחנו אוהבים להדחיק. על החיים שעוברים והחוויות שנוזלות לנו מהידיים. מחטיבה ומעלה. אורך: 4:58. אנגלית עם תרגום. ייתכן שקודי הלבוש לא מתאימים לכלל המגזרים ולכן דורש צפייה מראש. חפשו בגוגל: Look up מתורגם לעברי

שאלות לדיון:

  1. יש מי שחושבים כי ככל שהתלות שלנו במכשירים גדלה, כך היצירתיות והחכמה שלנו נעלמים. מה דעתכם?
  2. האם יש חוויות שפספסתם בשנה האחרונה רק בגלל שראיתם את העולם מבעד לפיקסלים?

 

ב. הישראלים והסמרטפונים – אלה הם חיינו

אז כמה ואיך אנחנו משתמשים בסמרטפונים והאם מהפכת השעבוד למכשיר הושלמה? סרטון שמומלץ כפתיחה לשיעור חברה, אודות החירות האנושית שהלכה לנו לאיבוד. מחטיבה ומעלה. אורך: 2:15. בעברית. חפשו ביוטיוב: תרבות הסמארטפונים.

שאלות לדיון:

  1. לתלמידים בעיקר: האם אתם יכולים לדמיין את החיים לפני הפלאפונים והפלאפונים החכמים? לכולם: כמה מההתנהגויות שתוארו בסרטון היו שונות?
  2. כיצד לדעתכם יראה העתיד שלנו לגבי השימוש במכשירים?

 

ג. נומופוביה – בחנו את עצמכם. בעברית

מבחני שימוש מוגבר בסמרטפון מסתובבים ברשת, קבלו את העברי שבהם. תפור ליסודי אבל ניתן לשימוש גם בגילאים גבוהים יותר. אורך: 2:35. ללא מילים. חפשו בגוגל: מבחן נומופוביה - האם אתם מכורים לסמארטפון שלכם?

שאלות לדיון
  1. האם כדאי לדעתכם להתייחס לשימוש המוגבר בסמרטפון כבעיה רפואית לכל דבר?
  2. נראה לכם שתוכלו 'לשרוד' שבוע ללא הסמרטפון שלכם?

 

ד. רשתות חברתיות – אושר בטעם ממתיק מלאכותי

סרטון מעורר מחשבה על התוצאות האושר והסלולרים החכמים - האם הם משתלבים? שאלות ונקודות אקוטיות בכמות עצומה בתוך שלוש דקות. לחדרי מורים, חטיבות ותיכונים. אורך: 3:31 אנגלית עם תרגום. חפשו ביוטיוב: פיסבוק, איפון, איפד, רשתות חברתיות | האם זה עושה אותנו מאושרים?

 https://www.youtube.com/watch?v=Rk31tXf2mwg

שאלות לדיון:

  1. האדם הממוצע מבזבז 4 שנים בממוצע בבהייה במסך הסמרטפון שלו. מה זה אומר?
  2. עברו על רשימת חברי הרשתות החברתיות שלכם. אם תצטרכו עזרה בשיעורי הבית או בתיקון פנצ'ר, כמה מתוכם לדעתכם יעזרו לכם? מה זה בעצם אומר על תפיסת החברות בימינו?

 

ה. מלכודות הדבש של הרשתות החברתיות

אז איך ההרגשה כשמישהו מכניס את היד שלו לתוך התיק שלנו ומגהץ לנו את האשראי? ברוכים הבאים לעולם הרשתות, שישאב בקשית את הפרטים החסויים והאישיים שלכם. סרטון מטריד שראוי שכל תלמיד ייחשף אליו. אורך: 3:32. בעברית. חפשו בגוגל: מלכודת הדבש של הרשתות החברתיות.

שאלות לדיון:

  1. האם יכול להיות שהחברות הגדולות יודעות עלינו עוד דברים שאנחנו לא מודעים להם בחיי היומיום שלנו?
  2. ניתן לקיים דיון על תוכן הספר 1984 ולבדוק האם אורוול צדק וניבא את העתיד?

 

נושא רביעי: מיוחד לחדר מורים - הרצאות עומק לאפיון דור המסכים

א. דור המילניום

סיימון סינק מביא את אחת השיחות החשובות שתשמעו על ילדי דור המילניום וההשפעה של המדיה על הרגלי ההתנהגות שלהם. לחדרי מורים. להורים. תלמידים ולמדריכים שרוצים להבין איך הסיפור עובד. אורך: 15:25. אנגלית עם תרגום. חפשו בגוגל: דור המילניום.

 https://www.youtube.com/watch?v=7YKbGqV1iDg

ב. שבע עובדות על דור ה-Y

דקה מתומצתת שמביאה לכם את הנתונים החשובים ביותר על דור ה-Y בצורה של מספרים וגרפים שיעזרו לכם לראות את התמונה הכללית. מחטיבה ומעלה. אורך: 0:55. חפשו בגוגל: כמה עובדות על דור ה-Y

 

ג. אחד מכל ארבעה – על ההתמכרות לסלולארי

סרטון הלקוח מכתבה של רשות השידור על תופעת ההתמכרות של הנוער לסמרטפונים כולל הזווית של הפסיכולוגים והאנתרופולגים. קורס מזורז להכרת 'דור המסכים'. אורך: 6:38. בעברית. חפשו בגוגל: מבט עם יעקב אילון - מכורים לסלולר: אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל

 

ד. חיים בסרט – על עולם היוטיוברים ובני הנוער ברשתות החברתיות

אם גם אתם סובלים מהבדלי הדורות ואין לכם מושג מה הבדל בין יוטיוב לסנאפצ'ט, הסרטון הבא בשבילכם. אידאלי לחדרי מורים ולמחנכים שרוצים לקבל כלים ומושגים שיעזרו להם לדייק בתגובה החינוכית שלהם לדור ה-Z. אורך: 10:40. בעברית. חפשו בגוגל: חיים בסרט - כתבה על יוטיוברים / בני נוער ברשתות חברתיות ( חדשות 10 )

 

ה. אמנת הנוער לשימוש באינטרנט

מועצת התלמידים הארצית התגייסה לטובת גיבוש וניסוח אמנה לגלישה בטוחה ומושכלת. בראיון הבא בערוץ הכנסת, תקבלו על קצה המזלג מהי גלישה בטוחה עבור הנוער ואיך הוא רואה את הדברים. מומלץ כהכנה לגיבוש אמנות עתידיות בבתי הספר בשיתוף הנוער. אורך: 11:05. בעברית. חפשו בגוגל: אמנת הנוער לשימוש באינטרנט - ראיון בערוץ הכנסת

 

הדפסת סיפור זה
אבינועם הרש

חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך'. עורך אתר החמ"ד לנוער - מנהל החינוך הדתי. משרד החינוך. מחנך כיתה ו' בממ"ד 'חומת שמואל', רכז תקשוב ומדריך 'אמירים' - כתיבה יוצרת. כותב מזה שנים פובליציסטיקה חינוכית במגוון במות כגון: 'עולם קטן'. 'NRG יהדות', 'מקור ראשון' וכו. מנחה סמינריונים וסדנאות לנוער אודות ההתמודדות בגיל ההתבגרות נוכח אתגרי המאה ה-21 ומעביר שיחות בנושא. בעל מדור: 'קטנה ברשת' בעלון 'עולם קטן'.