חמש דרכים לשדרוג חווית המבחן

3699
חמש דרכים לשדרוג חווית המבחן

מה הקשר בין כדורסל ובין מלחמת יום הכיפורים?!

לאחרונה קיימתי מבחן בהיסטוריה לתלמידים בתיכון, ובו שאלתי אותם מיהו שחקן הכדורסל הטוב בישראל. התלמידים היו המומים, ומכל הכיתות הסמוכות באו לחזות בפלא הגדול של שאלה בנושא כדורסל שנכנסה למבחן ואפילו קיבלה ציון.

כיצד באמת ניתן לשאול במבחן בהיסטוריה על כדורסל ישראלי?!

בעבודתנו כמורים, אנחנו מוכרחים לבדוק את הידע של התלמידים. מורה שתלמידיו אינם מכירים את החומר ואינם שולטים במיומנויות המקצוע, נכשל בתפקידו המקצועי. להבנתי, הדרך האולטימטיבית על מנת למדוד ידע, היא המבחנים, וזו גם דרישת משרד החינוך ברוב הבגרויות. אך בדיקת הידע יכולה להיות גם מהנה ומזמינה, בעזרת קצת מחשבה ויצירתיות. כמובן, ישנם מקרים שאין ברירה, כגון בהכנה לבגרויות אך כשניתן, מומלץ להפוך את המבחן - לחוויה.


ברצוני להציע חמש דרכים לשדרג את חווית המבחן:

1. הערכה חלופית.
קצת קלישאתי, אך הדרך הטובה ביותר ליהנות ממבחן היא... לא לעשות אותו. מטרתנו כמורים היא שתלמידינו ידעו את החומר. ישנן אפשרויות רבות לגרום לכך שתלמידנו ידעו את החומר, גם ללא מבדק ידע סטנדרטי, כפי שכבר טענו והבהירו באתר זה בסדרת מאמרים מעניינת. והיה והחלטתם לעשות מבדק ידע שאינו חלופי, כלומר סטנדרטי, ניתן לשדרגו בכמה הדרכים הבאות:

2. מבחנים אמריקאים אטרקטיביים.
לעיתים, הבוחן או המבחן יכול להתבצע בצורת מבחן רב ברירתי, המכונה בפי התלמידים "אמריקאי". מבחן כזה, ניתן לעשות על דף, כמבדק רגיל, אך ניתן לשדרגו. אפשרות אטרקטיבית אחת היא לקיים את המבחן על מסך המחשב, לעיני כולם. ניתן להוריד "תבנית לבדיקת ידע" מאתרו הנפלא של אורי אלון. מורידים מצגת ומשבצים שאלות ותשובות במקומות הייעודיים. בשעת המבחן, מציגים שאלה, ולאחר שכל התלמידים עונים על השאלה, מציגים את התשובה הנכונה. דרך זו גם טובה לבניית אמון עם התלמידים ולמיומנות בדיקה עצמית. בתחום זה גם ניתן לבצע חידונים בעזרת הפלאפון, בעזרת אתרים כגון kahoot ודומיו. רק שבאחרון צריך להדגיש שהזמן לא משחק תפקיד, כאשר אנו משתמשים באתר כפלטפורמה למבדק.

3. נראות.
הפיכת המבחן לנגיש יותר, באמצעות שיפור הנראות שלו, יכולה להשפיע על חוויית התלמידים בעת פתירת המבחן לטובה. מלבד הטקסט, ניתן להוסיף למבחן תמונות קטנות, שיעשו את המבחן ליותר ידידותי ונעים. התמונה יכולה להיות קשורה לחומר במישרין או בעקיפין, ואפילו יכולה להיות סתם תמונה או ציור, שמוסיפים חיים לטקסט. במקצועות מסוימים, החזותיות היא מובנית, אך ניתן להוסיף אותה לכלל המקצועות. בהקשר זה, חשוב לציין שגם גודל הטקסט והריווח שלו משפיעים על חווית התלמידים. לשם הבנת נקודה זו, רק חשבו כיצד אי סדר וכתב לא קריא של תלמיד במבחן עלול להשפיע על חווית הבדיקה שלכם ועל הציון.

 

4. שאלות מיומנות הנוגעות לעולמם.
ניתן להוסיף למבחן שאלות שבודקות מיומנות שנלמדה, ובמקביל מחוברות לחייהם של התלמידים. ברוב המקצועות, ניתן לחלק בקלות את הנלמד לתוכן ומיומנות. אחת הדרכים הטובות לבדוק מיומנות, היא לנתק אותה מחומר הלימוד. את שאלת המיומנות רצוי לבדוק בעזרת שאלות שרלוונטיות לעולמם של התלמידים. כך ביצעתי, בדוגמא שהובאה ברמז בפתיחה: אחת המיומנויות במקצוע ההיסטוריה (ובכל מקצועות המלל) היא הבנת מילות ההוראה במבחנים, כגון: "ציין" ו"הצג". ניתן לשאול את התלמיד שאלה "ציין והצג שנים משחקני הכדורסל הטובים בעולם" ולתת לו ניקוד לפי הבנת המיומנות. בדרך זו, ניתן לשאול במבחן, כמעט על כל נושא שנוגע לעולמם של התלמידים, בבחינת מיומנויות שונות ומגוונות.

5. שאלות ללא ניקוד.
במבחן, ניתו לשאול שאלות שתורמות לחיבור ולחוויית התלמיד בשיעורים בכלל ובמבחן בפרט, ללא קשר לחומר הנלמד. מומלץ לשאול את התלמיד שאלות הנוגעות לחוויותיו בכיתה, החבריות או הלימודיות, כגון: איך הוא מרגיש בשיעורים או מה כדאי לשפר או לשמר. זו דרך מעולה להבין מה התלמיד מרגיש ומה מטריד אותו. בסגנון זה ניתן לשאול שאלות רבות גם על חוויותיו הלא לימודיות.
ניתן גם להוסיף שאלות או פרטי מידע מעניינים, שמטרתם להוסיף עניין או להעלות חיוך על פני התלמיד הלחוץ.

על אף שבמאמר זה התייחסתי למבחנים כמובנים מאליהם, צריך לתת את הדעת ברצינות תהומית על צורת המבחנים והמבדקים הנהוגה כיום ברוב מערכת החינוך; האם היא הדרך הנכונה ביותר להקניית ושימור הידע אצל התלמידים, כפי שכבר העירו באתר זה לא מכבר. יתירה מזו, ניתן לכפור במטרתם העיקרית של המבחנים, המבוססת על הנחת יסוד מובלעת של מהי למידה יעילה, ולומר שבמאה ה-21 יתכן שמטרות ההוראה צריכות להיות שונות מאשר הקניית ידע, ועל כך דיבר בין היתר סוגטה מיטרה בהרצאתו המרתקת. אך עד שאנו מגיעים למקום הרצוי דלעיל, לפחות נשאף שהמבדק גם הוא יהיה לחוויה.

מהי הדרך שלך לשדרג את חוויית המבחן? אשמח לשמוע בתגובות!

הדפסת סיפור זה
אהד נתנזן

חינוך, אחריות , כבוד, מדיה וכל מה שנוגע.